ads

Sabtu, 21 Disember 2013

04 di ramuan china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ramuan china - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Dec 2013 10:05 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tingkat hasil udang <b>di</b> Sungai <b>Ramuan China</b> - Utusan Online

Posted: 24 Jun 2013 11:43 AM PDT

AMIRUDDIN Yusof (dua dari kanan) dan Mas Ermieyati Samsudin (tiga dari kanan) bergambar beramai-ramai sebelum melepaskan sebahagian daripada 100,000 benih udang galah di Pangkalan Paya Lebar, baru-baru ini.

ALOR GAJAH 24 Jun - Sungai Ramuan China dekat sini akan terus menjadi punca rezeki nelayan sungai melalui hasil tangkapan udang galah.

Pengarah Perikanan negeri, Rosmawati Ghazali berkata, bagi menambah dan mengekalkan stok udang galah yang semakin berkurangan, pihaknya telah melepaskan sebanyak 100,000 ekor benih udang galah di sungai tersebut.

Menurutnya, usaha tersebut dilihat mampu meningkatkan hasil tangkapan kepada nelayan sungai selain ia mampu memberi kepuasan kepada pemancing yang kerap menjadikan sungai berkenaan sebagai lokasi memancing udang galah.

''Program pelepasan benih udang ini secara tidak langsung dapat memelihara sumber udang galah daripada pupus selain ia dapat melindungi stok di sepanjang sungai Ramuan China," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelepasan 100,000 ekor benih udang galah di Pengkalan Paya Lebar, Sungai Ramuan China di sini baru-baru ini.

Majlis perasmian telah disempurnakan Ahli Parlimen Masjid Tanah, Mas Ermieyati Shamsuddin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Limau, Amiruddin Yusof.

Rosmawati berkata, program pelepasan benih udang galah itu dilihat sebagai langkah terbaik untuk melestarikan sumber perikanan di sungai tersebut.

Justeru katanya, selain pelepasan benih udang galah di sepanjang sungai berkenaan, pihaknya turut akan melaksanakan pelepasan itu di beberapa sungai lain di negeri ini.

Beliau berkata, usaha yang dijalankan oleh jabatan itu sepatutnya turut mendapat sokongan padu daripada pihak swasta terutamanya pengeluar-pengeluar benih udang galah dengan memberi sumbangan meneruskan pelaksanaan program tersebut.

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Dec 2013 09:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 09:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2013 09:07 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2013 09:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 23 May 2013 09:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 08 May 2013 09:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2013 09:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Apr 2013 09:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Feb 2013 09:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Chinese</b> Clematis Root - Herba Semulajadi Malaysia - Herbal

Posted: 12 Dec 2011 12:00 AM PST

China Clematis Root adalah akar kering dan rimpang Clematis chinensis Osbeck., Clematis hexapetala Pall. atau Clematis manshurica Rupr. (Fam. Ranunculaceae).

Nama: Clematis China Root
Nama latin: Radix Clematidis
Lokasi: China

Gambaran keseluruhan

pedas dan masin di rasa, hangat di alam, ia bekerja pada saluran kandung kemih dan berhijrah sampai 12 saluran dan jaminan.

Menjadi pedas dan hangat untuk penyebaran exopathogens dan dingin, ramuan yang memiliki tindakan yang kuat menghilangkan angin-kelembapan, kliring stasis di saluran untuk meringankan arthralgia.

Sejak aksinya penyebaran yang kuat dan cenderung menyebabkan kecederaan pada tenaga vital, seharusnya tidak digunakan untuk masa yang lama.

Selain itu, juga mempunyai kesan kahak eliminasi dan pelunakan tulang ikan.

Sejarah: Clematis digunakan secara meluas oleh China untuk mengubati rematik angin-sejuk. Ini adalah ramuan yang berkesan untuk menghilangkan rasa sakit rematik dan simpulan.

Kerana sifat anti-rematik dan anti-diuretik digunakan untuk mengubati rematik dan keadaan penyakit rematik disebabkan oleh angin dingin dan kelembaban.

Keadaan ini boleh termasuk sakit rematik dan radang sendi, kejang, bengkak dan nyeri tetap atau penghijrahan, rasa, kejang-kejang punggung bawah, tendon, sendi atau lutut nyeri dan simpulan dan kerosakan motor.

Hal ini terutama kepada anda sakit rematik tubuh lebih rendah dan bagi pesakit yang mobiliti terganggu sebagai akibat dari rasa sakit dan sesak di pinggang, kaki dan kaki.

Ini ramuan China reserved dapat membantu merangsang aliran qi (tenaga) dan darah melalui meridian tubuh atau saluran tenaga sebagai ubat untuk menghilangkan rasa sakit dan ketidaknyamanan yang disebabkan oleh stagnasi cecair dan sirkulasi terhambat.

Kegunaan

* Menggalakkan peredaran meridian.
* Abraham mengusir angin dan kelembapan, mengeruk saluran dan mengurangkan rasa sakit: Untuk arthralgia taip angin-kelembapan, khususnya mereka yang mati rasa dan kejang otot.
* Dispersi limps dan menghidupkan kembali bengkak.
* Angin-basah sindrom obstruksi terwujud sebagai nyeri rematik, nyeri, nyeri dan mati rasa di sendi dan kerosakan motor.

Bahagian yang Digunakan

Akar atau rimpang

Tindakan

Untuk meringankan keadaan rematik, untuk menghilangkan hambatan agunan, dan mengurangkan rasa sakit.

Sumber

Akar dan rimpang dari semak trailing abadi, Clematic chinensis Osbeck. Atau C. hexapetala Pall. atau C. manshurica Rupr., Ranunculaceae keluarga.

Keselamatan

Tanaman ini merupakan kontraindikasi dalam seseorang dengan perlembagaan yang lemah.

Indikasi

1. Untuk arthralgia rematik, sakit sendi, kebas kaki, sering digunakan dalam kombinasi dengan akar ledebouriella, akar notopterygium dan Chuanxiong root untuk kliring struction stasis saluran untuk mengurangkan rasa nyeri.

2. Untuk tulang ikan kerongkong ditampal, herba ini digunakan dalam bentuk rebusan, menelan perlahan.

Chinese Clematis, Chinese Clematis kategori, sumber Chinese Clematis,Chinese Clematis tanaman, Chinese Clematis mengumpulkan dan memproses, Chinese Clematis ciri-ciri, komposisi kimia Chinese Clematis, fungsi Chinese Clematis, Chinese Clematis informasi, Chinese Clematis foto, Chinese Clematis gambar, video Chinese Clematis, Chinese Clematis akar, Chinese Clematis buah, buah-buahan, rumput dan buah-buahan, akar kering

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Mar 2013 09:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Dec 2012 09:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2012 09:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2012 09:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 09:40 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2012 09:47 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 09:14 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Tentang Kami..: Bantal, selimut tutup mayat

Posted: 04 Apr 2012 05:28 PM PDT


ALOR GAJAH – Misteri menyelubungi kematian seorang wanita apabila mayatnya ditemui atas katil dengan bantal dan kain selimut menutupi muka di rumahnya di Batu 24, Ramuan China Kecil di sini semalam. Bagaimanapun, tiada kesan kecederaan ditemui pada tubuhnya.

Mayat Amrah @ Sareah Abd. Rahman (gambar kecil), 78, yang merupakan bekas Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis ditemui pada pukul 8 pagi oleh seorang anak lelakinya yang menghantar sarapan ke rumah warga emas itu.

Menurut anak mangsa, Abdul Ghafar Daud, 55, sebelum menemui mayat ibunya, seperti biasa dia menghantar sarapan untuk dijamah ibunya sebelum pergi ke pejabatnya di Batu 25 di Ramuan China Kecil pada setiap hari kecuali hari Sabtu dan Ahad.

sumber : kosmo

Dia buat dah: Bantal, selimut tutup mayat

Posted: 04 Apr 2012 05:14 PM PDT

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 09:20 PM PDT

URL Sumber Asal :-

KOTAK DILETAKKAN DILUAR PAGAR RUMAH MELETUP, GADIS <b>...</b>

Posted: 01 Mar 2012 04:15 PM PST

KOTAK DILETAKKAN DILUAR PAGAR RUMAH MELETUP, GADIS CEDERA TERUK

0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

No of View :162

ANGGOTA polis menyiasat lokasi kejadian sebuah kotak meletup di Ramuan China Besar, Alor Gajah semalam.

ALOR GAJAH – Tindakan seorang gadis mengangkat sebuah kotak yang diletakkan di luar pagar rumahnya di Ramuan China Besar di sini semalam mengundang padah apabila kotak tersebut meletup dan mengeluarkan api sebaik barang itu disentuh mangsa.

Akibat kejadian pukul 8.45 pagi itu, mangsa Norasyikin Md. Esa, 27, melecur teruk pada kedua-dua belah kaki, tangan dan perut. Kotak berisi bom buatan sendiri itu bukan saja mengeluarkan bunyi letupan kuat malah menyebabkan api menjulang setinggi lima meter.

Sebelum kejadian, Norasyikin menemui kotak kecil warna putih di luar rumahnya ketika mangsa mahu ke tempat kerja di sebuah pasar raya di Masjid Tanah.

Di atas kotak tertera nama abang sulung mangsa, Saiful Eszwan Md. Esa, 35, yang bekerja sebagai kontraktor pembersihan.

Namun, kotak itu meletup sebaik Norasyikin yang merupakan anak keempat daripada enam beradik dan bekerja sebagai juruwang mengangkat kotak tersebut.

Adik bongsu mangsa, Ahmad Mustafa Md. Esa, 20, berkata, dia yang baru keluar dari bilik air terkejut mendengar satu letupan kuat.

Dapatkan info terkini dengan klik link ini

"Saya kemudian menjenguk melalui tingkap dan terkejut melihat badan kakak yang sedang berdiri tiba-tiba berasap sambil kakak menjerit-jerit kesakitan," katanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2012 09:23 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2012 09:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 09:33 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 09:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

KELAB GREENBOC: Negara Paling Selamat? Bekas Ketua Wanita <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2012 08:01 PM PDT

Nenek maut muka diserkup selimut, bantal

ALOR GAJAH: Bekas Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis, ditemui mati dalam keadaan hidung berdarah di kediamannya di Batu 24, Kampung Ramuan Cina Kecil, Lubok Cina, Masjid Tanah, dekat sini, pagi semalam.

CUCU mangsa, Azniza Abd Latif (kanan) tidak dapat menahan kesedihan melihat mayat Sareah (gambar kecil) di Alor Gajah, semalam.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin, berkata Sareah Abd Rahman, 78, ditemui seorang anak lelakinya, Abd Ghafar Daud, ketika berkunjung ke situ jam 8 pagi. Katanya, polis belum dapat mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa yang tinggal bersendirian di rumah berkenaan.

"Mayat wanita ini ditemui dalam keadaan terbaring atas katil di bilik tengah rumahnya dengan muka ditutup kain selimut dan bantal. Pemeriksaan lanjut mendapati dia tidak mengalami sebarang kecederaan luaran.

"Siasatan awal polis setakat ini mendapati tiada kesan pecah masuk di rumah itu, manakala barangan berharga termasuk wang tunai juga tidak hilang.

Berdasarkan soal siasat, kali terakhir dia dilihat pada jam 3.30 petang kelmarin," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini, semalam.

Sareah yang juga saudara kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taboh Naning, Datuk Latipah Omar menjadi Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis pada awal 1980-an dan bersara daripada politik sejak lebih 15 tahun lalu.
Umar Ali berkata, pihaknya perlu menunggu laporan bedah siasat bagi mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat kejadian itu supaya menghubungi balai polis berhampiran atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di talian 06-5562222.

Sementara itu, Abd Ghafar, 57, berkata beliau setiap hari menghantar sarapan kepada ibunya sebelum ke tempat kerja.

"Saya memanggil emak tetapi dia tidak menyahut. Saya kemudian meninggalkan sarapan untuknya dan terus ke tempat kerja.

"Apabila balik semula untuk memeriksa keadaannya, saya menemui emak terbaring di atas katil," katanya. -BH

Maut ditekup bantal

ALOR GAJAH - "Saya lihat plastik berisi kuih masih tergantung di pagar kawasan rumah menyebabkan saya rasa tidak sedap hati," kata Abd Ghafar Daud, 57.

Abd Ghafar adalah anak kedua kepada seorang warga emas yang ditemui mati, dipercayai lemas akibat mukanya ditekup dengan bantal di Kampung Ramuan China Kechil, Lubok China, di sini semalam.

Abd Ghafar berkata, biasanya dia akan menghantar sarapan pagi untuk ibunya, Sareah Abdul Rahman, 78, dengan menggantungkan plastik berisi makanan di pagar rumah dan ibunya akan mengambilnya sendiri.

"Pagi tadi (semalam) saya hantar sarapan pagi kira-kira jam 7.30 pagi sebelum pergi kerja.

"Kira-kira setengah jam selepas itu, saya berpatah balik melalui jalan di hadapan rumah emak tetapi saya hairan melihat plastik berisi kuih masih lagi tergantung menyebabkan saya tidak sedap hati dan mengesyaki sesuatu," katanya.

Menurutnya, dia segera masuk ke dalam rumah dan mendapati pintu terbuka sedikit sebelum melihat mangsa terbaring kaku atas katil di bilik belakang dengan keadaan muka ditekup dengan bantal yang dialas dengan kain selimut.

"Saya terkejut lihat keadaan emak dan terdapat juga kesan darah di hidungnya.

"Lebih menyayat hati, urat tangan emak kelihatan timbul, mungkin kesan daripada cubaan­nya mahu melepaskan diri," katanya.

Abd Ghafar berkata, kea­daan bilik juga berselerak dan dompet milik emaknya turut diselongkar.

"Terdapat juga beberapa keping sampul duit raya bertaburan atas lantai bilik.

"Malah selepas diperiksa, pintu bahagian belakang rumah juga ada kesan diumpil," katanya.

Menurutnya, berikutan itu, dia segera menghubungi polis memaklumkan kejadian berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superitendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin berkata, mangsa dipercayai lemas selepas mukanya ditekup dengan bantal.

Menurutnya, tiada kecederaan serius pada badan mangsa, namun terdapat darah keluar daripada hidung dipercayai akibat pergelutan.

"Siasatan awal mendapati, kali terakhir mangsa dilihat berada di rumah adalah sekitar 3.30 petang kelmarin (Selasa).

"Polis akan menjalankan siasatan terperinci untuk memastikan sama ada keja­dian ini melibatkan rompakan," katanya.

Umar Ali Saifuddin berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Melaka untuk dibedah siasat.

Sehubungan itu katanya, orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu diminta menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Alor Gajah menerusi talian 06-5562222 untuk membantu siasatan. -SH

Sungai Rapat Online: Bekas Ketua Wanita Umno Cawangan Solok <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2012 04:46 PM PDT


Misteri menyelubungi kematian seorang wanita apabila mayatnya ditemui atas katil dengan bantal dan kain selimut menutupi muka di rumahnya di Batu 24, Ramuan China Kecil di sini semalam. Bagaimanapun, tiada kesan kecederaan ditemui pada tubuhnya.

Mayat Amrah @ Sareah Abd. Rahman (gambar kecil), 78, yang merupakan bekas Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis ditemui pada pukul 8 pagi oleh seorang anak lelakinya yang menghantar sarapan ke rumah warga emas itu.

Menurut anak mangsa, Abdul Ghafar Daud, 55, sebelum menemui mayat ibunya, seperti biasa dia menghantar sarapan untuk dijamah ibunya sebelum pergi ke pejabatnya di Batu 25 di Ramuan China Kecil pada setiap hari kecuali hari Sabtu dan Ahad.

suatu perjalanan.. buat tatapan semua..: <b>Di</b> cafeteria itu, aku <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2013 06:55 PM PDT

Salam wrt. Alhamdulillah, masih diberi nikmat oleh Allah untuk mencoret. Tapi berlainan sedikit kerana sebelum ni mencoret bujang. Kini sudah tidak lagi.. hehehe..:) Alhamdulillah..

Hari ni hantar zaujah ke hospital Seremban. Zaf kerja seperti biasa. Pagi sampai petang. Keluar rumah dalam 5.30 pagi dan sampai pukul 6.00 pagi. Solat subuh di surau hospital. Tidur sementara menunggu Zaf review pesakit. Dalam 7.15, Zaf call ajak turun makan di cafeteria, tempat di mana aku sedang mencoret nota ini..:) tetapi Zaf x sempat makan lagi. Ada round di wad, so kena naik semula. Aku makan sorang2 ditemani makanan Zaf di hadapanku.. after mkn, minta tolong makcik yg mkn kt sebelah ni jaga jap mknn zaf. Aku ke kereta amek Samsung Note 10.1. Sambil tunggu, boleh access internet.

Hari ini masuk hari ke 9 aku menjadi suami kepada Insan bernama Zafirah. Banyak perkara yang menarik dan ada juga yang sedih sepanjang 9 hari ini. Banyak juga belajar perkara baru. Banyak yang akan kita temui bila bercinta lepas kahwin. Sangat seronok bersama insan yang x pernah kita kenal dengan dalam sebelum ini. Masing2 saling menjaga. Serah segalanya pada peliharaan Allah. Rupanya dengan begitu, Allah kurniakan apa yang kita hajatkan. Betul kata umi. Percayalah kepada istikharah... x caye? Cubalah!:) indah, ia sangat indah!

1 Jun 2013

hari pernikahan yang mendebarkan...:) berkumpul di masjid pilin, dijemput dengan tepak sireh. khutbah nikah, salam tok kadi. Salam ayah mertua, lafaz... alhamdulillah, sekali lafaz.:) baca lafaz taklik, solat sunat lepas nikah, bace doa kat ubun2 zaujah dan pakaikan rantai tangan,zaujah pula sarung cincin perak.. salam family, sanak saudara... makan...petang, ke pasar malam di pekan rembau. Beli satay. malam,makan satay dan pizza di rumah zaf. Orang 'derek' dtg umah. After that, balik umah di ramuan china kechil.

2 jun 2013 

majlis walimah di Dewan PPD Rembau. Baju colour pink. Jambu jugak la.hehe.. semua berjalan,lancar. 2 pasang pengantin berjalan seiringan. Naik atas pelamin, bergambar2, kemudian, makan di meja, suap menyuap sambil bergmbr... solat zohor, kemudian outdoor dengan zaujah. Cameramannya, abg badrul... tempat pilihan Taman seribu Bunga. Tak pernah tau pulak ada taman ni. Best jugak view dia. :) korang ade ker? Hehe.. shoot smpai pukul 6.30 petang. Lambat bukan sebab ape, perjalanan dr rembau ke sana amek masa lama. Kereta banyak dan ada polis kawal lalu lintas. Dah lampu hijau pun xle jalan sbb polis x bagi. Solat di Masjid MITC. Dengan baju pengantinnya.hehe.. after that, tros drive back home.

3 Jun 2013

Hari ni zaf dpt cuti. So, habiskan masa di rumah sahaja. Kemas2 bilik dan sebagainya.

4 Jun 2013

Pengalaman pertama hantar zaujah pergi kerja. Bangun pukul 4 pagi. Brtolak jam 4.30 pagi. Tyme pergi x ngantuk. Lepas solat subuh di masjid negeri, serious mengantok. So, tido dlm kereta. Dh siang sket, pindah kt depan JPNNS. Dh puas tido, baru gerak blik. Kemas2 bilik... ptg, amek zaf.

5 jun 2013

Ke pekan rembau dan sarapan, beli udang, brg dapur dan keprluan bilik. Beli zink juga. Ibu nak guna utk balut pokok durian. Sarapan dengan zaf di kedai makan dkt stesen bas Rembau. After that, hntr brg ke umah, then go to pantai Pengkalan Balak. Bentang tikar. Shooting gmbr sama2, sembang2, tukar2 buah fikiran. Banyak la... siap ade remaja2 yg istigfar. Ingat kitorg berdua2an, padahal...hanya kami jer tau. Bestnye cinta lepas kawin! Lepas puas sembang2, gi minum jus buah di kedai makan tepi pantai. Memang best!!! Then, back home.

Zaf oncall hari ni, masuk pukul 4petang. Drive alone. Petang tu aku nga ariff masak  telur goreng kicap. Tolong ibu mertua. Sbb nk bawa lauk ke program isra mikraj di masjid durian daun mlm trsebut. Ptg sket, ikat zink pada pkok durian supaya tupai xleh panjat.hehe.. kelakar pulak rasenye.. program start lps magrib dengan ceramah dr ustaz from seremban. Keluaran mesir. Ermm, agak kaum muda. So, aku terlelap.hehehe... lepas solat isyak jamuan mkn. Time ni mmg xle tido..hehe.. after hntr maklong dan ariff ke rumah, aku drive back home at ramuan china Kechil.

6 jun 2013

Sempena israj mikraj, semua ahli keluarga yg ada kat rumah berpuasa, kecuali atok kassim. Zaf pun nk puasa, tp  xsmpt sahur.sibuk dengan pesakit di wad. Berita sedih hari ini, Zaf excident di Seberang Batu Hampar. Terkejut juga. Zaf ngantuk drive. Cmni ceritanya, After poscall around 11.40, zaf call dengan cerianya... dia dh abes kerja dan nak drive balik. Dia kate nk singgah umah durian daun jap, amek brg2 n baju. Lepas tu terus ke ramuan china. Tapi, itulah.. malang tidak berbau. Kereta yg dipandunya berpusing dan masuk ke dalam longkang. Zaf ok x? Alhamdulillah, xde apa2. Merangkak jugakla zaf nk keluar kereta. Aku yg sedang menukar minyak hitam NAP 3886 terus memanggil umi. Kami terus memecut laju ke tempat kejadian dgn MBR 8756. 

Wat report kat ipd chembong. Solat zohor kat umah zaf. After that, tros ke senawang, urus insuran utk kete zaf. Bersama umi, ibu, aku, zaf. Penama kedua bukan zaf, so, kena denda around RM 400 la nnti. After that, hntr ibu blik umah, zaf ikut blik ke Ramuan China. Solat asar dan smbung wat minyak hitam kete jerung biru.

Mlm, tahlil dengan zaf, sembang2 dgn wan atok..

7 jun 2013

Zaf xde masalah dengan kemalangan tempoh hari. Solat subuh bersama2 dan kami round2 umah, amek suasana segar di kampung Ramuan China. Haa, sape nk rase suasana kmpung yg best, meh la dtg umah..:) zaf tolong masak, aku potong rambut sendiri.. haha. Mampu??!! Solat jumaat dan makan tghr dgn zaf. After that, hntr zaf ke hospital.oncall sekali lagi. Aku blik semula ke ramuan china. Mengantok btol drive, terhuyung hayang. X tahan sangat, depan masjid lubok china mnjadi tmpat beradu barang lima ke sepuluh minit.:) lps tu ok jer drive. So, sape2 yg ngantok memandu, tido dulu tepi jalan dulu k! 

Zaf ada workshop dan practical tomorrow, so minta doa dari semua ahli keluarga. Zaf sempat tido sejam, kmudian study smpai pagi.gitulah lumrah hidup seorang doktor. Hanya jauhari mengenal manikam, right?

8 jun 2013

Orang2 kat umah durian daun dah start kacau dodol. Aku pula sibuk mengemas brg2 nk pindah ke rumah durian daun. Zaf pulak habis pukul 10.15 menurut msg smlm. So, aku amek kptsan ke durian daun dahulu. Dpt jugak la kacau2 dodol sket. Amek bahagian la kirenya. Sbb dodol tu nk bawa masa menyalang. Lps tu pindah sket brg2 dr dlm kete ke dlm rumah. Zaf msj kate lmbt sket, dia stat workshop 9.30. So abes around 11.30.

Tros gerak ke seremban, amek zaf. Gi beli brg2 sket di terminal one. Hmm, Ujian tuhan, aircond yg selama ni sejuk dah berbunyi2. So, singgah kedai aircond di senawang... tukar cooling coil ori, RM 330. Motor enjin pulak bunyi.. tukar juga. Tmbh 150. So jadi RM 480. Alhamdulillah, motor enjin dia bagi yg besar sket. Rezeki. Sambil tunggu kete siap, ajak zaf makan di restoren nelayan. Mantap masakan di sini. Mcm2 menu dan best!

Kereta dah siap dan kami tros ke masjid senawang. Smbil2 drive belajar bahasa russia. 'Nyeit', 'daa', yg dua lagi dah lupa:D.. Solat zohor sama2. Blik umah, solat asar pulak. Ibu dan ayah kate, g menyalang. Penat juga sbnrnya masa ni. Tp, kuatkan juga. Dapat prgi 2 buah rumah. Rumah paksu dan maksu( abg nasir n kak shila pun ada). Sbnrnya ni la kg abg usop, suami kak ngah mun. :) then ke rumah abg Zainurin. Baru je blik umrah rabu hr tu. Abg nurin PPD ada bela kuda. Kuda2nya ada di istana raja melewar, dan di titian bintangor. Dia la sorg2 pemilik kuda padi rembau ini.... ooooo...

9 jun 2013

Hantar Zaf ke hospital pagi. Sarapan di cafeteria. Hari ni target nk duk kt sremban je. Kat lyar hujan lebat.  Bace2 blog dan email. 12 lebih gerak ke msjid negeri Sembilan. Iktikaf. Bace quran dan buku2. Lepas asar, trus ke hospital, jemput Zaf. Ke Taman Tasik Seremban. Beli2 jajan sket, mkn kat tepi tasik. Bincang2 sket. Then, gerak balik ke rumah. Solat mgrb, makn dan solat isyak. Then, menyalang ke rumah  maklong. Bang ngah pun ada. Mak long wat kuih badak berendam dan air nescafe. Mmg best!!  Alhamdulillah

10 jun 2013

Kerja hari pertama utk semester 2. Wow, mood cuti masih ada. Ngantuk juga di sekolah. Balik ptg. Dlm 6.10 pm, makan dgn zaf. Lps mgrb, ke Pekan Rembau. Beli brg blik sket. Mlm, menyalang lagi. Kali ni ke rumah induk. Nama sebenarnya Norhayati. Suaminya Pak Su  Syafie. Anaknya ada 4 orang. 2 laki, 2 perempuan. Macam biasa bawa penganan/dodol. Yang bestnye, induk masak sup daging. Aduh, sungguh tak sangka. Dalam mengenang kesedapan badak berendam mak long, dihidang pula dengan sup daging. Bertambah jugak aku mkn..hehe.. alhamdulillah. Selesai makan, mak long dgn bang ngah dtg. Sembang2 sket. Lepas tu minta diri utk pulang. Adakah esok menyalang lagi? Hmmmm...:)


04 di tanjung tuan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


<b>Tanjung Tuan</b> akan terus dikekal sebagai Taman Laut - Mohamad <b>...</b>

Posted: 13 Dec 2013 10:11 AM PST

SEREMBAN 13 Dis. - Kawasan di Tanjung Tuan dekat Port Dickson akan terus dikekalkan sebagai Taman Laut dan terletak di bawah Peraturan-peraturan Perikanan (Kawasan Larangan)(Pindaan) (1994), yang mana mengutip dan memungut cangkerang, batu karang dan ikan adalah dilarang kecuali dengan kebenaran bertulis.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kawasan ini perlu dipelihara supaya kehidupan lautnya tidak terjejas, apatah lagi wujudnya batu karang dan ikan berkualiti tinggi di situ.

''Kerajaan negeri bersama Jabatan Taman Laut Malaysia memang bersetuju supaya Tanjung Tuan sebelah Port Dickson diwartakan sebagai Taman Laut dalam usaha melindungi, memulihara dan mengurus secara berterusan ekosistem marin terutamanya terumbu karang serta kehidupan dasar laut," katanya dalam Persidangan Ketiga (Belanjawan) Penggal Pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Mohamad yang menjawab soalan tambahan Chai Tong Chai (PKR-Chuah) berkata, tidak semua pantai di Port Dickson mempunyai khazanah batu karang dan menjadi satu ancaman apabila wujud segelintir pihak yang merosakkan kehidupan akuakultur ini.

''Bila ada batu karang, maka banyak ikan. Apabila banyak ikan bermutu, ada pula pihak yang menjaring dan memukat ikan ini. Akibatnya, bukan sahaja ikan bermutu itu ditangkap, malah batu karang yang hidup di dalam dasar laut juga rosak dan musnah," tegasnya.

Bagaimanapun kata Mohamad, Jabatan Taman Laut Malaysia akan hanya mengeluar lesen berkala dan pada waktu tertentu bagi membolehkan penangkapan ikan dibuat di kawasan larangan ini.

Terdahulu, Tong Chai mengemukakan soalan lisan yang berkaitan dasar akuakultur negeri ini dan kesannya terhadap hasil pendapatan dan peluang ekonomi.

Kata Mohamad lagi, kerajaan negeri juga sentiasa memastikan pendapatan nelayan dipertingkatkan melalui pelepasan tukun tiruan di kawasan strategik bagi mengembangkan hasil akuakultur.

''Ini telah pun dilaksanakan sejak sekian lama dan nelayan terutamanya di Port Dickson sudah menikmati hasil daripada tukun tiruan ini," katanya lagi.

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Dec 2013 03:06 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Nov 2013 03:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2013 03:12 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

RUMAH API <b>TANJUNG TUAN</b> PORT DICKSON | sitiannallyssa

Posted: 26 Oct 2013 07:28 AM PDT


Salam untuk semua....aktiviti hunjung minggu..mendaki sejauh 700 meter untuk menjejakkan kaki ke Rumah Api Tanjung Tuan Port Dickson..Huh!!! boleh tahan penat...tapi sampai atas memang puas hati...pemandangan cantik

Untuk masuk dikenakan rm1 untuk dewasa dan bagi kanak-kanak tiada bayaran....Sebagai pengajaran untuk pergi ke sini pakailah "sport shoes"...disebabkan pergi tanpa dirancang, anak-anak tak memakai kelengkapan yang sepatutnya...kesannya kurang selesa...Kesimpulannya tempat ni sesuai dijadikan tempat riadah bersama keluarga di hujung minggu. Untuk bacaan lanjut klik sini

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Mar 2010 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Tanjung Tuan</b> Light House | DrPlaces

Posted: 23 Oct 2004 05:00 PM PDT

The light house is situated 17km south of Port Dickson,Negeri Sembilan. Formerly known as Cape Rachado. The light house is 130 years old which built by the Portugese in 1860 to help ships passing the harbour.

Built by the Portuguese in the 16th century, the lighthouse still holds vigil today. But the lighthouse is no longer just a vantage point to view trade or enemy ships sailing close to the coast. It now houses a revolving MEASAT Radar used for transmissions and communications.

To get to the top of the lighthouse, you must ascend a beautiful but narrow, spiral staircase with 72 steps. A stone staircase behind the lighthouse also makes access to the lighthouse easier. Once on top, you can enjoy an unobstructed 360-degree view of the coastline as well as the woodlands of the mainland.

GPS

2.4072446, 101.8522793

Attractions

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 03:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Coastal rainforest – <b>Tanjung Tuan</b> - Rainforest Journal

Posted: 15 Mar 2010 06:52 AM PDT

Tanjung Tuan or Cape Rochado is a cape with a small stand of primary coastal rainforest standing there. It is situated in Port Dickson, Negeri Sembilan, near the border with Melaka. The site is famous for being a stopover for migratory birds from Siberia and East Asia during their annual migratory flights. Raptors are commonly spotted during March, each year.

The forest reserve itself is just a relic patch of beach and coastal hill rainforest that hasn't been commercially logged. However, many traces of human activity can be seen inside the forest, and I bet the locals took some timber in the past for firewood, etc. All in all though, it is still "undisturbed" and pleasant trekking, if you want to venture into the trails. The entire forest is probably around 30+ hectares, or 80+ acres.

Tanjung Tuan is basically a hilly forested cape with a lighthouse at the top and a road leading to the summit and lighthouse. The lighthouse is closed most of the time, but there are trails leading down to the fairly pristine beaches below. There is even a small coral reef located offshore, it seems.

If you want to know how a primary coastal hill dipterocarp forest looks like in Peninsular Malaysia, Tanjung Tuan is one of the few remaining examples remaining on the West Coast. A nice little forest with an intact canopy and host to many small animals, birds, and insects. I hope it stays this way.

Tanjung Tuan forest reserve

The entrance to Tanjung Tuan forest reserve

Tanjung tuan road

The road that runs through Tanjung Tuan

Tanjung Tuan lighthouse

Tanjung Tuan or Cape Rochado lighthouse, dating back to the 16th century

Tanjung Tuan coastal hill forest

Tanjung Tuan coastal hill forest with a rocky shoreline

A type of kelat tree with papery bark

A type of kelat tree with papery bark similar to eucalyptus trees, near the summit.

Interior of Tanjung Tuan forest reserve

The interior of Tanjung Tuan forest reserve, resembling a lowland rainforest.

Coastal rainforest canopy

The intact coastal rainforest canopy of Tanjung Tuan, stands at more than 30 meters high.

Shorea leprosula

A fine example of Shorea leprosula, a dipterocarp tree. This one was nearly 40 meters tall.

Tags: , , , ,

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Nov 2013 03:24 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Nov 2013 03:06 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Aug 2013 03:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung tuan</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Aug 2013 03:24 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Zulheimy Ma&#39;amor: <b>TANJUNG TUAN</b>, PORT DICKSON

Posted: 19 Jun 2013 12:41 AM PDT

Rumah Api Tanjung Tuan adalah nama yang tidak asing bagi pelaut-pelaut yang menyusuri Selat Melaka. Terletak di Port Dickson Negeri Sembilan, rumah api ini merupakan yang tertua di Malaysia. 
Rumah Api adalah merupakan panduan penting bagi kapal-kapal yang berlayar di sekitar kawasan berdekatan terutama di waktu malam. 
Sebagai bekas Pelaut, ketika berkhidmat dengan Tentera Laut Di Raja Malaysia dan bertugas dengan kapal-kapal TLDM ketika itu... kapal saya sering melalui Selat Melaka dan setiap kali melayari Selat Melaka, kami sering melalui perairan Tg Tuan.  Ketika itu di atas dek kapal, saya sering melihat Rumah Api Tanjung Tuan ini dari kapal. Ketika itu pernah terfikir dalam hati bahawa satu hari nanti saya ingin mengunjungi rumah api ini.....
Ternyata apa yang pernah saya fikirkan puluhan tahun dahulu menjadi kenyataan ketika saya bekerja dengan sebuah badan NGO iaitu Yayasan Jantung Malaysia yang ketika itu mengadakan Kursus Motivasi di Casa Rachado Beach Resort yang terletak tidak jauh dari Rumah Api Tg.Tuan. Kursus yang berlansung selama 2 hari itu turut memasukan acara lawatan ke Rumah Api Tg Tuan dalam program latihan. Ini ialah kerana untuk sampai ke Rumah Api tersebut terpaksa mendaki lorong berbukit yang memerlukan kekuatan mental dan fizikal.
Tanjung Tuan yang juga dikenali sebagai Cape Rachado mengambil sempena nama "Battle of Cape Rachado" berlaku pada tahun 1606 antara Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) dengan Armada Portugis yang akhirnya membawa kepada penyerahan Melaka oleh Portugis kepada Belanda pada tahun 1641.
Rumah Api ini dibina oleh Portugis pada tahun 1528 untuk membantu kapal-kapal memasuki pelabuhan Melaka ketika itu. Rumah Api ini dibina semula oleh British pada tahun  1817 semasa pemerintahan sementara British dibawah arahan Sir William Farquhar.
Pada tahun 1990, Rumah Api ini menempatkan Radar MEASAT yang dibina untuk memantau lalu lintas kapal di Selat Melaka dan membantu dalam komunikasi. 

Melihat lautan luas dari Rumah Api ini mengimbau kembali kenangan ketika saya bertugas di kapal dulu.... kalau dulu saya sering memerhatikan rumah api Tg Tuan ini dari atas dek kapal... kini saya berada di Rumah Api Tg Tuan dan melihat lautan luas yang suatu ketika dulu disinilah saya memerah keringat dan juga adalah lubuk rezeki saya suatu ketika dulu. Sungguh sayu rasa hati bila memikirkan yang saya pernah melayari lautan ini... 

Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa di Tg Tuan ini terdapat pusaran air yang ganas yang pernah menenggelamkan sekurang-kurangnya 4 buah kapal perang milik Belanda dan Portugis sekitar tahun 1605. 
Banyak kisah-kisah misteri yang diceritakan mengenai Tanjung Tuan ini... sejauh mana kebenarannya ... hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. 
Saya juga pernah mengalami beberapa peristiwa aneh setiap kali  kapal melintasi Tg Tuan... kapal akan terputus hubungan radio (Radio Silence) kerana aku ketika itu adalah anggota Komunikasi TLDM... perkara ini jarang berlaku di tempat lain.. cuma di Tg Tuan sahaja hubungan radio akan terputus... tidak kedengaran apa - apa pancaran pun dari mana - mana stesen. 
Hal ini memang banyak kali terjadi terutama ketika aku bertugas dengan kapal  Ronda TLDM KD Sri Negri Sembilan ketika itu... apakah mungkin agaknya secara kebetulan nama kapal saya bertugas ini adalah nama negeri terletaknya Tg Tuan ini....
Wallahu Alam



Melihat matahari terbenam di Tg Tuan adalah merupakan suatu pemandangan yang cukup indah dan sangat cantik sekali. Saya tidak melepaskan peluang untuk mengabadikan kenangan itu dalam sebuah foto yang saya ambil.

CASA RACHADO BEACH RESORT, PORT DICKSON, NS



Casa Rachado Beach Resort, Tanjung Tuan Port Dickson, N.Sembilan adalah penginapan kami ketika kursus motivasi tersebut dijalankan dari 11 - 12 February 2012...

Zulheimy Maamor
19.6.2013





 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved