Rabu, 13 Julai 2011

04 di lubok china - Google Blog Search

04 di lubok china - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2011 12:00 AM PDT

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2011 01:35 AM PDT

Hujung minggu lepas, kami menghadiri majlis perkahwinan sepupu Orang Rumah Bapak, Hajar di Lubok China, Melaka.

Malam Sabtu selepas solat Isyak, kami bergerak ke sana dari rumah mertua untuk menghadiri majlis Berinai Besar pasangan tersebut.

Teringat majlis Berinai Besar Bapak dan Orang Rumah Bapak tiga tahun lepas, kami pun pakai busana yang dinamakan baju Melaka dan diarak dengan iringan dentuman bunga api dan mercun.

Bezanya Hajar dan suami kena melalui adat menjulang; mereka diangkat oleh lebih kurang enam lelaki setelah duduk di kerusi seperti lanca yang diperbuat daripada besi dan rotan. Pada zaman itu, ia diperbuat daripada buluh.

Mak mertua beritahu kami tak 'dijulang' kerana bukan adat keluarganya yang digelar Melaka Pantai. Mak cakap keluarga Mak Chow (kakak sulung Mak Mertua) duduk di sempadan Melaka dan Negeri Sembilan yang banyak dipengaruhi adat Perpatih.

Bapak perhatikan ada seorang lelaki pertengahan usia pekat loghat Nogorinya yang digelar Buapak ligat memberi arahan tentang adat-istiadat pada malam itu.

Orang Rumah Bapak juga tidak bersanggul lintang seperti Hajar pada majlis Berinai Besar tersebut.

Tak dapat dibayangkan berapa orang diperlukan jika kami (terutamanya Bapak..hehe) perlu 'dijulang' dan berpeluhnya Orang Rumah memakai sanggul lintang seberat 3 kg di atas tudung kepala..hehhe...

Pada malam sama, Abang Ngah dan Kak Ngah (abang Hajar) turut mengadakan majlis akikah dan cukur jambul anak sulung mereka, Iman yang sebaya dengan Ilhan.

Esoknya, selepas menghadiri majlis persandingan Hajar, kami pulang semula ke Ipoh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jun 2011 01:49 AM PDT

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2011 01:22 AM PDT

27 Rejab - israk mikraj

so selalunya hanya beberapa negeri je yang akan cuti hari ni, macam KEDAH, PERLIS, dan etc, aku tak pasti pulak pasal tu. hihi so aku patot rasa bergumbira sebabnya cuti akan jadi straight je sampai sabtu nanti. ohh lemau aku. hm semalam aku tengok cerita karak yang dikatakan tidak best dan kelakar tu, tapi bagi aku best je, seram dan SEDIH.

sekarang tiba tiba je rasa nak cerita pasal kampung aku. ye, kampung aku. secara amnya terletak di LUBOK CHINA, MELAKA. ni yang aku tak pasti nak cakap negeri sembilan pun boleh, melaka pun boleh. sebab memang dekat sempadan. hihi sumpah dah lama tak balik kampung. btw nenek dan atok aku memang dah takda tapi disebabkan kedudukan kampung aku ni dikelilingi rumah nenek sedara yang lain, means macam dikelilingi rumah yang lain, duk kat tengah tengah la senang cerita kan, so kitorg WAJIB balik. ramai sedara lagi kan (: aku tak lah kerap balik kampung, setahun sekali je. HA HA tak pun kalau ada kenduri yang penting penting kitorg pun balik la dan bergantung juga pada kewangan keluarga aku, hihihi sabar je la kan, nak buat mcm mana dah takda siapa dekat kampung tu so balik masa raya je lah, ramai ramai, pun best juga kan dari tak balik langsung, hihi ibu cakap kalau nenek dgn atok ada lagi, tiap minggu kita boleh balik kampung (: takpe lah bu dah takdir, ceewahhh ! huhuuw !

TAK SABAR AKU NAK RAYA, tapi entah balik kampung ke tak raya tahun ni

-___-

so, ini lah rupa kampung

gambar ni je yang aku ada, HAHA siot betul :D nanti lah kalau ada aku tambah lagi. btw ni rumah ibu, rumah ayah dekat gombak je, best jugak lebih kurang keadaan macam yang ni tapi jarang sikit pergi, okay tu je.

* 32 hari lagi KOT nak puasa, hihi (: *

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2011 12:00 AM PDT

Hujung minggu lepas, kami menghadiri majlis perkahwinan sepupu Orang Rumah Bapak, Hajar di Lubok China, Melaka.

Malam Sabtu selepas solat Isyak, kami bergerak ke sana dari rumah mertua untuk menghadiri majlis Berinai Besar pasangan tersebut.

Teringat majlis Berinai Besar Bapak dan Orang Rumah Bapak tiga tahun lepas, kami pun pakai busana yang dinamakan baju Melaka dan diarak dengan iringan dentuman bunga api dan mercun.

Bezanya Hajar dan suami kena melalui adat menjulang; mereka diangkat oleh lebih kurang enam lelaki setelah duduk di kerusi seperti lanca yang diperbuat daripada besi dan rotan. Pada zaman itu, ia diperbuat daripada buluh.

Mak mertua beritahu kami tak 'dijulang' kerana bukan adat keluarganya yang digelar Melaka Pantai. Mak cakap keluarga Mak Chow (kakak sulung Mak Mertua) duduk di sempadan Melaka dan Negeri Sembilan yang banyak dipengaruhi adat Perpatih.

Bapak perhatikan ada seorang lelaki pertengahan usia pekat loghat Nogorinya yang digelar Buapak ligat memberi arahan tentang adat-istiadat pada malam itu.

Orang Rumah Bapak juga tidak bersanggul lintang seperti Hajar pada majlis Berinai Besar tersebut.

Tak dapat dibayangkan berapa orang diperlukan jika kami (terutamanya Bapak..hehe) perlu 'dijulang' dan berpeluhnya Orang Rumah memakai sanggul lintang seberat 3 kg di atas tudung kepala..hehhe...

Pada malam sama, Abang Ngah dan Kak Ngah (abang Hajar) turut mengadakan majlis akikah dan cukur jambul anak sulung mereka, Iman yang sebaya dengan Ilhan.

Esoknya, selepas menghadiri majlis persandingan Hajar, kami pulang semula ke Ipoh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads