ads

Ahad, 9 Februari 2014

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


Lelaki serang polis <b>di</b> Alor Gajah mati ditembak - Harakah Daily

Posted: 07 Feb 2014 11:03 PM PST

ALOR GAJAH: Seorang lelaki yang menyerang anggota polis dengan senjata tajam mati ditembak di Machap Umboo, Durian Tunggal di sini malam tadi.
    
Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Supt Mohamad Laham berkata lelaki yang berumur 37 tahun itu meninggal semasa dibedah untuk merawat kecederaannya di Hospital Melaka.
    
Beliau berkata pihak polis pada mulanya menerima panggilan daripada jiran suspek pada pukul 3.00 petang semalam memberitahu suspek telah datang ke rumahnya dengan bersenjatakan pisau dan mengugut mahu mencederakannya.
    
"Sepasukan polis lalu dihantar ke lokasi kejadian namun suspek telah mengurung diri di dalam rumahnya. Anggota polis telah ditempatkan di kawasan rumah suspek bagi mengawasinya," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Alor Gajah di sini hari ini.
    
Beliau berkata pada pukul 9 malam, suspek telah keluar daripada rumahnya dengan memegang senjata tajam di kedua-dua belah tangan dan melibaskan senjata itu kepada orang awam dan anggota polis.
    
Mohamad berkata lelaki itu kemudiannya menaiki motosikal dan lari bersembunyi di sebuah kebun kelapa sawit di kawasan berhampiran.
    
"Pihak polis cuba memujuk mangsa untuk menyerah diri selama kira-kira 10 minit dan pada pukul 9.30 malam, suspek tiba-tiba meluru keluar lalu cuba menyerang anggota polis.
    
"Untuk mempertahankan diri, anggota polis terpaksa melepaskan sedas tembakan ke arah suspek mengakibatkan suspek rebah ke tanah," katanya.
    
Dipercayai suspek mahu mencederakan jirannya kerana marah jirannya itu pernah mengintai isterinya mandi. – Bernama

04 di ramuan china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ramuan china - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Aug 2013 09:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Aug 2013 09:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jul 2013 09:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2013 09:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2013 09:07 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2013 09:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 23 May 2013 09:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 08 May 2013 09:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2013 09:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Apr 2013 09:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Feb 2013 09:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Chinese</b> Clematis Root - Herba Semulajadi Malaysia - Herbal

Posted: 12 Dec 2011 12:00 AM PST

China Clematis Root adalah akar kering dan rimpang Clematis chinensis Osbeck., Clematis hexapetala Pall. atau Clematis manshurica Rupr. (Fam. Ranunculaceae).

Nama: Clematis China Root
Nama latin: Radix Clematidis
Lokasi: China

Gambaran keseluruhan

pedas dan masin di rasa, hangat di alam, ia bekerja pada saluran kandung kemih dan berhijrah sampai 12 saluran dan jaminan.

Menjadi pedas dan hangat untuk penyebaran exopathogens dan dingin, ramuan yang memiliki tindakan yang kuat menghilangkan angin-kelembapan, kliring stasis di saluran untuk meringankan arthralgia.

Sejak aksinya penyebaran yang kuat dan cenderung menyebabkan kecederaan pada tenaga vital, seharusnya tidak digunakan untuk masa yang lama.

Selain itu, juga mempunyai kesan kahak eliminasi dan pelunakan tulang ikan.

Sejarah: Clematis digunakan secara meluas oleh China untuk mengubati rematik angin-sejuk. Ini adalah ramuan yang berkesan untuk menghilangkan rasa sakit rematik dan simpulan.

Kerana sifat anti-rematik dan anti-diuretik digunakan untuk mengubati rematik dan keadaan penyakit rematik disebabkan oleh angin dingin dan kelembaban.

Keadaan ini boleh termasuk sakit rematik dan radang sendi, kejang, bengkak dan nyeri tetap atau penghijrahan, rasa, kejang-kejang punggung bawah, tendon, sendi atau lutut nyeri dan simpulan dan kerosakan motor.

Hal ini terutama kepada anda sakit rematik tubuh lebih rendah dan bagi pesakit yang mobiliti terganggu sebagai akibat dari rasa sakit dan sesak di pinggang, kaki dan kaki.

Ini ramuan China reserved dapat membantu merangsang aliran qi (tenaga) dan darah melalui meridian tubuh atau saluran tenaga sebagai ubat untuk menghilangkan rasa sakit dan ketidaknyamanan yang disebabkan oleh stagnasi cecair dan sirkulasi terhambat.

Kegunaan

* Menggalakkan peredaran meridian.
* Abraham mengusir angin dan kelembapan, mengeruk saluran dan mengurangkan rasa sakit: Untuk arthralgia taip angin-kelembapan, khususnya mereka yang mati rasa dan kejang otot.
* Dispersi limps dan menghidupkan kembali bengkak.
* Angin-basah sindrom obstruksi terwujud sebagai nyeri rematik, nyeri, nyeri dan mati rasa di sendi dan kerosakan motor.

Bahagian yang Digunakan

Akar atau rimpang

Tindakan

Untuk meringankan keadaan rematik, untuk menghilangkan hambatan agunan, dan mengurangkan rasa sakit.

Sumber

Akar dan rimpang dari semak trailing abadi, Clematic chinensis Osbeck. Atau C. hexapetala Pall. atau C. manshurica Rupr., Ranunculaceae keluarga.

Keselamatan

Tanaman ini merupakan kontraindikasi dalam seseorang dengan perlembagaan yang lemah.

Indikasi

1. Untuk arthralgia rematik, sakit sendi, kebas kaki, sering digunakan dalam kombinasi dengan akar ledebouriella, akar notopterygium dan Chuanxiong root untuk kliring struction stasis saluran untuk mengurangkan rasa nyeri.

2. Untuk tulang ikan kerongkong ditampal, herba ini digunakan dalam bentuk rebusan, menelan perlahan.

Chinese Clematis, Chinese Clematis kategori, sumber Chinese Clematis,Chinese Clematis tanaman, Chinese Clematis mengumpulkan dan memproses, Chinese Clematis ciri-ciri, komposisi kimia Chinese Clematis, fungsi Chinese Clematis, Chinese Clematis informasi, Chinese Clematis foto, Chinese Clematis gambar, video Chinese Clematis, Chinese Clematis akar, Chinese Clematis buah, buah-buahan, rumput dan buah-buahan, akar kering

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Mar 2013 09:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Dec 2012 09:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2012 09:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2012 09:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2012 09:40 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2012 09:47 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 09:14 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Tentang Kami..: Bantal, selimut tutup mayat

Posted: 04 Apr 2012 05:28 PM PDT


ALOR GAJAH – Misteri menyelubungi kematian seorang wanita apabila mayatnya ditemui atas katil dengan bantal dan kain selimut menutupi muka di rumahnya di Batu 24, Ramuan China Kecil di sini semalam. Bagaimanapun, tiada kesan kecederaan ditemui pada tubuhnya.

Mayat Amrah @ Sareah Abd. Rahman (gambar kecil), 78, yang merupakan bekas Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis ditemui pada pukul 8 pagi oleh seorang anak lelakinya yang menghantar sarapan ke rumah warga emas itu.

Menurut anak mangsa, Abdul Ghafar Daud, 55, sebelum menemui mayat ibunya, seperti biasa dia menghantar sarapan untuk dijamah ibunya sebelum pergi ke pejabatnya di Batu 25 di Ramuan China Kecil pada setiap hari kecuali hari Sabtu dan Ahad.

sumber : kosmo

Dia buat dah: Bantal, selimut tutup mayat

Posted: 04 Apr 2012 05:14 PM PDT

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 09:20 PM PDT

URL Sumber Asal :-

KOTAK DILETAKKAN DILUAR PAGAR RUMAH MELETUP, GADIS <b>...</b>

Posted: 01 Mar 2012 04:15 PM PST

KOTAK DILETAKKAN DILUAR PAGAR RUMAH MELETUP, GADIS CEDERA TERUK

0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

No of View :162

ANGGOTA polis menyiasat lokasi kejadian sebuah kotak meletup di Ramuan China Besar, Alor Gajah semalam.

ALOR GAJAH – Tindakan seorang gadis mengangkat sebuah kotak yang diletakkan di luar pagar rumahnya di Ramuan China Besar di sini semalam mengundang padah apabila kotak tersebut meletup dan mengeluarkan api sebaik barang itu disentuh mangsa.

Akibat kejadian pukul 8.45 pagi itu, mangsa Norasyikin Md. Esa, 27, melecur teruk pada kedua-dua belah kaki, tangan dan perut. Kotak berisi bom buatan sendiri itu bukan saja mengeluarkan bunyi letupan kuat malah menyebabkan api menjulang setinggi lima meter.

Sebelum kejadian, Norasyikin menemui kotak kecil warna putih di luar rumahnya ketika mangsa mahu ke tempat kerja di sebuah pasar raya di Masjid Tanah.

Di atas kotak tertera nama abang sulung mangsa, Saiful Eszwan Md. Esa, 35, yang bekerja sebagai kontraktor pembersihan.

Namun, kotak itu meletup sebaik Norasyikin yang merupakan anak keempat daripada enam beradik dan bekerja sebagai juruwang mengangkat kotak tersebut.

Adik bongsu mangsa, Ahmad Mustafa Md. Esa, 20, berkata, dia yang baru keluar dari bilik air terkejut mendengar satu letupan kuat.

Dapatkan info terkini dengan klik link ini

"Saya kemudian menjenguk melalui tingkap dan terkejut melihat badan kakak yang sedang berdiri tiba-tiba berasap sambil kakak menjerit-jerit kesakitan," katanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2012 09:23 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2012 09:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 09:33 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di ramuan china</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2012 09:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

KELAB GREENBOC: Negara Paling Selamat? Bekas Ketua Wanita <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2012 08:01 PM PDT

Nenek maut muka diserkup selimut, bantal

ALOR GAJAH: Bekas Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis, ditemui mati dalam keadaan hidung berdarah di kediamannya di Batu 24, Kampung Ramuan Cina Kecil, Lubok Cina, Masjid Tanah, dekat sini, pagi semalam.

CUCU mangsa, Azniza Abd Latif (kanan) tidak dapat menahan kesedihan melihat mayat Sareah (gambar kecil) di Alor Gajah, semalam.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin, berkata Sareah Abd Rahman, 78, ditemui seorang anak lelakinya, Abd Ghafar Daud, ketika berkunjung ke situ jam 8 pagi. Katanya, polis belum dapat mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa yang tinggal bersendirian di rumah berkenaan.

"Mayat wanita ini ditemui dalam keadaan terbaring atas katil di bilik tengah rumahnya dengan muka ditutup kain selimut dan bantal. Pemeriksaan lanjut mendapati dia tidak mengalami sebarang kecederaan luaran.

"Siasatan awal polis setakat ini mendapati tiada kesan pecah masuk di rumah itu, manakala barangan berharga termasuk wang tunai juga tidak hilang.

Berdasarkan soal siasat, kali terakhir dia dilihat pada jam 3.30 petang kelmarin," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini, semalam.

Sareah yang juga saudara kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taboh Naning, Datuk Latipah Omar menjadi Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis pada awal 1980-an dan bersara daripada politik sejak lebih 15 tahun lalu.
Umar Ali berkata, pihaknya perlu menunggu laporan bedah siasat bagi mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat kejadian itu supaya menghubungi balai polis berhampiran atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di talian 06-5562222.

Sementara itu, Abd Ghafar, 57, berkata beliau setiap hari menghantar sarapan kepada ibunya sebelum ke tempat kerja.

"Saya memanggil emak tetapi dia tidak menyahut. Saya kemudian meninggalkan sarapan untuknya dan terus ke tempat kerja.

"Apabila balik semula untuk memeriksa keadaannya, saya menemui emak terbaring di atas katil," katanya. -BH

Maut ditekup bantal

ALOR GAJAH - "Saya lihat plastik berisi kuih masih tergantung di pagar kawasan rumah menyebabkan saya rasa tidak sedap hati," kata Abd Ghafar Daud, 57.

Abd Ghafar adalah anak kedua kepada seorang warga emas yang ditemui mati, dipercayai lemas akibat mukanya ditekup dengan bantal di Kampung Ramuan China Kechil, Lubok China, di sini semalam.

Abd Ghafar berkata, biasanya dia akan menghantar sarapan pagi untuk ibunya, Sareah Abdul Rahman, 78, dengan menggantungkan plastik berisi makanan di pagar rumah dan ibunya akan mengambilnya sendiri.

"Pagi tadi (semalam) saya hantar sarapan pagi kira-kira jam 7.30 pagi sebelum pergi kerja.

"Kira-kira setengah jam selepas itu, saya berpatah balik melalui jalan di hadapan rumah emak tetapi saya hairan melihat plastik berisi kuih masih lagi tergantung menyebabkan saya tidak sedap hati dan mengesyaki sesuatu," katanya.

Menurutnya, dia segera masuk ke dalam rumah dan mendapati pintu terbuka sedikit sebelum melihat mangsa terbaring kaku atas katil di bilik belakang dengan keadaan muka ditekup dengan bantal yang dialas dengan kain selimut.

"Saya terkejut lihat keadaan emak dan terdapat juga kesan darah di hidungnya.

"Lebih menyayat hati, urat tangan emak kelihatan timbul, mungkin kesan daripada cubaan­nya mahu melepaskan diri," katanya.

Abd Ghafar berkata, kea­daan bilik juga berselerak dan dompet milik emaknya turut diselongkar.

"Terdapat juga beberapa keping sampul duit raya bertaburan atas lantai bilik.

"Malah selepas diperiksa, pintu bahagian belakang rumah juga ada kesan diumpil," katanya.

Menurutnya, berikutan itu, dia segera menghubungi polis memaklumkan kejadian berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superitendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin berkata, mangsa dipercayai lemas selepas mukanya ditekup dengan bantal.

Menurutnya, tiada kecederaan serius pada badan mangsa, namun terdapat darah keluar daripada hidung dipercayai akibat pergelutan.

"Siasatan awal mendapati, kali terakhir mangsa dilihat berada di rumah adalah sekitar 3.30 petang kelmarin (Selasa).

"Polis akan menjalankan siasatan terperinci untuk memastikan sama ada keja­dian ini melibatkan rompakan," katanya.

Umar Ali Saifuddin berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Melaka untuk dibedah siasat.

Sehubungan itu katanya, orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu diminta menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Alor Gajah menerusi talian 06-5562222 untuk membantu siasatan. -SH

Sungai Rapat Online: Bekas Ketua Wanita Umno Cawangan Solok <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2012 04:46 PM PDT


Misteri menyelubungi kematian seorang wanita apabila mayatnya ditemui atas katil dengan bantal dan kain selimut menutupi muka di rumahnya di Batu 24, Ramuan China Kecil di sini semalam. Bagaimanapun, tiada kesan kecederaan ditemui pada tubuhnya.

Mayat Amrah @ Sareah Abd. Rahman (gambar kecil), 78, yang merupakan bekas Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis ditemui pada pukul 8 pagi oleh seorang anak lelakinya yang menghantar sarapan ke rumah warga emas itu.

Menurut anak mangsa, Abdul Ghafar Daud, 55, sebelum menemui mayat ibunya, seperti biasa dia menghantar sarapan untuk dijamah ibunya sebelum pergi ke pejabatnya di Batu 25 di Ramuan China Kecil pada setiap hari kecuali hari Sabtu dan Ahad.

suatu perjalanan.. buat tatapan semua..: <b>Di</b> cafeteria itu, aku <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2013 06:55 PM PDT

Salam wrt. Alhamdulillah, masih diberi nikmat oleh Allah untuk mencoret. Tapi berlainan sedikit kerana sebelum ni mencoret bujang. Kini sudah tidak lagi.. hehehe..:) Alhamdulillah..

Hari ni hantar zaujah ke hospital Seremban. Zaf kerja seperti biasa. Pagi sampai petang. Keluar rumah dalam 5.30 pagi dan sampai pukul 6.00 pagi. Solat subuh di surau hospital. Tidur sementara menunggu Zaf review pesakit. Dalam 7.15, Zaf call ajak turun makan di cafeteria, tempat di mana aku sedang mencoret nota ini..:) tetapi Zaf x sempat makan lagi. Ada round di wad, so kena naik semula. Aku makan sorang2 ditemani makanan Zaf di hadapanku.. after mkn, minta tolong makcik yg mkn kt sebelah ni jaga jap mknn zaf. Aku ke kereta amek Samsung Note 10.1. Sambil tunggu, boleh access internet.

Hari ini masuk hari ke 9 aku menjadi suami kepada Insan bernama Zafirah. Banyak perkara yang menarik dan ada juga yang sedih sepanjang 9 hari ini. Banyak juga belajar perkara baru. Banyak yang akan kita temui bila bercinta lepas kahwin. Sangat seronok bersama insan yang x pernah kita kenal dengan dalam sebelum ini. Masing2 saling menjaga. Serah segalanya pada peliharaan Allah. Rupanya dengan begitu, Allah kurniakan apa yang kita hajatkan. Betul kata umi. Percayalah kepada istikharah... x caye? Cubalah!:) indah, ia sangat indah!

1 Jun 2013

hari pernikahan yang mendebarkan...:) berkumpul di masjid pilin, dijemput dengan tepak sireh. khutbah nikah, salam tok kadi. Salam ayah mertua, lafaz... alhamdulillah, sekali lafaz.:) baca lafaz taklik, solat sunat lepas nikah, bace doa kat ubun2 zaujah dan pakaikan rantai tangan,zaujah pula sarung cincin perak.. salam family, sanak saudara... makan...petang, ke pasar malam di pekan rembau. Beli satay. malam,makan satay dan pizza di rumah zaf. Orang 'derek' dtg umah. After that, balik umah di ramuan china kechil.

2 jun 2013 

majlis walimah di Dewan PPD Rembau. Baju colour pink. Jambu jugak la.hehe.. semua berjalan,lancar. 2 pasang pengantin berjalan seiringan. Naik atas pelamin, bergambar2, kemudian, makan di meja, suap menyuap sambil bergmbr... solat zohor, kemudian outdoor dengan zaujah. Cameramannya, abg badrul... tempat pilihan Taman seribu Bunga. Tak pernah tau pulak ada taman ni. Best jugak view dia. :) korang ade ker? Hehe.. shoot smpai pukul 6.30 petang. Lambat bukan sebab ape, perjalanan dr rembau ke sana amek masa lama. Kereta banyak dan ada polis kawal lalu lintas. Dah lampu hijau pun xle jalan sbb polis x bagi. Solat di Masjid MITC. Dengan baju pengantinnya.hehe.. after that, tros drive back home.

3 Jun 2013

Hari ni zaf dpt cuti. So, habiskan masa di rumah sahaja. Kemas2 bilik dan sebagainya.

4 Jun 2013

Pengalaman pertama hantar zaujah pergi kerja. Bangun pukul 4 pagi. Brtolak jam 4.30 pagi. Tyme pergi x ngantuk. Lepas solat subuh di masjid negeri, serious mengantok. So, tido dlm kereta. Dh siang sket, pindah kt depan JPNNS. Dh puas tido, baru gerak blik. Kemas2 bilik... ptg, amek zaf.

5 jun 2013

Ke pekan rembau dan sarapan, beli udang, brg dapur dan keprluan bilik. Beli zink juga. Ibu nak guna utk balut pokok durian. Sarapan dengan zaf di kedai makan dkt stesen bas Rembau. After that, hntr brg ke umah, then go to pantai Pengkalan Balak. Bentang tikar. Shooting gmbr sama2, sembang2, tukar2 buah fikiran. Banyak la... siap ade remaja2 yg istigfar. Ingat kitorg berdua2an, padahal...hanya kami jer tau. Bestnye cinta lepas kawin! Lepas puas sembang2, gi minum jus buah di kedai makan tepi pantai. Memang best!!! Then, back home.

Zaf oncall hari ni, masuk pukul 4petang. Drive alone. Petang tu aku nga ariff masak  telur goreng kicap. Tolong ibu mertua. Sbb nk bawa lauk ke program isra mikraj di masjid durian daun mlm trsebut. Ptg sket, ikat zink pada pkok durian supaya tupai xleh panjat.hehe.. kelakar pulak rasenye.. program start lps magrib dengan ceramah dr ustaz from seremban. Keluaran mesir. Ermm, agak kaum muda. So, aku terlelap.hehehe... lepas solat isyak jamuan mkn. Time ni mmg xle tido..hehe.. after hntr maklong dan ariff ke rumah, aku drive back home at ramuan china Kechil.

6 jun 2013

Sempena israj mikraj, semua ahli keluarga yg ada kat rumah berpuasa, kecuali atok kassim. Zaf pun nk puasa, tp  xsmpt sahur.sibuk dengan pesakit di wad. Berita sedih hari ini, Zaf excident di Seberang Batu Hampar. Terkejut juga. Zaf ngantuk drive. Cmni ceritanya, After poscall around 11.40, zaf call dengan cerianya... dia dh abes kerja dan nak drive balik. Dia kate nk singgah umah durian daun jap, amek brg2 n baju. Lepas tu terus ke ramuan china. Tapi, itulah.. malang tidak berbau. Kereta yg dipandunya berpusing dan masuk ke dalam longkang. Zaf ok x? Alhamdulillah, xde apa2. Merangkak jugakla zaf nk keluar kereta. Aku yg sedang menukar minyak hitam NAP 3886 terus memanggil umi. Kami terus memecut laju ke tempat kejadian dgn MBR 8756. 

Wat report kat ipd chembong. Solat zohor kat umah zaf. After that, tros ke senawang, urus insuran utk kete zaf. Bersama umi, ibu, aku, zaf. Penama kedua bukan zaf, so, kena denda around RM 400 la nnti. After that, hntr ibu blik umah, zaf ikut blik ke Ramuan China. Solat asar dan smbung wat minyak hitam kete jerung biru.

Mlm, tahlil dengan zaf, sembang2 dgn wan atok..

7 jun 2013

Zaf xde masalah dengan kemalangan tempoh hari. Solat subuh bersama2 dan kami round2 umah, amek suasana segar di kampung Ramuan China. Haa, sape nk rase suasana kmpung yg best, meh la dtg umah..:) zaf tolong masak, aku potong rambut sendiri.. haha. Mampu??!! Solat jumaat dan makan tghr dgn zaf. After that, hntr zaf ke hospital.oncall sekali lagi. Aku blik semula ke ramuan china. Mengantok btol drive, terhuyung hayang. X tahan sangat, depan masjid lubok china mnjadi tmpat beradu barang lima ke sepuluh minit.:) lps tu ok jer drive. So, sape2 yg ngantok memandu, tido dulu tepi jalan dulu k! 

Zaf ada workshop dan practical tomorrow, so minta doa dari semua ahli keluarga. Zaf sempat tido sejam, kmudian study smpai pagi.gitulah lumrah hidup seorang doktor. Hanya jauhari mengenal manikam, right?

8 jun 2013

Orang2 kat umah durian daun dah start kacau dodol. Aku pula sibuk mengemas brg2 nk pindah ke rumah durian daun. Zaf pulak habis pukul 10.15 menurut msg smlm. So, aku amek kptsan ke durian daun dahulu. Dpt jugak la kacau2 dodol sket. Amek bahagian la kirenya. Sbb dodol tu nk bawa masa menyalang. Lps tu pindah sket brg2 dr dlm kete ke dlm rumah. Zaf msj kate lmbt sket, dia stat workshop 9.30. So abes around 11.30.

Tros gerak ke seremban, amek zaf. Gi beli brg2 sket di terminal one. Hmm, Ujian tuhan, aircond yg selama ni sejuk dah berbunyi2. So, singgah kedai aircond di senawang... tukar cooling coil ori, RM 330. Motor enjin pulak bunyi.. tukar juga. Tmbh 150. So jadi RM 480. Alhamdulillah, motor enjin dia bagi yg besar sket. Rezeki. Sambil tunggu kete siap, ajak zaf makan di restoren nelayan. Mantap masakan di sini. Mcm2 menu dan best!

Kereta dah siap dan kami tros ke masjid senawang. Smbil2 drive belajar bahasa russia. 'Nyeit', 'daa', yg dua lagi dah lupa:D.. Solat zohor sama2. Blik umah, solat asar pulak. Ibu dan ayah kate, g menyalang. Penat juga sbnrnya masa ni. Tp, kuatkan juga. Dapat prgi 2 buah rumah. Rumah paksu dan maksu( abg nasir n kak shila pun ada). Sbnrnya ni la kg abg usop, suami kak ngah mun. :) then ke rumah abg Zainurin. Baru je blik umrah rabu hr tu. Abg nurin PPD ada bela kuda. Kuda2nya ada di istana raja melewar, dan di titian bintangor. Dia la sorg2 pemilik kuda padi rembau ini.... ooooo...

9 jun 2013

Hantar Zaf ke hospital pagi. Sarapan di cafeteria. Hari ni target nk duk kt sremban je. Kat lyar hujan lebat.  Bace2 blog dan email. 12 lebih gerak ke msjid negeri Sembilan. Iktikaf. Bace quran dan buku2. Lepas asar, trus ke hospital, jemput Zaf. Ke Taman Tasik Seremban. Beli2 jajan sket, mkn kat tepi tasik. Bincang2 sket. Then, gerak balik ke rumah. Solat mgrb, makn dan solat isyak. Then, menyalang ke rumah  maklong. Bang ngah pun ada. Mak long wat kuih badak berendam dan air nescafe. Mmg best!!  Alhamdulillah

10 jun 2013

Kerja hari pertama utk semester 2. Wow, mood cuti masih ada. Ngantuk juga di sekolah. Balik ptg. Dlm 6.10 pm, makan dgn zaf. Lps mgrb, ke Pekan Rembau. Beli brg blik sket. Mlm, menyalang lagi. Kali ni ke rumah induk. Nama sebenarnya Norhayati. Suaminya Pak Su  Syafie. Anaknya ada 4 orang. 2 laki, 2 perempuan. Macam biasa bawa penganan/dodol. Yang bestnye, induk masak sup daging. Aduh, sungguh tak sangka. Dalam mengenang kesedapan badak berendam mak long, dihidang pula dengan sup daging. Bertambah jugak aku mkn..hehe.. alhamdulillah. Selesai makan, mak long dgn bang ngah dtg. Sembang2 sket. Lepas tu minta diri utk pulang. Adakah esok menyalang lagi? Hmmmm...:)


04 di sungai udang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai udang - Google Blog Search


memancing <b>udang</b> galah <b>di sungai</b> timun, negeri sembilan...

Posted: 26 Nov 2013 09:30 PM PST

Pengalaman memancing di Laut Dalam, di Kuala Terengganu, memancing ikan di Tasik Kenyir dan Tasik Banding serta mencandat sotong di Pulau Kapas telah banyak meninggalkan kenangan manis dalam hidup aku, walaupun ianya tidaklah berbaloi kerana memerlukan perbelanjaan yang besar berbanding hasil tangkapan yang diperolehi, tetapi ianya tidaklah menjadi soal sangat kerana apa yang penting adalah kepuasan semasa melakukan aktiviti tersebut terutama sekali apabila dilakukan bersama rakan-rakan seperjuangan yang mempunyai minat yang sama.
Sepanjang berada di tengah-tengah lautan, hanya iringan doa dari keluarga serta rakan-rakan yang tidak dapat turut bersama yang telah menyuntik semangat kami untuk terus tabah menempuh gelora serta ombak ganas yang bila-bila masa sahaja boleh membahayakan keselamatan kami. Namun itu semua merupakan satu pengalaman yang sangat berharga dan tidak dapat dilupakan. 
Sebagai menghargai pengorbanan keluarga, malam minggu lepas, aku telah membawa mereka semua ke Pengkalan Nelayan Sungai Timun yang terletak di Kuala Linggi, Negeri Sembilan yang sangat terkenal dengan udang galahnya untuk kami memancing dan menghabiskan masa bersama-sama di malam minggu.
Sungai Timun merupakan lokasi tempat kaki pancing memburu udang galah. Pemancing yang pernah datang ke sini mengakui udang galah di sungai ini adalah antara yang terbaik. Untuk mendapatkan tangkapan lumayan, aku menyarankan supaya pemancing memancing dari atas bot. Ini memudahkan mereka bergerak dan mencari lubuk yang sesuai. Walaubagaimanapun kami pada malam itu tidaklah menyewa bot tetapi hanya memancing di atas jeti yang telah dibina khas bagi kemudahan penduduk tempatan, nelayan dan kaki pancing mencari rezeki. Tetapi ia sangat terhad dan pemancing tidak merasai pengalaman sebenar memancing udang galah.
Jeti kayu bertiang batu konkrit itu dibina lebih daripada 10 tahun lalu oleh kerajaan negeri bagi merangsangkan ekonomi penduduk setempat. Orang-orang bandar (Kuala Lumpur, Selangor dan Singapura) selalu datang ke sini untuk memancing dan melihat keindahan kerlipan kunang-kunang pada waktu malam. Kepada pelancong, Kebiasaannya mereka naik bot waktu senja dan pulang tiga atau empat jam kemudian. Ada juga datang mahu tengok buaya. 
Di sini terdapat lebih kurang 50 lubuk menarik yang dihuni udang galah di sepanjang Sungai Kempas iaitu yang menganjur tiga kilometer ke selatan dari jeti Pangkalan Kempas sehingga ke simpang tiga ke Sungai Timun dan dua kilometer ke utara. 
Antaranya ialah lubuk Datuk Keramat yang dikatakan menjadi lokasi kemestian kaki pancing untuk menambat bot bagi mencuba nasib. Kebiasaannya selepas lima atau enam ekor udang galah besar dinaikkan, sang bedal (buaya) akan muncul tidak jauh daripada bot dan pemancing yang memahaminya akan meninggalkan lubuk berkenaan. 
Hendak memancing di Sungai Timun perlu mengetahui keadaan cuaca dan jangan sesekali turun ke sungai sekiranya Bandar Seremban hujan kerana air yang mengalir akan masuk ke sungai itu. Air yang membawa lumpur menyebabkan sungai berkeladak serta sejuk. Akibatnya udang galah lebih suka bersembunyi di sarang. Selain udang galah, ikan baung dan belukang turut menghuni sungai berkenaan. Sekiranya air pasang pemancing turut boleh memperoleh gelama. 
Walaupun pada malam itu kami tidak memperolehi seekor udang pun, tetapi kami sangat berpuashati kerana dapat memancing udang di Sungai Timun yang sangat terkenal itu.
Gambar-gambar rakaman kurang memuaskan kerana
 flash pada malam tersebut ada sedikit problem... 

Sign board Pengkalan Nelayan Sungai Timun...

Blogger sedang memancing dari atas jeti...




Jeti yang dibina kira-kira 10 tahun lalu 
banyak memberikan kemudahan kepada kaki pancing...

Papan tanda amaran dan peraturan yang perlu
 dipatuhi oleh semua pengunjung...



Adik Azamuddin sedang menunggu pancingnya 
dengan sabar dan berharap ada rezeki untuknya malam ini...

Dari kiri: Salina, Alia dan Yati (adik iparku) 
tetap sabar menemani kami memancing...

Adik Ajib dapat merasa seolah-olah jorannya sedang dipagut... 


Dari kiri: Rini, Amsyar dan Amal...

Beberapa buah bot tiada penyewa...

Adik Ajib membawa umpan cacing untuk menawan udang galah...

Alia turut mencuba nasib...



Anak-anak sibuk memasang umpan di mata kail masing-masing...

Yati (adik ipar) juga mencuba nasib...


Oleh kerana aku tak puashati sebab gambar yang diambil sebelah malam tak terang, esok pagi aku pergi semula ke Sungai Timun dan merakam gambar-gambar di sebelah siang pula untuk memuaskan hati semua pembaca..








Jeti tempat kami memancing malam tadi....






Sambil melayan udang galang, pemancing dihiburkan 
dengan nyanyian karaoke pada sebelah malam sahaja.

LAYAN VIDEO YANG DI DOWNLOAD DARI YOUTUBE 


Pelepasan benih udang galah di Sungai Timun
SELAMAT MENONTON DAN SEMOGA TERHIBUR...

di negeri melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri melaka - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Perbadanan Kemajuan <b>Negeri Melaka</b> (PKNM <b>...</b>

Posted: 13 Jan 2014 03:33 AM PST

Logo-Perbadanan-Kemajuan-Negeri-Melaka-PKNM

Warganegara Malaysia yang berkelayakan dipelawa untuk memohon jawatan kosong di Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) seperti berikut :

  • Akauntan W41
  • Penolong Akauntan W27
  • Pembantu Operasi N11
  • Pemandu Kenderaan H11

04 di serkam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di serkam - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di serkam</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Dec 2013 01:13 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Keturunan Tok Kepau: TOK ANDAK <b>SERKAM</b> & SUNGAI BENTAYAN

Posted: 07 Nov 2013 05:30 AM PST


MENYELUSURI WARISAN  TOK ANDAK  SERKAM
Nama sebenarnya ialah Hj Md Said bin Penghulu Marsah  bin Tok Senin. Beliau dilahirkan dikampung Serkam Melaka, mempunyai 14  orang adik beradik, tetapi yang diketahui setakat ini ialah  9 orang sahaja, iaitu: Landa binti Marsah, Hj Md Said (Tok Andak ) bin Marsah, Penghulu Amar bin Marsah, Jamaludin bin Marsah, Md Aris bin Marsah, Satariah binti Marsah, Senah binti Marsah bersuamikan Penghulu Kaem, Badariah binti Marsah bersuamikan Lajis, dan Nanggau bin Marsah (Jurai ini banyak terdapat di kampung Sungai Rambai.)
Hj Md Said (Tok Andak) mempunyai 2 orang isteri yang dikahwini nya, iaitu isteri pertama nya bernama Suri binti Sa'ban, namun tidak dikurniakan zuriat. Manakala isterri kedua nya pula bernama Sa'diah. Menurut setengan kaul mengatakan , isteri keduanya  Sa'diah ini ialah anakanda kepada Temenggong Ibrahim (Daeng Ronggek) ibni Temenggong Abd Rahman Johor. Melalui perkahwinan ini dikurniakan anak ia itu: Hj Kamaludin beristerikan Nye (Beliau lah yang meneroka lorong pandan Melaka), Hj Hasanuddin (Jurai ini banyak terdapat di kampung Sungai Rambai, kebanyakan nya menjadi pegawai syarak), Hj Md Zin, Hj Md Ali, Bijah, Kamariah, Timah, Hajjah Che'Mah bersuamikan Tannuddin (Tannuddin ini ialah berkaum dengan kerabat Tun Tan Cheng Lok , Melaka), Halimah, Jagoh (Beliau lah yang meneroka kampung Bukit Senggeh Melaka), Nukiah, Liah, dan Temah bersuamikan Hj Muhamad.
Ada pun jurai keturunan ini banyak terdapat di Serkam, Tedung, Muar, Semerah, Sungai Balang, Bukit Senggeh, Sungai Rambai, dan ada juga tempat tempat lain yang tidak dipenakan disini. Keturunan ini juga banyak menelurkan ramai cendikiawan, ulamak , Ahli politik, Ketua masyarakat, orang orang seni, dan orang orang kenamaan yang berjawatan penting di Malaysia. Ada setengah riwayat  mengatakan keturunan ini ada yang merantau  dan semende menyemenda melalui perkahwinan dengan keturunan Melayu Patani di Thailand, dan dengan kerabat kesultanan Sulu di Filipinah. Namun perhubungan kekeluargaan telah terputus dan tidak dapat dikesan hingga kehari  ini.
Semasa hayat nya Hj Md Said (Tok Andak) ini, berjawatan sebagai tuan Imam dan ulamak yang disegani dan tersohor bukan sahaja dikampung Serkam, malahan diluar kawasan itu, sehinggakan kampung Serkam mendapat jolokan sebagai serambi Mekah. Dizaman beliaulah , anak anak  kariah di Serkam telah bergotong royong  membina sebuah mesjid pada tahun 1853 dibawah pengawasan beliau sendiri dan dibantu olih adindanya Penghulu Amar bin Penghulu Marsah.
Mengimbau kembali sejarah penglibatan nya didalam satu pemberontakan yang dinamakan perang rokam . Peristiwa ini berlaku pada tahun 1887, yang mana penduduk Serkam yang dipimpin olih Hj Md Said (Tok Andak) tidak berpuas hati , terhadap sistem baru pembayaran cukai yang diperkenalkan olih pihak British. Olih kerana rundingan menemui jalan buntu  , maka pihak British yang dipimpin olih pesuruh jaya tanah di Melaka bernama BH Alcum  telah datang ke Serkam dengan membawa sejumlah besar mata mata lengkap bersenapang dan bersakur, menaiki kerita kuda dari Melaka, bagi menakut nakutkan penduduk Serkam  yang telah pun bersedia dengan alat senjatanya , bagi menghadapi  sebarang kemunkinan.
Didalam keadaan yang amat genting , Sultan Abu Bakar Johor telah menjadi orang tengah , mengundang Hj Md Said (Tok Andak) dan anak anak buah nya berpindah ke Muar. Kumpulan ini berperahu dari Serkam  memasuki sungai Muar , seterusnya memudiki sungai Bentayan Muar, lebih kurang satu setengah km dari muara , telah membuka penempatan baru disebelah kanan tebing sungai Bentayan  dan tempat ini dinamakan lorong Serkam hingga kehari ini. Pada tahun 1888, Hj Md Said (Tok Andak) telah meninggal dunia dan dikebumikan ditanah perkuburan islam  " Saidiah "  batu: 1 Bakri Muar, di tepi sungai Bentayan dibawah pohon tembusu. Tanah perkuburan ini dinamakan tanah perkuburan Saidiah , ialah sempena nama beliau.
Olih kerana beliau berasal dari Serkam Melaka, maka dibahagian kepala makam nya telah dibina kubah, saperti kubah mesjid mesjid tua di Melaka, manakala disebelah kanan makam beliau ialah makam isteri nya Sa'diah. Makam ini dijaga rapi olih ahli ahli waris kadim keturunan ini , turun temurun, dan orang yang menyumbang khidmat mengecat makam nya disaban tahun ialah En Abas bin Md Kaus bin Abd Manaf bin Hj Kamaludin bin Hj Md Said (Tok Andak), tinggal di lorong Pandan Melaka. Semoga beliau dipanjangkan usia dan ditambah rezeki yang melimpah ruah.
Setelah kematian Hj Md Said (Tok Andak), maka anak anak buah nya yang tinggal dilorong Serkam Muar , sebahagian nya telah berpindah semula kekampung asal nya di Serkam Melaka.  Kini lorong Serkam telah lengang , banyak lot lot tanah telah terjual kepada bangsa Cina, dan tersepit dengan arus pembangunan. Yang tinggal ialah sebuah surau, sebuah madrasah belajar ugama dan beberapa buah rumah kediaman , termasuklah sebuah rumah cucu cicit nya ia itu Allahyarhamah Hajjah Jamilah binti Kasim. Selebih nya ialah orang orang luar sebagai penyewa dan tidak seorang pun yang tahu, apabila ditanya tentaaang keujudan dan sejarah lorong Serkam, serta asal usul peneroka   asal nya didalam erti kata yang sebenar. Sehinggakan makam Hj Md Said (Tok Andak) sendiri pun, ada pihak yang tidak bertanggung jawab , telah menafikan nya dan mendakwa  sebagai makam  "Tok Bentayan " yang tiada lansung kena mengena dengan sejarah yang sebenar, semata mata untuk mendapatkan pablisiti murahan, tanpa merujuk terlebih dahulu kepada ahli ahli waris kadim keturunan ini. Apa tah lagi kalau ditanya kepada ahli ahli waris Tok Bentayan sendiri pun , merika tidak akan bersetuju , makam itu adalah makam moyang nya. Begitu lah resam dunia , pabila itik sudah bertaji, pabila kadok dah naik junjung, pabila cacing naik kemata, lantas merasakan dirinya sehebat hebat nya.
(Coretan ini adalah sebagai serpihan dari sejarah yang dipena olih ahli ahli waris Tok Andak yang berada di Serkam Melaka, jika ada kelemahan dari segi sejarah dan  fakta , harap diperbetulkan, untuk kebaikan kita bersama)
 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved