ads

Sabtu, 23 Mac 2013

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Dec 2012 09:04 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 09:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jun 2012 09:01 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Apr 2012 09:28 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Feb 2012 04:56 PM PST

URL Sumber Asal :-

Kekecohan Sembrong: Seorang Dilastik Manakala Lelaki Tua <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2012 05:34 PM PST

Malaysiakini

PKR menafikan ceramahnya di Jalan Mersing, Sembrong pada malam Ahad lalu di mana kereta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang dengan lontaran batu, kayu dan mercun sehingga kemek dan cerminnya pecah itu diadakan tanpa permit.

"Majlis yang mendapat permit dari pihak polis itu diganggu dari awal hingga akhir oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Tujuan mereka ialah untuk menimbulkan kekecohan dan huru-hara," kata Ketua Penerangan PKR, Johor Syed Hamid Ali (kiri) dalam satu kenyataan memperincikan apa yang sebenarnya berlaku pada malam berkenaan.

Menurut beliau, pada kejadian itu, lebih 100 orang yang dipercayai kakitangan dan anak-anak muda yang diupah oleh Umno tempatan telah melakukan segala macam provokasi untuk mengganggu dan mencederakan orang ramai dan pemimpin yang hadir di situ.

"Mereka membuat bising dan menjerit-pekik; buat rioh-rendah dengan membunyikan enjin motorsikal, air horn dan siren.

"Kemudian, berpuluh-puluh anak muda yang bermotosikal terus mengganggu lalu lintas; batu, telor, botol plastik dan mercun bola berterbangan ke arah penceramah dan orang ramai," katanya.

Syed Hamid juga berkata pada malam itu, tidak kurang 4,000 orang membanjiri ruang di hadapan pejabat Cabang Semberong di Batu 4 Jalan Mersing, Kluang untuk mendengar ucapan daripada pemimpin-pemimpin parti peringkat negeri dan pusat.

Antara mereka termasuk ketua umum PKR itu sendiri, dirinya, ahli parlimen Kapar S Manikavasagam dan ADUN Mengkibul Ng Lam Wah.

"Ketika rombongan Anwar sampai di tempat ceramah kira-kira jam 11.30 (malam), suasana menjadi semakin ribut.

"Beliau dan rombongannya diserbu dan dikepung. Pergelutan kecil berlaku sebelum Anwar berjaya diselamatkan.

"Kami diberitahu, seorang mengalami cedera ringan di dahi dipercayai akibat dilastik; seorang lelaki tua cedera dibaling kayu; bendera PKR dibakar; cermin kereta Anwar pecah dan pintunya kemek," katanya.

Sehubungan dengan kejadian itu, katanya PKR menuntut supaya pihak polis bertanggungjawab untuk melakukan penyiasatan secara profesional.

Syed Hamid juga berkata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammudin Hussein selaku Ketua Bahagian Umno Semberong dan ahli parlimen kawasan itu juga perlu bertanggungjawab atas peristiwa buruk dan memalukan itu.

Kejadian itu antara beberapa siri gangguan yang disaksikan sejak beberapa minggu kebelakangan ini apabila pemimpin Pakatan cuba menggempur kubu-kubu BN, khususnya Umno menjelang pilihan raya umum akan datang.

Pada 13 Februari lalu, kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap, Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau.

Manakala pada Jumaat lalu pula sekatan jalan raya didirikan daripda menghalang pemimpin dan penyokong Pakatan daripada menghadri ceramah yang dijadualkan di kubu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan.

Malah, Anwar terpaksa membonceng motosikal untuk menuju ke lokasi ceramahnya.

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Apr 2012 10:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 09:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Lagi ceramah diganggu, Nurul nyaris jadi mangsa « ""Renunglah <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 10:29 PM PST

Dari Malaysiakini

Satu lagi usaha mengganggu ceramah Pakatan Rakyat dilaporkan malam semalam dan kali ini kejadian berlaku di Felda Lepar Hilir I, Gambang, Pahang.

Kali ini, yang nyaris menjadi mangsa kali ini adalah Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad (bawah, kiri) dan Naib Presiden parti itu, Nurul Izzah Anwar.

NONECeramah itu didakwa diganggu oleh ahli Umno yang dengan senagja memasang pembesar suara di sebuah kedai kopi di mana Nurul Izzah dan Nik Nazmi dijadual berucap mulai jam 9 malam hingga tengah malam.

"Pemimpin PKR tempatan telah mendapat kelulusan polis untuk kita berucap … tetapi sebelum majlis bermula mereka menerima ugutan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang mahu mereka membatalkan ceramah itu.

"Sepanjang ucapan saya kira-kira 20 hingga 30 minit, mereka memainkan lagu dan muzik dengan kuat bagi mengalihkan perhatian orang ramai.

"Pada mulanya, kami sangka bunyi itu datangnya dari konsert, kemudian, kami dapati bahawa mereka sebenarnya menganjurkan satu sesi karaoke," katanya.

Keadaan semakin tidak terkawal apabila tiba giliran Nurul Izzah untuk berucap, kata Nik Nazmi, dengan kumpulan itu mula menyerbu ke lokasi ceramah sambil mencaci dan melemparkan kata-kata kesat kepada anak perempuan ketua umum PKR itu.

NONE"Budak-budak muda cuba pukul Nurul Izzah di ceramah kami di Felda Lepar Hilir. Saya dan Nurul Izzah diiringi polis keluar untuk elak samseng Umno," kata Nik Nazmi.

Nurul Izzah (kanan) pula dalam raeksi awalnya berkata beliau bersyukur kerana selamat tetapi memberi jaminan tidak akan gentar dengan gelagat liar berkenaan.

"Bersyukur pulang dgn selamat. Moga teman-teman di Felda Lepar Hilir juga bertahan dan bersemangat walaupun samseng-samseng Umno berlagak liar, ugut fizikal.

"Tangan (penumbuk) hanya beberapa inci dari (wajah) saya," katanya di Twitter pada jam 1 pagi ini.

Skim penempatan Felda itu terletak di kawasan parlimen Paya Besar dan kini dipegang oleh Abdul Manan Ismail dari Umno.

Sehubungan itu, Nik Nazmi dan Nurul Izzah akan membuat laporan di balai polis Merchant Square berdekatan ibu pejabat PKR pada jam 3 petang hari ini.

adam chew kwong wah jit poh journalist fracas in penang himpunan hijau rallyKejadian itu hanya salah satu daripada siri gangguan dalam beberapa bulan kebelakangan ini apabila pemimpin Pakatan cuba menggempur kubu-kubu BN, khususnya Umno menjelang pilihan raya umum akan datang.

Semalam, perhimpunan solidariti Himpunan Hijau di Sudut Pidato, Padang Kota, Esplanade yang dihadiri Ketua Menteri Lim Guan Eng turut diganggu oleh kumpulan yang dianggotai oleh pemimpin Pemuda Umno dan kumpulan pendesak Melayu, PERKASA.

20 Februari lalu, kereta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang dengan lontaran batu, kayu dan mercun sehingga kemek dan cerminnya pecah ketika berceramah di Jalan Mersing, Sembrong.

NONE13 Februari pula kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap,  Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau.

Awal bulan ini pula sekatan jalan raya didirikan daripda menghalang pemimpin dan penyokong Pakatan daripada menghadri ceramah yang dijadualkan di kubu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan.

04 di ramuan china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ramuan china - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 09:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Memoriku.....My Memoirs: Kenangan manis <b>di Ramuan China</b> Besar

Posted: 13 Jul 2009 07:40 AM PDT

Anak-anak yang dahagakan maklumat tentang Allahyarham Usman Awang.

Bergambar dengan adik-adik yang terlibat dalam diskusi tentang Usman Awang selepas wacana dari panel. Kelihatan dari kiri, di tangga atas : Dr. Ibrahim, Tan Sri Aziz Tape, Datin Rashidah, saya, Dato' Kemala, Dato' A. Samad Said dan Tn. Hj. Mokhtar Yassin. Kelihatan juga salah seorang dari AJK IPM.

Lihatlah wajah-wajah generasi baru yang berjinak-jinak dengan sastera. Di sebelah saya ialah penyair terkenal, Dato' Kemala dari UPM, yang juga salah seorang teman akrab Usman Awang. Beliau menjadi salah seorang dari panel wacana tersebut. Kertas kerja yang beliau bentangkan sangat menarik.
Adik-adik sedang memilih buku Usman Awang yang di hadiahkan kepada mereka.

Bercerita sedikit tentang Usman Awang dan pengendalian UA Enterprises Sdn. Bhd. Bersama saya adalah panel wacana, dari kiri : Tan Sri Aziz Tape, Dr. Arbak dari UPM, Tn. Hj. Mokhtar Yassin Ketua I- IPM dan Dato' Kemala juga dari UPM.

Dari kiri : Datin Rashidah, saya, SN Dato' A. Samad Said dan Dr. Ibrahim Ghaffar sedang mendengar wacana yang di bentangkan oleh panel.


Hari keramat - 12 Julai 2009, telah di sambut di Ramuan China Besar, Masjid Tanah, Melaka. Sebelum ini, saya tidak pernah dengar nama tempat ini, tetapi sekarang ia telah membina harapan supaya saya terus berjuang untuk memperkenalkan Usman Awang semula kepada anak-anak muda yang dahagakan pengetahuan tentang seorang insan bernama Usman Awang yang tidak pernah mereka kenal secara fizikalnya.

Pada pagi 11 Julai, jam 11 pagi, kami sekeluarga dengan sanak saudara dan beberapa orang teman akrab Allahyarham Usman Awang dan Allahyarhamah Hasnah Den, berkumpul, membaca Surah Yassin dan berdoa agar roh mereka dan roh-roh ibu-ibu dan bapa-bapa mertua kami adalah di dalam perlindungan Yang Maha Esa. Amin, amin, amin.

Saya gembira dalam kesedihan. Bukan senang untuk kami berkumpul di rumah arwah ayah dan mak yang sekarang di diami adek bongsuku, Maya, suami dan anak-anaknya. Lebih-lebih lagi apabila beberapa teman akrab arwah ayah dapat hadir bersama.

Iman Karmyla, anak sulong Maya yang menyambut hari lahirnya ke 8 pada 10 Julai, memotong kek harijadinya. Iman adalah cucu yang terakhir di sambut Allahyarham Usman Awang. Selepas acara kenduri arwah itu, saya dan suami, Rahim, berkejar ke Melaka untuk acara seterusnya.

Apabila kami akhirnya ternampak papan tanda yang tertulis RAMUAN CHINA BESAR, barulah kami faham. Dalam sangkaan saya, mungkin acara ini di adakan di sebuah taman herba Cina atau di kawasan perkampungan orang-orang Baba dan Nyonya. Rupanya, tempat ini adalah sebuah perkampungan orang Melayu yang aman dan tenang. Di sini tiada kesibukan dan 'stress' seperti di kota. Hanya orang-orang biasa dengan kehidupan biasa mereka. Tetapi di sini, semangat dan minat pada seni dan sastera sangat dalam. Dari nenek tua yang masih boleh bersyair melalui ceritanya hingga anak-anak kecil yang berjinak dengan puisi, saya sungguh teruja.

Waktu kami tiba di sebuah rumah yang di panggil Villa Al-Ghaffur, Pak A. Samad Said sedang berucap di hadapan para sasterawan, cendekiawan, anak-anak dari kolej-kolej berdekatan dan orang-orang kampung. Pada malamnya, acara pementasan drama karya penulis dan dramatis terkenal tanahair, Dinsman, bertajuk "Menunggu Kata Dari Tuhan". Pelakon terkenal Sabri Yunus dapat mempersembahkan drama monolog ini dengan baik. Penghayatannya dalam walaupun keadaan pentas, fasilitas yang kurang dan gangguan anak-anak kecil berlari dan menangis, elemen-elemen yang tidak membantu keadaan, beliau masih dapat melanjutkan hasrat penulis dengan baik. Kata isteri Dinsman, Ella, yang hadir mewakili suaminya yang uzur ketika itu, lakonan Sabri lebih baik dari yang sebelum ini.

Kami juga membawa buku-buku terbitan UA Enterprises untuk di jual. Ella, dan anaknya Iman, membantu saya. Ella juga sedang menjual buku Dinsman pada waktu itu.

Keesokan harinya, 12 Julai, seperti hari sebelumnya, kami di sajikan makanan oleh tuan punya villa tersebut. Pagi itu kami sarapan dengan nasi lemak dan kuih kampung yang enak! Saya berkenalan dengan Tan Sri Abdul Aziz Tape, salah seorang teman seperjuangan arwah ayah sewaktu beliau berada di Melaka dahulu. Beliau menceritakan tentang hubungan mereka dahulu. Tetamu yang hadir untuk acara "Wacana Pemikiran SN Usman Awang" ialah : Dato' A. Samad Said dan isteri, Datin Rashidah, Dato' Kemala dan isteri Datin Pon Mariam, Dr. Ibrahim Ghaffar dan juga Dr. Arbak atau lebih dekat lagi katanya, panggil beliau cikgu dan Tn. Hj. Mokhtar Yassin selaku Ketua I - IPM.

Setelah selesai wacana dan sesi soal-jawab dengan para hadirin, majlis Tahlil untuk Allahyarham Usman Awang di adakan sebelum makan tengahari dengan lauk-pauk kampung.

Terima kasih kepada jawatankuasa acara - Encik Razali Endun selaku Ketua II, Encik Husin Embi - Setiausaha IPM, Cikgu Rani - pengacara, Encik Ghaffur (pemilik villa) dan jawatankuasa kerja yang lain. Tahniah dan syabas kepada mereka yang prihatin tentang perjuangan sastera tanahair.

Terima kasih kepada semua yang hadir, meraikan dan memberi penghormatan kepada Allahyarham Usman Awang, yang jika masih dengan kita, umurnya genap 80 tahun, hari ini.

04 di bukit katil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di bukit katil - Google Blog Search


[FOTO] Percubaan mencederakan Anwar Ibrahim <b>di Bukit Katil</b> <b>...</b>

Posted: 07 Mar 2013 07:03 AM PST

umno terus mengganas <b>di bukit katil</b> : bilboard manifesto rakyat pula <b>...</b>

Posted: 08 Mar 2013 08:24 PM PST

UMNO TERUS MENGGANAS DI BUKIT KATIL : BILBOARD MANIFESTO RAKYAT PULA DIPOTONG


'; div.innerHTML = summary; } //]]> Tidak cukup dengan mencederakan penyokong PR, merosakkan bas Jelajah Kemerdekaan Rakyat dan mengganggu ceramah PR Khamis lalu, awal pagi mereka memotong bilboard yang dipasang oleh PKR di tapak ceramah di hadapan Dewan Tun Ali.

Seorang saksi memberitahu bahawa pada jam 1.00 pagi bilboard itu masih tegak berdiri di tapak tersebut. Tetapi pada jam 7.00 pagi disedari bahawa ianya telah hilang di mana terdapat kesan pemotongan dengan alat welding di tiang bilboard tersebut.

Sebentar tadi Yang Dipertua PAS Kawasan Bukit Katil dan Ketua Cabang PKR Bukit Katil, Yusof Abdullah bersama Ketua Penerangan PKR Melaka, Hairiz Nordin meninjau ke lokasi berkenaan dan mendapati ianya telah dipotong dan 'bangkai'nya juga di bawa entah ke mana.

Inilah rentetan keganasan yang dilakukan oleh Umno/BN yang sudah pasti tidak akan dimaafkan oleh rakyat. Mereka akan dihukum pada PRU 13 nanti.

Related Articles :

Panas: Lagi &#39;Video Amukan Samseng&#39; <b>Di Bukit Katil</b> - Pahang Daily <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2013 09:48 PM PST

04 di tanjung kling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung kling - Google Blog Search


Pantai Puteri, <b>Tanjung Kling</b> Melaka | platspender.wordpress.com

Posted: 24 Dec 2012 07:56 AM PST

Minggu ni cuti panjang skit. Kalau ambik isnin campug dengan selasa dah 4 hari cuti.  Cuti panjang ni sempena pak janggut putih turun nak bg hadiah, ho ho ho. Aku ambik kesempatan cuti ni utk bwk famili aku berjalan. Destinasi kali ni ialah Melaka. Salah satu negeri yg agak jarang aku singgah. Kali ni kami ke Pantai Puteri yg terletak di Tanjung Kling. Pantai ini berada di Daerah Melaka Tengah, berdekatan dengan Pantai Klebang dan kira kira 10km dari Bandar Melaka. Inilah pertama kali aku dan famili sampai ke pantai ini.

First Impression?…terbaik la. Aku terkejut jugak tgk keadaan pantai di sini. Walaupun pantai tidak selebar pantai di sebelah Pantai Timur tetapi keadaan pantai ni amat bersih. Dengan pokok rhu yg memenuhi sebahagian pantai dan selebihnya diliputi pasir. Pantai ni amat sesuai utk aktiviti perkhemahan. Beberapa kemudahan utk kaki kaki nak berkhemah juga ada. Contohnya beberapa buah tandas awan. Kalau famili suka aktiviti outdoor, aku rasa pantai ni sesuai. Ramai jugak group group yg berkhemah disini.

Tu cerita kaki camping. Ni cerita kaki pancing. Dua tiga hari sebelum start trip, aku check dlm web, xtvt yg biasanya org buat kat sini. Antara yg dilistkan ialah memancing. Keadaan pantai yg tidak lebar tetapi memanjang memang amat sesuai utk dijadikan port memancing pantai. Disepanjang pantai ini terdapat berberapa pondok nelayan menyimpan bot dan deretan kedai kedai menjuai ikan. Umpan bukan masalah la. Boleh didapati sepanjang jalan ditepi pantai tersebut. Ada satu bahagian tu, ada tambak batu yg agak kedepan dr pantai. Ini cun kalau jadi tempat tenggek utk surfcast. Aku tak bawak peralatan. So cuma peram mata saja tgk dari jauh. Next trip, memang aku bwk sekali. Kalau nak lg cun, boleh riki bot nelayan yg byk ditepi pantai. Manatau kot kot ada yg bwk utk trip memancing. Jgn tanya aku. Tak dan nak riki.

Kami sekeluarga menginap di Hotel Pantai Puteri. Hotel yg baik, selesa dan lengkap dengan kemudahan dengan kadar sewa yg berpatutan. Wifi laju dan utk kwan aku yg tiap kali tanya hotel, syarat utama mesti ada swimming pool, hotel ni pun ada. Jgn risau nak apply MOU. Hotel pulak berada betui betui berhadapan dengan pantai. Cross jalan utama, terus boleh bukak baju dan terjun laut. Dalam kepala aku dah plan utk next trip.

Pantai Puteri Hotel

Utk keterangan lanjut boleh ke http://pantaiputeri.hotels.net.my/.

TRAVELOG: Cari-cari Makan <b>di Tanjung Kling</b>, Melaka

Posted: 18 Jan 2012 08:44 PM PST

Kalau anda ke Melaka jangan lupa ke Tanjung Kling. Terletak kira-kira 15 km dari pusat Bandar Melaka. Untuk mereka yang gemar mencari resepi baru apa kata kita makan tengah hari di sebuah gerai yang terletak di Tanjung Kling. Kami sempat makan tengah hari di sebuah gerai yang agak popular di sini, iaitu M M Medan Citarasa. Melihatkan kepada kenderaan yang berhenti di gerai ini sudah tentu gerai ini menyajikan makanan yang sedap dan menyelerakan.
Kalau anda dari pusat Bandar Melaka gunakan jalan raya yang mengarah ke Pantai Klebang..hanya beberapa kilometer dari  Pantai Klebang anda akan nampak Hotel Everly di sebelah kiri jalan. Ke hadapan sedikit di sebelah kiri , anda dapat lihat deretan gerai. Ha..di situlah terletak gerai tersebut. Pelbagai jenis makanan ala kampung disediakan di sini seperti gulai lemak daging bakar, masak asam pedas Melaka, masak lemak jantung pisang, kari ikan, ayam masak merah, sambal tumis udang dan macam-macam lagi. Ada juga ikan bakar dan ayam goreng kampung yang amat menyelerakan kalau dimakan pada waktu tengah hari. Jangan lupa ambil cencaluk atau sambal belacan yang kaw!!! untuk dimakan dengan ikan bakar. Servis kat sini memang bagus dan cepat. Tuan punya gerai amat peramah dan melayan pelanggan dengan mesra. Harganya pula memang berpatutan. Jom ….cuba jangan tak cuba…best…punya…

04 di sungai udang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai udang - Google Blog Search


Jom Mancing Bersama <b>Di</b> Port Klang: Trip 7/3 Meninjau <b>Sungai</b>

Posted: 18 Mar 2013 09:02 AM PDT

Pada hari ini, saya dan Jemik meninjau sungai berdekatan untuk memancing udang. Sambil memancing udang, umpan Patin juga di lempar bersama. Ketika kami mula menolak sampan ke air, beberapa penduduk dan rakan sekampung ada memberitahu tentang keadaan udang mabuk 2 minggu sebelumnya. Hmmm mabuk lagi, habis lah udang di sungai ni..

Sejak sampan dan enjin ini dibeli, saya masih belum menjejakkan kaki menaikinya. Inilah baru pertama kali bersama Jemik. Eboi dan Acid, sudah puas menaikkan ikan Patin pada musim yang lepas. Ada saya selitkan klip tersebut di sini..

Rupanya enjin 5hp ini kurang sesuai dengan sampan kecil ni. Seorang terpaksa duduk di depan manakala yang mengemudi terpaksa menggunakan paip pvc yang disambung ke pemulas minyak. ini dilakukan bagi mendapatkan kelajuan yang sesuai ketika sampan mendatar di atas air.
 Mata kail dan Berembang yang digunakan untuk menjerat Patin, kali ini gagal..

 Lokasi seperti ini biasanya kawasan udang berehat, tetapi tidak berpenghuni..

 Saiz beginilah yang kami dapat naikkan pada trip kali ini. Yang lebih kecil pun ada, kemungkinan kes udang mabuk sebelum ini telah menjejaskan ekosistem sungai ini.

Walaupun beberapa spot cantik yang kami rasakan dihuni si udang, namun hanya 6 ekor udang yang berjaya dinaikkan. Saiznya juga tidak sebesar seperti dulu. Sepanjang sungai, terdapat juga bot kecil yang lain mengeluh mengenangkan keadaan ini. Di kawasan sungai lurus, kami menaikkan ikan Keli yang bersaiz besar dengan set joran udang kami. Walaupun tiada udang, sekurang-kurangnya terubat lah kecewa dihati. Kami pulang pada jam 6 petang ke pengkalan dan menarik sampan ke atas tebing...

<b>Sungai Udang</b> LNG Regasification Terminal Boost Malaysia GNI RM <b>...</b>

Posted: 20 Mar 2013 01:00 AM PDT

To meet this growing latent gas demand, a liquefied natural gas (LNG) regasification terminal will be built to treat imported LNG. To make gas imports economically feasible, the gas will be sold at a liberalised and unsubsidised price.

This regasification terminal is expected to contributing of the increase in Malaysia GNI as it will supply gas to companies that previously did not invest in Malaysia due to lack of gas supply would.

It would provide RM8 billion GNI increase and will create 27,000 new jobs.

The operation of the terminal and transmission pipelines will generate an additional RM0.6 billion in GNI to Malaysia.

The plant, which has reached its mechanical completion, will be undergoing various testing before receiving its first LNG shipment at the end of August.

Petronas Gas managing director and chief executive officer Samsudin Miskon said at a media briefing (early June 2012) that the company was in talks with several parties that were interested in using facility.

Samsudin said the liberalisation of the gas sector allowed any third party to bring in gas supply for themselves or for clients.

Currently, 100% of the capacity at the LNG regasification would be taken up by Petronas Gas.

However, he said the company was willing to scale down the capacity for any third party interested in using its facility.

In anticipation of third-party access, Petronas Gas had published the Petronas Gas Network Code in December 2011.

The code will govern the use of the terminal and the pipeline network to ensure discipline and fairness among users so that customers are well-served.

The project was officially announced by the Prime Minister on June 10, 2010 under the 10th Malaysia Plan.

The LNG regasification terminal is situated three kilometres offshore Sungai Udang, Melaka

The terminal managed by Regas Terminal (Sg Udang) Sdn Bhd, incorporated in December 2011 as a wholly owned subsidiary of PETRONAS Gas Berhad (PGB).

The facilities at Sungai Udang have a maximum capacity of 3.8 million tonnes per annum.

There will be subsea and offshore pipelines to transport the regasified LNG to the Peninsular Gas Utilisation (PGU) pipeline network, about 30 kilometers away from Sungai Udang.

The project was developed in anticipation of future increase in gas demand in the face of depleting indigenous gas reserves, as part of PETRONAS' efforts to ensure sufficient and secure natural gas supply for Malaysia.

Its implementation has also enhanced the capability of the local players involved in the project, exposing them to new technologies and expertise that would be beneficial to their growth and the development of Malaysia's oil and gas industry.

LNG stands for Liquefied Natural Gas – natural gas in its liquid state.

Natural gas becomes LNG when it's cooled to around -160ºC at atmospheric pressure.

The transformation in state results in significant volume reduction, paving the way for the long haul transportation of larger quantities.

Regasification is a simpler process than liquefaction. The regasification process falls into the framework of what is known as the "Gas Chain".

Simply put, the LNG is heated up until it returns to a gaseous state.

In regasification terminals, the liquefied natural gas is returned to its initial, gaseous state, and then fed into transmission and distribution networks.

LNG transportation tanks are well insulated to keep the LNG temperature down below -161º, ensuring the LNG retains its liquid form.

Following transit, the LNG is pumped out of the tanks and warmed until it returns to natural gas.

Source: Pemandu; ETP ANNUAL REPORT 2011; PETRONAS; PetGas LNG regasification terminal draws interest – The company is in talks with several parties, says CEO, The Star, 1 June 2012

-SNASH-

(this article written for 1BINA.my)

04 di alor gajah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di alor gajah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

04 di sungai rambai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai rambai - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

di negeri melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri melaka - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

04 di lubok china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di lubok china - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Dec 2012 01:04 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2012 02:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2012 01:18 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2012 01:25 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Apr 2012 01:03 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 01:32 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Mati <b>Di</b> Bahu Ibu Beberapa Minit Selepas Terima Rawatan

Posted: 26 Mar 2012 09:37 PM PDT

Seorang penyelia kilang yang mengalami demam panas dan sesak nafas, mati terlentok di bahu ibunya beberapa minit selepas menerima rawatan di sebuah klinik swasta di Masjid Tanah, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari itu, Hasrul Md Yasin, 32, ke klinik berkenaan bersama ibunya.

Gambar hiasan. Keadaaan dalam klinik

Gambar hiasan. Keadaaan dalam klinik

Hasrul yang tinggal di Kampung Berembang Jaya, Lubok China, berbual dengan ibunya di sofa klinik berkenaan selepas menerima rawatan sebelum mati beberapa minit kemudian.

Ibunya, Aminah Kecut, 63, berkata anaknya demam sehari sebelum kejadian dan mendapatkan rawatan di klinik berkenaan pagi semalam.

"Ketika tiba di klinik, anak saya yang mesra dipanggil 'Adik' semakin lemah dan menunggu di sofa beberapa minit sebelum menemui doktor dan dipapah kerana pandangannya kabur. Malah, ketika dirawat dia hanya menundukkan kepala," katanya.

No related posts.

PAS Kawasan Jasin: Ada Buaya Tembaga <b>Di</b> Sungai <b>Lubok China</b>

Posted: 05 Nov 2011 01:52 AM PDT

Kewujudan seekor buaya ­tembaga dewasa yang bersidai di tebing Sungai Lubok China, dekat sini, menimbulkan rasa teruja penduduk dan sesiapa sahaja yang melalui jambatan Lubok China, pagi semalam.

Buaya tembaga yang panjangnya hampir tiga meter dan sebesar perahu kecil itu pada mulanya muncul dan menyusur dari Sungai Y melalui Sungai Timun sebelum mendarat dan bersidai di tebing Sungai Lubok China, di sini.

Penduduk, Norazli Ahmad, 40, berkata, reptilia itu kelihatan apabila air sungai surut berikutan ­terdapat banyak jenis buaya tembaga di sepanjang sungai berkenaan, namun belum pernah ­mengancam nyawa manusia.

Menurutnya, kebiasaannya buaya tembaga dewasa dilihat muncul di permukaan air sungai yang surut atau di tebing dengan jumlah banyak antara tiga hingga empat ekor tetapi semalam, hanya seekor sahaja kelihatan.

"Terdapat dua jenis buaya dalam sungai ini iaitu tembaga dan katak. Lazimnya pada musim panas, buaya ini akan naik ke tebing sungai untuk berjemur.

"Bukan sahaja orang ramai, saya sendiri turut teruja melihat kelibat buaya di sini," katanya.

Norazli berkata, sepanjang dia membesar di sini, belum pernah dia terdengar buaya mengganggu dan mengancam keselamatan penduduk ataupun orang ramai yang terserempak kelibat buaya di sungai.

"Walau bagaimanapun, penduduk di sini sentiasa berhati-hati.

"Buaya yang muncul ini saiznya agak kecil berbanding sebelum ini saiznya sebesar bot pancung dan panjangnya kira-kira 13 meter," katanya.

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2012 01:30 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 01:23 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2012 01:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Mar 2012 06:52 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Syarak Mengata , Adat Menurut: Chegubard dah merajuk dengan <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2012 06:49 AM PDT


Ini bukan saya yang kata, orang yang kata, sebab orang Rembau rindukan ceramah Chegubard, sebab banyak perkara yang masih perlu dibantu di Rembau ini yang diharapkan oleh para pengundi di Rembau, dalam isu pengambilan tanah adat, pampasan tanah adat, projek perumahan terbengkalai di Lubok China, landasan terbang Rembau, UiTM Chengkau, Hospital Rembau dan beberapa isu setempat yang kurang diberi perhatian oleh penceramah peringkat pusat.

Merujuk akhbar Berita Harian 15 Mac 2012 , Ruangan Nasional pada mukasurat 22 artikel bertajuk "Tender bina Hospital Rembau dibuka bulan depan". Apa yang menarik perhatian ialah Hospital Rembau ini akan didirikan diatas tanah yang Kementerian Kesihatan beli dari Perbadanan Kemajuan Negeri Sembilan (PKNS) seluas 20 ekar.

PKNS menawarkan harga RM 22.00 untuk sekaki persegi. Ini bermakna sekitar RM19.2 juta untuk 20 ekar.

Akan tetapi kenapa tanah rakyat di Rembau yang diambil untuk Projek Landasan Keretapi Berkembar dibayar pampasan paling tinggi hanya RM 2.80 sekaki persegi? Ini bermakna harga tanah adat atau tanah rakyat ialah RM 121,968.00 seekar, sedangkan tanah PKNS ialah RM 958,320.00 seekar.

Kos 20 ekar untuk tanah Hospital Rembau ialah sekitar RM 19.2 juta. Sedangkan jika Kementerian Kesihatan ambil tanah rakyat atau tanah adat yang banyak di Rembau harganya hanya sekitar RM 2.4 juta untuk 20 ekar, iaitu penjimatan sebanyak RM 16.8 juta.

*********

Pembinaan Hospital Rembau bermula April ini – Menteri Besar

SENAWANG, 25 Jan 2012 – Selepas persetujuan itu, Kerajaan Negeri juga telah mendapatkan lokasi hospital yang akan di bina di tanah PKNS seluas dua puluh ekar di tanah industri Chembong.

http://n9kini.com/pembinaan-hospital-rembau-bermula-april-ini-menteri-besar

Nilai pampasan tanah adat sikit

Berita Harian 18 Julai 2009

REMBAU: "Kami hanya mahu ganti rugi yang setimpal berdasarkan nilai harta sebenar. Jangan aniaya kami hanya kerana kami orang kampung," kata Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Selamatkan Tanah Adat Rembau, Chik Tak Datuk Amat.

Chik Tak mendakwa, bayaran pampasan yang dinilai oleh jurunilai tanah pihak berkuasa tidak munasabah kerana terlalu rendah sehingga 50 peratus di bawah penilaian yang dibuat oleh jurunilai yang dilantik pemilik tanah.

"Bayaran RM1.20 hingga RM2.80 kaki persegi yang dibayar atas pengambilan tanah kami belum cukup untuk mendirikan rumah baru. Jadi, kami berharap penilaian semula tanah dapat dibuat bagi memberi keadilan kepada orang kampung," dakwanya.

http://rembau-hari-ini.blogspot.com/2009/07/nilai-pampasan-tanah-adat-sikit.html

Pampasan tanah tidak cukup

Sinar Harian 22 Mac 2011

REMBAU - Walaupun sudah menerima wang pampasan RM120,000 berikutan rumah dan tanahnya di Kampung Chembong Halt terbabit dalam projek landasan kereta api berkembar Seremban-Gemas, namun jumlah itu didakwa masih tidak mencukupi.

Hasnah Latif, 76, mengakui tidak berpuas hati dengan jumlah pampasan yang diberikan.

"Disebabkan itu, makcik dan suami terpaksa menyewa rumah di Taman Sri Rembau kerana impian kami untuk memperoleh rumah dan tanah yang diduduki seperti sebelum ini tidak kesampaian.

http://pasns.blogspot.com/2011/03/melayu-merempat-di-rembau-bila-kerajaan.html


BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2012 01:42 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 01:07 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Dah 10 kali diserbu , <b>lubuk China</b> Doll terus gah beroperasi <b>di</b> P <b>...</b>

Posted: 08 Apr 2012 05:07 PM PDT

FAKTA :  Dah 10 kali serbuan oleh IPD Timur Laut , tetapi terus beroperasi ...Apa maknanya ini ?

Siapa yang keluarkan lesen hiburan ?? Jawapannya PBT ( MPPP)   dan dibawa kerajaan regim DAP ..Selagi lesen ada dan pusat hiburan tak disita, ia akan terus berjalan seperti biasa..

Ini membuktikan pusat hiburan , maksiat  dilindungi taiko besar punya iaitu regim DAP . Yang peniaga2 kecil terus diberi notis roboh ...itu lah beza darjat pusat hiburan dengna gerai penjaja di PP  ...



GEORGE TOWN: Sebuah pusat hiburan di sini yang diserbu lebih 10 kali kerana mengupah wanita warga asing sebagai pelayan pelanggan (GRO), didapati terus mengulangi kesalahan itu malam tadi.


Ketua Polis Daerah Timur Laut, ACP Gan Kong Meng, berkata dalam operasi pada pukul 10.30 malam itu, 17 wanita warga China berusia antara 20an dan 30-an diberkas sepasukan anggota Cawangan Maksiat, Perjudian dan Kongsi Gelap daripada Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut.


"Beberapa orang daripada mereka cuba meloloskan diri dan bersembunyi dalam bilik tetapi usaha mereka gagal kerana pusat hiburan itu sudah dikepung," katanya kepada pemberita di sini Jumaat.


Polis turut menahan seorang lelaki yang dipercayai penjaga premis itu.


Gan berkata serbuan itu dilakukan selepas pemantauan mendapati pusat hiburan itu masih menyediakan khidmat GRO warga asing.Katanya operasi berkenaan juga bertujuan membanteras kegiatan maksiat dan penyalahgunaan dadah di pusat hiburan.


"Siasatan lanjut akan dilakukan untuk mengenal pasti pihak yang terbabit dalam kegiatan membekalkan warga asing ke pusat hiburan itu selain mengesan pemilik premis itu," kata Gan.


Katanya pemantauan dan pemeriksaan akan diteruskan bagi memastikan kegiatan mengupah wanita warga asing untuk bekerja sebagai GRO dapat dibendung. - BERNAMA

Komen GPB 

GPB tak sangka ramai penyokong Anugay  marah tentang cerita Pub di Permatang Pauh terdapat penari tiang itu.  Minta ditunjukkn bukti mana Pub terbabit ...hahaha .

Pi tanya Amir Ghazali la .. apa guna  dia  sebagai Ahli Majlis MPSP  ??  Makan elaun buta ka ...hahaha..

BLOG MELAKA: 04 <b>di</b> ramuan <b>china</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 09:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

KELAB GREENBOC: Negara Paling Selamat? Bekas Ketua Wanita <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2012 08:01 PM PDT

Nenek maut muka diserkup selimut, bantal

ALOR GAJAH: Bekas Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis, ditemui mati dalam keadaan hidung berdarah di kediamannya di Batu 24, Kampung Ramuan Cina Kecil, Lubok Cina, Masjid Tanah, dekat sini, pagi semalam.

CUCU mangsa, Azniza Abd Latif (kanan) tidak dapat menahan kesedihan melihat mayat Sareah (gambar kecil) di Alor Gajah, semalam.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin, berkata Sareah Abd Rahman, 78, ditemui seorang anak lelakinya, Abd Ghafar Daud, ketika berkunjung ke situ jam 8 pagi. Katanya, polis belum dapat mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa yang tinggal bersendirian di rumah berkenaan.

"Mayat wanita ini ditemui dalam keadaan terbaring atas katil di bilik tengah rumahnya dengan muka ditutup kain selimut dan bantal. Pemeriksaan lanjut mendapati dia tidak mengalami sebarang kecederaan luaran.

"Siasatan awal polis setakat ini mendapati tiada kesan pecah masuk di rumah itu, manakala barangan berharga termasuk wang tunai juga tidak hilang.

Berdasarkan soal siasat, kali terakhir dia dilihat pada jam 3.30 petang kelmarin," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini, semalam.

Sareah yang juga saudara kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taboh Naning, Datuk Latipah Omar menjadi Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis pada awal 1980-an dan bersara daripada politik sejak lebih 15 tahun lalu.
Umar Ali berkata, pihaknya perlu menunggu laporan bedah siasat bagi mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat kejadian itu supaya menghubungi balai polis berhampiran atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di talian 06-5562222.

Sementara itu, Abd Ghafar, 57, berkata beliau setiap hari menghantar sarapan kepada ibunya sebelum ke tempat kerja.

"Saya memanggil emak tetapi dia tidak menyahut. Saya kemudian meninggalkan sarapan untuknya dan terus ke tempat kerja.

"Apabila balik semula untuk memeriksa keadaannya, saya menemui emak terbaring di atas katil," katanya. -BH

Maut ditekup bantal

ALOR GAJAH - "Saya lihat plastik berisi kuih masih tergantung di pagar kawasan rumah menyebabkan saya rasa tidak sedap hati," kata Abd Ghafar Daud, 57.

Abd Ghafar adalah anak kedua kepada seorang warga emas yang ditemui mati, dipercayai lemas akibat mukanya ditekup dengan bantal di Kampung Ramuan China Kechil, Lubok China, di sini semalam.

Abd Ghafar berkata, biasanya dia akan menghantar sarapan pagi untuk ibunya, Sareah Abdul Rahman, 78, dengan menggantungkan plastik berisi makanan di pagar rumah dan ibunya akan mengambilnya sendiri.

"Pagi tadi (semalam) saya hantar sarapan pagi kira-kira jam 7.30 pagi sebelum pergi kerja.

"Kira-kira setengah jam selepas itu, saya berpatah balik melalui jalan di hadapan rumah emak tetapi saya hairan melihat plastik berisi kuih masih lagi tergantung menyebabkan saya tidak sedap hati dan mengesyaki sesuatu," katanya.

Menurutnya, dia segera masuk ke dalam rumah dan mendapati pintu terbuka sedikit sebelum melihat mangsa terbaring kaku atas katil di bilik belakang dengan keadaan muka ditekup dengan bantal yang dialas dengan kain selimut.

"Saya terkejut lihat keadaan emak dan terdapat juga kesan darah di hidungnya.

"Lebih menyayat hati, urat tangan emak kelihatan timbul, mungkin kesan daripada cubaan­nya mahu melepaskan diri," katanya.

Abd Ghafar berkata, kea­daan bilik juga berselerak dan dompet milik emaknya turut diselongkar.

"Terdapat juga beberapa keping sampul duit raya bertaburan atas lantai bilik.

"Malah selepas diperiksa, pintu bahagian belakang rumah juga ada kesan diumpil," katanya.

Menurutnya, berikutan itu, dia segera menghubungi polis memaklumkan kejadian berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superitendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin berkata, mangsa dipercayai lemas selepas mukanya ditekup dengan bantal.

Menurutnya, tiada kecederaan serius pada badan mangsa, namun terdapat darah keluar daripada hidung dipercayai akibat pergelutan.

"Siasatan awal mendapati, kali terakhir mangsa dilihat berada di rumah adalah sekitar 3.30 petang kelmarin (Selasa).

"Polis akan menjalankan siasatan terperinci untuk memastikan sama ada keja­dian ini melibatkan rompakan," katanya.

Umar Ali Saifuddin berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Melaka untuk dibedah siasat.

Sehubungan itu katanya, orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu diminta menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Alor Gajah menerusi talian 06-5562222 untuk membantu siasatan. -SH

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved