ads

Selasa, 24 April 2012

04 di tanjung bidara - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung bidara - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung bidara</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 11:47 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung bidara</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Dec 2011 05:41 AM PST

URL Sumber Asal :-

JeMaRi AsMaRa: Semalam <b>di Tanjung Bidara</b> Melaka

Posted: 18 Dec 2011 05:47 AM PST

Rakaman percutian berserta sedikit info tentang resort..
Seperti yang ibu ceritakan sebelum ini, selepas dua malam di Johor bahru kami beredar pula ke Melaka untuk menikmati percutian di tepi pantai. Rakaman kami bercanda di tepian pantai tanjung Bidara ibu dah kongsikan pada n3 sebelum ini.
Untuk n3 yang ini, ibu nak kongsikan tentang penginapan kami di Tanjung Bidara. Kami menginap di sini..
Samudera Bidara Resort.. Yang ni semua bilik superior. Ada roof top lagi..
Sebelum ibu ceritakan tentang resortni, ibu nak kongsikan pandangan sekiranya kawan-kawan nak bercuti di sini.
Jika anda memilih lokasi yang tenang tanpa hiruk pikuk, ibu cadangkan pilihlah resort atau chalet di Tanjung Bidara. Cuma resort atau chalet di sini agak tersorok dan perlukan kenderaan kalau nak keluar makan. Cari je papan tanda Komplek Falak Al Khawarizmi Jabatan Mufti Melaka, selepas kompleks tu akan jumpa banyak resort atau chalet. Tinggal pilih je yang mana satu.. Samudera Bidara Resort tu kami main terjah je, ada kosong terus check in.
Jika anda memilih, lokasi yang senang nak ke pantai, senang nak cari makan, ibu cadangkan pilihlah resort di Pangkalan Balak. Cuma suasana agak bising sebab betul-betul tepi pantai peranginan. Chalet dan resortnya juga bersusun rapat-rapat. Kalau tak nak leceh, baik di Pangkalan Balak berbanding Tanjung Bidara. Semua ada di sini..
Lagi satu, kalau pergi bukan di waktu puncak (cuti sekolah atau hujung minggu) tak perlulah book dulu. Datang, tengok dan pilih. Sebab ada setengah chalet tu dalam internet bukan main, sekali datang rupa rumah kampung je. Harga pun kedebabom.. Tapi, kalau pergi di waktu puncak dan tak book dulu, jangan marah kalau tak dapat bilik. Hihi..
Okeylah, itu pandangan dari mata kasar ibu je. Meh ibu cerita tentang SBR ni, best ke tak nilai lah sendiri ye..
 Pemandangan dari roof top. Antara kelemahan resort ni, dia tak ada pantai berpasir, pantai dia tambak batu. Kalau nak mandi kena jalan kaki jauh sikit atau keluar ke pantai yang dekat dengan Kem Terendak yang kami pergi tu..
 Resort yang sama cuma semua tu bilik standard.. RM130.00 semalam termasuk makan pagi untuk 2 orang.. Bilik superior RM150.00 semalam termasuk makan pagi untuk 3 orang..
3 kekasih ibu, ibu paksa ambil gambar atas roof top.. Hihi..
 Ni nak panggil apa ek? Lobi resort ke?
 Ahha.. ini sarapan yang disediakan. Ada juga sampingannya, sosej dan wedges, roti bakar pun ada. Buah pun ada. Air teh dan kopi serta oren kordial. Bukan fresh oren tau..
 Gelanggang bola tampar. Ayah tu saje tunjuk skill lepas gian. Kalau siapa-siapa yang datang buat family day dan nak buat BBQ kat sinilah tempatnya..
Resortni ada swimming pool.. Tuuu, Maryam dah sain kontrak jadi model swimming pool resort ni. Hihi...
Bilik? Tak yah tunjuklah. Sangat biasa-biasa.. Katil pun dah uzur dan senget sebelah. Karpet dia pun berbau hapak. Ibu rasa tak sesuai sebenarnya resort tepi pantai dan ada swimming pool macamni guna karpet. Orang basah-basah terus naik bilik sebab swimming pool dia tak sediakan tuala mahupun penjaga.. Oh ya, keadaan tu mungkin untuk bilik yang kami dapat je kut, bilik 602.. Ayat cover nih. Haha..
Wi Fi? Masa check in dia kata ada, dah malam dia kata tak ada pula. Hmm tak apa, sepanjang di Tanjung Bidara memang tak ada masa nak berinternet pun.
Cuma ada satu insiden yang buat ibu hangat hati, pekerja dia masuk bilik tanpa ketuk pintu dengan alasan nak ambil tuala. Masatu ibu cuma lock je tanpa pasang selak. Mujur ibu lengkap berpakaian, kalau tengah berkemban? Takke naya?
Secara keseluruhannya, jika tidak mengambil kira insiden hangat hati tu, resortni okeylah. Nama pun resort, tak perlulah mengharap standard hotelkan?
Baiklah, sampai di sini sahaja. Ada masa nanti ibu buat n3 tentang ikan bakar di Pangkalan Balak pula.
Jumpa lagi, salam sayang buat semua!!

04 di ayer keroh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ayer keroh - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di ayer keroh</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2012 11:38 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Homestay <b>di Ayer Keroh</b>, Melaka – Izzihomestay | Iklan Percuma <b>...</b>

Posted: 08 Mar 2012 05:08 PM PST

Publish date: March 9, 2012 9:08 am | Contact Name: Zubaidah Yusof | Location: Muzaffar Heights, Ayer Keroh Melaka | Phone: 013-7392800

Merancang untuk bercuti ke Melaka dan mencari tempat penginapan untuk sekeluarga dengan harga rendah? Kami ada penyelesaiannya.

Kami di Izzi.Homestay menyediakan sebuah rumah Semi D setingkat dengan kemudahan asas untuk percutian anda sekeluarga.

Lokasi kami di Muzaffar Heights amat strategik dengan akses yang mudah dari Tol Ayer Keroh dan ke tempat tumpuan pelancong seperti Zoo Melaka, Taman Mini Malaysia, Malacca Wonderland, Mydin Mall, Kota Fesyen, MITC juga ke pusat bandar.

Kami mengalu-alukan kedatangan anda ke Homestay kami.

Share: Twitter | Facebook | Email

Report bad use or Spam

Sponsored Banner

04 di jasin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di jasin - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di jasin</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Apr 2012 11:28 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di jasin</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Mar 2012 11:19 PM PDT

URL Sumber Asal :-

UMNO Online - Tiada Tempat Buat Pembangkang <b>Di Jasin</b>

Posted: 22 Mar 2012 03:25 AM PDT

Kategori Dari Bahagian

Tiada Tempat Buat Pembangkang Di Jasin

Oleh : Ropikah Ahmad

MELAKA, 22 Mac – Ketua UMNO Bahagian Jasin, Datuk Ahmad Hamzah menegaskan bahawa pakatan pembangkang tidak ada tempat untuk berkempen apatah lagi bagi menjalankan aktiviti kepartian dalam kawasan tersebut lantaran keyakinan masyarakatnya terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) dan menolak mereka.

Jelasnya, keazaman ahli-ahli UMNO di bahagian tersebut untuk terus memperteguhkan parti semakin berkobar-kobar dan yakin dalam Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang, jumlah majoriti yang diperolehi akan bertambah.

"Keyakinan ini adalah berdasarkan kepada pelaksanaan semua janji-janji yang telah ditunaikan sepanjang penggal ini selain tidak ada isu tempatan yang boleh diambil peluang oleh pembangkang bagi dijadikan senjata untuk menusuk kita," katanya.

Beliau yang juga ahli Parlimen kawasan tersebut turut menekankan kesungguhan anggota parti dalam menyelesaikan setiap permasalahan di peringkat akar umbi juga telah memberi petunjuk baik kepada khalayak keseluruhannya.

"Dalam masa yang sama, kita sentiasa bersedia bergerak dalam satu pasukan dari peringkat akar umbi hinggalah ke pucuk pimpinan dan menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak apatah lagi telah terbukti banyak perkara yang telah dilakukan bagi mengurangkan beban kehidupan rakyat," katanya.

Terangnya, dalam usaha untuk melaksanakan tanggungjawab menjelangnya mesyuarat cawangan yang akan berlangsung 1 April depan, satu mesyuarat agung kelompok telah dirangka.

"Kita mempunyai landasan yang jelas dan kita mahukan mesyuarat agung cawangan ini menjadi satu contoh dan antara gerak kerja kita bagi membawa ahli-ahli UMNO bersama masyarakat untuk menghadapi pilihan raya akan datang.

"Mesyuarat Agung Kelompok ini akan dirasmikan sendiri oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam yang akan menyampaikan amanatnya menjelang perjumpaan antara anggota cawangan."

Ujarnya, 'mood' rakyat sekarang amat baik dan memberikan sepenuh keutamaan kepada parti. - MediaUMNO

Berita Bertarikh 22 March 2012 (3 Hari Lalu) Pada 6:25 PM

Aloq Laloq: TERKINI!!! GAMBAR KESAN RIBUT <b>DI JASIN</b>...

Posted: 24 Mar 2012 04:25 AM PDT

Kesan kejadian ribut yang masih kelihatan di Kg Rim dan juga Kg Simpang Kerayung, Jasin. Tinjauan aloq mendapati hampir kebanyakkan rumah telah siap dipulihkan daripada kesemua 50 buah rumah yang terlibat. 
Kepantasan pihak Kerajaan mengambil tindakan membuatkan penduduk melahirkan rase bersyukur yang tidak terhingga kepada Kerajaan. Difahamkan tinggal sedikit sahaja lagi rumah yang masih menunggu untuk dipulihhara.
Keprihatinan pemimpin turut ditunjukkan dengan lawatan yab KM dan juga kedua-dua yb parlemen dan adun. Masing-masing mereka juga menghulurkan sumbangan peribadi manakala kos pembaikkan khabaunya ditanggung oleh PERTAM.
Yang peliknya tak ade pulak wakil-wakil parti yang memperjuangkan kebajikan rakyat datang untuk bertanya khabau. Mungkin mereka terlalu sibuk untuk menjengah kerana bussy dengan agenda menawan Putrajaya. Hahaha.

BLOG MELAKA: 04 <b>di jasin</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Apr 2012 11:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

PERAKITE: Adun Rim-<b>Jasin</b> yang ditahan <b>di</b> kelab dangdut?

Posted: 26 Mar 2012 07:35 AM PDT

Posted by abewa on 10:35 PM // 0 comments

Teka teki mengenai ADUN yang terkantoi semasa serbuan di sebuah kelab dangdut kini terbongkar.

Semalam, Sinar Harian melaporkan bahawa Jabatan Siasatan Jenayah (JSJN) Melaka menahan 27 orang dalam Ops Tapis di sebuah pusat hiburan di Melaka Raya.  termasuk seorang ADUN Melaka.. 

Maklumat tambahan yang di perolehi telah membongkar ADUN yang terlibat dalam tangkapan tersebut adalah  MOHD YAZED BIN HJ.KHAMIS, ADUN dari RIM-JASIN.

NAMA : SDR. MOHD. YAZED BIN HJ. KHAMIS,

TARIKH LAHIR / TEMPAT LAHIR : 09 Mei 1966

NO. KAD PENGENALAN : 660509-04-5441

ALAMAT : 53 JALAN CEMPAKA 7, TAMAN SERI CEMPAKA,
75400 PERINGGIT, MELAKA.

NO. TELEFON
i) BIMBIT : 019 - 6674104
ii) RUMAH : 06 - 2845731
iii) PEJABAT :

STATUS PERKAHWINAN : BERKAHWIN

BILANGAN ANAK : 03

TARAF PENDIDIKAN

i) SEKOLAH RENDAH :SEK KEB AIR BAROK

ii) SEKOLAH MENENGAH :SEK MEN DATUK BENDAHARA

iii) UNIVERSITI / KOLEJ :UITM. DIPLOMA UKUR BAHAN

JAWATAN

i) PERHUBUNGAN :JAWATAN KUASA PERHUBUNGAN NEGERI MELAKA
ii) BAHAGIAN : BEKAS KETUA PERGERAKAN PEMUDA UMNO BAH JASIN
iii) CAWANGAN : KETUA PEMUDA CAWANGAN KEMENDOR

PEKERJAAN : AHLI PERNIAGAAN

AKTIVITI SUKARELAWAN / NGO

JAWATANG YANG DISANDANG

i) POLITIK : KETUA PERGERAKAN PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

ii) NGO :

1. Pengerusi Belia 4B Cawangan Kemendor

2. Pengerusi Bola Sepak Lega Perdana Melaka

3. Nazir PLKN Negeri Melaka

Dan  Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Melaka!

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam diberikan tempoh seminggu untuk mendedahkan nama seorang wakil rakyat yang dilaporkan diperiksa polis yang melakukan serbuan di sebuah pusat hiburan hujung minggu lalu.

Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Melaka, Kamaruddin Sidek berkata, ia perlu memandangkan rakyat, selaku pengundi, ingin mengetahui siapakah wakil rakyat berkenaan.

Menurut Kamaruddin, sekiranya Mohd Ali gagal mendedahkan nama wakil rakyat terbabit, PAS akan mengambil tindakan mendedahkan identiti wakil rakyat berkenaan.

"Kita tahu siapa wakil rakyat yang dimaksudkan ini. Memadailah saya katakan beliau bukan wakil rakyat dari MCA atau MIC.

"Sebagai pengerusi badan perhubungan Umno negeri, Mohd Ali bertanggungjawab memaklumkan keadaan sebenarnya kepada rakyat selain bertindak adil dalam isu ini.

"Sebab itulah kami memberi tempoh seminggu kepada beliau, dan sekiranya gagal, maka kita akan mendedahkan identiti wakil rakyat itu," katanya.

Beliau turut menggesa pihak polis supaya tidak menyembunyikan kejadian yang berlaku.

Katanya, kejadian seumpama itu perlu diambil tindakan dengan seadilnya, tidak kira wakil rakyat yang terbabit adalah daripada parti yang memerintah.

Dalam serbuan jam 2.40 pagi yang dilakukan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Negeri Melaka 24 Mac lalu, polis telah memeriksa 27 pelanggan pusat hiburan berkenaan termasuk wakil rakyat terbabit.

Dalam pemeriksaan awal itu juga seramai 12 telah didapati positif dadah.

UMNO Online - Tiada Tempat Buat Pembangkang <b>Di Jasin</b>

Posted: 22 Mar 2012 03:25 AM PDT

Kategori Dari Bahagian

Tiada Tempat Buat Pembangkang Di Jasin

Oleh : Ropikah Ahmad

MELAKA, 22 Mac – Ketua UMNO Bahagian Jasin, Datuk Ahmad Hamzah menegaskan bahawa pakatan pembangkang tidak ada tempat untuk berkempen apatah lagi bagi menjalankan aktiviti kepartian dalam kawasan tersebut lantaran keyakinan masyarakatnya terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) dan menolak mereka.

Jelasnya, keazaman ahli-ahli UMNO di bahagian tersebut untuk terus memperteguhkan parti semakin berkobar-kobar dan yakin dalam Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang, jumlah majoriti yang diperolehi akan bertambah.

"Keyakinan ini adalah berdasarkan kepada pelaksanaan semua janji-janji yang telah ditunaikan sepanjang penggal ini selain tidak ada isu tempatan yang boleh diambil peluang oleh pembangkang bagi dijadikan senjata untuk menusuk kita," katanya.

Beliau yang juga ahli Parlimen kawasan tersebut turut menekankan kesungguhan anggota parti dalam menyelesaikan setiap permasalahan di peringkat akar umbi juga telah memberi petunjuk baik kepada khalayak keseluruhannya.

"Dalam masa yang sama, kita sentiasa bersedia bergerak dalam satu pasukan dari peringkat akar umbi hinggalah ke pucuk pimpinan dan menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak apatah lagi telah terbukti banyak perkara yang telah dilakukan bagi mengurangkan beban kehidupan rakyat," katanya.

Terangnya, dalam usaha untuk melaksanakan tanggungjawab menjelangnya mesyuarat cawangan yang akan berlangsung 1 April depan, satu mesyuarat agung kelompok telah dirangka.

"Kita mempunyai landasan yang jelas dan kita mahukan mesyuarat agung cawangan ini menjadi satu contoh dan antara gerak kerja kita bagi membawa ahli-ahli UMNO bersama masyarakat untuk menghadapi pilihan raya akan datang.

"Mesyuarat Agung Kelompok ini akan dirasmikan sendiri oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam yang akan menyampaikan amanatnya menjelang perjumpaan antara anggota cawangan."

Ujarnya, 'mood' rakyat sekarang amat baik dan memberikan sepenuh keutamaan kepada parti. - MediaUMNO

Berita Bertarikh 22 March 2012 Pada 6:25 PM

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 09:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Insiden Sembrong: Umno bawa budaya ganas, samseng- AMK <b>...</b>

Posted: 20 Feb 2012 11:15 PM PST

(Oleh: Aedi Asri Abdullah)

KUALA LUMPUR 21 Feb: Insiden keganasan yang berlaku di Sembrong, Johor baru-baru ini membuktikan Umno- Barisan Nasional membawa budaya ganas dan samseng, kata Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Beliau berkata, keganasan sedemikian dilihat lebih kerap berlaku di negeri yang dianggap kubu kuat Umno, seperti Johor dan Melaka, bertujuan untuk menyekat pengaruh Pakatan Rakyat.

"Cara provokasi yang lebih kurang sama juga menunjukkan ada arahan khusus yang diberikan kepada jentera bawah,"

"Ini kerana Umno tidak mahu mesej perubahan yang dibawa Pakatan sampai kepada rakyat," kata Shamsul kepada Keadilandaily.

Insiden di Sembrong Ahad lalu, menyaksikan lebih 100 orang, kebanyakannya remaja belasan tahun, membuat kacau di program ceramah Datuk Seri Anwar Ibrahim sehingga mengakibatkan beberapa kecederaan.

Samseng Umno itu turut melempar mercun, telur, botol dan kayu selain berteriak melontar kata-kata kesat ketika Anwar berucap.

Malah, kumpulan samseng yang membawa bendera Umno dan BN itu turut memecahkan cermin kereta Anwar dan bertindak ganas menendang bahagian keretanya sehingga kemek.

Isnin lalu, ceramah Anwar di Felda Tun Ghafar Baba di Machap, Alor Gajah, Melaka turut dicemari dengan gangguan penyokong Umno- BNl.

Dalam pada itu, Shamsul kesal kerana pihak polis tidak memainkan peranan sewajarnya untuk meleraikan insiden keganasan tersebut.

"Polis yang bertugas tidak mengambil sebarang tindakan. Apakah perlu menunggu keadaan menjadi darurat terlebih dahulu?" soal beliau.

Justeru itu, beliau menuntut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein bertanggungjawab berikutan insiden itu.

"Sebagai Menteri Dalam Negeri, beliau harus beri penjelasan, bukan bertindak berdiam diri. Apatah lagi, beliau sendiri adalah ahli Parlimen di situ," jelasnya lagi.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=26909

04 di umbai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di umbai - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di umbai</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jan 2012 08:30 PM PST

URL Sumber Asal :-

Welcome To My Life: JJCM ~ Ikan Bakar <b>Umbai</b>

Posted: 30 Jan 2012 08:30 PM PST

Assalamualaikum semua..

Masa cuti CNY haritu aku berkesempatan berkunjung ke Melaka..Seumur hidup aku nilah kali pertama aku menjejakkan kaki di Melaka..hehehehe aku tahu jakun kan:P Bukan pe, dulu masa kecik-kecik manalah mak ayah aku mampu nak bawa kami semua jalan-jalan..Jarak Kelantan-Melaka kan jauh..Lepastu pula kalau ada rombongan sekolah, mak ayah aku tak kasi pergi pula so bila dah tua besar dewasa ni..pergi sendiri jelah bawa anak-anak:P

Kami bertolak agak lewat juga so merasalah makan "jem" di PLUS sekejap..Sampai hotel eh silap, aku rasa tak layak pon panggil hotel, rumah tumpangan kot duduk sekejap kami terus ke Umbai..Kalau ke Melaka, tak sah kalau tak ke sini..Tapi ramai kawan-kawan aku bagitahu yang Umbai dah tak sedap, tempat yang baru nama Crystal Bay yang femes sekarang ni..

Memang aku TERjumpa Crystal Bay tapi masa tu gerai-gerai makan masih belum buka so kami ambil keputusan terus ke Umbai saje..Sampai sana terus pilih ikan-ikan & chop meja tepi muara *konon nak makan sambil tengok sunset kan* tapi takde pon..kami balik sebelum matahari tenggelam pon lagi:P


Nasib baik datang awal..bolehlah kami chop duduk tepi muara yang airnya busuk ni
kat depan kedai-kedai ada orang meniaga macam-macam..Seb baik anak-anak aku takde nak merengek untuk beli patung-patung / belon kat sini..hehehe
Aku makan kat sini lah; Ikan Bakar Parameswara since kedai dia je yang sebelah muara..Memang kedai ni pon yang ramai pelanggan jika dibandingkan ngan kedai lain
Ikan-ikan kat sini memang segar-segar..Aku ambil ikan siakap (pilih yang paling kecil) & ikan pari je
bila dah siap pilih ikan & bagitahu cara masakan ikan tu, diorang akan bagi bil & kita pilihlah meja yang kita nak & letaklah bekas bil bernombor tu atas meja..Haziq ingatkan benda alah tu diorang bagi kat kami..hehehe Seb baik Haziq tak bawa balik:P *dia ingat trofi kot*

Husna yang comot..sekali tengok macam boy lah pula T_____T

Haziq yang happy..sambil makan sambil bagi ikan makan *tapi aku tak nampak ikan pon* Habis sotong celup tepung dia nak baling dalam tu..hamboiiiiiii..

Ashraf yang masa ni sakit mata..tapi takderlah teruk mana pon..sebab tu aku ingat dia dah ok..muka belengas je anak ngan pak=P
nilah ikan siakap 3 rasa kami..Aku cukup kecewa sebabnya korang tengoklah..ikan tu digoreng dah bagus cuma kuahnyaaa..Masya Allah..macam dia taburkan timun batang, nenas yang dah dihiris halus & curah sos cili pasar malam aje..Sedap lagi kedai siam kat rumah aku ni masak tau..Definitely not worth it lah makan kat sini;(
Kami ambil kerang rebus..kerangnya segar cuma kecil-kecil..sekejap je makan habissssssssssssssssss
ni katanya kailan ikan masin tapi aku tengok macam sayur sawi goreng je..tapi takperlah..rasanya bolehlah
owh ini butter prawn..herm..aku rasa kalau aku masak lagi sedap kot *eh betullah, en suami yang cakap macam tu* sebabnya dia punya serdak-serdak tu macam biasa je..i mean takdelah macam yang kita makan kat restoran chinese muslim tu..faham tak?? tak faham?? abaikan:P
sotong celup tepung..sotong tu segar sebab takde bau hanyir pon tapi agak liat juga untuk dimakan:P

ikan pari sibakar dengan sambal..pedas giler sambal ni & tak sedap..Ni hidangan paling last sekali & kami masing-masing dah tak larat dah so there you go membazir seekor ikan hasil dari ketamakan seorang manusia yang nak order macam-macam:P
Secara totalnya kami habis dalam RM150+ (lupa berapa sebab bukan aku yang bayar) untuk 3 orang dewasa & 3 kanak-kanak..Air pula kami minum fresh orange, epal, teh O limau & tebu 2 gelas..
Honestly, harga yang dikenakan sangatlah tak sesuai dengan hasil masakan tu..Tapi takperlah..at least aku dah merasa sekali makan ikan bakar di Umbai..Next time nak try makan di Crystal Bay pula;)

04 di tanjung tuan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Apr 2012 03:21 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Apr 2012 03:31 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Apr 2012 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Apr 2012 03:43 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2012 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2012 03:32 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 03:31 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 03:32 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Apr 2012 03:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 03:31 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2012 03:20 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 03:38 PM PST

URL Sumber Asal :-

iGossip by Rizal: --> Jom Tengok Pusaran <b>di Tanjung Tuan</b>!

Posted: 03 Feb 2012 12:47 AM PST


It was the a program held my Administration of Students Affair of IPG-International Languages Campus. The main program was kayaking and we had to pay RM35 each. Unfortunately I couldn't find any photo during kayaking activity.
Early in the morning...our journey took more than an hour from KL to Port Dickson. We stopped for a while at petrol station to withdraw money and buy snacks.
At time we arrived, the shore was empty, surut habis...haha, so we had to wait for the sea level to rise. I hate tide lol. Only then, we were able to do kayaking.
 Srikandi...All of them are now teaching; Kajian Sosial and French.
The Otai...The guy in blue is Mr. Thahir Kamaruzzaman. He was once the officer at the administration and he retired last year. Such a great, humble and friendly man.
 Me...Muhamad Rizal bin Sadiman.
We were on our way heading towards Tanjung Tuan or Cape Rachado (the name was given by the Portuguese) to see the famous legendary 'pusaran' or whirlpool.
The front gate of Tanjung Tuan. We were supposed to pay RM1 each but we were lucky that day for not needing to pay the entrance fee. Alhamdulillah...
 This is the lighthouse of Tanjung Tuan.
We were very happy after 20 minutes of walking. The weather was totally hot! The sun was very mean that day but we were meaner lol. By making this far was an achievement of a lifetime haha.
Can you see the whirlpools? I couldn't, so unfortunate. According to myth, there was a fisherman managed to get through the brutal whirlpools. He was the only one who survived while the others were nowhere to be found. They all went messing. The whirlpoosl is said to be brutally rotate during fool moon. Hair-raising ha?
 Some of us were posing like models of the magazine.
 While some were just sitting overthere, doing nothing; we were actually hiding for the sunlight.
 Heading back to the shore.
The final blow is the photo of us together. There we 40 of us actually but some couldn't make here. Anyway, thanks to Aman Rasidi for the photos. It was a splendid experience indeed.

Wanna know more about Port Dickson and this awesome spot, do visit this travel blog; Travelog air & sha.

Hope you get it...till then, that is how
Full content generated by Get Full RSS.

My Birding field trips: Raptor Census at <b>Tanjung Tuan</b>, Malaysia

Posted: 16 Apr 2011 07:10 AM PDT

The company that I work required us to utilise our previous year carried forward leave before 31st of March. It has being a few years already I use a big portion of my carried forward leave as field trips to participate in conservation of raptors through monitoring.
Raptor comes from a Latin word rapere that means to seize, to grap by force. Raptor is a term use for birds that have good eyesight for accurate judgement of distance for landing and hunting. They also have strong talons, strong curved beak, strong legs for catching, holding food and to tear flesh.
The purpose of research on migrating raptors through monitoring this long term migratory raptor census project is collate information on migratory raptor populations, species, it's flight strategies on weather conditions. Over the years of data information collated will then able to make a better analysis does it's flight patterns behaviour, populations are affected by the environmental factors. The intresting part is others countries who are in the migratory raptors flyway are also doing this type of survey and monitoring. The data collated by each country will then be combine and compile for a better information and knowledge necessary for conservation of raptors and their habitats.
Raptors migratory patterns and it's populations is a good yardstick of the health of our ecosystem environment. A healthy ecosystem is a good indicator availabilities of adequate food source and fresh water for all.
Where is the best site for Raptor migratory monitoring in Malaysia for spring migration?
At present we able to indentify that Tg Tuan or formally known as Cape Rachado.
The meaning of Spring migration.
Spring migration is bird in big population migrate long distance flying north bound in the spring to breed. Food source is the primary motivation for migration. The longer days of the northen hemispher sumner provide extended time for breeding birds to feed their young.


As migration is energy intensive the fly route are normally shaped by geographical, ecological, and even meteorological factors. Flyways normally is along mountain ranges or coastlines this is due the birds could have the advantage of updrafts and other wind patterns. If possible they will avoid large stretches of open water (sea).


What is the Best time to watch the raptors at Tanjung Tuan.
In order to conserve energy to cross the open sea the raptors will use the fly path of Pulau Rupat, Indonesia that is about 38km distance from Tg Tuan. As raptors are large they require thermals to assist them to glide without using much energy to continous flapping their wings, the timeframe windows on a good condusive weather for migration is between 11am till 4pm.
The waiting time for migratory raptors, you could observe the others residence birds and wildlife that residece in that small green lung.












This year the 42 days counting starts from Feb bring a final score of 57,128 raptors fly past Tg Tuan.
Oriental Honey Buzzard- 53,040
Japanese Sparrowhawk - 152
Does the raptors migratory patterns and it's population impacted by the changes on global weather conditions and natural dissaster? If you are a birder based in Malaysia do spare some days as a volunteering basis to assist Raptor Census at Tg Tuan.
Your small contribution and effort will leads us the answers for the above. The census are carry out yearly from Mid February till April.
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Mar 2012 04:12 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Dig deep: 10 - 13th March 2012: Raptor Watch, <b>Tanjung Tuan</b>

Posted: 15 Mar 2012 06:10 PM PDT

Compared to last year, this year's pilgrimage was a decidedly low key affair. The weather conditions conspired against getting many good photos, so, for a better idea of the event and its birds, have a browse through 12-13th, 14th, 15th, 16th and 17th March 2011.

On the 10th, the entire day produced only 17 Grey-faced Buzzards, including this juvenile.

We were glad of the opportunity to watch any bird that would show itself, such as this immature Black-naped Oriole...

...and a Blue-throated Bee-eater.

After a while, even these disappeared, so we resorted to looking at pictures of raptors...

...And people HOPING to get pictures of raptors!

Thankfully, the 11th was a lot better! We counted over 5,300 Oriental Honey-buzzards, though wind and lighting conditions were still not in favour of the photographers!

The best of a bad bunch - a male, two females and a juv. I got much better pics last year!

The star of the day was a dark morph Booted Eagle.

The pictures would have been a lot better if I hadn't had the camera on the wrong settings! Still - it happens, and there will be others...

This Barn Swallow seemed to think it was hilarious!

The 12th was a new low - just one OHB all day, but fortunately, we had made the decision not to sit at the lighthouse. Instead we had a lazy day in the garden and by the beach, when I trained my camera on some of the common birds I usually overlook.

Asian Glossy Starling, Brown Shrike, Spotted Dove and Yellow-vented Bulbul, all taken with coffee in John and Ting Howes' front garden!

A pair of Oriental Magpie-robins coming to take scraps as we lunched at the Yacht Club!

At dusk we went to check out a green-pigeon roost hoping for Orange-breasted. No luck, but we did observe this male Pink-necked apparently eating mud from the foreshore - can anyone explain it? Perhaps taking mineral supplements?

A female Pink-necked Green-pigeon preparing to roost in Rhizophora.

So that was it for Raptor Watch this year. We were fortunate to have one 'big day', and it made us realize what exceptional fortune we'd had last year!

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Mar 2012 03:43 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Raptor Watch 2012 by MNS

Posted: 25 Mar 2012 11:35 AM PDT

RW, organised by the Malaysian Nature Society, is a festival to celebrate the return of the migratory birds of prey or better known as raptors on their journey back to their breeding grounds in the northern hemisphere. RW is a public event meant to raise awareness on the conservation of raptors and their habitats.

RW is held annually on the first weekend of March. For the year 2012 the event is held on March 10 & 11 (Saturday & Sunday).

However, the spring raptor migration actually begins in mid February and lasts till mid April. For those who are not able to come to the RW, you can still come anytime within this period to see the birds. Over the years of monitoring, MNS has discovered that the peak period to watch the most number of birds is the first weekend of March.

An opportunity for all

RW is an opportunity for the general public to witness one of nature's most exquisite offerings. Raptors migrate southward to escape the bitter cold of the northern winters and make the same venturous journey back during spring to their breeding grounds in temperate Asia.

Visit their Website at HERE for more information.

For Tanjung Tuan

One of the main objectives of RW is to ensure the continued conservation of Tanjung Tuan Forest Reserve by promoting RW as a national eco-tourism event.

During the spring migration, thousands of raptors can be seen flying across the Straits of Malacca. Having to use massive amount of energy flying across the Straits of Malacca, the raptors will be flying low at the event site making it possible to have a good view of these magnificent birds.

Tanjung Tuan has been listed as an important raptor site by BirdLife International, National Geographic Society and Hawkmountain.

But for many years Tanjung Tuan has been facing a development threat. The sea front of Tanjung Tuan is expensive real estate. As Tanjung Tuan is an extension of the Port Dickson holidaying coasts, its value as a vacation spot is high. For many years plans after plans were drawn by local authorities to develop Tanjung Tuan. And throughout these years, Malaysian Nature Society has been striving to keep Tanjung Tuan intact.

The need to conserve Tanjung Tuan was mainly for the migratory raptors. Tanjung Tuan is an important stop over site for migratory raptors after crossing the Straits of Malacca. It provides food for the raptors as well as a resting spot. For raptors arriving late in the evening, it provides shelter for the night before they take off for flight the next day. Without Tanjung Tuan, many raptors may never make it back, due to exhaustion and lack of food.

The conservation of Tanjung Tuan is also important for its surrounding marine life and its forest growth. The trees in Tanjung Tuan acts a gene bank for tropical timber trees and the waters of Tanjung Tuan is rich with coral and sea-grass, both important for green turtles that lay eggs in secluded beaches of Tanjung Tuan.

RW is organized by Malaysia Nature Society

Malaysian Nature Society
JKR 641 Jalan Kelantan, Bukit Persekutuan
50480 Kuala Lumpur, Malaysia
Tel: +603 – 2287 9422
Fax: +603 – 2287 8773
URL: www.mns.my

Article By MESYM

has blogged 124articles.

Sayang Melaka: Nature Attraction: <b>Tanjung Tuan</b> Recreational Forest

Posted: 22 Apr 2012 07:34 AM PDT


Tanjung Tuan Recreational Forest is located in the administrative area of Alor Gajah Municipal Council (MPAG) and is bordered with Port Dickson in Negeri Sembilan. It is about 20 minutes by bus from Melaka Town. The beach is a newly established recreational area for the whole family.
Various activities can be done here such as picnicking, boat riding, kite flying and swimming. There are services like horse riding but it is chargeable.
Every morning, local residence from the vicinity come to the beach to catch 'geragau shrimp' (a very tiny shrimp), which is in abundance from August to October. This activity is seasonal according to the monsoon wind.
'Geragau' shrimp is very popular among local people in Melaka. They are made into 'belacan' (shrimp paste) and 'cencalok' (shrimp sauce).
Every Sunday from 4.30pm to 6.30pm, there is a free "Dondang Sayang" performance. There is also a lot of food and fruits stall along the beach. This beach promises serenity and tranquility to relieve stress after a hard week of work.
The star attraction here in Tanjung Tuan, the light house was built by the British in the 18th century on the highest point of the cape. The site of the light house is said to be the same site where an old light house was built by the Portuguese during their occupation of Melaka in the 16th century which was later destroyed in a war. It is the oldest lighthouse in the country and is still in use today. 
In the 1990s, a radar for monitoring purposes of crossings by large ships was installed in the light house. On a bright and clear day, one can see Sumatra Island across the Straits of Melaka.
The lighthouse is not open to visitors, nevertheless the keeper is more than willing to bring visitors for a tour if one were to request. There are 66 flight of steps leading to the lighthouse. To reach the peak of the lighthouse, one has to climb 72 flight of steps. The lighthouse is controlled by the Shahbandar of Melaka as Tanjung Tuan is a territory of Melaka even though it is located in Port Dickson (Negeri Sembilan).
Enjoy the good view from the top of the hill overlooking the Straits of Melaka where the light house is located. From this vantage point, one can see the town of Port Dickson and the outline of Indonesia's Sumatra across the Straits of Melaka.
While you are here, try to use your imagination skill to create the numerous fighting scenes between the Portuguese and Dutch armadas in the sea below that took place over 500 years ago.
Tanjung Tuan Forest Reserve
The entrance to Tanjung Tuan Forest Reserve is right at the mouth of PNB Ilham Resort. The forest is worth checking out since it's chockful of forest birds and there's a lighthouse at the very end of the trail. 
During March every year, birders from all over Asia and world would descend upon Tanjung Tuan to watch thousands of raptors fly overhead from the Straits of Melaka. 
Red-Eyed Bulbuls (Pycnonotus brunneus)
Birding spots around PNB Ilham Resort :
1) Observatory Tower at PNB Iham Resort - You can watch raptors glide on warm thermals during the hot noon hour. Bird's eye view of tanjung Tuan from here.
2) Tanjung Tuan Lighthouse - Lots of Olive-Winged Bulbuls over here. There is a guide to raptors right at the top over here. Visitors can spot the usual sparrowhawks during migratory season. Or, if you're not into birds, you can see the narrowest point of the Straits over here.
3) Jungle Trails in the Nature Reserve - Lots of forest birds species.
Tanjung Tuan Wildlife Santuary
The Tanjung Tuan Wildlife Santuary is located half way between the main entrance of the Tanjung Tuan Recreational Forest and the peak of the hill where the lighthouse is located.
Dusky Langurs or Dusky Leaf-Monkeys (Trachypithecus obscurus)
The local Long-tailed Macaques (Macaca fascicularis)

Here, you'll find monkeys in group along the way but if you venture further in the jungle trail, you'll be able to sample some of the coastal hilly rainforests' flora and fauna. For easy navigation, the jungle trails are clearly marked.
 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved