ads

Rabu, 26 Disember 2012

04 di jasin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di jasin - Google Blog Search


Projek kilang kaca berteknologi hijau <b>di jasin</b>.... - projek melaka maju

Posted: 12 Dec 2012 12:00 AM PST


Gambar Semasa Pertukaran MOU Di Seri Negeri, Ayer Keroh....
MELAKA 14 Nov. - Guardian Industries Malaysia Sdn. Bhd. (Guardian Industries) merancang membina kilang kaca berteknologi hijau di Melaka dengan nilai pelaburan sebanyak RM800 juta.
Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, syarikat pengeluar kaca yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu memilih Jasin sebagai lokasi kilang dan kerja-kerja pembinaan akan bermula pada Januari depan.
Menurutnya, pengeluaran kaca tingkap daripada pasir yang dihasilkan menggunakan mesin berteknologi tinggi itu mampu menyerap haba lebih 20 peratus berbanding kaca biasa.
"Kilang pertama syarikat tersebut bakal didirikan di atas tanah seluas 24.28 hektar di Kawasan Perindustrian Lipat Kajang, Jasin yang dibeli dengan kos sebanyak RM20.5 juta daripada Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM)," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian pembelian tanah antara Ketua Pegawai Eksekutif PKNM, Datuk Yusof Jantan dan Pengarah Guardian Industries, Gregory Poulson di Seri Negeri, Ayer Keroh, di sini hari ini.
Mohd. Ali memberitahu, teknologi yang dihasilkan syarikat tersebut melalui produk kaca tingkap itu mampu menyerap haba pada bangunan dengan lebih baik, sekali gus dapat menjimatkan penggunaan tenaga elektrik.
"Penjimatan tenaga ini selari dengan sasaran kerajaan negeri untuk mencapai status negeri Bandar Teknologi Hijau menjelang 2020," katanya.
Tambah beliau, pembukaan kilang yang dijangka bermula pada awal 2015 itu bakal menyediakan peluang pekerjaan baru kepada kira-kira 700 tenaga mahir, khususnya di daerah Jasin.
Sementara itu, Poulson berkata, pembinaan kilang tersebut dijangka mengambil masa antara 18 hingga 24 bulan dan bakal menjadi antara kilangnya yang terbesar selepas Rusia.
"Gentian kaca yang dihasilkan syarikat ini akan menggunakan bahan mentah iaitu pasir yang diperolehi dari dalam negara iaitu Johor dan Pahang bagi menjimatkan kos pengeluaran," tambahnya.

Untuk Rujukan Melaka Hari Ini: http://mhi.com.my/paper/NOVEMBER/151112/index.html

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 09:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jun 2012 09:01 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Apr 2012 09:28 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Feb 2012 04:56 PM PST

URL Sumber Asal :-

Kekecohan Sembrong: Seorang Dilastik Manakala Lelaki Tua <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2012 05:34 PM PST

Malaysiakini

PKR menafikan ceramahnya di Jalan Mersing, Sembrong pada malam Ahad lalu di mana kereta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang dengan lontaran batu, kayu dan mercun sehingga kemek dan cerminnya pecah itu diadakan tanpa permit.

"Majlis yang mendapat permit dari pihak polis itu diganggu dari awal hingga akhir oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Tujuan mereka ialah untuk menimbulkan kekecohan dan huru-hara," kata Ketua Penerangan PKR, Johor Syed Hamid Ali (kiri) dalam satu kenyataan memperincikan apa yang sebenarnya berlaku pada malam berkenaan.

Menurut beliau, pada kejadian itu, lebih 100 orang yang dipercayai kakitangan dan anak-anak muda yang diupah oleh Umno tempatan telah melakukan segala macam provokasi untuk mengganggu dan mencederakan orang ramai dan pemimpin yang hadir di situ.

"Mereka membuat bising dan menjerit-pekik; buat rioh-rendah dengan membunyikan enjin motorsikal, air horn dan siren.

"Kemudian, berpuluh-puluh anak muda yang bermotosikal terus mengganggu lalu lintas; batu, telor, botol plastik dan mercun bola berterbangan ke arah penceramah dan orang ramai," katanya.

Syed Hamid juga berkata pada malam itu, tidak kurang 4,000 orang membanjiri ruang di hadapan pejabat Cabang Semberong di Batu 4 Jalan Mersing, Kluang untuk mendengar ucapan daripada pemimpin-pemimpin parti peringkat negeri dan pusat.

Antara mereka termasuk ketua umum PKR itu sendiri, dirinya, ahli parlimen Kapar S Manikavasagam dan ADUN Mengkibul Ng Lam Wah.

"Ketika rombongan Anwar sampai di tempat ceramah kira-kira jam 11.30 (malam), suasana menjadi semakin ribut.

"Beliau dan rombongannya diserbu dan dikepung. Pergelutan kecil berlaku sebelum Anwar berjaya diselamatkan.

"Kami diberitahu, seorang mengalami cedera ringan di dahi dipercayai akibat dilastik; seorang lelaki tua cedera dibaling kayu; bendera PKR dibakar; cermin kereta Anwar pecah dan pintunya kemek," katanya.

Sehubungan dengan kejadian itu, katanya PKR menuntut supaya pihak polis bertanggungjawab untuk melakukan penyiasatan secara profesional.

Syed Hamid juga berkata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammudin Hussein selaku Ketua Bahagian Umno Semberong dan ahli parlimen kawasan itu juga perlu bertanggungjawab atas peristiwa buruk dan memalukan itu.

Kejadian itu antara beberapa siri gangguan yang disaksikan sejak beberapa minggu kebelakangan ini apabila pemimpin Pakatan cuba menggempur kubu-kubu BN, khususnya Umno menjelang pilihan raya umum akan datang.

Pada 13 Februari lalu, kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap, Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau.

Manakala pada Jumaat lalu pula sekatan jalan raya didirikan daripda menghalang pemimpin dan penyokong Pakatan daripada menghadri ceramah yang dijadualkan di kubu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan.

Malah, Anwar terpaksa membonceng motosikal untuk menuju ke lokasi ceramahnya.

04 di masjid tanah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di masjid tanah - Google Blog Search


Rumah Rehat Tg Bidara <b>Masjid Tanah</b>: Tempat-tempat Menarik <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 23 Dec 2012 08:56 PM PST


Apa yang menarik di Pengkalan Balak dan kawasan sekitarnya ? 
Pantai Pengkalan Balak merupakan kesinambungan dari Pantai Tanjung Bidara. Pesisir pantainya yang luas ditambah dengan keindahan dan keunikan kampung-kampung nelayan menjadikan suasana persekitarannya amat damai dan permai.
Pantai yang popular dengan pelbagai bentuk chalet persendirian ini memberikan peluang kepada pengunjung dan pelancong untuk menginap dan menikmati suasananya yang permai pada sebelah malam. Para Pengunjung juga berpeluang menyaksikan kegirangan nelayan-nelayan yang pulang membawa hasil laut menjelang senja hari. Pengkalan Balak merupakan sebuah pantai yang terkenal bagi Negeri Melaka. Ianya terletak berdekatan dengan kem tentera, Kem Terendak. Pusat Bandar yang paling hampir ialah Bandar Masjid Tanah hanya terletak kira-kira 10km sahaja dari pantai tersebut.
Penempatan ini terdiri daripada 11 buah kampung tradisional dengan kebanyakan penduduknya bekerja sebagai petani dan nelayan
Berdekatan pantai terdapat Kompleks Falak Al-Khawarizmi yang menempatkan Balai Cerap, Planetarium, Pusat Latihan Falak dan Balai Cerap Robotik.
Kompleks Falak Al-Khawarizmi Tanjung Bidara
Pantai yang terletak 10 km dari bandar Masjid Tanah ini merupakan pantai perkelahan yang terkenal di negeri Melaka. Keadaan fizikal pantai yang landai dan pasir yang memutih serta angin sepoi-sepoi bahasa ini merupakan persaingan utama pantai Port Dickson yang terletak lebih kurang 70 km dari Masjid Tanah.
Pantai kegemaran ramai ini turut dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti tempat letak kereta, padang permainan kanak-kanak, surau, medan selera, tandas awam dan bilik mandi untuk keselesaan para pengunjungnya.


Kota Yang Pernah Dijajah

Nama Kuala Linggi diberi bersempena dengan nama sebatang sungai. Disebabkan kedudukan kampung ini terletak di Kuala Sungai Linggi, maka kampung ini diberi nama Kampung Sungai Linggi. Kampung Sungai Linggi terletak di kawasan yang strategik bagi memerhatikan laluan keluar-masuk kapal pada masa dahulu. Oleh itu, sebuah kota telah dibina di Kampung Kuala Linggi.
Kota Kuala Linggi merupakan sebuah kota pertahanan di puncak Bukit Supai. Ia dibina oleh tentera Belanda dan Bugis sebagai tanda perdamaian perang yang berlaku pada 1756 hingga 1757. Selain dikenali sebagai "Supai Fort", kota ini juga dikenali dengan nama For Filiphina di mana namanya diambil bersempena dengan nama anak perempuan Gabenor Belanda ketika itu.
Berdasarkan sejarah, perjanjian di antara tentera Belanda dan Bugis telah berlangsung pada 1 Januari 1758. Hasil perjanjian tersebut Belanda dibenarkan menguasai kawasan Linggi dan perdagangan bijih timah di situ. Kota ini berbentuk segi empat dan dibina dari susunan batu laterit. Di setiap empat penjuru telah dibina separuh bulatan bagi menempatkan meriam untuk tujuan pertahanan.
Jambatan Kuala Linggi boleh dikatakan pemisah atau sempadan antara Negeri Sembilan dan Melaka. Melintasi sahaja Jambatan Kuala Linggi bermakna anda telah tiba di Negeri Melaka, Bandaraya Bersejarah. Kuala Linggi terletak di Daerah Alor Gajah di samping beberapa mukim atau pekan kecil lain seperti Kuala Linggi, Kuala Sungai Baru dan Masjid Tanah.
Jika di Negeri Sembilan, Adat Perpatih menjadi sanjungan namun Melaka yang terkenal dengan sejarah kepahlawanan Hang Tuah menjadikan Adat Temenggung sebagai budaya hidup sehari-hari. Bagaimanapun di Kuala Linggi terdapat juga masyarakat Minangkabau kerana kedudukannya yang bersempadan dengan Negeri Sembilan.
Kira-kira beberapa tahun yang lalu, sebelum kewujudan jambatan yang menghubungkan Port Dickson dan Kuala Linggi, perahu tambang menjadi pengangkutan utama menghubungkan kampung itu dengan kawasan-kawasan di Negeri Sembilan dan sebaliknya. Apabila jambatan Kuala Linggi siap dibina pada sekitar 1990-an, perhubungan melalui jalan raya telah menjadi keutamaan.
Menariknya di Kuala Linggi, terdapat beberapa peristiwa bersejarah yang boleh dikaitkan dengan kuasa-kuasa luar. Di sini terdapat sebuah kota pertahanan di Puncak Bukit Supai yang dibina oleh tentera Belanda dan Bugis sebagai tanda pendamaian perang di antara kedua-duanya yang berlaku pada tahun 1756-1757. Berdasarkan perjanjian tersebut, orang-orang Belanda diberi kuasa di kawasan Linggi dan dalam perdagangan bijih timah.
Perpustakaan Desa Kuala Linggi terletak di Pekan Kuala Linggi. Bangunannya terletak di antara deretan rumah-rumah di sepanjang jalan Kuala Linggi. Jika anda ternampak papan tanda Perpustakaan Desa Kuala Linggi bermakna anda telah pun sampai.











 

 

 

Selamat Datang ke Restoran Ikan Bakar Terapung Fort Supai........

Restoran Terapung Fort Supai terletak di Kompleks Terapung Fort Supai, Kuala Linggi  Melaka. Dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri Datuk Seet Har Cheow pada Jumaat 12 April 2009.
Kompleks Medan Ikan Bakar Terapung Fort Supai merupakan projek pelancongan yang dilaksanakan selain kemudahan perlancongan di Tanjung Bidara, Pengkalan Balak, Padang Kamunting, Dataran Alor Gajah dan rumah rehat Tanjung Bidara, Masjid Tanah.
Restoran Terapung Fort Supai  telah mula beroperasi pada 29hb April 2009. Di usahakan oleh Puan Aizan Mat Ramli.
Restoran ini menyediakan Ikan Bakar biasa & Sambal Terutub (Resepi Pak Teh) dan Makanan Laut & Thailand. Pembekal ikan adalah dari nelayan-nelayan di sekitar Kuala Linggi.

Medan Ikan Bakar Nelayan Kuala Sungai Baru

Masjid yang diperbuat daripada tanah.  Asal usul nama Masjid Tanah

Rumah Tradisional Melayu Londang
Juara 2 kali Kampung Tercantik Peringkat Kebangsaan - Kampung Seri Tanjung, Masjid Tanah

04 di bukit katil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di bukit katil - Google Blog Search


SriRasa BiDara: RUMAH BARU <b>DI</b> TAMAN <b>BUKIT KATIL</b> DAMAI 2

Posted: 30 Oct 2012 07:17 AM PDT

Assalamualaikum.........

Rumah oh rumah....!!!!! Rumah di Taman Bukit Katil Damai 2, rumah baruku yang terletak di Bukit Katil Melaka. Dekat sikit dengan tempat kerja suamiku. Rumah yang sekarang nie pun bukan jauh sangat pun, 15 minit dia dah boleh sampai opis....kehkeh......sajer nak tambah aset.......

Rumah kami dah siap dan kunci telah diambil, mungkin awal tahun 2013 baru kami akan berpindah, banyak benda yang perlu dilakukan. Masa pergi ambil kunci hari tu memang seronok sangat sebab tak sabar nak gie tengok. Tapi bila je tengok rumah adoiiiiiiii!!!....gila punya pemaju, banyak betul yang rosak dan yang paling yang menakutkan rumah kami dirompak sebelum kami sempat untuk berpindah. Poyooooo je kan.....bila tanya, pemaju cakap memang dia cabut sebab masa nak pasang air & api takut orang curi. 

Ok la masa tu sebab pikir dia nak jaga keselamatan tapi kenapa dah 2 minggu dia tak pasang2 lagi. Bila tanya, barang order tak sampai lagi.....kepala otak kau.....kalau barang tu dicabut mesti ler ada tapi kenapa pulak nak kena order. Bila saya dah meninggi suara baru nak tanya orang lain, rupa2nya barang tu bukan dicabut tapi dah dicuri. Cakap awal2 kan senang.....bongokkk!!!! Dah le kena curi, main tipu2 pulak, buat orang naik darah je.....memang lembab betul....

Cuba tengok keadaan rumah yang teruk nie, dengan retak, pecah, bocor, kena curi lagi , singki berkarat, dengan bumbung tak rata.........macam2 hal gilaaaaaa!!!!





Terukkan!!!!! teruk sangat2......rumah yang beli sebelum nie tak de pun macam nie, retak sikit2 tu biasa, yang nie macam teruk sangat......semua tangkap muat je. Dah tu tak bertanggungjawab, sepatutnya rumah tu dikunci untuk keselamatan. Ini tidak rumah tu tak berkunci sebab sebelum ambil kunci saya datang tengok rumah, tiba2 tolak pintu.....terbuka!!!!. Bila call budak kat opis pemaju tu yang selalu berurusan dengan saya, dia pun terkejut. Jadi tak hairan ler kalo paip dalam rumah tu tak ada......kena kebas!!!!!

Yang ini pula keadaan rumah saya, boleh cuci mata ye.....

di negeri melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri melaka - Google Blog Search


My Kerjaya Online: Kerjaya <b>di</b> Jabatan Mufti <b>Negeri Melaka</b>

Posted: 18 Dec 2012 12:59 AM PST

Kekosongan di Jabatan Mufti Negeri Melaka
1. Penolong Pegawai Teknologi Maklumat Gred F29
2. Penolong Pegawai Sains Gred C27
Tarikh Tutup: 28 Disember 2012
 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved