ads

Khamis, 29 Mac 2012

04 di tanjung bidara - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung bidara - Google Blog Search


JeMaRi AsMaRa: Semalam <b>di Tanjung Bidara</b> Melaka

Posted: 18 Dec 2011 05:47 AM PST

Rakaman percutian berserta sedikit info tentang resort..
Seperti yang ibu ceritakan sebelum ini, selepas dua malam di Johor bahru kami beredar pula ke Melaka untuk menikmati percutian di tepi pantai. Rakaman kami bercanda di tepian pantai tanjung Bidara ibu dah kongsikan pada n3 sebelum ini.
Untuk n3 yang ini, ibu nak kongsikan tentang penginapan kami di Tanjung Bidara. Kami menginap di sini..
Samudera Bidara Resort.. Yang ni semua bilik superior. Ada roof top lagi..
Sebelum ibu ceritakan tentang resortni, ibu nak kongsikan pandangan sekiranya kawan-kawan nak bercuti di sini.
Jika anda memilih lokasi yang tenang tanpa hiruk pikuk, ibu cadangkan pilihlah resort atau chalet di Tanjung Bidara. Cuma resort atau chalet di sini agak tersorok dan perlukan kenderaan kalau nak keluar makan. Cari je papan tanda Komplek Falak Al Khawarizmi Jabatan Mufti Melaka, selepas kompleks tu akan jumpa banyak resort atau chalet. Tinggal pilih je yang mana satu.. Samudera Bidara Resort tu kami main terjah je, ada kosong terus check in.
Jika anda memilih, lokasi yang senang nak ke pantai, senang nak cari makan, ibu cadangkan pilihlah resort di Pangkalan Balak. Cuma suasana agak bising sebab betul-betul tepi pantai peranginan. Chalet dan resortnya juga bersusun rapat-rapat. Kalau tak nak leceh, baik di Pangkalan Balak berbanding Tanjung Bidara. Semua ada di sini..
Lagi satu, kalau pergi bukan di waktu puncak (cuti sekolah atau hujung minggu) tak perlulah book dulu. Datang, tengok dan pilih. Sebab ada setengah chalet tu dalam internet bukan main, sekali datang rupa rumah kampung je. Harga pun kedebabom.. Tapi, kalau pergi di waktu puncak dan tak book dulu, jangan marah kalau tak dapat bilik. Hihi..
Okeylah, itu pandangan dari mata kasar ibu je. Meh ibu cerita tentang SBR ni, best ke tak nilai lah sendiri ye..
 Pemandangan dari roof top. Antara kelemahan resort ni, dia tak ada pantai berpasir, pantai dia tambak batu. Kalau nak mandi kena jalan kaki jauh sikit atau keluar ke pantai yang dekat dengan Kem Terendak yang kami pergi tu..
 Resort yang sama cuma semua tu bilik standard.. RM130.00 semalam termasuk makan pagi untuk 2 orang.. Bilik superior RM150.00 semalam termasuk makan pagi untuk 3 orang..
3 kekasih ibu, ibu paksa ambil gambar atas roof top.. Hihi..
 Ni nak panggil apa ek? Lobi resort ke?
 Ahha.. ini sarapan yang disediakan. Ada juga sampingannya, sosej dan wedges, roti bakar pun ada. Buah pun ada. Air teh dan kopi serta oren kordial. Bukan fresh oren tau..
 Gelanggang bola tampar. Ayah tu saje tunjuk skill lepas gian. Kalau siapa-siapa yang datang buat family day dan nak buat BBQ kat sinilah tempatnya..
Resortni ada swimming pool.. Tuuu, Maryam dah sain kontrak jadi model swimming pool resort ni. Hihi...
Bilik? Tak yah tunjuklah. Sangat biasa-biasa.. Katil pun dah uzur dan senget sebelah. Karpet dia pun berbau hapak. Ibu rasa tak sesuai sebenarnya resort tepi pantai dan ada swimming pool macamni guna karpet. Orang basah-basah terus naik bilik sebab swimming pool dia tak sediakan tuala mahupun penjaga.. Oh ya, keadaan tu mungkin untuk bilik yang kami dapat je kut, bilik 602.. Ayat cover nih. Haha..
Wi Fi? Masa check in dia kata ada, dah malam dia kata tak ada pula. Hmm tak apa, sepanjang di Tanjung Bidara memang tak ada masa nak berinternet pun.
Cuma ada satu insiden yang buat ibu hangat hati, pekerja dia masuk bilik tanpa ketuk pintu dengan alasan nak ambil tuala. Masatu ibu cuma lock je tanpa pasang selak. Mujur ibu lengkap berpakaian, kalau tengah berkemban? Takke naya?
Secara keseluruhannya, jika tidak mengambil kira insiden hangat hati tu, resortni okeylah. Nama pun resort, tak perlulah mengharap standard hotelkan?
Baiklah, sampai di sini sahaja. Ada masa nanti ibu buat n3 tentang ikan bakar di Pangkalan Balak pula.
Jumpa lagi, salam sayang buat semua!!

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


Lagi ceramah diganggu, Nurul nyaris jadi mangsa « ""Renunglah <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 10:29 PM PST

Dari Malaysiakini

Satu lagi usaha mengganggu ceramah Pakatan Rakyat dilaporkan malam semalam dan kali ini kejadian berlaku di Felda Lepar Hilir I, Gambang, Pahang.

Kali ini, yang nyaris menjadi mangsa kali ini adalah Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad (bawah, kiri) dan Naib Presiden parti itu, Nurul Izzah Anwar.

NONECeramah itu didakwa diganggu oleh ahli Umno yang dengan senagja memasang pembesar suara di sebuah kedai kopi di mana Nurul Izzah dan Nik Nazmi dijadual berucap mulai jam 9 malam hingga tengah malam.

"Pemimpin PKR tempatan telah mendapat kelulusan polis untuk kita berucap … tetapi sebelum majlis bermula mereka menerima ugutan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang mahu mereka membatalkan ceramah itu.

"Sepanjang ucapan saya kira-kira 20 hingga 30 minit, mereka memainkan lagu dan muzik dengan kuat bagi mengalihkan perhatian orang ramai.

"Pada mulanya, kami sangka bunyi itu datangnya dari konsert, kemudian, kami dapati bahawa mereka sebenarnya menganjurkan satu sesi karaoke," katanya.

Keadaan semakin tidak terkawal apabila tiba giliran Nurul Izzah untuk berucap, kata Nik Nazmi, dengan kumpulan itu mula menyerbu ke lokasi ceramah sambil mencaci dan melemparkan kata-kata kesat kepada anak perempuan ketua umum PKR itu.

NONE"Budak-budak muda cuba pukul Nurul Izzah di ceramah kami di Felda Lepar Hilir. Saya dan Nurul Izzah diiringi polis keluar untuk elak samseng Umno," kata Nik Nazmi.

Nurul Izzah (kanan) pula dalam raeksi awalnya berkata beliau bersyukur kerana selamat tetapi memberi jaminan tidak akan gentar dengan gelagat liar berkenaan.

"Bersyukur pulang dgn selamat. Moga teman-teman di Felda Lepar Hilir juga bertahan dan bersemangat walaupun samseng-samseng Umno berlagak liar, ugut fizikal.

"Tangan (penumbuk) hanya beberapa inci dari (wajah) saya," katanya di Twitter pada jam 1 pagi ini.

Skim penempatan Felda itu terletak di kawasan parlimen Paya Besar dan kini dipegang oleh Abdul Manan Ismail dari Umno.

Sehubungan itu, Nik Nazmi dan Nurul Izzah akan membuat laporan di balai polis Merchant Square berdekatan ibu pejabat PKR pada jam 3 petang hari ini.

adam chew kwong wah jit poh journalist fracas in penang himpunan hijau rallyKejadian itu hanya salah satu daripada siri gangguan dalam beberapa bulan kebelakangan ini apabila pemimpin Pakatan cuba menggempur kubu-kubu BN, khususnya Umno menjelang pilihan raya umum akan datang.

Semalam, perhimpunan solidariti Himpunan Hijau di Sudut Pidato, Padang Kota, Esplanade yang dihadiri Ketua Menteri Lim Guan Eng turut diganggu oleh kumpulan yang dianggotai oleh pemimpin Pemuda Umno dan kumpulan pendesak Melayu, PERKASA.

20 Februari lalu, kereta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang dengan lontaran batu, kayu dan mercun sehingga kemek dan cerminnya pecah ketika berceramah di Jalan Mersing, Sembrong.

NONE13 Februari pula kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap,  Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau.

Awal bulan ini pula sekatan jalan raya didirikan daripda menghalang pemimpin dan penyokong Pakatan daripada menghadri ceramah yang dijadualkan di kubu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan.

04 di batu berendam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di batu berendam - Google Blog Search


Rumah penginapan harian <b>di batu berendam</b> : Semua Homestay

Posted: 12 Mar 2012 12:40 AM PDT

mencari rumah untuk sewa harian ?
homestay baitul aidzah , bt berendam .
Lokasi strategi antara ayer keroh dan bandarmelaka. Lengkap berperabot dan keperluan memasak.
menerima kunjungan keluarga utk percutian ,rombongan sekolah & IPTA/IPTS , salesman yangbergerak secara kumpulan , kakitangan awam/swastaatas urusan kerja , kenduri-kendara/ majlisperkahwinan/pendaftaran anak di asrama / IPT .

isnin-khamis : rm99.00
jumaat-ahad : rm125.00
cuti umum & cuti sekolah : rm135.00
rombongan sekolah/IPT : rm150.00

10% diskaun bagi penginapan lebih 2 malam.
Korporat rate bg company yg menyewa lama.

hubungi kami :

Pn hjh azizah 012 6188867
Tn Hj Farid 012 6317239

Contact Azizah Eliyas

04 di tanjung tuan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


Birding On Bike: <b>Tanjung Tuan</b> Raptor Watch 7 - 9 March 2012

Posted: 14 Mar 2012 04:15 AM PDT

I left Penang on Tuesday to Tanjung Tuan, Malacca to join the raptor watch... annual event conducted to count the number of raptors passing Tanjung Tuan from Sumatra.
Tanjung Tuan lighthouse (Cape Rachado) - was build in the19th century, overlooking Malacca straits - the cape is the closest point of Peninsular Malaysia and Sumatra island of Indonesia (Rupat island) 
The observation point - Facing out the sea direction - in which raptors that migrate from their wintering ground in Sumatra will cross the sea to mainland before proceed further north to their breeding ground.
Oriental Honey Buzzard - making up to more than 90% of total raptor counted at Tanjung Tuan, every spring migration. 
This is one of the 1,200+ Oriental Honey Buzzard that cross the straits of Malacca on Wednesday.
The Flock of Honey-Buzzard
On my first day, there were over 1,200 Oriental Honey Buzzard and 11 Grey-faced Buzzard. On Thursday, the count does not exceed 200 birds and on Friday the number continue to decrease (except for species).
White-bellied sea Eagle is one of the resident raptors occur in Tanjung Tuan.

04 di alor gajah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di alor gajah - Google Blog Search


Festival Kalam Jamaie (SR) Daerah <b>Alor Gajah</b>

Posted: 26 Mar 2012 01:30 AM PDT

26 Mac 2012 - Festival Kalam Jamaie (SR) Peringkat Daerah Alor Gajah telah diadakan pada hari ini di SK Kem Terendak 2, Sungai Udang, Melaka. Ia adalah sebagai pembuka tirai pertandingan bagi peringkat daerah sebelum diadakan di peringkat negeri pada 5 hingga 8 April 2012 bersempena Karnival Pendidikan Melaka di MITC, Ayer Keroh, Melaka. Johan dan naib johan daerah akan bertanding pula di peringkat negeri kelak.

Sebanyak 12 sekolah telah mengambil bahagian iaitu SK Melaka Pindah, SK Gangsa, SK Simpang Empat, SK Dato' Naning, SK Parit Melana, SK Pengkalan Balak, SK Kem terendak 2, SK Pulau Sebang, SK Alor Gajah 1, SK Kem Terendak 1, SK Bukit Beringin dan SK Lubok Redan.

Majlis perasmian penutup dan penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Ustaz Che Mat bin Che Leh, Ketua Unit Pengurusan Pendidikan Islam, SPI JPN Melaka. Turut hadir, Ustaz Norhisham bin Miswan, PP j-QAF, SPI JPN Melaka dan juga Ustaz Nezam bin Md. Derus, Penyelia Pendidikan Islam, PPD Alor Gajah, Melaka.

KEPUTUSAN PERTANDINGAN:

Johan : SK Simpang Empat

N. Johan : SK Pulau Sebang

Ketiga: SK Pengkalan Balak

 [ ALBUM GAMBAR 1 ] [ ALBUM GAMBAR 2 ]

MTQSS (SR) Peringkat Kawasan <b>Alor Gajah</b> 2012

Posted: 26 Mar 2012 07:07 PM PDT

27 Mac 2012 - Hari ini tibalah pula giliran sekolah-sekolah rendah Kawasan Alor Gajah mempersembahkan kehebatan bakat anak-anak didik mereka dalam pertandingan tilawah al-Quran, hafazan dan juga bercerita di Majlis Tadarus al-Quran Sekolah-sekolah (MTQSS) Kementerian Pelajaran Malaysia Peringkat Kawasan Alor Gajah yang telah dilangsungkan di SK Ayer Pa'abas, Alor Gajah, Melaka.

Sebanyak 34 buah sekolah telah menyertai pertandingan kali ini yang melibatkan 26 SK, 1 SABK dan juga 7 SJK. Ini merupakan pertandingan kedua peringkat kawasan bagi Daerah Alor Gajah yangmana peringkat kawasan Masjid Tanah telah dilaksanakan di SK Seri Laksamana, Masjid Tanah pada minggu lalu.

Pegawai Penyelaras pertandingan kali ini adalah Ustaz Nezam bin Md. Derus, Penyelia Pendidikan Islam PPD Alor Gajah manakala Tuan Hj. Zaabar bin Abu Bakar, Penyelia Kanan Unit Pengurusan Dakwah dan Syiar Islam (PDSI), SPI JPN Melaka pula membantu untuk pengurusan panel hakim. Turut hadir Ustazah Hjh. Pawziah bt. Md. Ali, Penyelia Dakwah, PDSI, SPI JPN Melaka.

Majlis perasmian penutup telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Tuan Hj. Ridzuan bin Abdul Ghani, Ketua Unit Pengurusan Institusi Pendidikan Agama (PIPA), SPI JPN Melaka.

[ KEPUTUSAN ] [ GAMBAR : ALBUM 1 || ALBUM 2 ]

04 di lubok china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di lubok china - Google Blog Search


Misteri Nenek Buaya Putih

Posted: 03 Dec 2011 10:11 AM PST


TATKALA bercerita mengenai buaya putih, ramai yang akan mengaitkan sejarah lisan turun-temurun berkenaan dengan alam mistik.

Buaya putih didakwa mempunyai kuasa sakti yang boleh memberi petunjuk mengenai sesuatu perkara yang akan berlaku malah ia juga dikatakan boleh berhubung dengan manusia.

Walaupun belum dapat dibuktikan dengan nyata kewujudan reptilia jenis ini di perairan negara, namun terdapat banyak cerita yang menyokong sisi hebat buaya putih.

Antaranya ialah kisah ulama terkenal, Tok Selehor di Tumpat, Kelantan, yang boleh berkomunikasi dengan buaya putih di sungai kampungnya.

Menurut cerita yang disampaikan, guru agama yang terkenal dalam bidang tasawuf itu dikurniakan kelebihan oleh Allah apabila dia boleh berinteraksi dengan buaya putih yang terdapat di Sungai Selehor sehingga masyarakat di sekitar kampung tersebut dapat menggunakan sungai tersebut tanpa sebarang gangguan mahupun rasa takut.

Dikhabarkan juga, buaya putih itu ditugaskan untuk menjaga keamanan di sungai tersebut yang mana sebelum itu sering berlaku ancaman dari buaya-buaya lain sehingga menyukarkan penduduk setempat keluar menjala, memancing dan mandi di sepanjang Sungai Selehor.

Buaya putih itu dikatakan masih ada di situ hingga ke hari ini.

Riwayat buaya putih tidak hanya disebut di Kelantan. Ia turut menjadi sebahagian daripada sejarah asal beberapa lokasi lain di negara ini seperti di Kuala Kubu Bharu di Selangor, Tasik Dayang Bunting di Pulau Langkawi dan Lubok China yang terletak di sempadan Negeri Sembilan-Melaka.

Baru-baru ini, penulis berpeluang bertemu dengan sebuah keluarga yang mendakwa mereka adalah waris kepada buaya putih di Lubok China, Negeri Sembilan.

Sarung buaya

Bukan sekadar mewarisi darah pemilik tubuh buaya putih, mereka juga boleh berkomunikasi dengan buaya putih yang menjelma dalam rupa nenek tua. Perantara utamanya hanya mahu dikenali Siti, 38.

"Alhamdulillah, ini anugerah Allah yang tidak ternilai. Saya dan kakak, biar saya namakannya sebagai D, dapat mendengar suara dari alam ghaib dan berinteraksi dengan mereka," kata Siti ketika ditemui di kediamannya di Lubok China.

Menurut bapanya, Mohd. Zin, 69, dia mula menyedari tentang salasilah buaya putih yang diwarisinya apabila arwah ibunya, pernah ditumpang tubuhnya oleh Nenek Putih pada tahun 1983.

"Nenek Putih asalnya manusia biasa. Kira-kira 500 tahun yang lalu, Putih jatuh ke dalam Sungai Linggi tetapi mayat wanita itu tidak ditemui.

"Sebelum itu, Putih sedang mengacau dodol sambil menyusukan anaknya di tebing sungai namun entah bagaimana dadanya terkena percikan dodol.

"Oleh kerana kepanasan, Putih meletakkan anaknya di tanah dan terus terjun ke sungai.

"Selepas menyedari kehilangan isterinya, suami Putih puas mencari namun jasad ibu muda itu tidak juga ditemui.

"Setelah berhari-hari hilang di sungai, pada satu malam, Putih muncul dalam mimpi suaminya.

"Dia meminta agar jangan mencarinya lagi kerana dia sudah bertukar menjadi buaya putih dan kini tinggal di alam ghaib," ujar Mohd. Zin.

Ibu kepada Mohd. Zin ialah cicit kepada Nenek Putih dan 28 tahun lalu, Nenek Putih pernah memasuki tubuh ibunya

.

SEPANJANG didampingi Nenek Dayang, Siti juga diberi kelebihan untuk mengubati penyakit berunsur gangguan.

"Ketika itu, ibu saya merangkak-rangkak seperti buaya.

"Ibu saudara saya yang ketika itu tahu serba sedikit cerita bertindak menjadi orang tengah dan berdialog dengan Nenek Putih.

"Saya masih ingat lagi perbualan itu. Selepas memberi salam, ibu saudara saya mula bertanya, kenapa nenek datang?

"Jawabnya, nenek datang ni nak tengok anak cucu dalam kesusahan.

"Nenek datang dengan siapa?

"Nenek datang seorang.

"Datang naik apa nek? Nenek dari mana?

"Datang naik perahu. Nenek datang dari Sungai Linggi.

"Kenapa pula nenek menggigil-gigil ni?

"Nenek sojuk.

"Macam mana nenek nak balik ni?

"Cuba ekau tengok dalam kopai den (beg yang dianyam daripada rotan) yang tergantung kek tiang tu. Ado bondo dalam tu.

"Bila saya tengok dalam kopai, ada sebotol minyak merah dan apabila minyak itu dilalukan di hidung emak saya, emak saya beransur pulih," cerita Mohd. Zin yang menceritakan detik awal keluarganya mengetahui tentang kewujudan Nenek Putih dalam susur galur keluarga mereka.

Jelasnya lagi, itulah sejarah sebenar buaya putih Sungai Linggi.

"Sejarah ini diceritakan sendiri oleh Nenek Putih melalui sarungnya, iaitu tubuh Siti," kata Mohd. Zin.

Menjadi sarung bermakna badan wanita ini dipinjam oleh roh berkenaan dan digunakan sebagai perantara untuk berkomunikasi dengan alam nyata.

"Pada hari pertama Nenek Putih memasuki tubuh saya, kepala dan badan saya tidak berhenti bergoyang seperti buaya.

"Suara saya turut berubah dan badan saya membongkok seperti wanita yang sangat tua.

"Bukan setakat keluarga, saya juga takut dengan keadaan saya ketika itu.

"Apa tidaknya, bila nak bercakap, suara orang lain yang keluar, bila saya membaca al-Quran pun, suara Nenek Putih yang membacanya, bukan saya.

"Dalam keadaan bergoyang-goyang itulah Nenek Putih mengarahkan saya ke Sungai Linggi dan membaca surah Yasin di sana. Nenek Putih berjanji untuk menunjukkan dirinya selepas itu," kata Siti.

Mengaji

Enggan menunggu lama, dia dan beberapa ahli keluarganya bergegas ke Sungai Linggi.

"Di awal pembacaan, air sungai seakan bergelombang.

"Adik lelaki saya yang membaca Yasin suaranya tiba-tiba berubah menjadi sangat merdu. Lagu taranum yang dibawakan tidak pernah kami dengar sebelum ini. Suaranya sangat merdu," cerita D, yang sering bertindak menjadi penterjemah apabila penghuni alam ghaib memasuki tubuh adiknya.

"Menurut Nenek Putih, itu ialah suara pasangannya, seekor buaya jantan di alam ghaib," jelas D.

Bagai dikata, sebaik sahaja mereka selesai membaca surah Yasin, timbul buaya putih di tebing di seberang sungai.

"Warnanya putih keemasan, saiznya juga besar daripada buaya yang lain," tambahnya.

Selain Nenek Putih, Siti memberitahu, pendamping setia yang sentiasa berada bersamanya ialah Nenek Dayang.

Nenek Dayang merupakan ketua dayang istana ketika Zaman Kesultanan Melayu Melaka pada tahun 1511.

Dalam pertemuan pada petang itu juga, penulis dan jurufoto sempat berbual-bual dengan penghuni alam ghaib yang menjadi teman Siti selama ini.

"Siapa sebenarnya nenek ini?

"Nama nenek Siti Fatimah. Nenek dulu kerja di istana sebagai ketua dayang semasa Zaman Kesultanan Melayu Melaka.

"Nenek meninggal dunia tidak lama selepas itu dan roh nenek diangkat ke alam ghaib.

"Nenek Putih yang ghaib menjadi buaya itu adalah anak saudara nenek," ujar Nenek Dayang yang muncul dalam tubuh Siti selepas diberi salam dan selawat sebanyak tiga kali.

Ketika Nenek Dayang memasuki tubuh sarungnya, memang boleh dilihat perbezaan antara dua karakter tersebut.

MOHD. ZIN turut mendakwa keluarganya tidak pernah diganggu ancaman buaya. - Gambar hiasan

Tutur kata dan intonasi Nenek Dayang lebih lembut. Riak wajahnya tidak sebujur wajah asal Siti dan pandangan matanya pula lebih redup.

"Kenapa nenek pilih Siti sebagai sarung nenek?

"Di alam ghaib, nenek boleh tengok semuanya. Kita tahu mana waris kita yang lurus jalan hidupnya.

"Nenek memang sudah lama tunggu Siti. Nenek juga sudah tahu, bapa sarung nenek ini akan berkahwin dengan ibunya dan melahirkan Siti," jelasnya.

Ditanya tentang kehidupan di alam ghaib, Nenek Dayang menjawab, hidup di alam sana sangat indah.

"Setiap masa diisi dengan zikir memuji Allah. Kalau manusia biasa boleh melihat keindahan dunia ghaib, mereka akan merasakan kemanisan ibadah.

"Mereka akan rasa lebih dekat kepada Allah dan tidak akan berhenti menyediakan bekalan untuk menuju akhirat yang kekal abadi," katanya penuh hemah.

Siti dan D pernah berjumpa dengan beberapa orang guru agama untuk bertanyakan perkara aneh ini namun sehingga hari ini mereka masih belum dapat jawapannya.

. "xlupa untuk Share Kat Facebook juga yea,TQ"

Find a job RM500:Kenapa Nak Jadi GRO?Di Sini Lagi Banyak Kerja Kosong ! Malah anda diberikan RM500 Selepas Register Thanks For Like,Share la Kat FB Sekali
 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved