Isnin, 15 April 2013

04 di klebang - Google Blog Search

04 di klebang - Google Blog Search


Keluarga Rais & Asiah: Bercuti <b>di Klebang</b> Beach Resort, Melaka !!!

Posted: 02 Apr 2013 08:07 PM PDT

Pada 29 dan 30 Mac 2013 yang lalu, kami sekeluarga bersama-sama dengan ibu mertua saya telah sama-sama bercuti di Melaka. Kebetulan pula musim cuti sekolah. Dapatlah saya, suami, anak-anak dan ibu mertua saya berehat dan bersantai di Melaka.
Kami menginap di Klebang Beach Resort. Lama betul tak datang ke mari. Banyak dah perubahan dan bilik juga dah ditukar dengan perabot baru.
Untuk makluman semua pembaca, di sinilah Hari Keluarga RAIS di adakan buat kali pertama pada tahun 2003. Dan telah berlangsung Family Day RAIS ini sebanyak 4 kali di Klebang Beach Resort ini...
Rasanya, kalau nak buat sekali lagi di sini untuk tahun 2013 pun okay. Bukannnya apa, kawasannya agak kecil, mudah untuk mengawal kanak-kanak di sini...
Tapi, apa pun ini hanya cadangan, selebihnya terserahlah kepada suami saya selaku Pengerusi Tetap Hari Keluarga RAIS ini....
Kami check-in di Klebang Beach Resort pada petang 29 Mac 2013, dan di sebelah malamnya pula kami menikmati jamuan makan malam di Medan Ikan Bakar di Umbai.
Keesokan harinya kami semua bersiar-siar dan bershopping di Dataran Pahlawan di Bandar Melaka... taknak cerita lebih-lebih lagi... jom kita layan gambar!!


Sauasana sebelum pergi ke Melaka....
Melayan karenah anak-anak di swimming pool
Suami saya bersama Dzafran Amri...
5 orang lelaki di dalam hidupku....
Ya Allah... bulatnya Dzafrannn!!!
Bergambar bersama Dzafran..
Dzafran selepas mandi ....

Suasana kami semasa check-out...
Sebelum meninggalkan hotel.. kami bersarapan dulu...
Dzafran menikmati sup bersama Wan nya...
Danish Amri dengan senyuman manisnya...
Jom gerak ke Melaka.....!!!!!
Petugas yang menjaga pengunjung pening kepala untuk mengawal Danish, Dhafir dan Dzaqwan yang tak reti duduk diam....
"Dik.. tolonglah Dik... duduklah diam-diam, tempat ni bahaya dik!!" tension je brother tuh!
Suasana di dalam Kabel Car untuk naik ke menara!
Suasana di persekitaran Menara Taming Sari...
Dzafran tenang bersama Abah dan Wan nya menanti di bawah...
Bergambar bersama ibu mertua di perkarangan Menara Taming Sari...
Selesai di Menara Taming Sari.. kami pun masuklah ke dalam Mall di Dataran Pahlawan... sementara saya dan Ibu Mertua saya berjalan sambil bershopping... 5 lelaki dalam hidup saya i.e Suami dan anak-anak... lepak-lepak di Starbuck.. perghh... jangan main-main.... Starbuck tuh!!
Ini posing sebelum minum!!!
Satu lagi posing sebelum minum!!!
Ini muka selepas minum... suami saya kata... PAHIT GILERRR!!!
Pun... muka kelat menahan pahit!!!
Sebelum pulang ke Seremban sempat berposing di hadapan Restoran Upin & Ipin
Demikianlah tadi coretan percutian kami pada cuti persekolahan baru-baru ini... so jumpa lagi di lain masa... bye bye!!
Disediakan oleh : Ungku Norhayati (Noi/Yat)

Kapal Selam SMD Ouessant | Agosta 70 <b>di Klebang</b>, Melaka

Posted: 06 Apr 2013 07:39 AM PDT


Kapal Selam SMD Ouessant | Agosta 70 di Klebang, Melaka
Alhamdulillah, syukur kepada rahmat ALLAH….berkesempatan juga penulis menulis entri baru. Walaupun tatkala kadang-kadang berasa malas dan kebuntuan idea menulis. Minat menulis pun kadang-kadang sahaja datang. Mungkin juga kekangan masa penulis membuatkan penulis tiada masa menulis. Sekarang penulis sedang bercuti semester selama lebih kurang 2 bulan. (dalam hati, bila lah nak habis belajar degree)
BERKUNJUNG KE MAJLIS PERKAHWINAN
Baru-baru ini penulis berkesempatan bertandang ke negeri Melaka Bandaraya Bersejarah untuk ke majis perkahwinan di Masjid Tanah, Melaka. Boleh dikatakan majlis perkahwinan yang unik, terutamanya penulis pertama kali melihat pasukan kompang berirama (kompang + joget). Mungkin juga ia adat negeri Melaka yang tidak di tinggalkan, tidak lapok di telan zaman. Malangnya penulis tidak sempat menangkap gambar, merakam video jauh sekali.
Terdengar mengenai adanya muzium kapal selam di Melaka, membuatkan penulis menuju ke Dataran 1 Malaysia di Klebang Melaka. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 20 minit dari Masjid Tanah. Di katakan Dataran 1 Malaysia Klebang yang dulunya tempat rekreasi seperti Tanjung Emas, Muar bakal berubah wajah menjadi tempat kompleks muzium-muzium dan pameran maritim termasuk kapal selam.
Muzium yang di rasmikan Ketua Menteri Melaka, YAB Datuk Seri Hj Mohd Ali bin Mohd Rustam berada di lokasi yang strategi iaitu di Klebang, Melaka. Pada ketika ini kawasan sempadan Muzium Kapal Selam dipagari dengan dinding 'zink'. Kerja-kerja pembangunan infrastruktur dan dalaman masih lagi pada tahap sedang di bangunkan. Sewaktu penulis sampai pun di sana, jalan menuju ke muzium kapal selam masih belum berturap, penuis hanya berpandukan papan tanda dan kesan-kesan jalan kerap di lalui oleh pelawat dan lori-lori pembinaan.  
                                              Kompleks Muzium Maritim, Klebang Melaka
Muzium kapal selam ini di buka setiap hari dari jam 9.00 pagi hingga 6.00 petang. Manakala bayaran masuk untuk setakat ini RM1.00 untuk dewasa dan RM0.50 kanak-kanak. Mungkin apabila kompleks ini siap sepenuhnya harga tiket masuk akan dinaikan (Rujuk Perbadanan muzium Melaka).
KAPAL SELAM SMD OUESSANT (AGOSTA 70)
Kapal selam SMD Ouessant jenis Agosta adalah buatan Perancis yang telah siap di bina pada 1979. Dimiliki oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan kemudiannya diserahkan kepada Kerajaan Negeri Melaka untuk dijadikan satu lagi mercu tanda pelancongan di negeri Melaka.
Pengunjung dalam melihat apa yang berada di dalam kapal selam ini. Membuatkan kita yang berada di dalam berasa seperti berada di dalam kapal selam yang masih di gunakan meskipun ianya sudah menjadi muzium. Dapat penulis kongsikan gambar-gambar yang penulis sempat tangkap;

                                       Di luar muzium kapal selam...masih dalam pembinaan                                                          Pintu masuk muzium                                       Panjang 67.57 meter, tinggi 11.75 meter. Lebar 6.5 meter                                                                Papan informasi                                                     Papan tanda perasmian Muzium                                                    Muzium kapal selam seluruh negara                                                        Ruangan senjata 'torpedo'                                                'Risiko kemalangan tangunggjawab sendiri'                                                 Ruangan senjata meriam 'torpedo'                                                Ruangan dalam kapal selam
                                                         Bilik motor elektrik                                                     Ruangan kawalan kapal selam                                                    Ruangan pemandu/ jurumudi 

                                                             Ruangan bilik tidur 
                                                      Bilik Mesyuarat


                                        Kronologi Kapal Selam SMD Ouessant di tempatkan                                         Kronologi Kapal Selam SMD Ouessant di tempatkan                                                         Ruangan memasak/ dapur                                     Kompleks Muzium Maritim yang masih dalam pembinaan                                                           Dari tepi kapal selam
Sebelum meneruskan perjalanan ke bandaraya Melaka untuk melawat lebih banyak tempat bersejarah. Penulis sempat singgah di gerai makanan western berhampiran dengan Shah Beach Resort, Melaka merasa menu yang begitu special iaitu coconut shake.

"SUKA SUKA ": Kelapa Kocak <b>di Klebang</b>

Posted: 13 Mar 2013 09:07 AM PDT

Banyak siaran tergendala kerana perlu fokus secara fizikal dan mental untuk mencapai sasaran penyiapan FA tahun 2012.....
Cerita tahun lepas... En. JD meraikan kami dinner kerana bertambah rezeki nya ... alhamdulillah.. lokasinya di Umbai Melaka.. sebelum tu kami singgah dahulu di Klebang kerana menunggu sahabat-sahabat yang lain tiba demi melayan Akma Domo dan HS yang kelaparan.. tak sempat tunggu dinner... dapatlah merasa kelapa kocak aka coconut shake yang segar dan enak... sebelum ini jalan boleh jam kerana ramai peminat memberhentikan kenderaan ditepi jalan untuk menikmati minuman istimewa ini.  
Musim tengkujuh... awannya masih muram..sebenarnya nak capture masjid dan sawah dibelakang tempat parking ni... tindakan spontan...memang suka mengabadikan warna hijau terutamanya sawah yang meninggalkan banyak kenangan.   Inilah hasilnya.. sawah yang tak berapa nampak ..ada rezeki singgah lagi disini... bukan jauh dari Sermban..hijau yang dihajati didominasi oleh awan ini gara-gara untuk tidak leka kerana waktu perniagaan coconut shake hampir tamat. Suka juga dengan pemandangan ini.. Parking pun dah terang kerana pelanggan beransur pulang...



disambut oleh longgokan kelapa dan sisa buah kelapa yang telah digunakan.. sementara kereta diparkir



tak lari dari tumbuhan dan bunga juga... disini terdapat bunga yang menarik perhatian.. seperti biasa nama bunga 'fail'.. kelopak yang unik..





inilah coconut shake yang menjadi sebutan ..

dilawan dengan nasi lemak yang enak..sehingga kami tapau 5 bungkus lagi ..walaupun sekejap lagi nak makan seafood di Umbai..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads