Khamis, 21 Mac 2013

04 di sungai udang - Google Blog Search

04 di sungai udang - Google Blog Search


mee <b>udang</b> manja, jeti <b>sungai</b> rambah - yang halal itu fardhu, yang <b>...</b>

Posted: 31 Jan 2013 07:42 AM PST


PONTIAN 30 Jan. - Kira-kira 15 tahun lalu, gerai yang dibuka tidaklah begitu menarik ramai pelanggan namun pemilihan menu Mi Udang Manja menjadikan gerai itu yang terletak berhampiran Jeti Sungai Rambah di sini, semakin popular.
Kini keenakan mi udang di gerai tersebut menjadi satu jenama kepada Kampung Rambah khususnya Sungai Rambah yang menempatkan jeti nelayan dan hasil tangkapan segar memberi kelebihan kepada pengusaha gerai makanan laut di kawasan berkenaan.
Kesegaran dan keenakan mi udang itu berjaya menggamit ramai pengunjung bukan sahaja masyarakat tempatan malah penduduk sehingga ke Kuala Lumpur untuk menikmati hidangan berkenaan.
Menurut pengusahanya, Hamidah Abu, 38, nama 'Manja' merupakan panggilan untuk suaminya, Ismail Sirat, 43, yang menjadi nelayan sepenuh masa dan kini pelanggannya lebih mengenali panggilan itu berbanding nama sebenarnya.
"Selain memperoleh udang hasil tangkapan sendiri, kami juga mendapatkan udang dari pasar awam sekiranya bekalan tidak mencukupi bagi memenuhi permintaan pelanggan.
"Setiap hari sebanyak 20 kilogram udang segar diperlukan memandangkan setiap menu yang disediakan mempunyai udang sebagai menu utama seperti mi bandung udang, mi goreng udang, nasi goreng kampung udang, nasi goreng biasa udang selain nasi ayam," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.
Bagi menguruskan kedainya setiap hari dia mempunyai lima orang pembantu, namun kerja memasak dilakukannya sendiri di samping tukang masak yang lain.
"Bagi menu biasa, sebanyak lima udang akan dimasukkan manakala untuk pesanan istimewa sebanyak lapan udang," katanya.
Beliau berkata, setiap hidangan ditawarkan pada harga RM8.50 sehingga RM13.40 sepinggan manakala kedainya dibuka setiap hari kecuali Ahad bermula pukul 4 petang hingga 12 tengah malam.
Menurutnya, resepi mi udang itu diperturunkan ibu mertuanya, Salmah Md. Salleh, 83, yang mula-mula mengusahakan gerai itu sebelum diwariskan kepada suami dan kemudian kini kepadanya.
"Tarikan kedai kami ini adalah saiz udang yang besar dan segar. Pelanggan tetap biasanya akan menghubungi kami terlebih dahulu untuk membuat tempahan sebelum datang menjamu selera bersama keluarga atau kenalan," katanya.
Menurutnya, dia dan suami bercadang menambah menu makanan iaitu masakan asam pedas memandangkan permintaan daripada pelanggan luar yang ingin menikmati masakan itu.
Sehubungan itu, katanya, dia kini sedang melakukan kerja-kerja penambahan ruang agar dapat menampung jumlah pelanggan yang semakin ramai terutamanya pada cuti hujung minggu dan cuti umum.
Sementara itu, seorang pengunjung, Sahlan Selamat, 49, mengakui menikmati juadah di kedai berkenaan sekurang-kurangnya dua kali seminggu bersama isteri dan anak-anaknya.
"Kuahnya cukup istimewa di samping layanan mesra daripada pemilik kedai yang sentiasa memberikan perhatian kepada kehendak pelanggan," katanya.
Bagi Suhaimi Abd. Manap, 30, menikmati hidangan mi udang segar pada waktu malam amat menyelerakan dan harga yang ditawarkan juga berpatutan memandangkan saiz udang yang besar.
"Sama ada biasa atau special, ia cukup berbaloi kepada pelanggan yang datang bersama ahli keluarga dan rakan-rakan," katanya.
Rakannya, Mohd. Khalid Musa, 30, berkata, jika pengunjung luar seperti dari Melaka dan Kuala Lumpur sanggup datang semata-samat untuk menikmati hidangan berkenaan, ia pastinya sesuatu yang cukup istimewa kepada daerah Pontian.
"Pihak yang berkenaan boleh membantu menjadikan hidangan Mi Udang Manja ini sebagai jenama atau ikon daerah Pontian seperti Mi Bandung Muar yang begitu sinonim dengan daerah berkenaan," katanya.
Seorang lagi pengunjung, Mohd. Azlan Mohamad, 34, berkata, walaupun terdapat banyak saingan namun Mi Udang Manja tetap mendapat perhatian orang ramai yang ingin menikmati keenakan masakan tradisional itu pada waktu petang dan malam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads