Rabu, 30 Mac 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Kosmo Online

Posted: 30 Mar 2011 07:05 AM PDT

Kosmo Online


2 wanita, seorang kanak-kanak maut nahas

Posted:

2 wanita, seorang kanak-kanak maut nahas

2 wanita, seorang kanak-kanak maut nahas

30/03/2011 9:57pm

KUANTAN – Dua wanita dan seorang kanak-kanak lelaki berusia dua tahun maut selepas kenderaan yang dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori di KM324 Jalan Raub-Lipis, pagi ini.

Ketua Polis Daerah Raub, Supt. Wan Mohd Samsuddin Wan Osman berkata yang terbunuh dalam kejadian pada kira-kira pukul 5.20 pagi itu dikenali sebagai Faridah Ahmad, 54, adiknya Zuraidah Ahmad, dan cucunya Rifqi Syafiq Rizal Azlie.

Beliau berkata, ibu kepada Rifqi Syafiq, Siti Kamariah Azmi, 27, yang merupakan pemandu kereta itu, mengalami kecederaan parah dan kini dirawat di Hopital Sultan Haji Ahmad Shah Temerloh.

Bercakap kepada pemberita ketika dihubungi di sini beliau berkata kejadian berlaku semasa kereta Perodua Viva yang dalam perjalanan dari arah Kuala Lipis menghala Raub itu dipercayai terbabas sebelum bertembung dengan sebuah lori dari arah bertentangan.

Wan Mohd berkata pemandu dan kelindan lori itu bagaimanapun tidak mengalami kecederaan dan kes sedang disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bekas timbalan menteri meninggal dunia

Posted:

Bekas timbalan menteri meninggal dunia

Bekas timbalan menteri meninggal dunia

30/03/2011 9:46pm

KUALA LUMPUR – Bekas Timbalan Menteri Datuk Tan Tiong Hong meninggal dunia kira-kira pukul 8.30 pagi tadi di rumahnya di Persiaran Persekutuan, Seri Bukit Persekutuan di sini.

Menurut anak saudaranya Jessica Lai, mendiang yang berumur 66 tahun mati selepas terjatuh ketika bersarapan.

"Ketika itu mendiang makan berseorangan dan tiba-tiba terjatuh menyebabkan kepalanya terhantuk pada bucu meja. Pakcik saya tidak mempunyai sebarang penyakit," kata Jessica yang juga ahli Majis Tertinggi Wanita MCA kepada Bernama.

Beliau berkata mayat Tiong Hong akan diuruskan Ahad ini.

Orang ramai boleh memberi penghormatan kepada mendiang di No 15, Persiaran Persekutuan, Seri Bukit Persekutuan mulai esok hingga Sabtu.

Mendiang pernah menjawat beberapa jawatan dalam kerajaan antaranya sebagai Timbalan Menteri Pendidikan pada tahun 1982 dan Timbalan Menteri Kewangan pada 1984.

Mendiang sebelum meninggal masih aktif dalam politik dan menjadi Naib Pengerusi MCA bahagian Kepong dan Ketua Cawangan MCA Jinjang Utara Tambahan Sektor A. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sedut pasir punca tebing sungai runtuh

Posted:

Sedut pasir punca tebing sungai runtuh

Sedut pasir punca tebing sungai runtuh

30/03/2011 8:48pm

BALING – Beberapa penduduk Kampung Pantai Cicar, Kuala Ketil hari ini menyuarakan rasa bimbang dengan kegiatan dua syarikat kuari yang menyedut pasir dari Sungai Ketil, yang didakwa mereka mengakibatkan banyak kejadian tebing sungai runtuh.

Rata-rata pemilik tanah serta penduduk di kampung itu meminta Kerajaan Negeri Kedah mengambil tindakan menghentikan operasi dua syarikat berkenaan yang dikatakan mengakibatkan hakisan tanah yang serius di kawasan tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) penduduk Kampung Pantai Cicar, Che Hat Ariffin, 54, berkata pihak berkuasa perlu mengambil tindakan segera bagi menangani masalah itu.

Katanya pihak berkenaan perlu memandang berat aduan penduduk kampung yang terpaksa berhadapan dengan pelbagai masalah disebabkan operasi kedua-dua syarikat itu.

Seorang penduduk, Muhamad Daud Hussain, 48, berkata penduduk sekitar kawasan itu sudah banyak kali mengadu kepada pihak berkuasa, khususnya Pejabat Tanah Baling dan Pejabat Tanah Kuala Muda, Jabatan Parit dan Saliran (JPS) dan kerajaan negeri berhubung masalah itu, namun tiada tindakan diambil.

Katanya aktiviti pengambilan pasir dari Sungai Ketil menghakis hampir satu hektar tanah penduduk kampung itu namun tiada pampasan yang diberikan kepada mereka.

Seorang lagi pemilik tanah, Mohd Fuat Jasin, 47, juga menyuarakan rasa kesal dengan operasi mengeluarkan pasir dari Sungai Ketil yang masih berterusan.

"Kepada siapa lagi kami hendak mengadu. Pihak berwajib seolah-olah tutup mata," katanya. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 30 Mar 2011 03:45 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Pengundi Sarawak perlu tolak pihak tabur janji

Posted: 30 Mar 2011 02:45 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUCHING: Pengundi Sarawak dinasihatkan berwaspada dengan pihak tertentu yang akan menabur janji ketika pilihan raya negeri ke-10, 16 April depan.

MUBARAk minta kenaikan pencen dipercepat

Posted: 30 Mar 2011 02:36 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]KOTA KINABALU: Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (MUBARAK) memohon kenaikan pencen mereka dipercepatkan, kata Pemangku Presiden MUBARAK,Datuk Abdul Aziz Rahman, di sini, hari ini.

Utusan Online - Selatan

Posted: 30 Mar 2011 03:36 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Bengkel besi didakwa curi air diserbu Sains

Posted:

Bengkel besi didakwa curi air diserbu Sains

Bengkel besi didakwa curi air diserbu Sains


Dua kakitangan Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains) memotong sambungan haram yang dibuat oleh sebuah bengkel besi di Kampung Jiboi, Seremban, semalam.


SEREMBAN 29 Mac - Bahagian Penguat Kuasa Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains) bertindak menyerbu sebuah bengkel besi di Kampung Jiboi di sini kerana dipercayai mencuri bekalan air.

Serbuan yang dilancarkan pukul 12 tengah hari itu dijalankan oleh Unit Penguatkuasaan Sains dan turut disertai beberapa pegawai Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).

Pengurus Komunikasi dan Hal Ehwal Korporat Sains, Azlan Abdul Aziz menjelaskan, serbuan itu dilakukan di sebuah bengkel besi yang terletak di belakang sebuah rumah penduduk di kampung itu.

''Berdasarkan pemeriksaan yang dilakukan, kita mendapati premis itu membuat sambungan jenis 'T' secara haram menggunakan paip bersaiz 20 milimeter tanpa melalui meter.

''Hasil siasatan juga mendapati pemilik bengkel besi tersebut menggunakan air berkenaan untuk kegunaan harian premis terbabit," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Azlan turut menjelaskan, ketika serbuan dilakukan seorang lelaki berusia dalam lingkungan 40-an dipercayai pemilik bengkel dan beberapa pekerjanya berada di premis berkenaan.

''Berdasarkan intipan yang dilakukan oleh Sains selain hasil maklumat orang ramai, kita percaya aktiviti itu dilakukan sejak sebulan lalu sebelum berjaya dihidu oleh pihak kami," ujarnya.

Menurutnya, Sains telah bertindak dengan menyita batang paip yang digunakan untuk membuat sambungan haram tersebut bagi dijadikan bukti.

Jelasnya, SPAN mendapati pemilik bengkel berkenaan telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 123 Akta Industri Perkhidmatan Air Negara 2006 (AIPA 2006).

Jelasnya, jika sabit kesalahan pemilik bengkel itu boleh dikenakan denda sebanyak RM100,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Melaka mula bina bangunan teknologi hijau

Posted:

Melaka mula bina bangunan teknologi hijau

Melaka mula bina bangunan teknologi hijau

MELAKA 29 Mac - Kerajaan negeri akan membina tiga bangunan berkonsepkan teknologi hijau selaras dengan hasrat untuk menjadikan negeri ini sebagai Melaka Maju Bandar Teknologi Hijau menjelang 2020.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, tiga bangunan bernilai RM3.5 juta akan dibangunkan di kawasan seluas 1.36 hektar di Gapam.

Menurutnya, bangunan yang akan dibina itu adalah bangunan hijau bernilai RM2 juta, pejabat kerajaan (RM500,000) dan restoran Green City (RM1 juta).

''Projek membina tiga bangunan teknologi hijau diputuskan pada Resolusi Melaka Maju Bandar Teknologi Hijau. Ia akan memulakan pembinaan dalam masa terdekat dan dijangka siap dalam tempoh satu tahun," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis penutup Resolusi Seminar Melaka Maju Negeri Bandar Teknologi Hijau di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh di sini.

Seminar selama dua hari itu berakhir hari ini dihadiri oleh semua ketua-ketua jabatan bagi merumuskan perancangan pelaksanaan penggunaan teknologi hijau menjelang 2020.

Mohd. Ali berkata, pembinaan bangunan hijau bernilai RM2 juta dibiayai oleh sebuah syarikat dari Taiwan yang akan membina bangunan tersebut menggunakan botol minuman.

Bagi pembinaan pejabat kerajaan dan restoran Green City pula katanya, kerajaan negeri akan mengadakan kerjasama dengan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang dapat menyediakan teknologi panel solar.

''Sebagai langkah permulaan bangunan Kota Cemerlang di sini akan menjadi pelopor pertama menggunakan teknologi hijau apabila bumbung bangunan itu akan menggunakan panel solar," katanya.

Selain itu, ujarnya, lampu jalan di sekitar bandar raya ini akan mula menggunakan panel solar secara berperingkat-peringkat dalam usaha menuju ke arah penggunaan teknologi hijau.

Mengenai hasil resolusi tersebut, beliau berkata, kertas cadangan mengenai pelaksanaan penggunaan teknologi hijau dijangka siap dalam tempoh sebulan.

Ujarnya, ia akan dibentangkan kepada kerajaan pusat dan rakyat bagi memastikan tempoh 10 tahun untuk menjadikan negeri ini sebagai bandar teknologi hijau menjadi kenyataan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kaunter farmasi pandu lalu

Posted:

Kaunter farmasi pandu lalu

Kaunter farmasi pandu lalu

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanN9@utusan.com.my


Mohamad Hasan menyampaikan ubat kepada seorang penunggang motosikal di kaunter farmasi pandu lalu di Jalan Rasah, Seremban, semalam.


SEREMBAN 29 Mac - Orang ramai khususnya pesakit yang menghidapi penyakit kronik tidak lagi perlu beratur dan bersesak untuk mengambil ubat di kaunter perubatan apabila sebuah farmasi pandu lalu berhampiran Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) diwujudkan di sini hari ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kemudahan berkenaan merupakan sebahagian daripada inisiatif Kementerian Kesihatan dengan kerjasama Jabatan Kesihatan negeri dalam usaha mempelbagai serta mempermudahkan perkhidmatan untuk masyarakat.

''Farmasi ini akan memudahkan lagi urusan orang ramai khususnya pesakit untuk mengambil ubat tanpa perlu beratur di kaunter ubat di klinik mahupun hospital sekitar negeri ini.

''Ia dilihat mampu menjimatkan masa dan kos pesakit terutamanya yang memerlukan serta diwajibkan mengambil bekalan ubat secara berterusan dan berkala," katanya selepas merasmikan kemudahan farmasi pandu lalu pertama di negeri ini di Jalan Rasah di sini hari ini.

Jelasnya, pesakit hanya perlu mendaftar selain menepati syarat dan kriteria ditetapkan bagi didaftarkan sebelum layak menggunakan kemudahan tersebut.

''Pesakit yang sudah berdaftar hanya perlu menelefon, menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) atau melayari laman web yang disediakan untuk membuat temujanji bagi mengambil ubat di farmasi ini.

''Ini secara tidak langsung akan memudahkan orang ramai untuk menjalankan urusan mengambil ubat secara mudah, pantas dan efisien," ujarnya.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Kesihatan negeri, Dr. Zainudin Mohd. Ali berkata, kemudahan tersebut akan memudahkan pesakit untuk mengambil ubat susulan mengikut kelapangan dan kesesuaian masa mereka.

''Perkhidmatan percuma ini merupakan pilihan bagi pesakit dalam memudahkan mereka tanpa perlu datang ke kaunter farmasi terutamanya pesakit yang menghidapi penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi dan sebagainya.

''Bagaimanapun hanya pesakit yang patuh dan faham mengenai terapi serta pengambilan ubat mereka, pesakit yang stabil dan berdaftar dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan ini," jelasnya.

Dalam pada itu, Zainudin menambah, wakil pesakit juga dibenarkan untuk mengambil ubat di farmasi berkenaan dengan syarat menunjukkan slip preskripsi atas kebenaran pesakit terbabit.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 30 Mar 2011 03:25 AM PDT

Utusan Online - Utara


Peniaga terkejut kalimah Allah pada daun pisang

Posted:

Peniaga terkejut kalimah Allah pada daun pisang

Peniaga terkejut kalimah Allah pada daun pisang


Perkataan Allah yang tertera pada daun pokok pisang ditanam Siti Marsitah Sito di Tingkat Paya Terubong, Pulau Pinang, baru-baru ini,


PULAU PINANG 29 Mac - Seorang peniaga di Tingkat Paya Terubong di sini terkejut apabila mendapati daun pada sebatang pokok pisang yang ditanamnya tertera perkataan Allah.

Siti Marsitah Sito, 44, memberitahu, seorang pelanggan yang sedang menikmati hidangan di gerai makannya minggu lalu memaklumkan penemuan itu kepadanya.

"Pelanggan itu pada mulanya berjalan-jalan melihat suasana di luar kedai.

"Ketika melalui sebatang pokok pisang bunga yang ditanam di dalam pasu, pelanggan berkenaan terkejut apabila mendapati terdapat perkataan Allah pada daunnya," katanya ketika ditemui di gerainya, di sini baru-baru ini.

Menurut Siti Marsitah, dia menganggap kejadian itu sebagai rezeki berikutan gerainya semakin ramai dikunjungi orang ramai yang mahu melihat sendiri keajaiban tersebut.

"Bukan penduduk di kawasan ini saja yang datang, malah penduduk dari kawasan lain turut datang untuk melihat," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

JPS buka 4 pintu air Empangan Timah Tasoh

Posted:

JPS buka 4 pintu air Empangan Timah Tasoh

JPS buka 4 pintu air Empangan Timah Tasoh

PADANG BESAR 29 Mac - Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri telah membuka empat pintu air Empangan Timah Tasoh di sini berikutan hujan lebat yang berterusan sejak pukul 6 petang semalam sehingga hari ini.

Pengarahnya, Ir. Nishad Mohamed Mohd. Shaffy berkata, tindakan tersebut sebagai langkah berjaga-jaga ekoran paras air mulai naik di empangan tersebut secara perlahan-lahan.

Menurutnya, dua pintu air dibuka pada pukul 1 petang, manakala dua lagi pintu air telah dibuka pada pukul 8 pagi.

"Sehingga tengah hari ini, hujan lebat masih berterusan dengan catatan paras air di empangan ialah 29.34 meter berbanding 29.27 meter pada sebelah pagi.

"Walaupun paras air empangan berada di bawah paras normal iaitu 29.4 meter, kita melepaskan air di empangan sebagai langkah berjaga-jaga ekoran hujan lebat berterusan di semua daerah di negeri ini," katanya kepada para pemberita di sini hari ini.

Menurut Nishad, air yang dilepaskan itu akan dialirkan ke sungai-sungai utama di negeri ini terus ke laut namun beliau memberi jaminan ia tidak akan menyebabkan banjir terutama di bandar Kangar.

"Bagaimanapun, kita meminta orang ramai supaya berwaspada berikutan hujan lebat beserta angin kencang yang boleh menyebabkan pokok tumbang dan jika ia memasuki sungai akan menyebabkan aliran air tersekat," katanya.

Beliau berkata, semua langkah keselamatan akan diambil terutama setelah laporan awal daripada Jabatan Kaji Cuaca memaklumkan hujan akan berterusan sehingga malam ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perak pelbagai aktiviti pelaburan

Posted:

Perak pelbagai aktiviti pelaburan

Perak pelbagai aktiviti pelaburan

IPOH 29 Mac - Perbadanan Pembangunan Pertanian Perak (SADC) telah mengenal pasti beberapa projek pertanian yang memberikan pulangan tinggi dalam usaha mempelbagaikan aktiviti pelaburannya, kata Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir (gambar).

Satu daripadanya ialah projek tanaman 'rock melon' yang akan dilaksanakan di Batu Gajah dan Tanjung Tualang dengan kepakaran teknologi tinggi bersama sebuah syarikat tempatan, katanya.

"Kita meletakkan sasaran untuk menjadikan Perak sebagai pengeluar terbesar 'rock melon' bagi pasaran dalam dan luar negara," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah SADC, di sini hari ini.

Zambry berkata, SADC juga merancang mengadakan kerjasama dengan sebuah syarikat perikanan dari Norway bagi menceburi bidang akuakultur yang akan dilaksanakan di Tasik Temenggor.

"Aktiviti lain yang dikenal pasti adalah penanaman sayur-sayuran," katanya.

Zambry berkata, SADC telah membuka ladang getah di tiga kawasan seluas 1931.7 hektar sebagai alternatif kepada tumpuan penanaman kelapa sawit sebelum ini.

— BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 30 Mar 2011 03:24 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Rampas semula 9 kerusi DUN

Posted:

Rampas semula 9 kerusi DUN

Rampas semula 9 kerusi DUN

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 29 Mac – Barisan Nasional (BN) memberi tumpuan kepada usaha merampas semula sembilan kerusi yang kalah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 bagi membolehkan parti itu membentuk kerajaan di Selangor.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, BN sedar ia bukan satu perkara mudah kerana pihak pembangkang sudah tentu bermati-matian mempertahankan kemenangan mereka di negeri tersebut.

Sehubungan itu, beliau meminta setiap kepimpinan di peringkat parti-parti komponen khususnya di Selangor bekerja keras dengan mendekati rakyat secara konsisten.

''Kita tahu di mana kedudukan kita sekarang dan sebab itu saya peringatkan kepada rakan-rakan kita di Selangor supaya bekerja keras turun ke bawah berjumpa dengan rakyat.

''Usaha ini perlu dilakukan secara berterusan, sepanjang masa oleh semua parti komponen BN dan bukan setakat satu parti sahaja. Saya yakin jika itu berkekalan sehingga pilihan raya akan datang, kita berpeluang untuk menebus kekalahan,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan dialog bersama penduduk Ampang sempena lawatan seharinya ke Selangor di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Tasik, dekat sini hari ini.

Turut hadir, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar, Setiausaha UMNO Selangor, Datuk Seri Mohd. Zin Mohamed dan Ketua UMNO Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, BN memerlukan sekurang-kurangnya 30 kerusi pada pilihan raya akan datang bagi membolehkan parti itu membentuk kerajaan di Selangor.

Dalam perkembangan sama, beliau percaya perubahan rakyat dalam konteks sokongan kepada BN pasti akan berlaku sekiranya kepimpinan parti tidak jemu-jemu mendampingi mereka.

''Selain itu, kita juga telah mengenal pasti beberapa strategi yang harus diambil dalam usaha menebus kembali kekalahan di Selangor,'' katanya.

Sementara itu, ditanya mengenai reaksi serta penerimaan rakyat Selangor terhadap lawatannya hari ini, Muhyiddin berkata, sambutan yang diterimanya sungguh menggalakkan.

Beliau percaya sambutan hebat yang diterima itu merupakan manifestasi sokongan mereka terhadap kerajaan BN selain sebagai bukti penerimaan kepada corak pemerintahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di bawah gagasan 1 Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PM jumpa rakan online di P. Pinang

Posted:

PM jumpa rakan online di P. Pinang

PM jumpa rakan online di P. Pinang

KUALA LUMPUR 29 Mac - Selepas bertemu dengan rakan online di Johor, Sabtu lepas, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan meneruskan sesi "Mari Berjumpa, Mari Berhubung" (MBMB) di Pulau Pinang, Sabtu ini.

"Seronok apabila dapat berjumpa rakan-rakan online Sabtu lepas di Johor. Tidak sabar untuk MBMB Penang Sabtu ini," katanya dalam laman Facebook beliau.

Program MBMB merupakan program terbaru yang digariskan oleh Perdana Menteri bagi membolehkan beliau bersemuka dan berinteraksi dengan rakan online.

Sebelum ini, Najib telah mengadakan sesi MBMB di tiga lokasi iaitu Seri Perdana, Putrajaya, Sarawak dan Johor. — BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peruntukan RM43.3j kepada sekolah agama

Posted:

Peruntukan RM43.3j kepada sekolah agama

Peruntukan RM43.3j kepada sekolah agama

KUALA LANGAT 29 Mac - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan peruntukan RM43.4 juta kepada Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dan Sekolah Agama Rakyat (SAR) di seluruh negeri ini.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pada tahun ini, Kerajaan Persekutuan memberikan peruntukan mengurus SABK di seluruh negara berjumlah RM120.7 juta dengan RM29.2 juta daripadanya diagihkan kepada Selangor.

"Peruntukan tersebut meliputi bantuan persekolahan, perkhidmatan kawalan keselamatan, kebersihan dan utiliti.

"Sebanyak 23 buah sekolah di negeri ini dengan seramai 15,586 pelajar akan mendapat manfaat daripada peruntukan tersebut," katanya.

Beliau mengumumkan peruntukan tersebut ketika berucap pada perjumpaan dengan guru-guru dan Ahli Jawatankuasa Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) seluruh negeri ini di Sekolah Menengah Agama (Tinggi) Tengku Ampuan Rahimah, Sungai Manggis di sini hari ini.

Muhyiddin berkata, daripada RM95 juta yang diperuntukkan kepada SAR di seluruh negara dalam Bajet 2011, sebanyak RM9.6 juta akan diagihkan kepada SAR di negeri ini.

''Bantuan tersebut akan ditumpukan kepada bantuan pembinaan dan pembaikan kecil," katanya.

Selain itu, beliau berkata, daripada RM4.9 juta peruntukan bantuan pengurusan Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) SAR, sejumlah RM1.4 juta disalurkan kepada 188 sekolah di negeri ini bagi manfaat 90,620 pelajar.

Pada majlis tersebut, Muhyiddin turut menyampaikan cek berjumlah RM3.22 juta kepada 23 SABK di negeri ini dengan masing-masing menerima peruntukan sebanyak RM140,000.

Terdahulu, dalam lawatannya ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Jenjarum di sini, Muhyiddin menyampaikan cek berjumlah RM1.2 juta bagi membantu pembinaan bangunan tambahan sekolah tersebut.

Selain itu, SJKC Yoke Kuan, Sekinchan juga menerima cek RM1.5 juta bagi tujuan yang sama.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 30 Mar 2011 01:46 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Elia Suhana sah isteri kedua Sultan Ismail Petra

Posted: 30 Mar 2011 12:23 AM PDT

KUALA LUMPUR, 30 Mac — Elia Suhana Ahmad, 32, disahkan kekal sebagai isteri kedua bekas Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra selepas Mahkamah Rayuan Syariah Kota Baru hari ini membatalkan permohonan Datin Nik Rorhana Wan Abdul Rahman untuk menyemak semula keputusan Mahkamah Tinggi Syariah sebelum ini.

Pada 5 Disember lalu, Mahkamah Tinggi Syariah Kota Baru menolak permohonan pengesahan lafaz cerai terhadap Elia Suhana yang difailkan oleh Nik Rorhana, 9 Mac 2010.

Laporan media menyebut tiga panel hakim Mahkamah Rayuan Syariah yang bersidang hari ini, dengan dipengerusikan Datuk Daud Muhamad bersama-sama Hakim Besar Malaya, Tan Sri Ariffin Zakaria dan Ketua Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Datuk Dr. Johari Mat, membatalkan permohonan Nik Rorhana.

Utusan Online menyebut, Hakim Daud dalam penghakiman ringkasnya berkata, mahkamah juga telah menerima surat daripada peguam perayu yang menyatakan tidak lagi bertanggungjawab terhadap kes tersebut.

Beliau turut memerintahkan supaya perayu membayar kos sebanyak RM5,000 sebagaimana dipohon oleh peguam Elia Suhana, Fakhrul Azman Abu Hassan.

Dalam pada itu, laporan Bernama menyebut, panel hakim itu juga menolak rayuan kes itu disebabkan peguam Nik Rorhana, Zainul Rijal Abu Bakar telah menarik diri daripada kes itu tiga hari lepas dan penarikan itu dimaklumkan kepada pihak mahkamah melalui sepucuk surat.

Daud berkata, penolakan rayuan permohonan pengesahan lafaz cerai diputuskan mengikut Seksyen 121 (C) Enakmen Tatacara Syariah 2002.

Ketika bercakap kepada pemberita di pekarangan mahkamah, Elia Suhana berkata dia gembira dan bersyukur dengan keputusan mahkamah berkenaan serta menganggapnya sebagai satu hadiah buat suaminya sempena hari keputeraan baginda esok.

"Sekarang ini saya boleh tumpukan kes tuntutan hak lawatan ke atas suami saya," katanya Elia Suhana.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Eskay mahu Anwar jawab lima soalan, dakwa video seks ‘anugerah Allah’

Posted: 30 Mar 2011 12:05 AM PDT

Shazryl (kiri) ialah salah seorang daripada tiga "Datuk T". — gambar fail

KUALA LUMPUR, 30 Mac — "Datuk T", Datuk Shazryl Eskay Abdullah mengemukakan lima persoalan untuk dijawab Datuk Seri Anwar Ibrahim sambil menyifatkan video seks didakwanya melibatkan ketua pembangkang itu sebagai "anugerah Allah."

Dalam tulisan terbaru blog Kickdefella hasil satu pertemuan semalam, ahli perniagaan itu berkata beliau yakin semua yang berlaku sekarang adalah petunjuk Allah s.w.t.

Shazryl Eskay merupakan salah seorang daripada tiga "Datuk T" mengakui terlibat dalam pendedahan rakaman video seks pada 21 Mac lalu.

Pertemuan semalam turut dihadiri seorang lagi "Datuk T" iaitu Bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim dan ia disertai lima orang blogger dan seorang pengarang media alternatif.

Kata blog itu, Shazryl Eskay mengerjakan Haji pada tahun 2010 merasakan ini adalah "jawapan dari Allah s.w.t."

"Saya mahu semua orang tahu. Saya tidak minat politik dan saya rakan karib Anwar. (Dari satu sudut) Saya lihat kehadiran Anwar dalam politik Malaysia, bagus untuk 'check and balance'.

"Saya bukan ahli Umno dan mana-mana parti pun. Tetapi, saya suka bila pembangkang kuat supaya kepentingan rakyat terjaga," katanya.

Bagaimanapun blog itu memetik Shazryl Eskay berkata, "tetapi Anwar bukan manusia yang rakyat kenal. Cukuplah rakyat ditipu. Anwar kena berhenti dan letak jawatan."

Malah Eskay juga berkata, beliau tidak mahu penyokong-penyokong Anwar menyerangnya kerana jika mereka terus berbuat demikian,  Eskay mendakwa dia akan bertindak balas.

"Jangan biar saya dedahkan lebih banyak," katanya.

Jumaat lalu, Mohamad Mahti Abdul Rahim, bekas pengawal peribadi Allahyarham Tan Sri Megat Junid Megat Ayub berkata, Shazryl Eskay ada memberitahunya bahawa beliau akan menjatuhkan Anwar dari arena politik sebelum mempertontonkan satu rakaman video seks kepada media, 21 Mac lalu.

Rakaman video seks itu mendakwa seorang pemimpin kanan Pakatan Rakyat mengadakan hubungan seks dengan seorang pelacur China.

Menurut Mohamad Mahti, Shazryl Eskay marah kerana Ahli Parlimen Permatang Pauh itu enggan menjadi saksi dalam kes samannya berkaitan projek jambatan bengkok yang diluluskan ketika era Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kes itu sedang berlangsung di mahkamah dan Megat Junid pernah menjadi menteri dalam Kabinet Dr Mahathir.

"Selepas beliau bercakap dengan marah mengenai Anwar, beliau mula bercakap buruk mengenai beliau (Anwar), berkata 'saya akan menjatuhkan Datuk Seri Anwar, dengan apa jua cara pun," katanya.

"Sekarang awak semua tanya Anwar lima soalan," Shazryl Eskay dipetik berkata.

Menurut blog Kickdefella hari ini, soalan-soalan tersebut ialah "pertama, sejak dua tahun lalu berapa kali Anwar ke Thailand? Kedua, siapa yang menyambut Anwar di Thailand? Ketiga, di hotel mana Anwar menginap? Keempat, apa Anwar buat di bilik hotel tersebut? Dan kelima, siapa yang menyelesaikan semua bayaran tersebut?"

"Jangan paksa saya dedahkan semua itu… suruh Anwar jawab dulu soalan itu sebelum (semua) serang saya" kata Shazryl Eskay.

"Awak semua balik dan tanya soalan ini di dalam blog," kata Eskay kepada sekumpulan blogger dan penulis media alternatif.

"Saya tidak takut kepada Anwar…" akui Shazryl Eskay, yang mengakui kekuatan penyokong-penyokong Anwar tetapi akur bahawa di dalam dunia ini, ada yang lebih berkuasa.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 30 Mar 2011 01:39 AM PDT

Utusan Online - Timur


Polis Terengganu lancar Ops Payung

Posted:

Polis Terengganu lancar Ops Payung

Polis Terengganu lancar Ops Payung

Oleh Siti Airunnisa Alaui
utusanterengganu@utusan.com.my


Jamshah Mustapa (kanan) menyampaikan payung kepada seorang wakil ketua polis daerah selepas melancarkan Ops Payung peringkat kontinjen di Pasar Tani Bukit Payung, Kuala Terengganu, semalam.


MARANG 29 Mac - Polis negeri hari ini melancarkan Ops Payung sebagai satu inisiatif baru mendekati masyarakat dan melakukan pencegahan jenayah di kawasan tumpuan awam.

Ketua Polis Negeri, Datuk Jamshah Mustapa berkata, Ops Payung bertindak sebagai balai polis bergerak selain menggunakan elemen rondaan bit secara bergilir-gilir setiap empat jam di bawah sekaki payung yang dilengkapi dengan meja dan kerusi.

Katanya, menerusi konsep itu ia akan memudahkan orang ramai untuk mengakses perkhidmatan polis tanpa perlu ke balai selain menunjukkan kehadiran polis di lokasi-lokasi tumpuan.

"Kita akan menumpukan kawasan tumpuan orang ramai seperti pasar, pusat beli-belah dan kawasan pelancongan di seluruh daerah di negeri ini.

"Setakat ini kita telah terima 35 set payung dan akan diedarkan di seluruh balai polis dengan perlaksanaannya bergantung kepada balai polis itu sendiri," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Ops Payung peringkat kontinjen di Pasar Tani Bukit Payung di sini hari ini.

Turut hadir, Timbalan Ketua Polis negeri, Senior Asisten Komisioner Datuk Hamzah Md. Jamil.

Pada majlis itu Jamshah turut mengedarkan risalah kesedaran jenayah kepada peniaga di pasar tani itu.

Beliau turut memaklumkan telah bersiap sedia menempatkan anggotanya di kawasan-kawasan berisiko banjir ekoran hujan lebat yang melanda negeri itu beberapa hari lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

14 majikan tidak mencarum dikompaun

Posted:

14 majikan tidak mencarum dikompaun

14 majikan tidak mencarum dikompaun

DUNGUN 29 Mac - Seramai 14 majikan di daerah ini yang masih gagal mencarum pekerja mereka dikenakan kompaun dalam operasi yang dijalankan oleh Pertubuhan Keselamatan Sosial Pekerja (Perkeso) baru-baru ini.

Tindakan itu diambil setelah mereka diberi peringatan awal agar berbuat demikian melalui risalah pemberitahuan yang diedarkan dua minggu sebelum operasi dijalankan.

Operasi selama tiga hari itu disertai seramai 15 kakitangan Perkeso dengan dibantu kakitangan Perkeso dari Kuala Terengganu dan Kemaman.

Pengurus Perkeso daerah, Tarmizi Mukhtar yang mengetuai operasi berkata, antara alasan yang diberikan majikan ialah pekerja sementara tak perlu mendaftar dengan Perkeso dan pekerja mereka masih dalam tempoh percubaan.

"Ada juga memberi alasan terlalu sibuk dengan tugasan harian yang menyebabkan mereka tiada masa mendaftar pekerja mereka," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Katanya, operasi sebelum ini lazimnya dilakukan pada waktu siang namun, ia diperluaskan meliputi premis beroperasi waktu malam seperti kedai makan, kafe siber dan restoran.

"Kami melawati 71 premis dengan tumpuan mengesan majikan yang gagal mencarum pekerja mereka dengan badan ini di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969," katanya.

Katanya, melalui operasi itu, kompaun bernilai RM9,500 kompaun dikeluarkan dan majikan terbabit diberi tempoh selama 14 hari bagi menjelaskan bayaran dan jika gagal akan dihadapkan ke mahkamah.

Beliau berkata, operasi itu dilakukan kerana pihaknya percaya masih ramai majikan yang belum mendaftar dengan badan itu dan akan terus menggempur majikan terbabit dari semasa ke semasa.

Menurutnya, operasi itu bukanlah bertujuan menyusahkan majikan-majikan sebaliknya ia bagi memastikan kebajikan pekerja mereka terjaga terutama ketika ditimpa kemalangan atau mengalami keuzuran berkekalan.

"Sepanjang tahun lalu, Perkeso Dungun telah menyelesaikan sebanyak 231 kes tuntutan faedah berjumlah RM570,579.84 dan jumlah itu tidak termasuk kes-kes yang dibayar oleh pejabat negeri dan pencen berkala," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

MBKM anjur projek kembara, jejak buku

Posted:

MBKM anjur projek kembara, jejak buku

MBKM anjur projek kembara, jejak buku

KOTA BHARU 29 Mac - Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM) akan menganjurkan projek Kembara Buku dan Jejak Buku dalam usaha memperkukuh budaya membaca di kalangan rakyat Malaysia khususnya generasi muda.

Pengarah Urus Setia Tetapnya, Dr. A'Azmi Shahri berkata, MBKM juga akan bekerjasama dengan pihak swasta bagi menganjurkan program untuk mencungkil bakat menulis di kalangan guru-guru dan para pelajar.

Beliau berkata, penganjuran projek dan program itu bagi mendukung usaha Kementerian Pelajaran yang mahu memperkukuh budaya membaca di kalangan pelajar melalui Program Nilam yang telah diperkenalkan sejak lebih 20 tahun lalu.

"Berdasarkan satu kajian, secara purata seorang pelajar membaca sebanyak 20 buah buku setahun. Persoalannya, adakah budaya membaca ini hanya berlaku di sekolah dan bagaimana pula di rumah?" soalnya.

Beliau berucap mewakili Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abd. Ghafar Mahmud bagi merasmikan Pesta Buku Kelantan 2011 di Gelanggang Seni di sini hari ini.

Turut hadir, Pengarah Pelajaran negeri, Hussain Awang. Pada Majlis itu, A'Azmi turut menyampaikan anugerah kecemerlangan kepada pelajar, guru dan sekolah dalam pelbagai kategori.

Pesta Buku Kelantan 2011 dengan tema 'Membaca Pemangkin Transformasi Bangsa' dianjurkan bersama oleh Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Persatuan Perpustakaan Sekolah Kelantan (Pustaka) dengan penaja utama, Syarikat Muda Osman Sdn. Bhd.

A'Azmi berkata, ibu bapa seharusnya memupuk budaya membaca di kalangan anak-anak mereka secara berterusan kerana kajian mendapati, ramai pelajar membaca hanya untuk menduduki peperiksaan.

Beliau sehubungan itu mengalu-alukan usaha JPN menganjurkan pesta berkenaan yang masuk kali ke-36 kerana ia merupakan pemangkin kepada budaya membaca di kalangan masyarakat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 30 Mar 2011 01:26 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Dua pegawai kanan kastam ditahan

Posted:

Dua pegawai kanan kastam ditahan

Dua pegawai kanan kastam ditahan

Oleh NAZMIL NASIRUDDIN
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 29 Mac – Dua pegawai kanan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) antara yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam satu operasi besar-besaran di kawasan pantai timur, Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur dan Johor, semalam.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, ketika serbuan dilakukan secara serentak di kawasan pantai timur, pihaknya menemui wang bernilai ratusan ribu ringgit dalam keadaan berselerakan di rumah pegawai kanan kastam terbabit yang merupakan pasangan suami isteri.

Menurutnya, SPRM dengan kerjasama Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) serta dibantu lima agensi lain membuat serbuan ke atas 84 ejen penghantaran, sebuah syarikat induk dan 24 anak syarikat berkaitan serta 25 premis JKDM di seluruh negara.

"Selain itu, lebih 150 akaun bank milik syarikat dan orang perseorangan disita hasil operasi secara serentak melibatkan tujuh agensi bagi mengatasi kegiatan haram membabitkan nilai berbilion ringgit," katanya pada sidang akhbar, di sini hari ini.

Operasi pasukan petugas khas diketuai oleh SPRM itu dijalankan secara serentak dari pukul 10 pagi hingga 12 tengah malam semalam.

Mustafar berkata, tindakan penyitaan akan dilakukan di bawah Akta Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Pengganasan 2001.

Beliau berkata, kesemua entiti berkaitan diserbu kerana dipercayai terlibat dalam pengisytiharan di bawah nilai sebenar cukai kastam, pengelakan cukai pendapatan dan aktiviti-aktiviti pengubahan wang haram, penghantaran wang secara tidak sah ke luar negara yang melibatkan nilai wang mencakupi berbilion ringgit dan perlakuan jenayah rasuah.

"Kesemua kegiatan tersebut melibatkan kesalahan di bawah Akta Kastam 1967, Akta Cukai Pendapatan 1967, Akta Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Pengganasan 2001 dan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009," katanya.

Menurutnya, operasi yang dijalankan adalah mengenai kegiatan haram yang menyebabkan kerugian hasil kerajaan berjumlah berbilion ringgit disebabkan kegagalan mengutip cukai dan duti kastam.

"Ia juga melibatkan pendapatan yang tidak dilapor yang dihantar ke luar negara tanpa kelulusan, pengisytiharan tidak betul barangan import serta penyeludupan wang keluar sempadan negara," katanya.

Beliau berkata, pasukan tindakan khas itu akan mengambil tindakan serius yang sewajarnya terhadap individu dan syarikat terlibat kerana kegiatan-kegiatan berkaitan boleh menyebabkan bahaya kepada ekonomi, keselamatan dan reputasi negara.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Singgung perasaan pemandu wanita

Posted:

Singgung perasaan pemandu wanita

Singgung perasaan pemandu wanita

Oleh MD. AZRIN ROSLY
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 29 Mac - Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menyifatkan dakwaan bahawa pemanduan kebanyakan wanita di negara ini amat berbahaya dan boleh mengundang kemalangan sebagai bersifat seksis dan menunjukkan diskriminasi jantina.

Menurut beliau, dakwaan itu terlalu umum dan menyinggung perasaan pemandu wanita di Malaysia yang memandu secara cermat serta mengikut peraturan jalan raya.

Justeru, beliau akan mendapatkan statistik kemalangan daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk mendapat gambaran jelas mengenai kemalangan yang membabitkan pemandu wanita dan lelaki.

"Saya tidak bersetuju sama sekali dengan kenyataan Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin di Parlimen semalam.

"Saya meminta agar sesiapa sahaja tidak kira daripada Barisan Nasional (BN) atau pembangkang tidak mengeluarkan kenyataan yang menunjukkan diskriminasi jantina pada masa depan," katanya.

Beliau menjelaskan demikian ketika ditemui selepas menerima kunjungan hormat 35 delegasi Komite Perempuan Acheh Bangkit (KPAB) di sini hari ini.

Turut hadir, isteri Asisten Ekonomi Acheh, Raden Sugiarti Raden Kunrachmat dan Ketua KPAB, Nurul Akmal Tengku Zainal Abidin.

Bung Moktar dalam sidang Dewan Rakyat semalam berkata, apabila golongan wanita memandu kereta, mereka tidak mempedulikan keadaan sekeliling dan ia menyebabkan pemandu lain terdedah kepada risiko kemalangan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Siasatan SPRM tiada kaitan parti

Posted:

Siasatan SPRM tiada kaitan parti

Siasatan SPRM tiada kaitan parti

PUTRAJAYA 29 Mac - Tindakan pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat seorang ahli Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) yang juga Ahli Jawatankuasa Eksekutif DAP, Ang Leng Kiat di Pelabuhan Klang, tiada kaitan dengan parti politik.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, pihaknya mengambil tindakan tersebut bukan atas faktor 'dia siapa' atau 'dia dari parti politik mana'.

"Sebaliknya ia bertujuan melakukan siasatan untuk mengenal pasti sama ada berlaku kegiatan rasuah yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada negara atau sebaliknya dan tiada kaitan dengan mana-mana parti," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan beberapa pegawai SPRM semalam, mengambil sejumlah besar dokumen dari pejabat Leng Kiat.

Mustafar menegaskan, perkara yang perlu diutamakan dalam tindakan itu adalah untuk menyiasat gejala rasuah dan tiada sebarang tujuan lain.

Tambah beliau, pihak SPRM tidak akan melakukan tindakan sewenang-wenangnya sebaliknya melakukan penyiasatan dengan penuh teliti dalam membongkar kegiatan rasuah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 29 Mar 2011 11:32 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Siapkan hidangan sambil menari

Posted:

[unable to retrieve full-text content]BAGI mereka yang pertama kali ke Pulau Pinang, kunjungan tidak akan lengkap jika tidak menjejakkan kaki ke Persiaran Gurney.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 29 Mar 2011 08:31 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Tiada bukti Beng Hock dibunuh – Vanezis

Posted:

Tiada bukti Beng Hock dibunuh – Vanezis

Tiada bukti Beng Hock dibunuh – Vanezis

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 29 Mac – Kemungkinan lehernya dipaut sehingga pengsan, diberi bantuan pernafasan kecemasan (CPR) sebelum dicampak melalui tingkap – antara teori yang dikemukakan wakil Majlis Peguam berhubung kematian Teoh Beng Hock.

Peguam Christopher Leong seterusnya berteori yang Setiausaha Politik Exco Selangor itu mungkin hanya tersedar ketika badannya sedang melayang dan bertindak menahan diri serta mendarat dengan kaki dahulu sebelum menemui ajal dan mayatnya ditemui di koridor tingkat lima Plaza Masalam pada 16 Julai 2009.

Teori-teori itu dicadangkan kepada Suruhanjaya Siasatan Kematian Beng Hock yang bersidang hari ini berdasarkan kesan kecederaan pada bahagian leher, dada dan bahagian bawah badan sebagaimana laporan bedah siasat serta gambar-gambar yang dikemukakan sebagai bukti.

Pakar patologi forensik dari Britain, Dr. Peter Vanezis (gambar) yang turut hadir semasa bedah siasat kedua bagaimanapun menyifatkan kesemua teori itu sebagai sangat tidak mungkin atau hampir mustahil.

Beliau berhujah alasan teori itu tidak disokong oleh bukti-bukti seperti bintik merah di dalam mata akibat lemas selain kecederaan pada tulang dada akibat tekanan CPR, sebaliknya ia disebabkan impak semasa jatuh dari tempat tinggi.

"Teori awak teramat tidak mungkin. Bukan mudah untuk percaya Beng Hock telah dicekik sehingga pengsan serta menyebabkan pegawai SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) melakukan CPR. Teori itu agak keterlaluan dan sangat tidak mungkin,'' tegas beliau.

Sebagaimana keterangan beliau dalam prosiding inkues, Vanezis hari ini mempertahankan pendapat bahawa Beng Hock dalam keadaan sedar semasa jatuh dan menemui ajal akibat kecederaan berganda kerana terjatuh dari tempat tinggi.

Katanya, hampir tiada sebarang kecederaan sebelum jatuh ditemui pada badan Beng Hock berdasarkan penelitian terhadap kecederaan secara keseluruhan dengan mengambil kira segala kemungkinan.

"Seseorang yang sedar akan meninggalkan kesan pada tingkap akibat tindakan melawan jika ditolak keluar. Kesan lebam juga menunjukkan masih ada peredaran darah dalam badan semasa impak. Jika Beng Hock dipukul sebelum jatuh, pasti akan terdapat lebih banyak darah,'' katanya.

Terdahulu, bekas Timbalan Pengarah SPRM Selangor, Hishamuddin Hashim memaklumkan, berdasarkan Pekeliling Am Sulit Bilangan 1/84 yang dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha Negara, pihaknya tidak perlu mengeluarkan notis perintah bagi mendapatkan kerjasama untuk siasatan membabitkan jabatan kerajaan.

Bagaimanapun, jelas Hishamuddin yang kini Pengarah SPRM Negeri Sembilan, pegawai SPRM memerlukan kebenaran Timbalan Pendakwa Raya atau Penolong Kanan Pesuruhjaya sekiranya siasatan melibatkan badan korporat.

Prosiding suruhanjaya yang diadakan di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini bersambung esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysiakini :: Berita

Posted: 29 Mar 2011 07:32 PM PDT

Malaysiakini :: Berita


Lebih 100 aktivis anjur demo anti-sisa radioaktif

Posted: 29 Mar 2011 07:02 PM PDT

Kira-kira 100 orang berkumpul di hadapan simpang masuk ke bangunan parlimen bagi membantah pembinaan pusat pemprosesan tanah jarang (rare earth) yang paling besar di dunia di Gebeng, Kuantan.

NONEMereka bimbang kemungkinan penyebaran sisa radioaktif yang bakal dihasilkan selepas projek bernilai RM700 juta itu beroperasi.

Sebanyak empat buah bas membawa membawa aktivis yang membantah pusat penapisan yang sedang dibina oleh syarikat Australia, Lynas Corp.

Penunjuk perasaan ini tiba di persimpangan parlimen sekitar jam 9.20 pagi. Mereka kemudian mengadakan perbincangan dengan seorang pegawai polis.

NONEHasil perbincangan, seramai 10 orang dibenarkan masuk ke parlimen, manakala penyokong lain dibenarkan berbaris di sepanjang jalan tanpa menganggu lalulintas.

Mereka juga mengibarkan poster dan kain rentang yang berbunyi: "Stop Lynas", "Hentikan Lynas".

Kira-kira jam 9.40 pagi, ahli parlimen Kuantan Fuziah Salleh keluar berbincang dengan seorang pegawai polis dan mendakwa kawasan tempat penyokong berkumpul adalah tidak selamat.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan supaya mereka erpindah ke tempat yang lebih selamat iaitu di atas pembahagi jalan masuk menuju ke parlimen.

NONEPihak polis membenarkan mereka menukar lokasi tetapi dengan syarat beberapa kain rentang tidak diboleh dikibarnya.

Sebaliknya mereka hanya dibenarkan membawa sepanduk dan poster.
Antaranya berbunyi " Stop Lynas", "Selamatkan Kuantan" .

Penunjuk perasaan akur dengan arahan tersebut.

Beberapa minit kemudian, polis mengarahkan mereka pula supaya tidak lagi mengibarkan poster. Sekali lagi, aktivis berkenaan akur dengan larangan berkenaan.

NONEKumpulan itu berbaris sehingga jam 10 pagi.

Semua aktivis yang membantah pembinaan loji penapisan itu kemudiannya mula bersurai dan menuju ke hadapan pintu masuk tugu negara - tempat mula-mula mereka berkumpul.

Seramai lima anggota Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia (Suhakam) yang diketuai oleh pesuruhjayanyanya, Mohamad Shaani dan perwakilan daripada Majlis Peguam turut hadir bagi memantau bantahan itu.

Kira-kira 40 anggota polis kelihatan mengawal dan memantau keadaan sekitar.

NONEPerhimpunan hari ini diadakan secara aman. Tiada insiden yang tidak diingini dilaporkan.

Pada 23 Mac lalu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Maximus Ongkili berkata kerajaan memberi jaminan bahawa pembinaan loji pemprosesan logam radioaktif di Gebeng, itu adalah selamat dan tidak membahayakan kesihatan awam.

Katanya, sisa-sia yang akan dikeluarkan atau terhasil daripada pengilangan bahan mentah daripada loji Syarikat Lynas itu hanya mengandungi tahap bahan radioaktif yang rendah.

NONE"Berdasarkan piawaian antarabangsa yang dikeluarkan oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), sisa seperti ini ditakrifkan sebagai bukan sisa radioaktif tetapi merupakan sisa industri yang mengandungi bahan radioaktif semulajadi," kata Ongkili.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Vanezis: Teoh mungkin alami kecederaan

Posted: 29 Mar 2011 08:18 AM PDT

Teoh Beng Hock mungkin mengalami beberapa kecederaan lebam sebelum jatuh sembilan tingkat dua tahun lepas, demikian suruhanjaya diraja yang menyiasat kematian setiausaha politik itu, diberitahu hari ini.

azlanPeguam Majlis Peguam Christopher Leong turut menyarankan kepada pakar patologi forensik profesor Dr Peter Vanezis yang Teoh mungkin
telah menerima "satu atau dua pukulan" pada bahagian dada sebelum jatuh.

Dr Vanezis berkata beliau tidak boleh mengetepikan kemungkinan boleh jadi berlaku satu atau dua pukulan yang boleh mengakibatkan kesan lebam ringan pada bahagian dada.

Bagaimanapun, kesan lebam pada dada, serta lebam di kawasan leher dan retak halus pada tengkorak, tidak cukup jelas untuk membuktikan Teoh telah dipukul, kata Dr Vanezis, yang berpendapatnya bahawa ia mungkin kecederaan yang dialami sebelum jatuh.

Teoh, setiausaha politik kepada ADUN Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah, ialah saksi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam penyiasatan berkaitan dengan dakwaan penyalahgunaan dana kerajaan negeri.

Mayatnya ditemui di tingkat lima, selepas berada semalaman di tingkat 14 yang menempatkan pejabat SPRM Selangor di Plaza Masalam, Shah Alam.

Dr Vanezis yang sebelum ini telah memberi keterangan dalam inkues kematian Teoh, menolak saranan bahawa Teoh telah dicekik dan membuat kesimpulan bahawa Teoh sedar sepenuhnya ketika jatuh.

SPRM menggunakan khidmat Vanezis sebagai seorang perunding bebas dan beliau menyokong teori pakar patologi kerajaan, Dr Khairul Azman Ibrahim and Dr Prashant Naresh Sambekar bahawa kematian Teoh ialah satu perbuatan membunuh diri. [Baca berita penuh]

Sementara itu, Bernama melaporkan bahawa suruhanjaya siasatan hari ini diberitahu tengkorak mangsa retak mungkin akibat jatuh dari tempat tinggi serta tekanan berlebihan.

Dr Vanezis, yang turut menyiasat kematian Puteri Diana berkata kecederaan itu mungkin disebabkan tekanan permukaan rata.

Menurutnya, perkara sama juga boleh menyebabkan kecederaan pada tulang paha mangsa, bahagian bawah dan atas tubuhnya, termasuk kerosakan tisu di bahagian terbabit.

Menjawab soalan Christopher sama ada keretakan tengkorak Teoh adalah disebabkan pukulan objek tumpul, Dr Vanezis berkata tidak ada petunjuk mengenai perkara itu.

Dr Vanezis juga berkata beliau tidak setuju dengan teori ahli patologi Thailand Pornthip Rojanasunand bahawa kesan lebam pada leher mangsa adalah disebabkan oleh cekikan.

"Tidak ada keterangan bahawa leher Teoh telah ditekan, yang selari dengan kesan cekikan. Kesan lebam di leher adalah sebahagian daripada kecederaan keseluruhan akibat jatuh dari tempat tinggi," katanya.

Dr Vanezis, dan Pornthip, yang dilantik kerajaan negeri Selangor, meneliti laporan bedah siasat kedua mayat Teoh yang digali semula November lepas.

Ahli patologi Britian itu berkata tidak ada kesan jari di leher dan pendarahan di mata jika si mati dicekik.

Kepada soalan pegawai pengendali Amerjeet Singh, Dr Vanezis, saksi ke-27 berkata jika leher mangsa dicekik, tanda-tanda asphyxia akan kelihatan, namun ia tidak ada dalam kes ini.

Beliau juga memberitahu suruhanjaya bahawa keretakan tulang menunjukkan mangsa menggunakan kaki untuk mendarat apabila jatuh, dan ini menunjukkan si mati masih sedar ketika jatuh.

Kepada soalan pengerusi suruhanjaya Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen sama ada mangsa mungkin tergelincir daripada tingkap, Dr Vanezis berkata beliau dimaklumkan terdapat kesan tapak kasut pada cermin tingkap dan Teoh mungkin duduk seketika di situ sebelum terjun.

Merujuk kesan lebam di dada Teoh, Dr Vanezis berpendapat ia disebabkan oleh tekanan pakaian mangsa.

Beliau turut menyifatkan teori Leong bahawa seseorang memberikan bantuan pernafasan kepada Teoh sebagai 'amat mustahil'.

Selain Foong, anggota suruhanjaya itu terdiri daripada bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T.S. Nathan, ahli patologi forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh dan Dekan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya Professor Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penubuhan suruhanjaya itu pada 25 Jan lepas bagi menyiasat kematian Teoh selepas Mahkamah Koroner membuat keputusan terbuka dalam kes itu.

Prosiding disambung esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 29 Mar 2011 03:05 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Transformasi kepayahan landa BM

Posted:

Transformasi kepayahan landa BM

Transformasi kepayahan landa BM

Oleh Rais Yatim

FAKTA awalan yang harus diterima ialah bahawa bahasa Melayu kini sedang mengalami kepayahan dalam dua jurusan: jurusan pertama ialah "kecacamerbaan" pemakaian atau penggunaannya yang merosakkan amalan-amalan formal dan tidak formal. Kedua ialah nilai komersil atau dalam istilahnya yang lebih meluas – nilai ekonominya yang kian menurun.

Untuk memahami kedua-dua senario kepayahan tersebut kita harus melihat persekitaran yang menyelubungi penggunaan bahasa Melayu dalam kehidupan seharian kita. Penggunaan bahasa Melayu sebagai alat perhubungan harian, dalam bentuk lisan dan penulisannya di kalangan penutur terlalu banyak dipangkah atau dikuasai oleh perkataan, suku kata (frasa) malah ayat-ayat bahasa Inggeris sehingga sesuatu ayat itu tidak lagi layak atau boleh dianggap sebagai bahasa Melayu. Baik dalam suasana mesyuarat mahupun dalam pertuturan biasa kelumrahan ini amat ketara.

Dalam hidup harian begitu kerap didengar ayat-ayat berikut:

"so, jadi kita kena buat bestlah…";

"then, lepas tu kita terus pergi lunch…";

"Cuba trylah dulu, then you know."

"OKlah, you let me know kemudian…"

Beratus-ratus lagi contoh bahasa rojak atau bahasa sekerat belut sekerat ular ini yang boleh disenaraikan sebagai 'pemangkah' bahasa Melayu. Barang diingati, gasing berpusing yang dipangkah boleh pecah atau mati winya. Bahasa Melayu yang sedang dipangkah dengan pelbagai perkataan Inggeris tanpa mengira kesan budayanya akan mengalami transformasi yang payah dan parah.

Ini bukan setakat perlunya menggunakan perkataan atau istilah teknikal, saintifik atau yang berpunca daripada sistem urus niaga yang rumit. Contoh-contoh ini telah memasuki struktur pembudayaan bahasa Melayu itu sendiri yang berupaya pula menukar pembahasaannya.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dokumentari perincikan titik persamaan dua negara

Posted:

Dokumentari perincikan titik persamaan dua negara

Dokumentari perincikan titik persamaan dua negara

Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my

PERBUATAN mengkritik atau mempersoalkan sesuatu isu adalah perkara mudah yang sering dilakukan oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Bagaimanapun, sesuai dengan perubahan zaman, maka sudah sampai masanya untuk NGO memperluaskan peranan mereka dengan bertindak sebagai penyelesai masalah.

Selaras dengan perubahan itu, pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM) telah mengorak langkah untuk menerbitkan dokumentari bertajuk Antara Dua Garisan yang bertujuan memperincikan pelbagai titik persamaan yang dikongsikan bersama antara kerajaan dan rakyat di Malaysia serta Indonesia.

Penerbitan dokumentari selama 30 minit yang membabitkan wawancara dengan menteri, timbalan menteri dan tokoh kedua-dua negara telah memulakan penggambaran pada 21 Mac lalu.

Dokumentari yang diusahakan oleh JMM dengan kerjasama Yayasan Nusantara dan beberapa NGO dari Indonesia bakal disiarkan sebanyak 14 episod mulai Jun ini di stesen televisyen yang terpilih di negara ini dan republik itu.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 29 Mar 2011 01:31 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Perak haramkan tarian poco-poco

Posted:

Perak haramkan tarian poco-poco

Perak haramkan tarian poco-poco

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


TARIAN poco-poco menarik perhatian masyarakat kerana dikatakan mampu menyihatkan tubuh badan pengamalnya. - Gambar hiasan


IPOH – Tarian poco-poco yang popular sebagai aktiviti riadah dalam kalangan suri rumah dan penjawat awam ketika menghadiri kursus dan majlis keraian telah diputuskan sebagai haram oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak baru-baru ini.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, tarian tersebut diharamkan kerana ia mempunyai unsur kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain pemujaan roh.

Katanya, keputusan sebulat suara itu dicapai pada Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak kali ke-186 yang bersidang dari 24 hingga 26 Januari lalu.

"Kajian mendapati tarian yang sering diamalkan di Jamaica itu bercirikan agama Kristian. Oleh itu haram bagi orang Islam mengamalkannya," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Makanan Jepun bebas radioaktif

Posted:

Makanan Jepun bebas radioaktif

Makanan Jepun bebas radioaktif

Oleh SUHANA MD. YUSOP
suhana.yusop@kosmo.com.my


ORANG ramai tidak perlu bimbang tahap keselamatan ikan yang diimport dari Jepun kerana ia dilaporkan bebas daripada radioaktif. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Sebanyak 38 sampel produk makanan dari Jepun yang dianalisis didapati mematuhi tahap kandungan bahan radioaktif yang dibenarkan, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Menurut beliau, sampel makanan itu meliputi ikan dan hasilan ikan, sayur-sayuran serta hasilan susu.

"Kementerian Kesihatan telah mengenakan pemeriksaan tahap lima iaitu tahan, uji dan lepas di bawah Food Safety Information System of Malaysia (FoSIM) di pintu-pintu masuk negara bermula 16 Mac lepas terhadap semua makanan yang diimport dari Jepun ke negara ini," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Pusat Pemeriksaan Kesihatan, Golden Horses Health Sanctuary di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sekolah agama terima durian runtuh RM125 juta

Posted:

Sekolah agama terima durian runtuh RM125 juta

Sekolah agama terima durian runtuh RM125 juta

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.my


MUHYIDDIN (dua dari kanan) beramah mesra dengan kariah Masjid Ubaidullah, Taman Tasik Tambahan di Ampang selepas menunaikan solat Zuhur semasa lawatan kerja sehari beliau ke Selangor semalam.


KUALA LANGAT – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pemberian bantuan pengurusan bernilai RM125.77 juta kepada sekolah agama bantuan kerajaan (SABK), sekolah agama rakyat (SAR) serta kelas agama dan fardu ain (KAFA) di seluruh negara.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, pada tahun ini, kerajaan memperuntukkan RM120.77 juta untuk SABK meliputi bantuan persekolahan, perkhidmatan kawalan keselamatan, kebersihan dan utiliti manakala SAR dan KAFA pula menerima RM4.998 juta.

Menurutnya, bagi negeri Selangor sahaja, sejumlah RM29.27 juta diperuntukkan kepada 23 buah SABK dengan bilangan pelajar seramai 15,586 orang bakal mendapat manfaat.

"Daripada jumlah RM4.998 juta untuk SAR dan KAFA, sejumlah RM1.4 juta dibelanjakan bagi negeri Selangor melibatkan 188 sekolah dengan bilangan pelajar seramai 90,620 orang," kata Muhyiddin pada sidang akhbar sempena lawatan seharinya ke negeri Selangor di Sekolah Agama Menengah Tinggi Tengku Ampuan Rahimah, Sungai Manggis, Teluk Datok di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 29 Mar 2011 11:37 AM PDT

Utusan Online - Kota


Hentian bas diroboh

Posted:

Hentian bas diroboh

Hentian bas diroboh

Oleh Roslah Othman
kota@utusan.com.my


Farid Ibrahim menunjukkan Perhentian Bas Mesra Rakyat yang sedang dirobohkan oleh kontraktor di Bandar Baru Selayang, baru-baru ini.


SELAYANG 29 Mac – Tindakan Majlis Perbandaran Selayang (MPS) mengarahkan sebuah perhentian bas di Bandar Baru Selayang di sini dirobohkan pada Jumaat lalu menimbulkan rasa kurang senang di kalangan banyak pihak.

Rasa kecewa dan terkilan yang lebih mendalam tentunya dirasakan oleh pihak Nation Wide Bus Stop Sdn. Bhd. yang menanggung sepenuhnya kos pembinaan perhentian bas yang dikenali sebagai Perhentian Bas Mesra Rakyat itu.

Syarikat itu mendakwa tidak menerima sebarang notis pemberitahuan daripada MPS tentang cadangan pihak berkuasa tempatan itu untuk meroboh premis yang sudah hampir 90 peratus siap itu.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Farid Ibrahim berkata, premis itu adalah milik syarikat itu dan tidak sewajarnya syarikat itu diperlakukan begitu iaitu tanpa pemberitahuan secara rasmi.

Sehubungan itu, kata beliau, pihaknya bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang bagi mempertahan hak syarikat itu dan mendapatkan pembelaan sewajarnya.

Menurut Farid, tindakan meroboh itu bukan sahaja menyebabkan syarikatnya terpaksa menanggung kerugian lebih RM380,000 tetapi turut mencalarkan kredibiliti dan kepercayaan umum terhadap syarikat itu.

Beliau berkata, pada hari perhentian bas itu dirobohkan, beliau telah datang ke lokasi itu untuk meminta agar kerja-kerja itu dihentikan sementara sehingga rundingan diadakan tetapi tidak diendahkan.

"Agak mengejutkan apabila pekerja di situ menunjukkan satu surat tawaran dan kebenaran yang dikeluarkan MPS bagi kerja-kerja meroboh dan membersihkan kawasan itu.

"Turut dilampirkan ialah kadar harga besi buruk berjumlah RM9,000 yang ditolak kos upah meroboh sebanyak RM4,000," jelasnya kepada Utusan Malaysia di sini selepas melawat ke tapak perhentian itu baru-baru ini.

Farid berkata, walaupun pihak terbabit mendakwa ada surat arahan meroboh tetapi pihaknya juga ada surat tawaran dan kelulusan pembinaan yang dikeluarkan kepada syarikat itu sebelum ini.

"Jika pihak yang berkenaan tampil bagi membincangkan perkara ini secara berhemah dan profesional, sudah tentu perkara ini tidak akan terjadi," katanya.

Beliau berkata, satu laporan polis telah dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak berhubung perkara itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

MPS didakwa gagal beri jawapan memuaskan

Posted:

MPS didakwa gagal beri jawapan memuaskan

MPS didakwa gagal beri jawapan memuaskan

SELAYANG 29 Mac - Perbincangan bagi menetapkan kadar sewa di perhentian bas yang sedang dibina oleh Nation Wide Bus Stop Sdn. Bhd. pada Mei tahun lalu merupakan pertemuan terakhir antara syarikat itu dengan Majlis Perbandaran Selayang (MPS).

Ketua Pegawai Eksekutif Nation Wide, Farid Ibrahim berkata, selepas itu, tiada sebarang surat, notis, jemputan atau apa sahaja diterima oleh pihaknya sehinggalah bangunan perhentian bas di Bandar Baru Selayang itu dirobohkan pada Jumaat lalu.

Beliau berkata, selepas gagal meminta kontraktor yang terlibat menghentikan kerja-kerja meroboh itu, beliau cuba mendapatkan penjelasan daripada Bahagian Perolehan MPS, namun jawapan yang diterima amat mengecewakan.

Beliau dimaklumkan bahawa perkara itu telah diputuskan oleh Ahli Majlis MPS dalam satu mesyuarat kerana pihak berkenaan mempunyai perancangan lain bagi membangunkan tapak berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, apabila ditanya bukti notis meroboh telah dihantar kepada beliau, pegawai di bahagian itu mendakwa pegawai yang terlibat tiada di pejabat.

Menurut Farid, perhentian bas berkonsepkan mesra rakyat itu telah diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor pada 10 Oktober 2007 dan pada 20 November 2007, cadangan itu mendapat kelulusan MPS.

Katanya, pembinaan perhentian bas itu telah hampir 90 peratus siap dan selepas berlaku peralihan kuasa pemerintahan negeri Selangor pada 2008, dia mendakwa menerima desakan agar menghentikan projek tersebut.

Ini termasuk menerima dua saman pada bulan April tahun lalu atas kesalahan di bawah Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 dan dakwaan mendirikan bangunan tanpa kebenaran bertulis.

Mengenai rancangan pembangunan lain yang mahu dimajukan, Farid berkata, beliau sendiri tidak tahu-menahu mengenai perkara itu.

"Bagi saya pembangunan sekarang sudah berkonsepkan mesra rakyat kerana perhentian bas itu akan dilengkapi kemudahan seperti tandas, kedai runcit dan mesin ATM.

"Lagi pun, Bandar Baru Selayang belum ada perhentian bas sehingga menyulitkan pengguna pengangkutan awam di kawasan ini," ujarnya.

Perhentian Bas Mesra Rakyat yang diperkenalkan syarikat itu telah pun dipraktikkan di Ayer Keroh, Melaka dan ternyata mendapat sambutan positif pengguna.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gotong-royong perlu dihidupkan semula - Zulhasnan

Posted:

Gotong-royong perlu dihidupkan semula - Zulhasnan

Gotong-royong perlu dihidupkan semula - Zulhasnan


ZULHASNAN Rafique (lima dari kanan) membantu penduduk Seksyen 6 Wangsa Maju membersihkan longkang dan kawasan sekitar perumahan itu semasa program gotong-royong anjuran penduduk kawasan itu di Wangsa Maju, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 29 Mac - Aktiviti gotong-royong di kawasan-kawasan perumahan di ibu negara dan juga Projek Perumahan Rakyat (PPR) perlu dihidupkan semula.

Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique berkata, ini kerana melalui aktiviti itu, masyarakat setempat tanpa mengira agama dan kaum dapat bersama dan mengeratkan hubungan antara satu sama lain.

Menurutnya, pada masa lalu, aktiviti gotong-royong sering diadakan pada hujung minggu dan setiap anggota masyarakat begitu bersemangat memberikan kerjasama bagi menjayakannya.

"Mereka ini juga tidak terlalu mengharapkan bantuan daripada agensi kerajaan untuk membersihkan kawasan mereka.

"Justeru, saya berharap agar semua persatuan penduduk dapat menghidupkan kembali aktiviti gotong-royong demi semangat kemasyarakatan seperti satu ketika dahulu," katanya selepas merasmikan gotong-royong di Seksyen 6 Wangsa Maju di sini, baru-baru ini.

Zulhasnan berkata, pusat khidmat wakil rakyat Parlimen Setiawangsa sedia membantu persatuan penduduk untuk menganjurkan program seperti itu.

Sementara itu, mengenai Majlis Permuafakatan Persatuan Penduduk dan Penghuni Parlimen Setiawangsa, beliau berkata, ia bakal dilancarkan dalam masa terdekat.

Katanya, satu jawatankuasa penaja telah dibentuk dan mereka sedang mengemas kini semua bilangan persatuan pengguna di Setiawangsa.

"Majlis itu bakal dilancarkan oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads