Isnin, 21 Oktober 2013

04 di bukit katil - Google Blog Search

04 di bukit katil - Google Blog Search


Ado Den Kisah!!!: Murtabak Singapore <b>Di Bukit Katil</b>

Posted: 22 Sep 2013 07:59 AM PDT

Yang ni memang original Murtabak Singapore pasal dibuat oleh Pak Sedara saya orang kelahiran Singapura. Beliau dilahirkan di Singapura, dibesarkan di Melaka dan pernah berkhidmat dengan Angkatan Tentera Malaysia. Kini dah pencen dan buka bisnes warung aje bersama keluarga beliau. Perniagaan ini dijalankan di Taman Tun Rahah, Bukit Katil. Kedai yang paling hampir dengan ILP Bukit Katil. Dibuka pada waktu pagi dan waktu malam sahaje. Tutup setiap hari Rabu. 
Murtabak ni selalunya dimakan time bulan Ramadhan aje dan lagi paling dekat kalau nak beli ialah di Muar. Tapi sejak Pak Ngah saya buka kedai ni 2 tahun lepas, alhamdulilah, takdelah saya perlu memandu jauh-jauh mencarinya. Kali ni saya paparkan gambar bagaimana ianya dibuat. Pasti meleleh air liur...he he he..
Gambar 1 - tepung yang diuli diletakkan telur dan daging kisar....

Gambar 2 - diletakkan diatas kuali kemudian dipecahkan telur dan ditaburkan lagi daging kisar dibahagian luarnya. Memang murtabak singapore ni menggunakan banyak telur dan daging kisar.

Gambar 3 - terbalikkan lagi dan diulang perkara yang sama. Tebal dagingnya.....ahakss

Gambar 4 - jangan terperanjat...dua dua ni aku punya...he he he...

Kata orang kalau masakannya sedap, jauh mana pun kita sanggup pergi tapi bila zaman petrol asyik naik ni...tak berbaloi pergi jauh-jauh, cari alternatif lain lahsebagai ganti  tapi kalau ada banyak duit....Ado Den Kisah.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads