Isnin, 10 September 2012

04 di sungai udang - Google Blog Search

04 di sungai udang - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Aug 2012 10:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Belog Cik Eka: <b>Udang</b> galah <b>Di</b> Restoran Tepi <b>Sungai</b>

Posted: 02 Aug 2012 10:04 PM PDT

Seperti yang saya janjikan..cewahhh..hihihi.saya nak cerita pasal makanan pula.
Semalam saya dan hosmet saya,Kak siti,dah pun ke Bazar ramadhan.
Memang rutin harian kami disini,lepas balik kerja,dari Office terus gerak ke Bazar Ramadhan.
Setiap hari.
Saya ni terus terang kata,masa duduk dengan mak ayah,jarang ke bazar.hihihi
Sekali duduk sini,merasa la tetiap hari membeli di bazar Ramadhan.
Lepas balik,Telepon pun berbunyi.Ceh tepon bunyi pun nak kabo..hahaha
Daripada pakcik saya @ Adik Ipar mak saya.Dia dan keluarganya ajak berbuka di tepi Sungai.Hihi.
Bukan la bebetul tepi sungai tu,cuma ada Restoran yang dikenali sebagai Restoran di Tepi Sungai,Teluk Intan,Perak.
Sapa yang perasan,restoran ini pernah masuk di TV3,asal Visit Perak 2012.
Yang Maria Tunku Sabri jadi pengacara tu.
Dengar cerita lepas je masuk,ramai yang datang dari jauh nak rasa udang galah kat sini.
Semalam pakcik eka order udang galah bakar.Udang Gred A.
Kat sini udang dia ada gred.Yang eka tau semalam,ada dua gred.Kot ada Gred C rasanya.
Udang mengikut Gred seperti
                        Udang Galah Gred A              = 100 g @ RM 7.00
                        Udang Galah Gred B              = 100 g @ RM 5.00
Dan macam biasa,boleh dimasak dengan pelbagai cara.Semalam pakcik eka amek udang Gred A,
pehh kaki dia melentok.Seperti di gambar kat bawah ini.hehehehe.


Dia minta udang tu dibakar.
Eka pula beli udang galah Gred B,lepastu buat Goreng Kunyit.


Ternyata lagi sedap daripada bakar.hihihi.

Sesiapa yang rasa nak datang,meh la ke Teluk Intan.Mesti cuba.hehehehe
tergoda tak??? tergoda tak??
hahahah.tukang tulis ni pun tetibe je lapo...cehhhh

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2012 11:23 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2012 11:16 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2012 11:37 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 11:30 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 11:20 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Pasar Malam Jalan TAR: MEE <b>UDANG SUNGAI</b> DUA DAH ADA <b>DI</b> <b>...</b>

Posted: 31 Mar 2012 09:47 PM PDT

Ramai juga yang tanya, mengapa blog ambo sekarang dah tak ada citer pasal makan2???

Hehe ...rupanya ramai peminat citer makan ni.

Semua orang kenal mee udang Sungai Dua. Ada yang gi Penang semata2 nak makan mee tersebut.

Tetapi sekarang untuk makan mee udang dah tak perlu habis kan minyak dan tol utk ke Penang. Kat KL ni pun dah ada mee udang Sungai Dua.

Hehe ambo bersama keluarga sempat singgah utk menikmati mee udang Sungai Dua kat Water Front Ampang.

Restoran yang baru beberapa minggu dibuka itu menyediakan mee udang, mee ketam disamping mee dan nasi goreng.

Harganya?? Boleh tahan juga. Untuk mee sahaja harga RM4 dan ditambah udang harga nya RM10 utk 100gram.

Hidangan set juga ada. RM12.90. - mee bersama 2 ekor udang dan minuman.

Hidangam set 2 RM16.90 - mee bersama 3 ekor udang dan minuman.

Sementara nasi goreng ayam pula harga nya RM5.

Rasanya?? Setakat boleh tahan saja. Untuk banding dengan mee udang asli Sungai Dua.... Ambo rasa mee udang Sungai Dua kat Penang nun lebih sedap. Hehe tp kalau setakat nak rasa nastolgia mee udang Sungai Dua boleh lee!! Cuma jangan harap lebih dari itu........!!

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 11:27 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Sungai Udang</b> | Jika <b>di</b> Parit Buntar <b>Di</b> Sinilah Tempat Beli Ikan <b>...</b>

Posted: 03 Mar 2012 01:33 PM PST

Jika anda tinggal berdekatan dengan Parit Buntar atau Nibong Tebal, jangan lepaskan peluang untuk ke Sungai Udang. Di sini anda boleh beli macam-macam ikan termasuklah ikan gred A dengan harga yang berpatutan, dan paling best ..... ikan-ikan ini segar dari laut!
Best ooo, kalau anda penggemar ikan segar, anda boleh borong ikan yang ada atau beli ikut kemampuan anda. Yang penting bila berada di Jeti Sungai Udang ini ialah kepandaian anda untuk tawar-menawar dengan peraih yang ada di situ.
Jangan lupa untuk bawa plastik sendiri sebab kebanyakkan peraih tidak menyediakan plastik atau apa jua bekas untuk dijual secara runcit. Kalau nak beli sikit .... sediakan wang kecil secukupnya dan bekas sendiri.

Lagi gambar suasana di Jeti Sungai Udang di sini: HASRULPhoto

Suka Entri Ini? Kongsikan Bersama Yang Lain. Terima Kasih.

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 11:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Apr 2012 11:39 AM PDT

URL Sumber Asal :-

MTES Sedia Plan Selesaikan Masalah Banjir Kampung <b>Sungai Udang</b>

Posted: 30 Mar 2012 06:17 AM PDT

KLANG, 30 MAC: Kerajaan Selangor akan mencari jalan agar masalah banjir kilat yang  berlaku di Kampung Sungai Udang hari ini dapat dielakkan pada masa hadapan.

Menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini, kerajaan negeri akan merangka satu kertas kerja bagi usaha itu untuk dibincang di dalam mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES).

Kerta kerja tersebut akan dirangka bersama Jabatan Parit dan Saliran (JPS), Jabatan Kerja Raya (JKR), Majlis Perbandaran Klang (MPK) dan agensi-agensi lain kerajaan.

Menurut beliau, banjir yang berlaku di kawasan terbabit dipercayai kerana masalah peparitan dan kawasan penempatan yang rendah.

Beliau berkata demikian dalam satu sidang akhbar yang diadakan bilik gerakan bantuan banjir yang dibuka oleh Adun Selat Klang, Dr Halimah Ali.

Dr Halimah pula berkata, pihaknya sedang berusaha untuk mengumpul data-data kerugian penduduk di kampung-kampung yang dilanda banjir untuk dikemukakan kepada kerajaan negeri.

"Hingga sekarang kira-kira 700 borang bancian yang kita edarkan pagi tadi telah pun diisi dan dikembalikan pun kepada pihak kami.

"Melalui data yang kita perolehi, kita akan buat bancian dan akan kemukakan kepada kerajaan negeri supaya dapat dikenal pasti jenis bantuan yang diperlukan penduduk," kata Dr Halimah.

Dianggarkan lebih 700 keluarga telah terjejas akibat banjir yang melanda Kampung Delek dan Kampung Sungai Udang dan kawasan berdekatan.

Sementara itu, menurut seorang mangsa banjir yang mahu dikenali sebagai Shila, 27 tahun, banjir tersebut berlaku selepas kawasan tersebut dilanda hujan lebat semenjak awal pagi.

"Mengikut kata, hujan turun dari pukul 3.30 pagi. Saya tak keluar rumah. Bila saya nak pergi kedai saya pukul 9.00 pagi, saya tengok kawasan Kampung Sungai Udang dah banjir.

"Kedai saya pun air dah naik sampai paras betis. Lima komputer yang sedang dibaiki rosak dan beberapa aksesori telah rosak," ujar beliau yang merupakan pengusaha kedai membaiki komputer.

Lagi Mee <b>Udang Sungai</b> Dua | JuadahMalaysia.com

Posted: 05 Sep 2012 01:29 AM PDT

Cuti panjang hari Merdeka baru-baru ni daku & mr suami ke Penang atas urusan kerja sekaligus melaksanakan misi jalan-jalan singgah makan..hehe

Kali ni kami nak pekena mee udang di Restoran Aur Gading. Kata orang Penang, mee udang di sini antara yg terbest di Sungai Dua berbanding gerai2 mee udang yg bersepah disekitarnya. Lokasi restoran Aur Gading agak jauh ke dalam iaitu di Titi Timbul, Sungai Dua. Walaupun jln menuju ke situ agak masuk ke dalam, namun kedainya mudah nak jumpa.

sebelum pilih makanan, lihat dulu harga dia

tu diaa…. udang yg masih fresh dan bersaiz besar. kita kena pilih nak makan berapa ekor udang pastu serahkan pada chef utk penyediaan juadah berikutnya

pemandangan dlm kedai yg luas dan kebersihan yg dijaga rapi. satu lagi kat sini ada ruang air cond & ada ruang terbuka.

ruang makan di belakang kedai yg mengadap sungai – panoramanya sangat indah

wallaaa… juadah yg ditunggu-tunggu dah tiba. Mee udang semangkuk besar utk 2 org makan. ada 4 ekor udang semuanya berharga rm 26.50 semangkuk. huh, berpeluh-peluh….puas betul kami makan mee udang di sini mmng tidak mengecewakan. kuahnya pekat dan terasa kemanisan rebusan udang yg seimbang rasanya. Amacam korang terliur tak…terliur tak? :D

sotong kangkung pun sedap juga dgn kombinasi kuahnya yg serasi dgn menu. harga sepinggan RM5.

kerang rebus pun menyelerakan bila ia didatangkan dgn sos yg enak (gambar sos lupa nk selit).

lauk-pauk utk dimakan bersama nasi namun daku hanya mampu meratah sotong&ikan tnpa nasi krn perut kekenyangan melantak mee udang

sotong salut tepung… memang terbaik. adunan rempah secukup rasa dgn salutan tepung membuatkan sotong menjadi ranggup. puas sungguh daku meratah beliau krn kekenyalan sotong membuatkan ia bertambah nikmat. sos dia pun sedap juga.

cuma siakap 3 rasa yg agak kureng menangkap pada deria rasa daku

ada cili jeruk.. tapi tak tau nak makan dgn apa…

Pada pendapat daku, makanan di sini sedap (serius, menu yg daku order di atas mmng sedap) dan ada banyak lagi pilihan makanan. Harga ikut pasaran semasa. Quite mahal tapi reasonable. Makanan pun cepat je sampai. Gerai kelihatan bersih tapi byk lalat. Oleh itu daku sarankan agar tokey kedai (kalau dia terjumpa blog ni) agar dpt atasi masalah lalat yg mengganggu pelanggan / kami apabila makanan tiba di meja hidangan. Penat kami menepis hurungan lalat haritu. nasib baik ada kipas berdiri yg kami hala ke meja kami semata-mata utk halau lalat-lalat tu..huhu…entah la. agaknya kami duduk kat meja berdekatan sungai barangkali :(

How to get there: Restoran Aur Gading, Mee Udang Sg Dua Lot 228, Jalan Pangkalan Machang, Titi Timbul, Sungai Dua, 13800 Butterworth, Penang. Tel: 012-466 7967.

Kalau korang dari KL (lalu PLUS highway) dinasihatkan korang jgn masuk pulau dulu (jambatan Pulau Pinang)…..tapi terus ke Sungai 2, korang exit seblom tol…turn kanan…pas tu jalan sikit korang akan nmpak byk gerai2 mee udang. tapi jgn berenti lagi. tempat yg daku nak bagitau ni kena jalan lagi lebih kurang 3KM. Sblm naik jambatan, korang akan nmpak signboard kuning di sblh KIRI spti di atas…haha dah sampai la tu

Kat Penang ni dah banyak gerai mee udang yg daku pernah terjah. kalau nak baca pengalaman & review daku, boleh la cari di ruang "select category" dan klik "mee udang". Selamat menjamu selera.

pst : Anda ada pengalaman makan di sini ? Atau anda ada cadangan lain untuk makan mee udang? Jom kongsikan dikotak komen di bawah supaya saya lebih bersemangat lagi untuk melaporkan tempat-tempat makan best di seluruh Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads