ads

Khamis, 5 Jun 2014

04 di lubok china - Google Blog Search

2 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di lubok china - Google Blog Search


Orang Cina berjasa menyebarkan Islam <b>di</b> Rembau dan Melaka

Posted: 08 May 2014 06:25 PM PDT

Orang Cina berjasa menyebarkan Islam di Rembau dan Melaka
Posted on Thursday, May 08 @ 22:40:21 MYT 
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

"Kalau diperhatikan banyak masjid-masjid lama di Rembau dan Melaka mempunyai senibina bercirikan budaya dari negara China. Misi Laksamana Cheng Ho ke Tanah Melayu dan Tanah Jawa telah banyak mengIslamkan penduduk di sini termasuk Parameswara sendir.

Penemuan batu bersurat di Phang-rang, Vietnam memberi petunjuk bahawa Islam turut disebarkan  dari jurusan selatan Negara China. Besar kemungkinan juga batu bersurat yang ditemui di Terengganu pada 702 H ada kaitannya dengan arus kedatangan Islam dari China. 

Cheng Ho dilahirkan pada tahun 1371 di Distrik Kunyang, Provinsi Yunnan, sebuah wilayah Tiongkok yang sejak lama sudah dihuni masyarakat China pemeluk agama Islam. Cheng Ho berasal dari bangsa Hui, salah satu bangsa minoriti Tionghoa.

Menurut buku "Ahlul Bait Rasulullah SAW & Kesultanan Melayu", Laksamana Cheng Ho (Haji Mahmud Shams 1371–1433) adalah dari keturunan Rasulullah dari Yi-Bu-Lai-Xi-Mo (Ali Zainal Abidin) bin Hou Sai-Ni (Sayidina Hussain) bin Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW.
Diceritakan Parameswara hanyalah dianggap sebagai ketua suku bagi sebuah perkampungan kecil sehinggalah beliau diakui oleh Maharaja China, Yung Lo sebagai Raja Melaka. Cheng Ho telah memerdekakan Melaka daripada Siam. Cheng Ho telah meninggalkan sebuah batu bersurat mengenai pengisytiharan ini namun ianya telah dimusnahkan pada 1512M ketika jatuh ketangan Portugis.
Warna kuning yang menjadi warna kebesaran sultan adalah anugerah kerajaan China yang bermula dengan pelbagai hadiah kebesaran yang dipersembah oleh Cheng Ho seperti payung berwarna kuning.
Ukiran masjid-masjid telah dibantu oleh petukang dari China yang pulang bersama-sama Parameswara yang berangkat dengan 450 orang pengiring setelah menerima jemputan Maharaja Yung Lo selepas Parameswara memeluk agama Islam.
Di Jawa Timur ada dua masjid yang menggunakan nama Masjid Muhammad Cheng Ho di Surabaya dan satunya lagi di Pandaan, Kabupaten Pasuruan.
Papan di Jawa saya dirikan
Kalau sungguh bagai di kata
Badan dan nyawa saya berikan
Pantun ini memberi gambaran bagaimana orang Cina yang menetap di tanah Jawa datang membantu mempertahankan Melaka ketika Portugis menyerang Melaka.
Pemerintah China dari Dinasti Ming telah mengadakan hubungan dagang yang akrab dengan Melaka sebelum kedatangan Portugis. Dinasti Ming begitu marah apabila Portugis menyerang Melaka. Sebagai tindakbalas, apabila wakil tentera Portugis tiba di tanah besar China, mereka telah diserang, dibunuh atau dipenjara.
Pedagang dari China telah memboikot urusan dagang dengan Portugis di pelabuhan Melaka. Orang-orang Cina di Melaka telah berpindah untuk berdagang melalui Sg Linggi dan di pelabuhan Lubok China, Rembau.
Itulah sebabnya nama tempat ini diberi nama Lubok China. Anak Bendahara Tun Perak iaitu Tun Zainal Abidin telah dilantik menjadi Dato Lubok China.
Oleh kerana itu Dato Syahbandar telah dilantik merupakan Orang Besar Undang di Rembau dari suku Biduanda Sedia Raja (Waris Nan Dua Carak) untuk menjaga perihal pengurusan pelabuhan dan percukaian di Lubuk China.

Rabu, 4 Jun 2014

04 di klebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di klebang - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di klebang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Mar 2014 09:33 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Girang bermain layang-layang <b>di</b> pantai <b>Klebang</b> Melaka | AkuBiomed

Posted: 16 Dec 2013 06:20 AM PST

Masih lagi berkisar aktiviti di Melaka pada minggu lepas. Kali ini membawa anak-anak bermain layang-layang pantai Klebang Melaka. Entri ini lambat disiarkan berbanding entri Muzium Kapal Selam Melaka di pantai Klebang.

pantai klebang melaka

Selepas mengunjungi kapal selam Agosta 70 di Muzium Kapal Selam, saya membawa anak- anak ke pantai Klebang untuk mereka bermain di taman mainan awam dan bermain layang-layang di pantai.

taman mainan kanak-kanak

baby aslah main gelongsor

abang koning main buaian

Angin yang kuat memang sesuai untuk menerbangkan layang-layang. Tidak perlu usaha untuk menaikkan layang-layang kerana angin pantai yang agak kuat.

bermain layang-layang di pantai klebang melaka

layang-layang burung helang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang long terbang layang-layang

abang long bermain layang-layang

pantai klebang melaka

22 total views, 2 views today

04 di durian tunggal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di durian tunggal - Google Blog Search


<b>Durian Tunggal</b>: Started Revamp Operation Two Days Ago

Posted: 04 Jun 2014 01:00 PM PDT

(Look up and you see about 1000 birds responded to my sound testing)

Another BH that is nicely located and with a lot of birds flying around it however with only about 10 nests after 2 years plus into operation.

This BH owner met me about 6 months back and was not sure if I have the right experience to revamp his BH.

I skip dinner with my family just to meet him at a posh restaurant  "The Rooftop" somewhere at Utama, PJ.

After the 1st meeting he went into silence mode.

One day he called, about three weeks ago, and wanted to visit my revamp works at Rantau.

I told him to stop by and see what he wanted to see.

Soon after he wanted me to take a short drive to his BH that was not doing well.

I thought it was just a few kilometers away but he took almost 45 minutes to reach the location.

After some inspection work I submitted a short report and he told me that he did have someone else who can do the same.

I told him to go ahead with the other guy since it was far away from Kuala Lumpur.

The phone keep ringing and I know he wanted me to carry out the revamp operation.

One biggest advantage he has is the number of birds that responded during one of my sound test operation.

More than 1000 birds responded but how come the number of nests inside his BH was only about 10?

The real truth can be found inside the BH.

1)  The consultant tried to cut cost and the BH was erected with a single wall.  He charged the owner for double walls but erected a single wall.

2) The internal temperature recorded a high of 34.3*C and low of 23.2*C.  The walls, middle floor only, will be sealed with those bubble sheet mat and covered with cement boards.

3) The hexagonal tweeter was not properly located and was dead when my workers were trying to relocated it. Already replaced with a new hexagonal tweeter and located just above the main entrance hole.

4) The BH came with two set of LAL.  One was at the staircase and the second were on the opposite sides.  A shear waste of nesting space.

5) I believed the owner tried his best to revamp the BH however with very little knowledge he did very little to catch the birds attention.  He copied those cluster tweeters but was not well done.  The tweeters were tilted up facing the ceiling and poorly done.

6) The external sound tweeters positioning were not at the right positions.

7) The number of internal tweeters was on the low side.

8) The gap between the ceiling and nesting planks were too wide at some areas.  I will be plugging them by raising them up.

9) The water pond was leaking and the runaway water were seeping to the lower floors. I shut the pipe in total and drain all the remaining water inside the pond.  I suggested to the owner to perhaps used the dried up pond area to breed insect instead.

He should have met me 2 years ago and I am sure he will not be so much messed up with the BH. .

His father was not happy but something that went wrong need some correction.

As at today I have corrected the entrance window and monkey house areas.

I told the owner that within next week his BH will be back to its real operation mode.


















04 di masjid tanah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di masjid tanah - Google Blog Search


Perasmian SM Imtiaz Ulul Albab <b>Di Masjid Tanah</b> Melaka Oleh TYT <b>...</b>

Posted: 25 Apr 2014 10:21 PM PDT

Laman Ping.Busuk dibangunkan dan diaturcara oleh pengaturcara kami tersendiri. Sebarang kesulitan, diharap anda dapat menghubungi kami melalui email busuk.org[at]gmail ataupun melalui laman fb kami.

Online user : 952
Widget Aktif : 3,961
Banner Aktif : 5,832

Domain Dibenarkan: 9,793
Jumlah Artikel : 763,746

04 di sungai udang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai udang - Google Blog Search


top urgent !!!! mencari rumah sewa <b>di</b> klang (telok pulai, <b>sungai</b> <b>...</b>

Posted: 01 Jun 2014 12:33 AM PDT

Publish date: June 1, 2014 7:33 am
Contact Name: NAZ
Region: Selangor
Location: KLANG
Phone: 0122004312
Tags:

TOP URGENT !!!!!
MENCARI RUMAH SEWA DI KAWASAN YNG TERTERA DI ATAS.
MINTA HUBUNGI SEGERA

Share: Twitter | Facebook | Email

Report bad use or Spam

Selasa, 3 Jun 2014

04 di jasin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di jasin - Google Blog Search


SAJE SUKA-SUKA: Jom berkubang <b>di</b> kolam air panas, <b>Jasin</b>

Posted: 24 Apr 2014 12:55 AM PDT


Amboiiii ayat tak boleh belah punya. Kalau berkubang dalam kolam air panas huhu boleh jadi daging salai beb. hehehehe. Ok Ingat lagi tak N3 aku pasal musim bunga di Muar tempuh hari. Hah kalau nak tahu kiranya 1 hari tu penuh aktiviti sampai malam. hahahaha Kebetulankan dapat balik kampung. Gunakanlah dengan sepenuhnya masa yang ada bersama sanak saudara. Cewah nasihat baik punya. hehehehe. Yalah pada aku acara bersama adik beradik lah masa yang sangat kami suka dan hargai. Bukannya selalu dapat berkumpul adik beradik. Tul kan.

 Ok tak nak celoteh panjang, aku nak cerita pasal Air panas Jasin yang berada di pekan Bemban, Melaka. Ada sesiapa dah pernah masuk dalam kolam air panas? Angkat tangan. opsss tak nampaklah tangan hangpa semua. Kalau dah pernah tentu dapat rasai perbezaannya. Best tak? Sesekali dapat berendam kaki dan badan dalam kolam air panas ni.... emmmm camne nak cakap ek... tak reti nak ceritakan macamana tapi memang wa cakap best tau. hahahaha. Mula-mula tu memang le tak tahan panas  tapi dia ada peringkat-peringkat kepanasan air. Macam aku yang banyak angin ni emm memang bagus untuk kesihatan diri.
Kolam kat sini ada beberapa jenis tahap kepanasannya. Lagi ke dalam hah nun di hujung tu lagi panas beb. Kalau berendam tu bayang le ala-ala kat jepun gitu. Boleh dak? hahahaha perasan sungguh kat jepun. Celek2 mata laaaaa kat melaka rupanya.

Yang ini ala sipi-sipi je panas... buat yang tak penah tu boleh le mencuba mula-mula

Rendam 30 minit.... ikut kesesuaian masing-masing lah ya. Agak-agak nak lama hah rendam lelama.. Tapi memang berpeluh-peluh tu... bagus untuk buang toksik dalam badan melalui perpeluhan
   


  Tadi dah masuk dalam 38 sehingga 42 celciuskan. Hah lepas tu yang ni pula. Ala lupa nak ambil gambar kolamnya. Oleh kerana tempat sinsitif aka-aka seksa jiwa raga, takde le aku nak ambil pose baik punya tengah berendam hahahaha Tapi nasib baik masa ni tak ramai orang kalau tak jenuh berebut tempat nak berendam.... Mungkin sebab bukan cuti sekolah. Berebut dengan aso-aso dan orang lain beb. Tapi kali ni anak beranak Wak Dolah yang conquer kolam rendaman ala badak berendam hahahaha. Jadi takde le pose2 dalam kolam lah ye. Seksa nak tenguk. kekeke

Yang kat dalam ni ala.... tak panas pun. Kolam dia luas tau kalau pandai berenang leh berenang dalam ni

Jenis -jenis ikut kata Jepun.... hait emm maksud yu tu air kut hahahaha agak aku le. 


 Yang ni jenis kacang je... chewah berlagak. Ni mula-mula buat try test kepanasan je dahulu. Ni rendaman lama masih ok lagi ni.       Hah ni Red Zone.... wah danger zone... panas tahap gaban nun di hujung tu. Kolam air tu disediakan gayung untuk jirus kepala. Kalau tak biasa emmm boleh cenoneng juga le. Apa lagi kalau ada darah tinggi ke apa ke penyakit tertentu. Kena kenalpasti dulu keadaan badan samada sesuai atau tidak nak mandi air panas ni. Kalau tak biasa memang pening kepala lah.                                              Mak aiiiii sikit punya lama dohhhh
  Kawasan-kawasan yang terkenal dengan kolam air panas. Bawah dia ada kolam untuk berendam. Kita orang pakat ramai-ramai rendam kat sini. Aku apa lagi lah mula lah erk ark erk ark sampai satu masa huarkkkk angin sebongkang keluar ko. Fuyooooo banyak angin sungguh dalam badan. Apasal ek. Nak kata panas baran laa ni dah kurang sikit, dolu selalu tapi takde le angin memanjang. Yang aku tak paham tu orang lain yang berurut aku pulak yang kuar angin. Kalau tolong picitkan kawan pun macam tu juga erk ark erk ark sampai termuntah2 baru rasa lega. Kalau tak huh memang tak selesa. Aku suka je kalau nak picitkan kawan-kawan  tapi kawan yang tak selesa sebab tenguk aku yang terseksa.... hahahahaha  
    Kalau rendam kaki beberapa minit kaki jadi warna kemerahan, hah maksudnya kesihatan baik lah. Kalau tak, adalah penyakit-penyakit yang tersembunyi. Tapi kalau ada darah tinggi memang kena slow-slow. Ini pengalaman akak-akak aku yang tak pernah pergi berendam kaki dalam kolam air panas ni. Kena siapkan juga air mineral untuk membuang toksid2 dalam badan. Minit-minit yang pertama akak aku yang sulong, nampak alam sekeliling berpusing-pusing. Jadi kena rehat dulu. Ada satu aso ni sekejap rendam, sekejap keluar, sekejap rendam, sekejap keluar... entah berapa kali tah. Sebab masa kami sampai dia dah sampai awal. Lepas tu kami beramai-ramai masuk dalam kolam sampai air melimpah..... hahahahahahaha kenapa air melimpah huhuhuhu faham-faham sendiri lah ye. Sebelum ni kami pernah pergi ke Labis. Tapi sebab masa tu tak tahu pun kat Bemban ada kolam air panas ni. Dah lah jauh lepas tu bila balik selepas mandi si tukang driver boleh ngantuk tahap gaban tau. Hah bahaya tu. Jadi dapat pergi 2 kali je. Maksudnya selepas mandi tu kena rehat banyak. Tapi bagi aku lah bagus mandi air panas ni kalau boleh sebulan sekali. Sebab selepas mandi tu rasa badan sedap je. Sebab ia juga boleh melancarkan peredaran darah. Malahan pengeluaran toksid juga terdapat. Kena banyak minum air mineral semasa aktiviti berendam ni. Jadi apa kata sesekali kasi rendam itu kaki.... haiyak

 Ni memang panas tahap gaban. Yang kat sini tak boleh berendam kaki di suruh jirus kepala. Untuk apa tak tau pulak fadilatnya. Mungkin bagi peredaran darah dalam kepala kut.... tak biasa memang poning pusing 7 keliling. Jadi kena slow-slow tak leh laju-laju. erkkk ke aku salah bagi info. Sebab ada orang tu laju2 je jirus kepala dengan air dalam kolah ni. Sebab dia kata kalau lambat-lambat terasa kepanasannya. Kalau cepat-cepat tak terasa sangat.... lorrr ye ke cam tu. 

 Ni yang sebelah kolam yang suruh jirus je. Tenguk tu 65 darjah celsius ko... wah ni memang panas ni. Kita orang jenguk je tak berani nak cuba. Dulu ada sekali tapi sekejap je lepas tu pergi yang tempat kolam yang melimpah dek kerana anak dugong masuk berendam. kekekekekeke 
 Selepas siap semua hari pun dah petang. Sampai rumah sempat lah solat magrib yang dah penghujung. Tunggu solat isyak.... lepas tu eh eh dah terbongkang semua. hahahahaha penangan mandi air panas memang semua cepat nak tidur. Nyenyak sekali malam itu. Aduhaiiiii penangan air panas jasin. Kata akak aku yang kat melaka ada satu lagi tempat kat Gadek dekat Alor gajah. Sampai ke malam tempat tu di buka. Huhuhu jauh tu jadi takde lah nak ke sana. Jadilah yang kat Bemban tu je.

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2014 09:22 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Feb 2014 09:01 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PBB cadangkan Taib dilantik Yang <b>di</b>-Pertua Negeri Sarawak <b>...</b>

Posted: 08 Feb 2014 12:23 AM PST

KUCHING: Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) hari ini mencadangkan Tan Sri Abdul Abdul Taib Mahmud dilantik sebagai Yang di-Pertua Negeri Sarawak yang baharu. …read more

Berita Penuh: Utama Berita Harian

04 di batu berendam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di batu berendam - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di batu berendam</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Mar 2014 07:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pengedar Shaklee <b>Di</b> Malim Cheng <b>Batu Berendam</b> Ayer Keroh <b>...</b>

Posted: 08 Feb 2014 03:00 PM PST

Laman Ping.Busuk dibangunkan dan diaturcara oleh pengaturcara kami tersendiri. Sebarang kesulitan, diharap anda dapat menghubungi kami melalui email busuk.org[at]gmail ataupun melalui laman fb kami.

Online user : 1,572
Widget Aktif : 3,703
Banner Aktif : 5,320

Domain Dibenarkan: 9,023
Jumlah Artikel : 596,197

04 di tanjung tuan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


Keringat: Bird Watching <b>di Tanjung Tuan</b>

Posted: 09 Mar 2014 09:44 AM PDT

Sempena Raptors Watch 2014 ramai para pengunjung telah mendaki puncak Tanjung Tuan untuk aktiviti bird watch. Rombongan para pelajar sekolah dan IPTA juga tidak ketinggalan. Tour guide juga di sediakan oleh pihak penganjur untuk siri jungle tracking dan bird watch. Saya sekeluarga juga tidak ketinggalan, walaupun pendakian kami ke puncak rumah api Tanjung Tuan sudah kami terokai pada beberapa sesi percutian kami di Ilham Resort sebelum ini. 

Kami berpeluang melihat dua ekor helang puteh ber'spiral' di angkasa sambil mengeluarkan bunyi yang unik secara live pada kira2 pukul 2:35 tgh tadi. Pada briefing oleh salah seorang tour guide yang saya tumpang dengar, rupanya helang yang bersaiz besar dan berat ini menggunakan teknik berpusing secara spiral bagi menghasilkan tenaga haba untuk melonjak diri ke atas. Sebab itulah helang akan keluar di kala cuaca yang sangat panas bagi menjana haba yang optimum. Bila sudah mencapai ketinggian yang terbaik maka helang ini akan mula glide atau terapung bak layang2 sambil mata pemangsa helang yang tajam itu galak mencari rezki mengesan kalau2 ada mangsa yang boleh di korbankan. Menarik fakta ini. 

Mengikut seorang bird watcher, pada tahun ini migrasi burung tetap rancak namun agak berkurang sedikit kalau dibandingkan dengan tahun lalu. Mungkin kerana faktor cuaca yang berjerebu katanya. Suasana di sepanjang jalan ke puncak sangat meriah. Saya saksikan ramai juga pengunjung dari luar negara hadir. Di sekeliling rumah api kelihatan lebih dari 60 professional bird watcher dengan teropong dan kamera berlensa tinggi berkamping di sana. Sebahagian mereka bertugas mengira jumlah burung yang bermigrasi.


04 di merlimau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di merlimau - Google Blog Search


Kedai Jahit <b>Di Merlimau</b>, Melaka... - Cikgu If...... - Blogger

Posted: 29 May 2014 03:15 AM PDT





Salam....alhamdulillah tadi bersama bonda telah datang ke kedai adik cikgu if yang baru di buka...sebelum ni kedai di sungai rambai ..sekarang berpindah di belakang cash and cary merlimau...
Semoga bisnes angah terus maju..in shaa allah. ..

04 di sungai udang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai udang - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 18 May 2014 11:07 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2014 11:08 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Mee <b>Udang</b> Restoran Aur Gading, <b>Sungai</b> Dua, Pulau Pinang

Posted: 15 Apr 2014 08:25 PM PDT

 
Di antara makanan yang terkenal di Pulau Pinang ialah mee udang. Memang banyak restoran jual mee udang di PP ni tapi mana satu restoran makanan halal yang hidangkan mee udang yang sedap? Salah satunya ialah mee udang di Restoran Aur Gading, Sungai Dua, Seberang Perai. Ramai juga selebriti dah makan di sini berdasarkan gambar di meja kaunter, termasuk angkasawan negara (ni kira selebriti jugak ke? Keliru aku!) Mudah sahaja nak ke sini. Keluar 'Exit Sungai Dua - Bagan Ajam' lebuhraya PLUS. Jika dari selatan, belok ke kanan, jika dari utara terus belok kiri. Pastikan ke arah Sungai Dua. Restoran tu dalam 3km dari Exit tersebut, kira-kira 5-10 minit dengan menaiki kereta. Menuju ke pekan Sungai Dua, anda akan nampak banyak kedai mee udang dan char kuey teow di kiri dan kanan jalan yang penuh dengan orang. Bukan sahaja kereta, bas juga banyak berhenti di sini. Sila abaikan dan terus memandu. Jumpa simpang tiga trafic light, ambil kanan dan terus sahaja sehingga jumpa jambatan besar merentasi sungai. Di sebelah kiri jambatan ada lorong ke restoran tersebut. Jangan naik jambatan. Restoran ni betul-betul tepi sungai Perai. Selain mee udang, ada banyak menu seafood lain macam ikan bakar, sotong kangkung, lala goreng halia, sotong goreng tepung, tomyam seafood dll. Ok, tentang mee udang tu, harga lebih kurang RM 15 per pinggan. Kalau yang tepi jalan tadi boleh dapat lebih murah. Ada 3 ekor udang besar dalam satu hidangan. Rasanya? 'seakan' mee bandung kalau di Johor. Sebenarnya tak sama sebab mee bandung Johor ada daging dan bukan udang macam di utara ni. Jadi stok udang dan stok daging yang larut dalam kuah tu berikan rasa yang lain selain komposisi rempah, asam dan cili yang berlainan. Tu pasal aku cakap seakan atau bahasa saintifiknya 'quasi'. Quasi-mee bandung tapi bukan mee bandung. Hehehe. Anyway, ikutlah cita rasa masing-masing. Majoriti yang aku jumpa kata sedap. Nak tahu? Rasa sendiri. 
 Lokasi: OK, Kebersihan: Boleh ditingkatkan lagi, Rasa: One of the best, Surau: Ada, Parking lot: Banyak, Time to deliver: bergantung bilangan pelanggan dan bilangan pekerja cuti -Nasib arr.

 Sebahagian udang yang ada. Semua udang laut.

 Selain udang ada makanan laut lain.

Disebabkan aku nak rasa mee udang aje, makan mee udang dan lai chee kang sahaja yang diminta.

Isnin, 2 Jun 2014

04 di jasin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di jasin - Google Blog Search


(2 Gambar) Lelaki Singapura Mati Gantung Diri <b>Di Jasin</b> <b>...</b>

Posted: 11 May 2014 07:48 PM PDT

Seorang lelaki warga Singapura ditemui mati tergantung di atas sebatang pokok sukon di belakang rumah kediamannya di Kampung Pulai Tengah, Jasin kira-kira jam 10.00 pagi tadi.Mangsa bernama Talib Jumaat, 52 tahun itu dikatakan berasal dari Singapura dan balik ke rumah ibunya untuk melihat isterinya yang menetap di kampung tersebut.

Ketika kejadian ibunya ingin pergi belakang rumah lalu mendapati anaknya tergantung atas pokok tidak jauh dari belakang rumahnya kira-kira 20 meter.

Mangsa yang lengkap berpakaian berbaju T dan berseluar pendek ditemui tergantung dengan lehernya diikat dengan seutas tali.

Di fahamkan punca kejadian mangsa bertindak demikian kerana gagal mendapatkan wang dari ibunya sebelum membunuh diri.

Polis mendapati mangsa telah meninggal di tempat kejadian dengan kesan jerutan tali yang digantung.

Mayat mangsa kemudian di bawa ke Hospital Jasin bagi tujuan bedah siasat.

04 di ayer keroh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ayer keroh - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di ayer keroh</b> - Google Blog Search

Posted: 19 May 2014 12:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ice Princess: Aktiviti <b>di</b> Tasik <b>Ayer Keroh</b>

Posted: 02 Mar 2014 05:33 AM PST

Assalamualaikum wbt
Heyyo GG!

"okay, kiri.. kiri.."
"kanan pulak.."
"eh, u kiri la, i kanan.."
"eh, u nak ke mana pulak ni? i nak ke sana.."
"apesal u kayuh sana? kan i dah cakap i nak pergi belah sana.."

aktiviti di petang hari pada hari ini ialah berkayak..
huish, dah lama tau zizie tak berkayak.. last time, 2007. masa form 3.
cik abam kita ni la sibuk nak berkayak.

lokasi terbaik berdekatan dengan rumah kitorang ialah di Tasik Ayer Keroh.
kat Tasik Ayer Keroh ni, macam-macam aktiviti air yang ditawarkan.
paddle boat, kayak, wall climbing, water ball, berbasikal dan macam-macam lagi.
untuk kayak, bayarannya hanya rm 3 seorang dan masanya unlimited.
berkayak la kau sepuas hati noq..

seronok ke tak?
seronok ler.. dah lama tak main air tau. hehe.

masa zizie berkayak tu, nampak satu pasangan ni, bukan main seronok berdating..
seronok betul dorang bercintan cintun. kalah zizie tau.


dua ekor burung undan yang sibuk bercinta. muehehe.
tasik ayer keroh ni bersebelahan sahaja dengan zoo melaka.
kawasan si burung undan sejoli ni, ialah kawasan zoo.
sebenarnya, ada jaring yang memisahkan antara kami berdua.

berbalik kepada dialog di atas, nampak tak macam mana zizie dengan cik abam bertekak?
tak adalah gaduh teruk pun, bertikam lidah aje siapa cara dayung dia tak hebat.. kehkehkeh.

sukan berkayak ni, mengajar kita untuk bekerjasama mengharungi cabaran.
kalau zizie kayuh sebelah kanan, cik abam sebelah kiri, memang tak bergerak la kayak kitorang.
so, kita perlu berbincang step yang perlu dilakukan supaya kayak tu bergerak seperti yang kitorang nak..
dan ketika inilah, lagu wonderpet berkumandang.. hehehe.

nota zizie : lenguh tangan sebab dah lama tak mendayung.

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 11 May 2014 09:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Dec 2013 09:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Oct 2013 09:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Sep 2013 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Sep 2013 09:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jun 2013 09:23 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2013 09:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2013 09:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Feb 2013 09:40 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

343 ekar tanah <b>di machap</b> – Land for sale Johore : Spesel.com

Posted: 04 Nov 2012 07:40 AM PST

Area:Simpang Rengam Property Type:Agricultural Price:RM20 580 000 Size:343Acres Title type:Leasehold Other info:Non Bumi Lot
343 EKAR TANAH DI MACHAP UNTUK DI JUAL

~TANAH PERTANIAN
~INTERNATIONAL LOT
~TANAH PAJAKAN 60 TAHUN
~BERDEKATAN EMPANGAN MACHAP DAN 4KM DARI
PLUS HIGHWAY
~BERADA DI TEPI JALAN BESAR
~70 EKAR TANAH ADA POKOK KELAPA SAWIT YANG ADA
HASIL DAN SELEBIHNYA ADA POKOK
KELAPA SAWIT TANAM SEMULA USIA 2 TAHUN LEBIH
~HARGA JUAL RM60k/ekar @ RM20,580,000

BERMINAT,SILA HUBUNGI/SMS;

EN.FAIZAL BIN MUSTAFFA
012-669484

admin

Malam Ini!!-Ceramah Umum PR <b>di Machap</b> Baru & Ayer Keroh

Posted: 11 Apr 2013 10:24 PM PDT


1)Jentera Ubah Melaka Tour
Ceramah Umum Pakatan Rakyat Parlimen ALOR GAJAH

UBAH战车马六甲站-民联政治讲座

Tarikh : 12.04.2013 Jumaat 星期五
Masa : 7.30PM
Tempat : Taman Rekreasi Datuk Wira Poh Ah Tiam (Machap Baru

Penceramah :
Sdr. Goh leong san 吴良山
Sdr. Adly Zahari 阿德里
Sdr. Shamsul Iskandar 三苏伊斯干达
Sdr. Baba Yeo 杨胜利
Sdr. Ginie Lim 林秀凌


2)CERAMAH PAKATAN RAKYAT DUN AYER KEROH
爱极乐选区民联讲座会
 
TARIKH : 12-04-2013 JUMAAT 星期五
MASA : 8.00 MALAM
TEMPAT : TAMAN MERDEKA JAYA, TMN MERDEKA.
(Kedai Makan Enam Enam Lapan,
668茶餐室,大班海鲜酒家对面)
 

Semua Dijemput Hadir!!!!
请大家踊跃出席,谢谢!!!

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Feb 2013 09:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Aliran Trafik <b>Di</b> Beberapa Lebuh Raya Bergerak Perlahan Petang Ini <b>...</b>

Posted: 09 Feb 2013 04:39 AM PST

- Feb 9, 2013 20:39:05.

Aliran trafik lebuhraya Plus di Sungkai arah utara

Aliran trafik lebuhraya Plus di Sungkai arah utara

KUALA LUMPUR  — Aliran trafik di beberapa lebuh raya dilaporkan bergerak perlahan mulai petang ini apabila warga kota mula pulang ke kampung sempena sambutan Tahun Baharu Cina esok.

Menurut jurucakap Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), trafik sesak sebelum plaza tol Gombak ke Terowong Genting Sempah.

"Trafik juga perlahan dari Putra Mahkota ke R&R Seremban, Simpang Renggam ke Machap & Skudai ke Senai Utara," katanya ketika dihubungi Bernama, di sini.

Katanya laluan kontra dibuka di km 66-66.1 (Simpang Renggam-Machap) untuk mengurangkan kesesakan ekoran kemalangan kereta terbabas di km67.6 pada 1.50 tengah hari tadi.

Menurut laman Twitter PLUS pula, trafik lancar dari Tanjung Malim menuju ke Behrang, namun masih lagi perlahan dari Behrang menuju ke Hentian Ladang Bikam.

Orang ramai dinasihatkan mengikut jadual waktu perjalanan yang dikeluarkan PLUS iaitu bagi destinasi lebih jauh dinasihatkan kenderaan keluar lebih awal.

Waktu perjalanan dicadangkan untuk kenderaan dari Lembah Klang menuju ke Tapah, Bidor, Slim River & Tanjung Malim adalah selepas 6 petang.

Manakala waktu perjalanan dicadangkan untuk kenderaan dari Lembah Klang ke Ipoh, Simpang Pulai, Gopeng & Simpang Ampat antara 3 petang hingga 6 petang.

PLUS dan LLM menasihati pengguna lebuh raya supaya memandu dengan berhati-hati dalam cuaca hujan selain mengawasi jarak keselamatan kenderaan mereka.

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Mar 2014 09:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :- di machap - Google Blog Search

Mengamuk Isteri Diintai Jiran Ketika Mandi <b>...</b> - Mynewshub.my

Posted: 07 Feb 2014 10:35 PM PST


ALOR GAJAH – Seorang lelaki yang menyerang anggota polis dengan senjata tajam mati ditembak di Machap Umboo, Durian Tunggal di sini malam tadi.

Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Supt Mohamad Laham berkata lelaki yang berumur 37 tahun itu meninggal semasa dibedah untuk merawat kecederaannya di Hospital Melaka.

Beliau berkata pihak polis pada mulanya menerima panggilan daripada jiran suspek pada pukul 3.00 petang semalam memberitahu suspek telah datang ke rumahnya dengan bersenjatakan pisau dan mengugut mahu mencederakannya.

"Sepasukan polis lalu dihantar ke lokasi kejadian namun suspek telah mengurung diri di dalam rumahnya. Anggota polis telah ditempatkan di kawasan rumah suspek bagi mengawasinya," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Alor Gajah di sini hari ini.

Beliau berkata pada pukul 9 malam, suspek telah keluar daripada rumahnya dengan memegang senjata tajam di kedua-dua belah tangan dan melibaskan senjata itu kepada orang awam dan anggota polis.

Mohamad berkata lelaki itu kemudiannya menaiki motosikal dan lari bersembunyi di sebuah kebun kelapa sawit di kawasan berhampiran.

"Pihak polis cuba memujuk mangsa untuk menyerah diri selama kira-kira 10 minit dan pada pukul 9.30 malam, suspek tiba-tiba meluru keluar lalu cuba menyerang anggota polis.

"Untuk mempertahankan diri, anggota polis terpaksa melepaskan sedas tembakan ke arah suspek mengakibatkan suspek rebah ke tanah," katanya.

Dipercayai suspek mahu mencederakan jirannya kerana marah jirannya itu pernah mengintai isterinya mandi.BERNAMA

Anda mungkin juga meminati:

Mengamuk Isteri Diintai Jiran Ketika Mandi – Lelaki Mati Ditembakhttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/2013/10/Jenayah.jpghttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/2013/10/Jenayah-150x150.jpgMyNewsHub Utama,

ALOR GAJAH - Seorang lelaki yang menyerang anggota polis dengan senjata tajam mati ditembak di Machap Umboo, Durian Tunggal di sini malam tadi. Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Supt Mohamad Laham berkata lelaki yang berumur 37 tahun itu meninggal semasa dibedah untuk merawat kecederaannya di Hospital Melaka. Beliau berkata pihak polis...

<p style="text-align: justify;">ALOR GAJAH - Seorang lelaki yang menyerang anggota polis dengan senjata tajam mati ditembak di Machap Umboo, Durian Tunggal di sini malam tadi.</p> <p style="text-align: justify;">Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Supt Mohamad Laham berkata lelaki yang berumur 37 tahun itu meninggal semasa dibedah untuk merawat kecederaannya di Hospital Melaka.</p> <p style="text-align: justify;">Beliau berkata pihak polis pada mulanya menerima panggilan daripada jiran suspek pada pukul 3.00 petang semalam memberitahu suspek telah datang ke rumahnya dengan bersenjatakan pisau dan mengugut mahu mencederakannya.</p> <p style="text-align: justify;">"Sepasukan polis lalu dihantar ke lokasi kejadian namun suspek telah mengurung diri di dalam rumahnya. Anggota polis telah ditempatkan di kawasan rumah suspek bagi mengawasinya," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Alor Gajah di sini hari ini.</p> <p style="text-align: justify;">Beliau berkata pada pukul 9 malam, suspek telah keluar daripada rumahnya dengan memegang senjata tajam di kedua-dua belah tangan dan <strong><a href="http://mynewshub.my/myartis/?p=1073" target="_blank">melibaskan senjata</a></strong> itu kepada orang awam dan anggota polis.</p> Mohamad berkata lelaki itu kemudiannya menaiki motosikal dan lari bersembunyi di sebuah kebun kelapa sawit di kawasan berhampiran. <p style="text-align: justify;">"Pihak polis cuba memujuk mangsa untuk menyerah diri selama kira-kira 10 minit dan pada pukul 9.30 malam, suspek tiba-tiba meluru keluar lalu cuba menyerang anggota polis.</p> <p style="text-align: justify;">"Untuk mempertahankan diri, anggota polis terpaksa melepaskan sedas tembakan ke arah suspek mengakibatkan suspek rebah ke tanah," katanya.</p> <p style="text-align: justify;"><strong>Dipercayai suspek mahu mencederakan jirannya kerana marah jirannya itu pernah <a href="http://mynewshub.my/2012/06/11/remaja-kantoi-ketika-intai-jiran-mandi/#.UvXqLrRYha0" target="_blank">mengintai isterinya mandi</a>.</strong> - <strong>BERNAMA</strong></p>

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved