Rabu, 26 Mac 2014

04 di sungai rambai - Google Blog Search

04 di sungai rambai - Google Blog Search


Melaka akan bina rumah adat Temenggung <b>di Sungai Rambai</b>

Posted: 23 Mar 2014 11:17 AM PDT

Hasan Rahman bersalaman dengan sebahagian ahli persatuan Sidang pada Mesyuarat Agung Tahunan Ke-48 persatuan itu di Banda Hilir, Melaka, kelamrin. - UTUSAN/Gaie Uchel

MELAKA 23 Mac - Kerajaan negeri akan membina sebuah rumah adat sebagai mercu tanda adat Temenggung sejajar dengan pengiktirafan Melaka sebagai Bandaraya Warisan Dunia.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Pembangunan Usahawan negeri, Datuk Hasan Rahman berkata, sebidang tanah di Sungai Rambai telah dikenal pasti sebagai tapak untuk membina rumah adat seperti dipohon Persatuan Ketua-Ketua Kampung (Sidang) negeri pada 18 November 2012.

Menurutnya, perkara tersebut akan dibawa dalam mesyuarat kerajaan negeri tidak lama bagi.

Pembinaan rumah adat ini amat penting kerana masih ramai rakyat yang tidak memahami adat Temenggung yang diamalkan sehingga kini.

Adat Temenggung sebelum ini mengungguli sosiobudaya sebilangan besar masyarakat Melayu di negeri ini yang mempunyai keistimewaan kerana adat ini bukan sebarang adat.

Saya bimbang adat ini akan lenyap sedikit demi sedikit dan lebih membimbangkan apabila generasi muda tidak didedahkan dengan adat Temenggung yang menjadi warisan turun-temurun di negeri ini," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Ke-48 Sidang di sini semalam.

Mengulas lanjut Hasan berkata, kini ramai berpandangan bahawa adat Temenggung sudah tidak mendapat kedudukan yang sepatutnya memandangkan penghayatan dan amalan dalam kalangan ahli masyarakat semakin luntur.

Katanya, rumah adat yang akan dibina nanti bakal menghimpunkan pelbagai khazanah adat berkenaan mengenai sejarah silam.

Adat istiadat pertunangan dan majlis perkahwinan mengikut adat Temenggung daripada segi pakaian serta barangan akan dipamerkan di galeri yang akan dibina," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads