ads

Khamis, 1 Mac 2012

04 di klebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di klebang - Google Blog Search


Hidupku hidup orang biasa...: Kapal Selam <b>di Klebang</b>

Posted: 14 Jan 2012 06:56 AM PST

(cuba berfikir dengan pandangan berbeza dari orang lain)

Saya ini agak ketinggalan juga.

Bila terlihat program Majalah 3 tentang muzium kapal selam di Klebang, baru tahu kewujudannya. Sempat juga lihat bagaimana susahnya kapal itu diangkut hingga sampai di Klebang.

Ramai yang menyatakan kekaguman dan kegembiraan disebalik kejayaan membawa kapal selam itu ke Malaysia.


Namun saya cuba untuk berfikir dari sisi dan pandangan yang lain.

Berapa kos yang telah dibelanjakan untuk memindahkan kapal selam itu ke sini?

Apakah perkara itu tindakan yang perlu dilakukan?

Saya juga suka melihat barang antik dan lama. Teruja juga nak melihat sendiri di depan mata kapal selam itu.

Tapi terfikir juga adakah benda itu satu keperluan yang mendesak?

Maksudnya kalau kita lihat konsep barang dalm ekonomi Islam:
Daruriyyah :  benda yang mesti ada. Tanpanya, maka boleh membawa kepada kemudaratan yang besar dan mengancam nyawa.
Hajiyyat: Kalau tiada, tidak sampai membawa kepada kemudaratan yang besar dan mengancam nyawa. Namun kehadirannya pasti banyak membantu, memudahkan.
Tahsiniyyat: Kehadirannya lebih kepada keselesaan.
Tarafiyyah - barang yang mewah
mudharat : merbahaya dan merosakkan.

Dalam ekonomi Islam, kita sebagai pengguna perlu mengelakkan dan mengurangkan barang mewah dan mudarat.

Jadi pada pandangan anda, dalam kategori mana kapal selam antik itu berada?

Kalau dilihat kepada situasi ekonomi pada hari ini, adakah pelaburan yang dikeluarkan ini berbaloi?

p/s: teringin nak naik kapal sekitar coral triangle.

04 di ramuan china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ramuan china - Google Blog Search


Dia buat dah: Bom meletup <b>di</b> hadapan rumah

Posted: 01 Mar 2012 03:12 PM PST

Utusan Malaysia Online - Jenayah:



Norasyikin Md. Isa yang cedera parah akibat letupan bom di hadapan rumahnya di Ramuan China Besar, Masjid Tanah, dibawa ke Hospital Melaka untuk mendapat rawatan, semalam.

ALOR GAJAH 1 Mac - Insiden letupan bom yang sebelum ini sering kita dengar berlaku di luar negara, kini boleh terjadi di mana-mana lokasi termasuk di Malaysia.

Dalam kejadian di Melaka hari ini, seorang wanita cedera parah di kaki dan perut sebaik sahaja mengangkat sebuah kiriman kotak yang diterima di hadapan rumahnya yang tiba-tiba meletup.

Kejadian yang menimpa Norasyikin Md. Isa, 27, itu berlaku di hadapan rumah mangsa di Ramuan China Besar, Masjid Tanah di sini kira-kira pukul 8.45 pagi ini.

Norasyikin cedera parah di kaki sehingga tulangnya jelas kelihatan selain di perut akibat terkena letupan bom yang dipercayai buatan sendiri.


'via Blog this'

Utusan Malaysia Online - Terkini

Posted: 01 Mar 2012 07:47 AM PST

Wanita cedera bom dihantar dalam bungkusan meletup

Wanita cedera bom dihantar dalam bungkusan meletup

01/03/2012 3:16pm

Oleh AMRAN MULUP

ALOR GAJAH 1 Mac – Seorang wanita cedera di bahagian kaki dan perut apabila sebutir bom buatan sendiri yang dihantar melalui sebuah bungkusan meletup secara tiba-tiba di rumahnya di Ramuan China Besar, Masjid Tanah di sini hari ini.

Mangsa, Norasyikin Md. Isa, 27, kini menerima rawatan di Hospital Melaka. - UTUSAN

04 di sungai rambai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai rambai - Google Blog Search


10 rumah <b>di Sungai Rambai</b> dinaiki air |

Posted: 26 Feb 2012 02:20 AM PST

[unable to retrieve full-text content]BUKIT MERTAJAM: Lebih 10 rumah dekat Sungai Rambai, Permatang Rawa, di sini dilanda banjir kilat hari ini, kali ketiga dalam tempoh seminggu.

04 di alor gajah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di alor gajah - Google Blog Search


Passengers flee as ceiling gives way at <b>Alor Gajah</b> Sentral terminal <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 07:20 PM PST

TRANSIT took note of this story from Alor Gajah, Malacca

Passengers flee as ceiling gives way (The Star)
Monday February 27, 2012

MALACCA: Fifteen passengers ran helter-skelter when a portion of the ceiling of the Alor Gajah Sentral terminal collapsed after a downpour and strong wind.

It is learnt that the entire ground floor area was flooded during the incident which occurred near the ticket counters at about 12.30am yesterday.

Security guard Sabirah Dihat, 48, said it was fortunate that the collapse did not occur near the waiting area for passengers.

"The wind was strong and it was raining heavily when I heard a crashing sound.

"I rushed out and saw that the ceiling had collapsed and the floor was wet," she said here yesterday, adding that the passengers then rushed out of the building.

Meanwhile, Alor Gajah Municipal (MPAG) councillor Shadan Othman said the heavy rain might have caused the ceiling to collapse.

"Our initial investigations discovered that some water pipes above the ceiling were clogged with the corpses of pigeons," he said.

A thorough investigation would be conducted to find out exactly how and why a portion of the ceiling gave way, Shadan said.

The council, he noted, had cordoned off the building and the public could buy tickets from special counters set up outside.

Built at a cost of RM3.3mil, the terminal, known as AG Sentral, was completed in June last year.

TRANSIT Says:

We were obviously surprised to read of this news, but glad that people were not injured. We look forward to the results of the investigation.

Advertisement

04 di serkam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di serkam - Google Blog Search


Kedatangan Sultan Ibrahim <b>di Serkam</b> Darat <b>...</b> - DAENG MAREWAH

Posted: 24 Feb 2012 05:44 PM PST

Assalammualaikum dan apa kabau semua saudara daeng dan pelawat blog. 
Menarik juga fakta yang saya perolehi sebelum ini. Terima kasih asrol mengenai tarikh kemangkatan Tuanku. kalu bukan  sekitar 60an peristiwa ini berlaku,ia berlangsung hujung tahun 50an.. kenapa Tuanku hadir ke Kampung Serkam saya kurang pasti. yang pasti ada kaitan dengan kubur tersebut dan makam Tok langgar. Baginda mungkin mencari saudara dan anak cucu kekanda beliau daripada daeng marewah. berkemungkinan juga Baginda datang untuk ziarah saudara daeng yang datang daripada keluarga daeng Chelak(berdasarkan maklumat saudara Asrol kita).Dan ketika itu nenek ARA  juga ingin menubuhkan persatuan.
Kenapa saya katakan sekitar tahun tersebut, bonda ada meyatakan bahawa umurnya masih darjah 3 atau 4 dan sekarang umur bonda dalam 70an.Dan Arwah Nenek ARA sendiri masih hidup. Saya tiada kesempatan berjumpa dengan beliau dan yang setahu saya nenek menginggal di Makkah.
Ianya menjadi satu lambang sejarah kami disini dengan lawatan Baginda ke serkam darat. yang pasti coretan sejarah ini telah luput ditelan zaman. sejarah bertulis saya belum jumpa tetapi maklumat daripada bonda saya sendiri.Maklumat sebegini yang perlu direkod dan disimpan kerana bukti lisan amat penting kerana ianya tidak direkod. Seperti pemegang teromba atau salahsilah juga penting diwarisi kerana jika tiada pewarisnya maklumat pada salahsilah tersebut akan lenyap dan anak cucu akan terus hilang maklumat berhubung asal usul keluarga.
kenapa saya bersungguh hendak berjumpa dengan  rumah arwah pengarah pendidikan kerana maklumat detail dan mengikut maklumat abang razif saya lagi , arwah selalu travel dan berjumpa dengan ramai keluarga daeng seluruh malaysia.masih belum berkesempatan lagi  jejak kasih ini.
Saya masih nak mencari kesahihan adakah pendapat asrol betul dan pertemuan dengan pemegang teromba seperti Anak mat Dagu, Datuk Ibab, Datuk Talip Md Zin,Arwah Pengarah Pendidikan Melaka(Maklumatnya sangat detail) Pak Syeikh (pulau besau kerana ada maklumat berkenaan Salahsilah daeng berlima).
persoalan kenapa jika teromba @salahsilah mereka ini sahih tidak diwartakan atau disahkan.jika semua pemegang teromba tiada siapakah akan meneruskan menyalin maklumat anak cucu rumpun daeng di Serkam Darat atau amnya di Melaka.
Salahsilah ada sepi ini mempunyai sejuta ceritanya dan  kenapa ia begitu sahaja cuma mereka pemegang teromba mempunyai jawapannya. bagi saya, setidak -tidaknya janganlah kami yang bawah dan muda ini hilang maklumat dan pedoman bagi menyusuri keturunan ayah mak kami.

Pandangan Pak tunggal dalam menghimpunkan keluarga Mat Cantik menjadi panduan saya membina perbentukan rumpun keluarga daeng di Kampung Serkam Darat, melaka ini dan isyaALLAH boleh kita panjang-panjangkan.

Pertemuan waris anak serkam yang lalu telah mengumpulkan orang kuat waris daeng antara Datuk Rahim Nor(bekas Ketua Polis Negara), Datuk Talip Md Zin( Bekas Ketua Pengarah Pelajaran Sarawak) Datuk Ibab(Bekas Orang Kuat TNB) dan sebagainya. Majlis Golf Anak Serkam.pengeraknya abang kelon , bang mir dan saudara yang lain.

Born In July: Makan malam <b>di Serkam</b> Pantai.

Posted: 03 Dec 2011 08:18 AM PST







Lama aku tak datang tempat ni seingat aku last time aku datang waktu aku bujang dulu sampai sekarang dan tempat ni dah banyak berubah.Biasanya aku suka makan kat Umbai tapi hari ni nak tukar arah akibat Pesawat dipandu oleh Haji Herman,thanks bro jadi drebar yang sporting and mak Aji olso..makanan agak menarik tapi rasa tekak jawa aku kureng sikit nak melahap agaknya sebab orang baru kat kdai tu biasa masak utk org melaka je kot,...Bini aku masak lagi the best la..apa pun perut dah kenyang,mata dah mengantuk,pesawat hebat,syukur alhamdulillah.Next time aku nak cuba area selatan pulak lah dan kali ini insyaallah aku pulak pandu pesawat kargo...

04 di lubok china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di lubok china - Google Blog Search


Misteri Nenek Buaya Putih

Posted: 03 Dec 2011 10:11 AM PST


TATKALA bercerita mengenai buaya putih, ramai yang akan mengaitkan sejarah lisan turun-temurun berkenaan dengan alam mistik.

Buaya putih didakwa mempunyai kuasa sakti yang boleh memberi petunjuk mengenai sesuatu perkara yang akan berlaku malah ia juga dikatakan boleh berhubung dengan manusia.

Walaupun belum dapat dibuktikan dengan nyata kewujudan reptilia jenis ini di perairan negara, namun terdapat banyak cerita yang menyokong sisi hebat buaya putih.

Antaranya ialah kisah ulama terkenal, Tok Selehor di Tumpat, Kelantan, yang boleh berkomunikasi dengan buaya putih di sungai kampungnya.

Menurut cerita yang disampaikan, guru agama yang terkenal dalam bidang tasawuf itu dikurniakan kelebihan oleh Allah apabila dia boleh berinteraksi dengan buaya putih yang terdapat di Sungai Selehor sehingga masyarakat di sekitar kampung tersebut dapat menggunakan sungai tersebut tanpa sebarang gangguan mahupun rasa takut.

Dikhabarkan juga, buaya putih itu ditugaskan untuk menjaga keamanan di sungai tersebut yang mana sebelum itu sering berlaku ancaman dari buaya-buaya lain sehingga menyukarkan penduduk setempat keluar menjala, memancing dan mandi di sepanjang Sungai Selehor.

Buaya putih itu dikatakan masih ada di situ hingga ke hari ini.

Riwayat buaya putih tidak hanya disebut di Kelantan. Ia turut menjadi sebahagian daripada sejarah asal beberapa lokasi lain di negara ini seperti di Kuala Kubu Bharu di Selangor, Tasik Dayang Bunting di Pulau Langkawi dan Lubok China yang terletak di sempadan Negeri Sembilan-Melaka.

Baru-baru ini, penulis berpeluang bertemu dengan sebuah keluarga yang mendakwa mereka adalah waris kepada buaya putih di Lubok China, Negeri Sembilan.

Sarung buaya

Bukan sekadar mewarisi darah pemilik tubuh buaya putih, mereka juga boleh berkomunikasi dengan buaya putih yang menjelma dalam rupa nenek tua. Perantara utamanya hanya mahu dikenali Siti, 38.

"Alhamdulillah, ini anugerah Allah yang tidak ternilai. Saya dan kakak, biar saya namakannya sebagai D, dapat mendengar suara dari alam ghaib dan berinteraksi dengan mereka," kata Siti ketika ditemui di kediamannya di Lubok China.

Menurut bapanya, Mohd. Zin, 69, dia mula menyedari tentang salasilah buaya putih yang diwarisinya apabila arwah ibunya, pernah ditumpang tubuhnya oleh Nenek Putih pada tahun 1983.

"Nenek Putih asalnya manusia biasa. Kira-kira 500 tahun yang lalu, Putih jatuh ke dalam Sungai Linggi tetapi mayat wanita itu tidak ditemui.

"Sebelum itu, Putih sedang mengacau dodol sambil menyusukan anaknya di tebing sungai namun entah bagaimana dadanya terkena percikan dodol.

"Oleh kerana kepanasan, Putih meletakkan anaknya di tanah dan terus terjun ke sungai.

"Selepas menyedari kehilangan isterinya, suami Putih puas mencari namun jasad ibu muda itu tidak juga ditemui.

"Setelah berhari-hari hilang di sungai, pada satu malam, Putih muncul dalam mimpi suaminya.

"Dia meminta agar jangan mencarinya lagi kerana dia sudah bertukar menjadi buaya putih dan kini tinggal di alam ghaib," ujar Mohd. Zin.

Ibu kepada Mohd. Zin ialah cicit kepada Nenek Putih dan 28 tahun lalu, Nenek Putih pernah memasuki tubuh ibunya

.

SEPANJANG didampingi Nenek Dayang, Siti juga diberi kelebihan untuk mengubati penyakit berunsur gangguan.

"Ketika itu, ibu saya merangkak-rangkak seperti buaya.

"Ibu saudara saya yang ketika itu tahu serba sedikit cerita bertindak menjadi orang tengah dan berdialog dengan Nenek Putih.

"Saya masih ingat lagi perbualan itu. Selepas memberi salam, ibu saudara saya mula bertanya, kenapa nenek datang?

"Jawabnya, nenek datang ni nak tengok anak cucu dalam kesusahan.

"Nenek datang dengan siapa?

"Nenek datang seorang.

"Datang naik apa nek? Nenek dari mana?

"Datang naik perahu. Nenek datang dari Sungai Linggi.

"Kenapa pula nenek menggigil-gigil ni?

"Nenek sojuk.

"Macam mana nenek nak balik ni?

"Cuba ekau tengok dalam kopai den (beg yang dianyam daripada rotan) yang tergantung kek tiang tu. Ado bondo dalam tu.

"Bila saya tengok dalam kopai, ada sebotol minyak merah dan apabila minyak itu dilalukan di hidung emak saya, emak saya beransur pulih," cerita Mohd. Zin yang menceritakan detik awal keluarganya mengetahui tentang kewujudan Nenek Putih dalam susur galur keluarga mereka.

Jelasnya lagi, itulah sejarah sebenar buaya putih Sungai Linggi.

"Sejarah ini diceritakan sendiri oleh Nenek Putih melalui sarungnya, iaitu tubuh Siti," kata Mohd. Zin.

Menjadi sarung bermakna badan wanita ini dipinjam oleh roh berkenaan dan digunakan sebagai perantara untuk berkomunikasi dengan alam nyata.

"Pada hari pertama Nenek Putih memasuki tubuh saya, kepala dan badan saya tidak berhenti bergoyang seperti buaya.

"Suara saya turut berubah dan badan saya membongkok seperti wanita yang sangat tua.

"Bukan setakat keluarga, saya juga takut dengan keadaan saya ketika itu.

"Apa tidaknya, bila nak bercakap, suara orang lain yang keluar, bila saya membaca al-Quran pun, suara Nenek Putih yang membacanya, bukan saya.

"Dalam keadaan bergoyang-goyang itulah Nenek Putih mengarahkan saya ke Sungai Linggi dan membaca surah Yasin di sana. Nenek Putih berjanji untuk menunjukkan dirinya selepas itu," kata Siti.

Mengaji

Enggan menunggu lama, dia dan beberapa ahli keluarganya bergegas ke Sungai Linggi.

"Di awal pembacaan, air sungai seakan bergelombang.

"Adik lelaki saya yang membaca Yasin suaranya tiba-tiba berubah menjadi sangat merdu. Lagu taranum yang dibawakan tidak pernah kami dengar sebelum ini. Suaranya sangat merdu," cerita D, yang sering bertindak menjadi penterjemah apabila penghuni alam ghaib memasuki tubuh adiknya.

"Menurut Nenek Putih, itu ialah suara pasangannya, seekor buaya jantan di alam ghaib," jelas D.

Bagai dikata, sebaik sahaja mereka selesai membaca surah Yasin, timbul buaya putih di tebing di seberang sungai.

"Warnanya putih keemasan, saiznya juga besar daripada buaya yang lain," tambahnya.

Selain Nenek Putih, Siti memberitahu, pendamping setia yang sentiasa berada bersamanya ialah Nenek Dayang.

Nenek Dayang merupakan ketua dayang istana ketika Zaman Kesultanan Melayu Melaka pada tahun 1511.

Dalam pertemuan pada petang itu juga, penulis dan jurufoto sempat berbual-bual dengan penghuni alam ghaib yang menjadi teman Siti selama ini.

"Siapa sebenarnya nenek ini?

"Nama nenek Siti Fatimah. Nenek dulu kerja di istana sebagai ketua dayang semasa Zaman Kesultanan Melayu Melaka.

"Nenek meninggal dunia tidak lama selepas itu dan roh nenek diangkat ke alam ghaib.

"Nenek Putih yang ghaib menjadi buaya itu adalah anak saudara nenek," ujar Nenek Dayang yang muncul dalam tubuh Siti selepas diberi salam dan selawat sebanyak tiga kali.

Ketika Nenek Dayang memasuki tubuh sarungnya, memang boleh dilihat perbezaan antara dua karakter tersebut.

MOHD. ZIN turut mendakwa keluarganya tidak pernah diganggu ancaman buaya. - Gambar hiasan

Tutur kata dan intonasi Nenek Dayang lebih lembut. Riak wajahnya tidak sebujur wajah asal Siti dan pandangan matanya pula lebih redup.

"Kenapa nenek pilih Siti sebagai sarung nenek?

"Di alam ghaib, nenek boleh tengok semuanya. Kita tahu mana waris kita yang lurus jalan hidupnya.

"Nenek memang sudah lama tunggu Siti. Nenek juga sudah tahu, bapa sarung nenek ini akan berkahwin dengan ibunya dan melahirkan Siti," jelasnya.

Ditanya tentang kehidupan di alam ghaib, Nenek Dayang menjawab, hidup di alam sana sangat indah.

"Setiap masa diisi dengan zikir memuji Allah. Kalau manusia biasa boleh melihat keindahan dunia ghaib, mereka akan merasakan kemanisan ibadah.

"Mereka akan rasa lebih dekat kepada Allah dan tidak akan berhenti menyediakan bekalan untuk menuju akhirat yang kekal abadi," katanya penuh hemah.

Siti dan D pernah berjumpa dengan beberapa orang guru agama untuk bertanyakan perkara aneh ini namun sehingga hari ini mereka masih belum dapat jawapannya.

. "xlupa untuk Share Kat Facebook juga yea,TQ"

Thanks For Like,Share la Kat FB Sekali
 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved