Isnin, 15 April 2013

04 di umbai - Google Blog Search

04 di umbai - Google Blog Search


Program Santai BBQ <b>Di Umbai</b>, Jasin - Khairul Faizi

Posted: 18 Mar 2013 09:51 PM PDT






Akulah Bapak: Ikan bakar best : <b>Umbai</b> vs Alai

Posted: 04 Apr 2013 03:00 PM PDT

Orang kata Umbai terkenal dengan ikan bakar dan makanan laut. Kali terakhir Bapak ke sana kira-kira 6 tahun lepas.
Mungkin Bapak pergi salah kedai, bukan sekali tapi dua kali kunjungan, rasanya tetap kurang kena dengan selera..biasa je. Paling Bapak tak boleh lupa rupa sotong goreng tepung tak ubah cam pisang goreng tepung beras yang digoreng sendiri petang-petang.

Selepas mengahwini Orang Rumah Bapak, langsung Bapak tak pernah jejak kaki ke Umbai. Walaupun beliau orang Melaka, faktor jarak kerana kampung Orang Rumah Bapak di sempadan manakala Umbai hampir dengan daerah Jasin, buat rasa tak berbaloi.

Kalau nak makan ikan bakar baik ke Pengkalan Balak sahaja tapi situ pun yang cuma sebelah kampung tak pernah kami jejak sepanjang 5 tahun Bapak menjadi ahli keluarga Orang Rumah Bapak.

Berlatar belakang keluarga yang terlibat dalam industri katering, kami biasa makan malam sahaja di rumah. Apatah lagi tagline ayah mertua : "Mak ko masak lagi sedap.."

Sehinggalah baru-baru ini keluarga Bapak untuk makan malam di Medan Selera MBMBB, Alai berhampiran Umbai. Tujuannya untuk meraikan ulang tahun kelahiran Mama dan Wan ( adik nombor 2) serta Mira (adik bongsu) yang memperolehi 8A dalam SPM  baru-baru ini.

Kami pergi berasingan kerana keluarga Bapak masih di Petaling Jaya pada masa itu manakala sudah berada di Melaka.

Sesat juga Bapa, pertunjuk termudah pintu gerbang berhampiran SMKA Sharifah Rodziah. Bapak sampai pukul 8.30 malam sudah ramai di situ, Mama dan ayah yang sudah sampai 15 minit awal sudah memilih makanan laut.

Seperti diduga orang dah ramai, makanan yang dipesan sampai lebih sejam kemudian.

Dalam tempoh menunggu makanan itu, Ilhan yang sebelum ini menunjukkan kecenderungan lebih suka makan di restoran yang berhawa dingin mula meragam sambil di satu tahap berguling-guling ke jalan raya untuk meraih perhatian,.

Untuk mengalih perhatian Ilhan, atuk melayan membelikannya permainan mini keyboard. Khalish pun nak permainan namun yang dipilihnya sendiri sebuah troli permainan.

Ikan bakar, sotong goreng tepung dan udang butter kena selera. Cuma Orang Rumah Bapak komplen sambal kicapnya, kicap semata yang ditabur kepingan bawang mentah dan sebiji limau kasturi yang belum diperah. Air asam langsung tiada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads