Khamis, 17 Oktober 2013

04 di ayer keroh - Google Blog Search

04 di ayer keroh - Google Blog Search


Menteri Dalam Negeri sahkan Shahidan Kassim seorang "gengster"

Posted: 15 Oct 2013 05:08 PM PDT

Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Dato' Seri Shahidan Kassim sebagai seorang 'gengster'. Ia disahkan secara tidak langsung oleh Zahid ketika berucap pada Majlis Taklimat Keselamatan Bersama Pemimpin Masyarakat pada 5 Oktober lalu di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka di Ayer Keroh, Melaka, yang dilihat acara kerajaan itu bertukar menjadi kempen Umno.
Menurut Zahid, setelah ISA, EO dan RR dimansuhkan, kini kerajaan tidak lagi mempunyai sebarang undang-undang khusus sepertinya untuk mengatasi jenayah, sehingga memaksa beliau berusaha mencari undang-undang lain untuk menggantikannya. Sehubungan itu, beliau telah berbincang dengan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Peguam Negara, Gabenor Parlimen, tiga line dari Perlis, IGP tentang apa yang patut dibuat.  
"Cari punya cari rang undang-undang, akta macam-macam, terjumpa Akta pencegahan Jenayah 1959 yang ternampak oleh Peguam Negara yang belum dihapuskan. ISA dah hapus, EO dah habus, RR dah hapus, dia ternampak yang Akta Pencegahan Jenayah belum dihapuskan," katanya. 
Selepas itu, beliau terus berpakat dengan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak dan penasihat undang-undang mereka untuk melakukan sesuatu bagi membolehkan undang-undang itu diguna pakai. Namun, hasrat beliau ditentang oleh SB yang menjelaskan Akta Pencegahan Jenayah (PCA) itu tidak boleh digunakan kerana ia digubal pada tahun 1959, sedangkan ketika itu Sabah dan Sarawak belum lagi menyertai Malaysia dan sekiranya digunakan, ia hanya boleh dilaksanakan di Semenanjung Malaysia sahaja.
"Saya kata ok, kita bawa ke Parlimen. Dato' Seri Shahidan Kassim memang gengster, bolehlah pakat dengan dia. Dia boleh pakai ni. Pakat punya pakat, bawak ke ke Kabinet, Kabinet luluskan. Kabinet luluskan bawa ke Parlimen. 
"Bila bawa ke Parlimen, parti pembangkang ramai lowyer. Lowyer India lebih ramai. Lowyer Melayu pun ramai, lowyer buruk. Pakat dengan Dato' Seri Shahidan Kassim supaya tiba masanya Speaker Dewan Rakyat berada bersama dengan kita, Setiausaha Dewan Rakyat bersama dengan kita, jadi kita bentangkan," katanya.
Setelah PCA pindaan 2013 itu dibentangkan di Parlimen, pihaknya mengambil masa yang agak panjang untuk diluluskan sehingga lapan jam 50 minit bermula jam 4.00 petang hingga 12.50 pagi.
"Saya memang tabik betullah kepada Speaker, seorang Pendekar, seorang al-amin, seorang yang mulia, Tan Sri Pandikar Amin Mulia. Hebatlah, orang Sabah ni, hebat, tak turun daripada kerusi, tak turun kencing. Tak kencing, hairannya tu," ujarnya.
Sambil bergurau, Zahid berkata, beliau sudah mengarahkan Gabenor Parlimen menyelidik sama ada Tan Sri Pandekar memakai pampers atau tidak, tetapi sehingga kini belum ada jawapannya lagi. 
"Tetapi saya yakin kerana beliau daripada Sabah, beliau boleh solat jamak Zohor dan Asar. Dua campur dua. Solat jamak dan qasar pasti sembahyang Zohor dulu kemudian Asar. Maghrib dengan Isyak dia tak payah sembahyang ketika itu sebab dia lepas habis baru boleh dia jamak. 
"Tapi saya hairan sungguh, tak minum, tak makan, tak kencing, tak turun langsung. Bila kita kata Tan Sri Speaker turunlah, bagilah kepada Timbalan Speaker ambil alih. Dia kata, saya tak mahu. Ini undang-undang penting, ini mesti saya selesaikan. Wah, inilah kita. Walaupun dia (Pendikar) tak ada, tapi kita boleh berikan tepukan gemuruh kepada dia. Tetapi Speaker jadi hebat kerana menteri yang jaga Parlimen dan Dato' Parlimen pun hebat," ujar beliau.  
Majlis terbuka diadakan secara tertutup, tetapi portal berita Malaysiakini berjaya mendapatkan rakaman audio sepanjang 20 minit yang berisi ucapan tersebut untuk tatapan rakyat negara ini - Lapor Aziz Muda, Meja Harakah Kuala Lumpur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads