ads

Isnin, 31 Mac 2014

04 di tanjung bidara - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung bidara - Google Blog Search


interpretZZ (ini blog Tedi): Sakinah <b>di Tanjung Bidara</b>: bahagian 1

Posted: 24 Mar 2014 08:54 AM PDT

Ini kali pertama kami sekeluarga sampai di Tanjung Bidara







04 di ramuan china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ramuan china - Google Blog Search


Memoriku.....My Memoirs: Kenangan manis <b>di Ramuan China</b> Besar

Posted: 13 Jul 2009 07:40 AM PDT

Anak-anak yang dahagakan maklumat tentang Allahyarham Usman Awang.

Bergambar dengan adik-adik yang terlibat dalam diskusi tentang Usman Awang selepas wacana dari panel. Kelihatan dari kiri, di tangga atas : Dr. Ibrahim, Tan Sri Aziz Tape, Datin Rashidah, saya, Dato' Kemala, Dato' A. Samad Said dan Tn. Hj. Mokhtar Yassin. Kelihatan juga salah seorang dari AJK IPM.

Lihatlah wajah-wajah generasi baru yang berjinak-jinak dengan sastera. Di sebelah saya ialah penyair terkenal, Dato' Kemala dari UPM, yang juga salah seorang teman akrab Usman Awang. Beliau menjadi salah seorang dari panel wacana tersebut. Kertas kerja yang beliau bentangkan sangat menarik.
Adik-adik sedang memilih buku Usman Awang yang di hadiahkan kepada mereka.

Bercerita sedikit tentang Usman Awang dan pengendalian UA Enterprises Sdn. Bhd. Bersama saya adalah panel wacana, dari kiri : Tan Sri Aziz Tape, Dr. Arbak dari UPM, Tn. Hj. Mokhtar Yassin Ketua I- IPM dan Dato' Kemala juga dari UPM.

Dari kiri : Datin Rashidah, saya, SN Dato' A. Samad Said dan Dr. Ibrahim Ghaffar sedang mendengar wacana yang di bentangkan oleh panel.


Hari keramat - 12 Julai 2009, telah di sambut di Ramuan China Besar, Masjid Tanah, Melaka. Sebelum ini, saya tidak pernah dengar nama tempat ini, tetapi sekarang ia telah membina harapan supaya saya terus berjuang untuk memperkenalkan Usman Awang semula kepada anak-anak muda yang dahagakan pengetahuan tentang seorang insan bernama Usman Awang yang tidak pernah mereka kenal secara fizikalnya.

Pada pagi 11 Julai, jam 11 pagi, kami sekeluarga dengan sanak saudara dan beberapa orang teman akrab Allahyarham Usman Awang dan Allahyarhamah Hasnah Den, berkumpul, membaca Surah Yassin dan berdoa agar roh mereka dan roh-roh ibu-ibu dan bapa-bapa mertua kami adalah di dalam perlindungan Yang Maha Esa. Amin, amin, amin.

Saya gembira dalam kesedihan. Bukan senang untuk kami berkumpul di rumah arwah ayah dan mak yang sekarang di diami adek bongsuku, Maya, suami dan anak-anaknya. Lebih-lebih lagi apabila beberapa teman akrab arwah ayah dapat hadir bersama.

Iman Karmyla, anak sulong Maya yang menyambut hari lahirnya ke 8 pada 10 Julai, memotong kek harijadinya. Iman adalah cucu yang terakhir di sambut Allahyarham Usman Awang. Selepas acara kenduri arwah itu, saya dan suami, Rahim, berkejar ke Melaka untuk acara seterusnya.

Apabila kami akhirnya ternampak papan tanda yang tertulis RAMUAN CHINA BESAR, barulah kami faham. Dalam sangkaan saya, mungkin acara ini di adakan di sebuah taman herba Cina atau di kawasan perkampungan orang-orang Baba dan Nyonya. Rupanya, tempat ini adalah sebuah perkampungan orang Melayu yang aman dan tenang. Di sini tiada kesibukan dan 'stress' seperti di kota. Hanya orang-orang biasa dengan kehidupan biasa mereka. Tetapi di sini, semangat dan minat pada seni dan sastera sangat dalam. Dari nenek tua yang masih boleh bersyair melalui ceritanya hingga anak-anak kecil yang berjinak dengan puisi, saya sungguh teruja.

Waktu kami tiba di sebuah rumah yang di panggil Villa Al-Ghaffur, Pak A. Samad Said sedang berucap di hadapan para sasterawan, cendekiawan, anak-anak dari kolej-kolej berdekatan dan orang-orang kampung. Pada malamnya, acara pementasan drama karya penulis dan dramatis terkenal tanahair, Dinsman, bertajuk "Menunggu Kata Dari Tuhan". Pelakon terkenal Sabri Yunus dapat mempersembahkan drama monolog ini dengan baik. Penghayatannya dalam walaupun keadaan pentas, fasilitas yang kurang dan gangguan anak-anak kecil berlari dan menangis, elemen-elemen yang tidak membantu keadaan, beliau masih dapat melanjutkan hasrat penulis dengan baik. Kata isteri Dinsman, Ella, yang hadir mewakili suaminya yang uzur ketika itu, lakonan Sabri lebih baik dari yang sebelum ini.

Kami juga membawa buku-buku terbitan UA Enterprises untuk di jual. Ella, dan anaknya Iman, membantu saya. Ella juga sedang menjual buku Dinsman pada waktu itu.

Keesokan harinya, 12 Julai, seperti hari sebelumnya, kami di sajikan makanan oleh tuan punya villa tersebut. Pagi itu kami sarapan dengan nasi lemak dan kuih kampung yang enak! Saya berkenalan dengan Tan Sri Abdul Aziz Tape, salah seorang teman seperjuangan arwah ayah sewaktu beliau berada di Melaka dahulu. Beliau menceritakan tentang hubungan mereka dahulu. Tetamu yang hadir untuk acara "Wacana Pemikiran SN Usman Awang" ialah : Dato' A. Samad Said dan isteri, Datin Rashidah, Dato' Kemala dan isteri Datin Pon Mariam, Dr. Ibrahim Ghaffar dan juga Dr. Arbak atau lebih dekat lagi katanya, panggil beliau cikgu dan Tn. Hj. Mokhtar Yassin selaku Ketua I - IPM.

Setelah selesai wacana dan sesi soal-jawab dengan para hadirin, majlis Tahlil untuk Allahyarham Usman Awang di adakan sebelum makan tengahari dengan lauk-pauk kampung.

Terima kasih kepada jawatankuasa acara - Encik Razali Endun selaku Ketua II, Encik Husin Embi - Setiausaha IPM, Cikgu Rani - pengacara, Encik Ghaffur (pemilik villa) dan jawatankuasa kerja yang lain. Tahniah dan syabas kepada mereka yang prihatin tentang perjuangan sastera tanahair.

Terima kasih kepada semua yang hadir, meraikan dan memberi penghormatan kepada Allahyarham Usman Awang, yang jika masih dengan kita, umurnya genap 80 tahun, hari ini.

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


Tentang Aku: Ngeteh <b>Di</b> Hentian Rehat & Rawat <b>Machap</b>

Posted: 23 Jun 2012 09:24 PM PDT

Ini cerita hari Khamis lepas ... perjalanan balik dari KL ke JB sungguh memenatkan ... terasa jauh sangat ... badan dah lenguh-lenguh duduk lama sangat ... padahal dah berhenti makan kat Hentian Rehat & Rawat Ayer Keroh (Jejantas) ... en.suami kata berhenti jap ler kat R&R Machap ... anak-anak pun nak mandi .. badan dah berlengas dengan peluh ... bagi segar sikit badan ... jadi kami pun berhenti rehat sebentar di R&R Machap tu ...
Selesai mandi-manda dan bersalin baju dan bersolat Isyak ... kami gi tengok-tengok kedai yang menjual barangan cenderahati ... wah .. banyak barangan yang menarik hati kami .. aku borong kerongsang panjang berjurai  atau dipanggil janggut oleh en.suami .. haha .. 3 bijik keronsang rm 10.00 ... cantik-cantik kerongsangnya ... rambang bijik mata aku .. haha .. beli 3 bijik jek la ... nanti kalau singgah lagi beli lagi .. haha ... en.suami beli sandal refleksi yang diperbuat daripada kayu ... aisy beli mainan pancing ikan .. aisy memang kalau pergi memana mesti nak beli mainan ... padahal kat kedai amoi tu berlambak mainan ... tak cukup-cukup ... hmmm ... belikan jek la ... kalau tak keluarlah muncung dan air mata ...
Sandal refleksi yang en.suami beli ... diperbuat daripada kayu ... memang selesa kaki lepas memakainya walaupun masa memakainya amatlah terseksa menanggung kesakitan .. haha ... sakit tapi bestttt ... try sendiri baru setuju dengan aku kannnn ... hehe 
Selesai membeli belah barangan cenderahati .. kami duduk lepak sambil menikmati roti bakar dan telur setengah masa di kedai makan yang disediakan di situ ... order air milo tarik dan neslo panas ... anak-anak tak nak makan .. dah kenyang makan ayam goreng KFC kat Ayer Keroh tadi ... ok lah .. mama dan abah jek yang makan ... anak-anak tengok tv ... cite Ameera kat tv3 ... khusyuk betul nengok .. cam best jek .. kalau kat rumah tak dipandang langsung cite ni .. haha ... 
Air milo tarik ni aku punya ... en.suami punya air neslo panas ... sengaja minta air panas-panas .. untuk memanaskan badan ... bagi segar sikit .. maklum la .. lepas ni nak drive lagi ...  ayen ngan aisy minum air coca-cola ... memang tu la air yang diaorang suka sangat ... sabo jek la 
Roti bakar 2 set ... aku order 2 set .. ingatkan en.suami nak makan roti bakar sekali rupanya dia nak makan telur setengah masak .. alamak .. makan sorang mana nak habis ni .. perut dah kenyang sebenarnya .. hehe .. nasib baik en.suami tolong habiskan .. hehe ...
Telur setengah masak yang dah diletak kicap dan lada sulah ... en.suami memang suka sangat makan telur setengah masak ni .. aku tak gemar sangat yang setengah-setengah masak ni .. kalau telur rebus masak buleh la telan .. hehe 
Aisy asyik tengok telur setengah masak abah dia jek .. nak ker???? abah dia suapkan dia sesuap .. lepas tu tak nak lagi dahhh ... hahaha ... tak sedap kata dia ... aku tampal koyok kat dada dia sebab dia batuk ... takut batuk-batuk pastu muntah pulak dalam kereta .. kalau tampal koyok kurang sikit dia batuk ... risiko muntah pun kurang lah jugak ... pandai tak aku .. hahaha
Kami menikmati hidangan yang ringkas ni dengan tenang .. tak yah tergopoh-gapah sangat ... bukan nak kejar apa pun ... pelan-pelan kata en.suami ... bukan jauh sangat lagi perjalanan kami ... dah masuk Johor dah lega la sikit ... hehe ... lepas ni bulan 12 pulak ke KL ... lama lagi .. leh kumpul tenaga banyak-banyak ... hehe ...

04 di serkam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di serkam - Google Blog Search


Che Hasrah: Utusan Online - Selatan

Posted: 20 Mar 2014 03:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Rimbunan Kaseh ubah nasib 97 keluarga

Posted: 19 Mar 2014 12:10 PM PDT

Oleh Nursuraya Zulkifli
utusanmelaka@utusan.com.my

Mohd. Khalil Yaakob melawat tapak penternakan ikan keli dan jadeperch dalam sangkar ketika melawat projek Rimbunan Kaseh Serkam di Jasin, Melaka, baru-baru ini.

JASIN 19 Mac - Apabila Projek Rimbunan Kaseh Serkam mula diperkenalkan, ramai yang tidak terfikir itu adalah satu model baharu yang diperkenalkan kerana dapat mengubah kehidupan golongan berpendapatan rendah menikmati kehidupan lebih selesa.

Jika sebelum ini, golongan tersebut terlalu bergantung kepada bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) tetapi kini nasib mereka sudah jauh berubah.

Kini, mereka tidak lagi memerlukan bantuan sebaliknya sudah boleh berbangga melalui Projek Rimbunan Kaseh yang merupakan penempatan baharu yang dibangunkan dengan industri pertanian dan penternakan bagi membela nasib serta mengeluarkan rakyat daripada garis kemiskinan.

Projek Rimbunan Kaseh Serkam adalah yang kedua selepas projek perintis pertama diperkenalkan di Tanjung Besar, Kuala Lipis, Pahang.

Projek Rimbunan Kaseh Serkam merupakan model transformasi masyarakat di kawasan luar bandar yang moden, memenuhi keperluan penempatan kehidupan komuniti, selain menjana ekonomi menerusi industri pertanian yang mengamalkan kaedah pertanian berteknologi tinggi.

Berkeluasan 14.164 hektar, projek di Serkam Darat itu merupakan sebahagian program transformasi ke arah memberi keselesaan kehidupan rakyat dalam suasana yang perkampungan abad ke-21, dilengkapi kemudahan infrastruktur dan sumber perekonomian baharu serba moden.

Terdapat dua bahagian pembangunan bagi projek Rimbunan Kaseh ini iaitu kawasan perumahan seluas 8.094 hektar dan 6.07 hektar untuk pertanian serta ternakan.

Projek tersebut dibiayai Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri sebanyak RM24 juta bagi membangunkan infrastruktur dan prasarana yang merupakan sebahagian daripada Strategi Lautan Biru kerajaan untuk membasmi kemiskinan di negeri ini.

Sebanyak RM3 juta pula dibiaya oleh kerajaan negeri menerusi MAIM yang bertanggungjawab menyediakan tapak tanah.

Rimbunan Kaseh yang dibangunkan ini merupakan projek pembangunan khas bagi menaik taraf hidup keluarga miskin terpilih bagi membolehkan mereka menikmati kualiti hidup lebih baik.

Kini, Projek Rimbunan Kaseh di Serkam yang hampir setahun dibangunkan mula memperlihatkan hasil apabila berjaya mengubah kehidupan 97 peserta terdiri daripada penerima asnaf zakat MAIM menambah pendapatan pertanian moden.

Peserta melalui penglibatan dalam mengikat kontrak dengan syarikat IRIS Corporation Berhad menjadi petani moden selama lima tahun, melaksanakan kerja-kerja penternakan dan pertanian secara hidroponik yang disediakan di kawasan tersebut.

Bagi memudahkan lagi usaha yang dijalankan peserta, IRIS membeli hasil tanaman itu untuk dijual dan ini tidak menimbulkan masalah bagi peserta untuk memasarkan hasil tanaman serta ternakan.

Setiap peserta bukan sahaja disediakan perumahan selesa, bahkan turut diberi peluang bekerja di ladang moden yang dibangunkan, sekali gus mampu menjana pendapatan sekitar RM1,500 sebulan.

Dalam lawatan kerja Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke tapak projek berkenaan awal Februari lalu, beliau melihat projek itu sebagai pemangkin kepada transformasi pertanian berdasarkan tiga paksi.

Tiga paksi penting itu ialah mentransformasikan pertanian menjadi sumber pendapatan tinggi kepada masyarakat luar bandar iaitu dengan menggunakan teknologi moden, meluaskan pasaran dan amalan pertanian yang baik seterusnya memberi pendapatan tinggi, khususnya kepada masyarakat miskin negara ini.

Ladang bersepadu projek Rimbunan Kaseh menggunakan sistem berteknologi tinggi seperti sistem autopots dan aquaponics bagi proses pembiakan ikan serta tanaman pertanian menjana hasil segar dan memberi pulangan lumayan.

Perladangan bersepadu yang dilaksanakan di bawah projek ini oleh IRIS menggunakan kaedah Iris Autopot System, Iris Aquaponic System, penternakan ikan serta penanaman padi menggunakan kaedah sustainable rhizosphere improvement innovations (SRI2).

Projek yang diusahakan ialah golden melon, halia, limau kasturi, ikan talapia merah, keli dan jadeperch (ikan yang tinggi kandungan Omega-3 dari Australia) serta tanaman padi Siraj (campuran benih beras Basmathi dan Jepun).

Projek ini juga memperlihatkan penggunaan teknologi yang bersesuaian dan terkini dalam industri pertanian yang mampu memberi hasil lebih banyak, bermutu dan kualiti lebih tinggi dan stabil.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Pembangunan Usahawan negeri, Datuk Hasan Rahman berkata, konsep projek Rimbunan Kaseh Serkam ini dilihat boleh diguna pakai untuk dibangunkan di kesemua kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi membantu golongan miskin di negeri ini.

Menurutnya, projek tersebut yang mula beroperasi sejak Mei tahun lalu telah diakui sebagai contoh terbaik di Malaysia kerana berjaya mencapai kejayaan dalam masa ditetapkan.

"Projek ini mewujudkan peluang pekerjaan dan membantu golongan yang berpendapatan rendah serta kurang bernasib baik keluar dari kepompong kemiskinan dan membina kehidupan lebih selesa.

"Ini memperlihatkan impak yang positif dalam pelbagai sudut, malah menjadi tumpuan baharu dalam agro-pelancongan di negeri ini," katanya ketika ditemui selepas mengiringi lawatan Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob ke tapak projek Rimbunan Kaseh Serkam kelmarin.

Dalam pada itu, Hasan berkata, seiring dengan matlamat kerajaan negeri, Melaka Maju Negeri Berteknologi Hijau, usaha penambahbaikan perlu dipertingkat bagi memastikan projek pertanian dan ternakan ikan itu terus berdaya saing.

Katanya, aktiviti ekonomi di kawasan itu seharusnya dipelbagaikan dengan mewujudkan industri hiliran seperti pengeluaran produk sebagai contoh pemprosesan bebola ikan, pengetinan buah-buahan dan sebagainya untuk dikomersial dan dipasarkan dalam dan luar negara.

"Saya percaya peserta projek ini mempunyai masa depan cerah dan seperti digambar oleh pihak Iris Corporation Berhad yang bertanggungjawab melaksanakan projek pertanian di kawasan itu. Syarikat itu pasti mempunyai rancangan untuk terus membangunkan kawasan berkenaan," katanya.

Hidup peserta lebih baik, pendapatan meningkat

Posted: 19 Mar 2014 12:10 PM PDT

Tanaman golden melon yang menggunakan kaedah teknologi pertanian moden dalam projek Rimbunan Kaseh Serkam.

JASIN 19 Mac - Usaha kerajaan bagi mengurangkan kadar kemiskinan dalam kalangan rakyat menerusi Projek Rimbunan Kaseh di Serkam dilihat membuahkan hasil.

Projek berkenaan memberi peluang kepada pesertanya yang merupakan penerima asnaf zakat dari Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) berubah kepada kehidupan lebih baik.

Salah seorang peserta, Aswamati Kadir, 38, berkata, pendapatan yang diperolehnya sebagai petani di situ dapat membantu meringankan beban suaminya yang bekerja sebagai pengawal keselamatan bagi menampung perbelanjaan mereka sekeluarga.

Katanya yang bekerja sebagai pembantu kedai makan sebelum ini, kehidupan mereka sekarang berada tahap lebih baik, selain masa bekerja yang sangat teratur dan mempunyai masa lapang bersama keluarga.

"Syukur alhamdulillah kerana terpilih menjadi peserta Projek Rimbunan Kaseh ini memandangkan ramai yang memohon untuk bekerja di sini. Kehidupan rasa lebih selesa berbanding dahulu," katanya.

Bagi Husin Mohd. Jeffry, 36, pula, sejak menyertai Rimbunan Kaseh, kehidupannya sekeluarga lebih bermakna kerana mempunyai pendapatan tetap sebanyak RM1,500 sebulan.

"Jika sebelum ini, kami selalu bingung memikirkan wang sewa bulanan rumah, namun kini kami mampu hidup dengan lebih baik kerana mendapat sewa rumah yang murah iaitu serendah RM100, selain mendapat potongan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

"Pekerjaan dahulu gajinya RM1,200, selain bayaran sewa RM150, tetapi kini, gaji bulanan diperoleh ialah RM1,500 dan ini cukup untuk menampung hidupan isteri yang tidak bekerja dengan seorang anak," katanya.

Bagi Hadilah Hasan, 45, selain bekerja sebagai petani di ladang itu, dia juga mengambil inisiatif membuka kelas mengaji di rumahnya.

Ibu tunggal dengan enam anak itu berkata, usaha tersebut dilakukannya untuk berbakti kepada anak-anak asnaf yang berada di Taman Rimbunan Kaseh Serkam itu dengan menekankan pembangunan kerohanian.

"Kelas ini dibuka untuk kanak-kanak seawal usia tiga tahun hingga pelajar sekolah menengah yang berminat untuk belajar mengaji.

"Selain bekerja di ladang, ini adalah usaha yang mampu saya lakukan untuk membantu anak-anak bangsa dalam menerapkan pembelajaran agama," katanya.

Belajar konsisten rahsia kejayaan pelajar cemerlang STPM

Posted: 19 Mar 2014 12:10 PM PDT

TENGKU Shahiran Tengku Ruslan dijulang rakan-rakannya selepas memperoleh keputusan cemerlang peperiksaan STPM di SMK Dato Undang Musa Al-Haj, Jelebu, Negeri Sembilan, semalam. - UTUSAN/ABD. RAZAK AID

SEREMBAN 19 Mac - "Mengulang kaji secara konsisten serta dorongan ibu bapa merupakan kunci kejayaan saya memperoleh keputusan ini."

Demikian kata S. Sivaloyshini, 20, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Ampangan yang mencatat keputusan empat prinsipal A dan satu B+ bagi peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2013 di negeri ini.

"Setiap hari saya akan pastikan diri saya mengulang kaji pelajaran kerana mahu mendapatkan keputusan yang cemerlang.

"Kejayaan ini bukan sahaja menggembirakan diri saya, tetapi apa yang penting ialah ibu bapa saya," kata anak kepada seorang ejen insurans itu.

Sivaloyshini berharap keputusan itu akan menjadi tiket untuk dia melanjutkan pengajian dalam bidang undang-undang demi mencapai cita-cita menjadi seorang peguam kelak.

Pelajar SMK Dato Undang Musa Al-Haj di Jelebu, Tengku Shahiran Tengku Ruslan, 20, pula berkata, selain menjaga hubungan dengan ibu bapa, guru, rakan-rakan serta pengurusan sekolah, kejayaan itu berikutan usahanya menjaga hubungan yang baik dengan Maha Pencipta.

"Bagi saya selain solat wajib, amalan mengerjakan solat sunat duha turut menjadi penyumbang dalam mengecapi kejayaan ini. Biasanya saya akan mengulangkaji pelajaran dua hingga tiga jam selepas solat Maghrib.

"Apa yang penting usaha serta komitmen yang konsisten setiap hari untuk mengulangkaji pelajaran perlu disemat dalam diri," kata anak keempat daripada enam beradik yang berminat untuk melanjutkan pengajian di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Sementara itu, pelajar SMK St. Paul, See Yan Teng, 20, memberitahu, dia amat gembira dan tidak menyangka mampu mencatatkan keputusan empat prinsipal A.

"Saya hanya menumpukan perhatian dalam kelas ketika guru mengajar dan selalu bertanya sekiranya tidak faham. Rakan-rakan juga banyak membantu ketika mengulang kaji bersama.

"Selain sokongan ibu bapa, kakak saya merupakan antara yang banyak membantu ketika mengulang kaji pelajaran, saya sering bertanya kepadanya jika tidak faham apa yang diajar di sekolah," kata pelajar jurusan sains itu.

Anak bongsu daripada dua beradik itu berhasrat untuk melanjutkan pengajian di universiti tempatan bagi mengejar cita-citanya menjadi seorang pakar nutrisi.

Ahad, 30 Mac 2014

04 di jasin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di jasin - Google Blog Search


Malay Rights: "Ada udang <b>di</b> sebalik batu" Kadir <b>Jasin</b> kritik Najib <b>...</b>

Posted: 08 Jan 2014 10:16 PM PST

Tidak kusangka begitu dia
Ada udang di sebalik batu"

Antara blog yang menjadi blog wajib baca bagi saya adalah blog Kadir Jasin. Maklumlah dia otai dalam bidang penulisan. Untuk menjadi seorang penulis yang baik kita kenalah rajin belajar dengan orang-orang lama yang banyak pengalaman. 
Sebagai pelayar tetap blog Kadir Jasin kita boleh tahu cara penulisannya. Senang cerita, kita dah faham. Bagaimanapun sejak akhir-akhir ini tulisan di blog Kadir Jasin agak berbeza atau berlainan sama sekali dengan sebelum ini. Ada kalanya saya tertanya-tanya siapa yang menulis ini ? Adakah Kadir Jasin sendiri atau orang lain ? 
Sukar untuk saya percaya itu tulisan seorang bekas ketua editor, seorang wartawan yang banyak pengalaman, seorang yang profesional dalam bidang penyiaran. Makin lama tulisannya makin menjadi-jadi. Tulisan-tulisannya itu tidak menggambarkan sikap sebenar atau kedudukan Kadir Jasin. Seperti yang saya katakan tentang isteri bekas jiran saya. Bila saya menelaah balik tulisan Kadir Jasin satu persatu kesimpulan yang boleh dibuat adalah, beliau menulis dengan emosi untuk menghentam PM, seolah-olah melepaskan geram yang terpendam. 
Hasil dari bertanya khabar sana sini, difahamkan dia bertindak sedemikian kerana kecewa dan geram dengan PM apabila cubaannya melobi jawatan Pengerusi Media Prima gagal. 
Ohhhhhh…..itu rupa-rupanya. Benarlah telahan saya selama ini bahawa tulisan-tulisannya yang menghentam PM selama ini lebih kepada emosi.

Adalah satu pekara yang tidak elok jika benar Datuk Kadir Jasin menyerang YAB Perdana Menteri semata mata permintaan beliau untuk menjadi Pengerusi Media Prima tidak tercapai. Nasihat saya kepada beliau selaku anak muda mengharapkan agar beliau Kadir Jasin berehat dan menumpukan sahaja fokus kepada keluarga beliau. Sejak zaman Tun Daim lagi beliau sudah meraih pelbagai bagai kemewahan untuk kehidupan beliau. Belum tentu anak muda hari ini mampu menandingi kegemilangan Kadir Jasin yang telah meraih pelbagai imbuhan. Nasihat saya berehatlah wahai Datuk Kadir Jasin.
"Burung puyuh burung taktibau
Terbang tinggi si burung bayan
Rupanya awan mengandung hujan"


- Malay Rights



04 di klebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di klebang - Google Blog Search


Girang bermain layang-layang <b>di</b> pantai <b>Klebang</b> Melaka | AkuBiomed

Posted: 16 Dec 2013 06:20 AM PST

Masih lagi berkisar aktiviti di Melaka pada minggu lepas. Kali ini membawa anak-anak bermain layang-layang pantai Klebang Melaka. Entri ini lambat disiarkan berbanding entri Muzium Kapal Selam Melaka di pantai Klebang.

pantai klebang melaka

Selepas mengunjungi kapal selam Agosta 70 di Muzium Kapal Selam, saya membawa anak- anak ke pantai Klebang untuk mereka bermain di taman mainan awam dan bermain layang-layang di pantai.

taman mainan kanak-kanak

baby aslah main gelongsor

abang koning main buaian

Angin yang kuat memang sesuai untuk menerbangkan layang-layang. Tidak perlu usaha untuk menaikkan layang-layang kerana angin pantai yang agak kuat.

bermain layang-layang di pantai klebang melaka

layang-layang burung helang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang ngah bermain layang-layang

abang long terbang layang-layang

abang long bermain layang-layang

pantai klebang melaka

22 total views, 2 views today

04 di ramuan china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ramuan china - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Mar 2014 09:51 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Apotik Ban Cun - Jual obat-obat tradisional dan obat modern <b>...</b>

Posted: 07 Mar 2014 02:50 AM PST

Kali ini tentang pengalaman mencari obat-obatan dengan sedikit kekhususan yaitu yang berasal dari ramuan china atau obat cina. Yang kita ketahui bersama, obat-obat ramuan tradisional cina itu sangat manjur menyembuhkan penyakit sesuai khasiatnya.

image

Nah bagi Anda yang sedang mencari obat-obatan dengan kailifikasi di atas, apotik ban cun bisa menjadi referensi. Alamatnya terletak di jalan sulawesi di pelabuhan tanjung priok, tepatnya ruko depan pintu keluar utpk 1 arah cawang, bukan arah ke ancol.

Untuk nama obat, jenis obat dan khasiatnya silahkan datang langsung ke lokasi.

Posted from WordPress for Android

Tingkat hasil udang <b>di</b> Sungai <b>Ramuan China</b> - Utusan Online

Posted: 24 Jun 2013 11:43 AM PDT

AMIRUDDIN Yusof (dua dari kanan) dan Mas Ermieyati Samsudin (tiga dari kanan) bergambar beramai-ramai sebelum melepaskan sebahagian daripada 100,000 benih udang galah di Pangkalan Paya Lebar, baru-baru ini.

ALOR GAJAH 24 Jun - Sungai Ramuan China dekat sini akan terus menjadi punca rezeki nelayan sungai melalui hasil tangkapan udang galah.

Pengarah Perikanan negeri, Rosmawati Ghazali berkata, bagi menambah dan mengekalkan stok udang galah yang semakin berkurangan, pihaknya telah melepaskan sebanyak 100,000 ekor benih udang galah di sungai tersebut.

Menurutnya, usaha tersebut dilihat mampu meningkatkan hasil tangkapan kepada nelayan sungai selain ia mampu memberi kepuasan kepada pemancing yang kerap menjadikan sungai berkenaan sebagai lokasi memancing udang galah.

''Program pelepasan benih udang ini secara tidak langsung dapat memelihara sumber udang galah daripada pupus selain ia dapat melindungi stok di sepanjang sungai Ramuan China," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelepasan 100,000 ekor benih udang galah di Pengkalan Paya Lebar, Sungai Ramuan China di sini baru-baru ini.

Majlis perasmian telah disempurnakan Ahli Parlimen Masjid Tanah, Mas Ermieyati Shamsuddin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Limau, Amiruddin Yusof.

Rosmawati berkata, program pelepasan benih udang galah itu dilihat sebagai langkah terbaik untuk melestarikan sumber perikanan di sungai tersebut.

Justeru katanya, selain pelepasan benih udang galah di sepanjang sungai berkenaan, pihaknya turut akan melaksanakan pelepasan itu di beberapa sungai lain di negeri ini.

Beliau berkata, usaha yang dijalankan oleh jabatan itu sepatutnya turut mendapat sokongan padu daripada pihak swasta terutamanya pengeluar-pengeluar benih udang galah dengan memberi sumbangan meneruskan pelaksanaan program tersebut.

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


ANGIN PERUBAHAN: Nasib Orang PAS <b>Di</b> Bawah Kerajaan DAP <b>...</b>

Posted: 29 Mar 2014 10:01 AM PDT

Penulis terlibat dalam gerakan pelajar pada awal 1996. Ketika zaman "taliban" menguasai kampus di utara, penulis bersama aktivis mahasiswa yang lain telah menggelarkan gerakan itu sebagai gerakan "Perubahan" atau Islah, yang telah dijadikan agenda utama perjuangan pelajar.

1999, ketika kampus bergegar dengan reformasi pelajar, Perubahan telah berjaya menakluk kampus di utara tersebut. Aspirasi orang muda kepada Tun Mahathir selaku PM pada waktu itu. Satu persatu IPT berjaya ditransformasi hinggalah gerakan nasional itu kemudiannya digelar sebagai "Aspirasi".

2007, berblog di alam siber sebagai galang ganti platform baru setelah sebuah laman 1.0 yang aktif sejak 2001, dikuburkan. Selepas 2008, aura perjuangan membela agama, bangsa dan negara semakin mencabar. Inilah medannya, ruang seorang aktivis menyumbang sesuatu pada alif, ba ta.

04 di tanjung kling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung kling - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Mar 2014 11:15 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2014 11:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2014 11:40 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Dec 2013 11:30 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 11:06 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Aug 2013 11:04 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jul 2013 11:32 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2013 11:29 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2013 11:07 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

NO SURPRISES: Makam Hang Tuah

Posted: 20 Jun 2013 05:03 PM PDT

Tahukah anda Makam Hang Tuah terletak di Tanjung Kling, Melaka?
Aku pun tak tahu sebenarnya, tapi semasa urusan kerja di Tanjung Kling beberapa minggu lepas aku terjumpa beberapa orang di Kampung Tanjung Kling yang menunjukkan aku kepada tempat ini.
Makam Hang Tuah ini betul-betul bersetentang Pusat  Kecemerlangan Koresional Malaysia milik Jabatan Penjara Malaysia. Kalau anda dari Banda Hilir terus bergerak ke arah Pantai Klebang. Atas sikit dari Pantai Klebang  merupakan kawasan Tanjung Kling. Makam ni terletak di sebelah kiri anda juga berdekatan dengan Masjid Tanjung Kling.

 Berdasarkan cerita orang-orang tua di kampung ini, mereka pada mulanya tak menerima bahawa ini adalah kubur Hang Tuah kerana terdapat versi cerita di mana Hang Tuah mati di Palembang dan kubur ini merupakan kubur ulama Islam dari India. Di bahagian depan bersebelah pintu masuk kubur ini memang terdapat kubur-kubur ulama dari India.
Walaubagaimanapun menurut versi pakcik tu tadi. Sebelum Hang Tuah mati dia ada minta dikebumikan mayatnya di Melaka. Disebabkan masa itu pemerintahan portugis dan mereka amat membenci Hang Tuah, mayat Hang Tuah di bawa balik secara senyap-senyap dan dikebumikan di sini tanpa tanda.
Aku tak pulak counter check kebenaran cerita ni dan semak betul tak tahun kematian Hang Tuah bersamaan dengan tahun pemerintahan Portugis di Melaka.
Menurut dia lagi, kajian ada di buat oleh ahli sejarah pada makam ini dah di dapati batu yang digunakan sama tahunnya dengan batu sezaman dengan tahun Hang Tuah mati yang menguatkan lagi teori ini makam Hang Tuah.
Sejak pada itu baru kebanyakan orang kampung di sana menerima bahawa itu Makam Hang Tuah.
Namun begitu masih ada skeptis yang tidak menerima kenyataan ini tapi bagi aku, kajian yang di buat oleh ahli sejarah ni aku percaya dan aku rasa ini memang Makam Hang Tuah.

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2014 11:42 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Dec 2013 11:42 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Dec 2013 11:30 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Nov 2013 11:29 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Oct 2013 11:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Oct 2013 11:48 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Sep 2013 11:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jejak warisan makam Hang Tuah <b>di Tanjung Keling</b> | AkuBiomed

Posted: 01 Jul 2013 10:40 PM PDT

Siapa tidak kenal laksamana Hang Tuah dari Bentan. Tanyalah mana-mana anak kecil , mereka tentu kenal akan perwiraan laksamana Hang Tuah berupa hulubalang negeri Melaka yang digeruni dan disegani nusantara.

makam hang tuah

Saya sudah lama berhajat untuk melawat makan Hang Tuah di Tanjung Keling. Walaupun boleh dikatakan kerap balik ke kampung yang terletak di selatan tanah air. Kedudukan makam Hang Tuah dengan pantai Puteri tidaklah jauh sangat boleh dikatakan berdekatan.

pintu gerbang makampokok kemboja

Makam Hang Tuah dipelihara dengan baik. Kelihatan didinding tembok dan pagar dibina melindungi makam. Terdapat juga beberapa papan menceritakan kehebatan dan perwiraan Hang Tuah pahlawan terbilang ini. Saya sempat sedekahkan Al Fatihah kepada pahlawan Melayu yang mahsyur ini.

batu tanda kisah kepahlawanan hang tuah

pintu pagar makam

makam hang tuah

makam hang tuah

tak melayu hilang di dunia

tak melayu hilang di dunia

tangga batu

tangga batu

Hang Tuah: Tak Melayu, Hilang Di Dunia.

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2013 11:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Aug 2013 11:20 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jul 2013 11:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 11:08 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

NO SURPRISES: Masjid <b>Tanjung Kling</b>

Posted: 24 Jun 2013 07:03 AM PDT

Sempat ke masjid ni untuk program kemasyarakatan dalam 3 minggu lepas. Kagum melihatkan masjid lama ini utuh, masih kuat tidak di makan zaman.
Menurut cerita ahli jawatan kuasa masjid, masjid ini dibina selepas menara itu dinaikkan. Menara itu dibina dalam tahun 1921 atau 1930. Ada diletakkan tahun dibina di depan menara. Apa yang unit dengan menara ni adalah ia dibina menggunakan pasir pantai dan putih telur. Hebat sungguh kejuruteraan masa lampau. Masih kekal teguh berdiri hingga sekarang.
Dalam masjid ada 4 tiang dari pokok belian, masih teguh berdiri hingga kini. Tiang tersebut diukir menggunakan tangan.  Yang mengagumkan adalah, bagaimana tiang sebesar dan seberat itu dinaikkan pada zaman yang serba kurag teknologi.
Cukup mengasyikkan mendengar sejarah masjid ni dari pihak jawatan kuasa surau.
Sapa yang berminat boleh lah melawat masjid berkenaan yang terletak di Tanjung Kling, Melaka.

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Mar 2013 11:16 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Feb 2013 11:57 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jan 2013 11:16 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Aug 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2012 11:29 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jun 2012 11:25 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 11:36 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Apr 2012 11:28 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 11:35 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2012 11:15 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Rempuh tembok jambatan ~ Kemalangan Jalan Raya

Posted: 09 Apr 2012 02:07 AM PDT


KLEBANG - Seorang lelaki nyaris maut apabila kereta dipandunya terbabas, lalu melanggar tembok jambatan sebuah parit di Jalan Klebang Besar dekat sini, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira 5 pagi itu, kereta jenis Perodua Viva yang dipandu lelaki berusia 30-an dari arah pusat bandaraya menuju Tanjung Kling terbabas, selepas melalui persimpangan lampu isyarat Klebang Besar dan Batang Tiga, di sini.

Mangsa yang hanya dikenali sebagai Izzat dipercayai hilang kawalan lalu memasuki laluan bertentangan sebelum melanggar tembok, menyebabkan bahagian hadapan kereta remuk dan mangsa tersepit.

Pemangku Komander Balai Bomba dan Penyelamat Tangga Batu, Jamian Saleh berkata, pihaknya menerima panggilan pada 4.56 pagi dan tiba di tempat kejadian lapan minit kemudian.

"Mangsa tersepit di bahagian pemandu bagaimanapun berjaya dikeluarkan orang awam semasa kami tiba di tempat kejadian.

"Dengan bantuan tujuh anggota termasuk seorang pegawai, mangsa yang cedera di kepala dan patah kaki kanan diberi prarawatan sebelum ambulans datang 20 minit selepas itu," katanya di sini, semalam.

Jamian berkata, mangsa dipercayai dalam perjalanan ke rumahnya di Tanjung Kling menaiki kenderaan bersama seorang rakan lelaki berusia 30- an, bagaimanapun rakannya selamat dan hanya mengalami kecederaan kecil.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/melaka-ns/mangsa-tersepit-kereta-nyaris-maut-1.38617


BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 11:16 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 11:51 AM PDT

URL Sumber Asal :-

MPP Online: Suami cekup isteri berasmara dengan bangla..

Posted: 25 Mar 2012 07:00 PM PDT

Metro melaporkan.., bahana menjalinkan hubungan dengan seorang lelaki Bangladesh sejak tiga bulan lalu hingga terlanjur ke bilik tidur, seorang wanita dicekup suaminya di rumahnya di Tanjung Kling, di sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 malam, wanita berusia 29 tahun itu dicekup bersama teman lelakinya berusia 28 tahun di rumah keluarganya yang ketika itu hanya dia dan dua anaknya berada di situ.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim), Rahimin Bani, berkata ketika pegawai syarak yang ditemani suami wanita terbabit tiba di rumah berkenaan, pintunya berkunci dan selepas memberi salam serta mengetuk pintu, ia dibuka wanita itu.

Katanya, lelaki terbabit cuba melarikan diri menerusi pintu belakang, namun dicekup sekumpulan penduduk yang menyertai operasi berkenaan.

"Pasangan itu ditahan dan dibawa ke Balai Polis Tanjung Kling bagi laporan tangkapan sebelum diserahkan kepada Jaim untuk siasatan lanjut," katanya, di sini, semalam.

Rahimin berkata, siasatan mendapati wanita itu berkenalan di kantin kilang tempat lelaki terbabit berkerja dan mereka menjalin hubungan sejak tiga bulan lalu.

Katanya, pasangan terbabit mengakui beberapa kali terlanjur dan lelaki itu mendakwa sudah dua kali ke rumah wanita terbabit dengan memaklumkan tujuannya datang pada malam kelmarin untuk berbual.

"Wanita yang mempunyai dua anak berusia tujuh dan lapan tahun itu memberitahu dia tidak lagi tinggal bersama suaminya sejak dua tahun lalu berikutan lelaki terbabit tidak mempunyai pekerjaan tetap," katanya.

Beliau berkata, pasangan terbabit ditahan mengikut Seksyen 53, Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991 kerana bersekediaman dengan bukan mahram.

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2013 11:26 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jan 2013 11:13 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2013 11:41 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Nov 2012 11:53 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung kling</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Nov 2012 11:16 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Hotel Pantai Puteri Melaka

Posted: 06 Nov 2012 01:08 PM PST

Tawar Penginapan Bercirikan Islam
Hotel Pantai Puteri di Jalan Pantai Puteri, Tanjung Kling Melaka menjanjikan penginapan yang pasti mendamaikan

TANJUNG KLING- Kewujudan Hotel Pantai Puteri yang juga merupakan Hotel Wakaf Pertama di Malaysia tidak sekadar menambahkan lagi ikon tarikan baru di Pantai Puteri, Melaka bahkan ia kerap menjadi pilihan pelanggan yang mahukan bilik penginapan yang bercirikan Islam. Hotel Pantai Puteri berharga RM25.6 juta bertaraf 3 bintang turut menampilkan sentuhan senibina Islam yang mengabungkan kombinasi arca dan kubah di blok utama hotel setinggi tujuh tingkat berkenaan.
Hotel Pantai Puteri juga merupakan milik bersama Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR) dan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dilengkapi dengan kemudahan 87 bilik penginapan seperti Superior; Standard: Deluxe dan Suite serta ballroom dan bilik seminar.
Dengan lokasinya yang strategik di kawasan pantai peranginan Pantai Puteri dan jauh dari kesibukan Bandar raya, ternyata Hotel Pantai Puteri adalah destinasi pilihan menginap yang cukup mendamaikan dan sesuai bagi penganjuran seminar dan sebagainya.
Maklumat lanjut mengenai Hotel Pantai Puteri Melaka, hubungi talian 06-353 5555 atau e-mail: HotelPantaiPuteri@yahoo.com.
Arca menarik sentuhan seni bina kontemporari Islam menghiasi lobi Hotel Pantai Puteri
Susana di bilik Puteri Suites di Hotel Pantai Puteri
Hotel Pantai Puteri turut menawarkan pelbagai bilik penginapan termasuk Deluxe room
Kemudahan Bengkel dan Seminar

 

Suasana tenang sambil menikmati sajian di Kafe Ummu Aiman di Hotel Pantai Puteri
Kolam renang di Hotel Pantai Puteri 
Tag: Hotel di Pantai Puteri Melaka,Hotel di Tanjung Kling Melaka,Hotel 3 bintang,3 Star hotel in Melaka,Hotel Malacca Tanjung Kling,Senarai hotel di Tanjung Kling Melaka,Hotel at Tanjung Kling Melaka,Hotel in Pantai Puteri Tanjung Kling Melaka,Hotel at Melaka,Hotel Pantai Putri Tanjung Kling,Hotel di Pantai Putri Melaka,Pantai Puteri Hotel Melaka,Hotel Wakaf Pantai Puteri,Hotel Pantai Puteri JAWHAR-MAIM


Hotel Pantai Puteri Tg. Kling Melaka / Malacca Malaysia
Melaka Hari Ini@gotomelaka.blogspot.com

NO SURPRISES: Masjid <b>Tanjung Kling</b>

Posted: 24 Jun 2013 07:03 AM PDT

Sempat ke masjid ni untuk program kemasyarakatan dalam 3 minggu lepas. Kagum melihatkan masjid lama ini utuh, masih kuat tidak di makan zaman.
Menurut cerita ahli jawatan kuasa masjid, masjid ini dibina selepas menara itu dinaikkan. Menara itu dibina dalam tahun 1921 atau 1930. Ada diletakkan tahun dibina di depan menara. Apa yang unit dengan menara ni adalah ia dibina menggunakan pasir pantai dan putih telur. Hebat sungguh kejuruteraan masa lampau. Masih kekal teguh berdiri hingga sekarang.
Dalam masjid ada 4 tiang dari pokok belian, masih teguh berdiri hingga kini. Tiang tersebut diukir menggunakan tangan.  Yang mengagumkan adalah, bagaimana tiang sebesar dan seberat itu dinaikkan pada zaman yang serba kurag teknologi.
Cukup mengasyikkan mendengar sejarah masjid ni dari pihak jawatan kuasa surau.
Sapa yang berminat boleh lah melawat masjid berkenaan yang terletak di Tanjung Kling, Melaka.

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved