ads

Selasa, 23 Oktober 2012

04 di durian tunggal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di durian tunggal - Google Blog Search


BASIKAL TUA: melaka pentas roboh :- ustaz azhar idrus

Posted: 20 Oct 2012 12:10 PM PDT

Tepat pukul 5.30 hujan turun lebat di durian tunggal... pukul 6.00 dh janji nga kawan nak pergi ke air molek gelabah dalam hati... sebab ada di durian tunggal kerana group dicassion di labry UTeM.

Dalam hati x pergi dh kuliah tersebut kalu x bereti hujan ni...
Dalam pukul 6.30 hujan masih lebat katanya kawan biasa durian tunggal hujan bukit beruang tak hujan biasa lh di  melaka. DBC ku terus memecut dengan laju tak kisah dh hujan janji kuliah di ayer keroh dapat pergi nga kawan satu lagi...
sebab peluang ni jarang-jarang kali dapat.
lepas solat maghrib hujan masih turun... tapi tidak fikir apa2 ambill kunci moto terus pergi ke air molek hajat kawan untuk pergi ke kuliah tersebut tercapai jgk...

selepas habis kuliah semua tetamu terus maju kehadapan untuk jumpa ustaz jemputan tersebut.
rezeki dapat ku cium tanggan nya sambil menuggu untuk keluar dari kawasan tersebut. syukur Alhamdulilah...
gambar ku terlidung dgn flash lampu kamera... sedih2
kes ni jarang terjadi di tempat lain... hehehe
pentas roboh ketika para tetamu menerima ilmu dari ustaz tersebut
sebab ketawa lebih sgt ni.... hehehe

dalam perjalanan pulang sempat peraktik ilmu yang di ajat oleh ustaz jemputan tersebut... hehehe

untuk mengisi perut yang lapar singgah di kedai budak kelas BMFR... kena mee mamat air neslo panas selok jgk terrr...

RESTORAN ARINAZ.....

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2012 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2012 09:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jun 2012 09:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Pada 13 Februari lalu, kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap, Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau. Manakala pada Jumaat lalu pula sekatan jalan raya ...

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 09:07 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Apr 2012 10:10 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 09:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Lagi ceramah diganggu, Nurul nyaris jadi mangsa « ""Renunglah <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 10:29 PM PST

Dari Malaysiakini

Satu lagi usaha mengganggu ceramah Pakatan Rakyat dilaporkan malam semalam dan kali ini kejadian berlaku di Felda Lepar Hilir I, Gambang, Pahang.

Kali ini, yang nyaris menjadi mangsa kali ini adalah Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad (bawah, kiri) dan Naib Presiden parti itu, Nurul Izzah Anwar.

NONECeramah itu didakwa diganggu oleh ahli Umno yang dengan senagja memasang pembesar suara di sebuah kedai kopi di mana Nurul Izzah dan Nik Nazmi dijadual berucap mulai jam 9 malam hingga tengah malam.

"Pemimpin PKR tempatan telah mendapat kelulusan polis untuk kita berucap … tetapi sebelum majlis bermula mereka menerima ugutan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang mahu mereka membatalkan ceramah itu.

"Sepanjang ucapan saya kira-kira 20 hingga 30 minit, mereka memainkan lagu dan muzik dengan kuat bagi mengalihkan perhatian orang ramai.

"Pada mulanya, kami sangka bunyi itu datangnya dari konsert, kemudian, kami dapati bahawa mereka sebenarnya menganjurkan satu sesi karaoke," katanya.

Keadaan semakin tidak terkawal apabila tiba giliran Nurul Izzah untuk berucap, kata Nik Nazmi, dengan kumpulan itu mula menyerbu ke lokasi ceramah sambil mencaci dan melemparkan kata-kata kesat kepada anak perempuan ketua umum PKR itu.

NONE"Budak-budak muda cuba pukul Nurul Izzah di ceramah kami di Felda Lepar Hilir. Saya dan Nurul Izzah diiringi polis keluar untuk elak samseng Umno," kata Nik Nazmi.

Nurul Izzah (kanan) pula dalam raeksi awalnya berkata beliau bersyukur kerana selamat tetapi memberi jaminan tidak akan gentar dengan gelagat liar berkenaan.

"Bersyukur pulang dgn selamat. Moga teman-teman di Felda Lepar Hilir juga bertahan dan bersemangat walaupun samseng-samseng Umno berlagak liar, ugut fizikal.

"Tangan (penumbuk) hanya beberapa inci dari (wajah) saya," katanya di Twitter pada jam 1 pagi ini.

Skim penempatan Felda itu terletak di kawasan parlimen Paya Besar dan kini dipegang oleh Abdul Manan Ismail dari Umno.

Sehubungan itu, Nik Nazmi dan Nurul Izzah akan membuat laporan di balai polis Merchant Square berdekatan ibu pejabat PKR pada jam 3 petang hari ini.

adam chew kwong wah jit poh journalist fracas in penang himpunan hijau rallyKejadian itu hanya salah satu daripada siri gangguan dalam beberapa bulan kebelakangan ini apabila pemimpin Pakatan cuba menggempur kubu-kubu BN, khususnya Umno menjelang pilihan raya umum akan datang.

Semalam, perhimpunan solidariti Himpunan Hijau di Sudut Pidato, Padang Kota, Esplanade yang dihadiri Ketua Menteri Lim Guan Eng turut diganggu oleh kumpulan yang dianggotai oleh pemimpin Pemuda Umno dan kumpulan pendesak Melayu, PERKASA.

20 Februari lalu, kereta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang dengan lontaran batu, kayu dan mercun sehingga kemek dan cerminnya pecah ketika berceramah di Jalan Mersing, Sembrong.

NONE13 Februari pula kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap,  Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau.

Awal bulan ini pula sekatan jalan raya didirikan daripda menghalang pemimpin dan penyokong Pakatan daripada menghadri ceramah yang dijadualkan di kubu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan.

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 09:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 09:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

HAFIDZ FCU MALAYSIAN HOMESCHOOLING: SIRI 7 (<b>MACHAP</b> <b>...</b>

Posted: 18 Feb 2012 08:15 PM PST

(GUIDANCE CORNER)

MEMORI KHAS BUAT TATAPANMU WAHAI PENJAGA LANGKAWI
MUSAFIR YANG PENUH ERTI

Penjelahahan FCU ke seluruh semenanjung Malaysia ini bukanlah seperti satu percutian keluarga seperti lazimnya. Musafir panjang ini telah dirancang dengan teliti oleh GM sejak dari awal lagi. Inilah masanya kami semua berada dalam suasana di luar kotak kebiasaan kehidupan seharian. Tiada lagi rutin yang mengikat diri pada kebiasaan.

Sebahagian besar ruang masa adalah di dalam wira-wira yang meluncur di jalanan. Inilah masanya untuk banyak berfikir tentang Pencipta Alam Semesta, mengenal diri sendiri, bertaubat, mencari hikmah bagi setiap peristiwa di sepanjang perjalanan, berzikir dan bermonolog. Kuliah demi kuliah menyerikan setiap persinggahan kami untuk menambah ilmu dan tarbiyah diri. Di mana langit dijunjung, di situlah kami mendirikan solat sebaik azan berkumandang. Hanya setinggi- tinggi
kesyukuran di atas segala nikmat Allah. Terlalu indah setiap detik berlalu bila minda sentiasa mengingati Allah. Itulah janji Allah. Tiadalah kudrat kita melainkan dengan izinNya jua segala apa yang berlaku.

PENYERAHAN SECARA TOTAL

Suasana di STATION 2 FCU kembali meriah sebaik sahaja kami tiba. Aktiviti seterusnya ialah masak beramai-ramai dan makan beramai-ramai. Inilah antara nikmat kurnian Allah bila mempunyai keluarga yang besar. Namun, GM sentiasa mengingatkan kami bahawa STATION 2 FCU hanyalah salah satu persinggahan sama seperti homestay-homestay lain yang pernah kami huni. Malah STATION 1 FCU di Langkawi juga adalah satu persinggahan. Tiada rasa pemilikan kerana semuanya adalah milik Allah. Kita hanyalah orang dagang dalam perjalanan menuju Ilahi. Indahnya orang dagang ialah tiada istilah REHAT dalam kehidupan seharian. Minda sentiasa bergerak dan menjadi orang baru setiap hari dengan prestasi yang lebih baik.

Detik jam 12.00 tengahmalam - 25.12.2011 , arahan dikeluarkan oleh GM untuk bersiap serta merta. Kami menukar pakaian sepantas yang mungkin dan mengangkut segala barangan dan peralatan kemera agar tiada satu pun tertinggal. Siapa lambat pasti akan ditinggalkan. Umpama dalam peperangan, kepantasan dan ketepatan sangat dititik  beratkan. Tiada keluh kesah mahupun rungutan kerana KAMI DENGAR DAN KAMI PATUH.

Tepat 12.45 tengahmalam, kami kembali berada di dalam perut wira-wira yang baru sahaja menikmati pelabuhan yang selesa di Pasir Gudang. Mereka begitu setia berkhidmat tanpa mengira waktu. Kami kembali menyusur jalanan, tanpa mengetahui kemanakah destinasi seterusnya. Hanya berserah kepada Allah. Semua yang berlaku pasti penuh dengan hikmahnya. Yang pasti ialah untuk membentuk jiwa yang kuat dan diri yang lasak.
Akhirnya kami sampai di Kawasan Rehat dan Rawat Machap. Di sinilah kami tidur seketika di dalam kereta kerana menjelang pagi, pasti akan meneruskan perjalanan lagi. Semasa dalam perjalanan,  kami ditegah untuk tidur mahupun tertidur. Mata mesti terus berjaga untuk minda terbuka dan menikmati setiap detik perjalanan. Adalah kerugian besar andai diulit mimpi di sepanjang musafir yang penuh keberkatan ini.

Perhentian ini sangat selesa dan penuh dengan kemudahan asas para pengguna.
Memang cantik dan menarik

Alhamdulillah, tiada rasa keluh kesah malah pengalaman baru ini  begitu berharga kerana peluang yang ada tidak akan selalu menjadi milik kita. Inilah baru ada "adventure" dan hidup pasti lebih bermakna. Malah ketiga-tiga cucunda ( Afiq, Afiqah dan Alyssa ) juga faham bahawa mereka berada dalam satu misi penting yang perlu dilaksanakan dengan sebaik mungkin.

WAHAI PENJAGA LANGKAWI YANG DI TINGGALKAN.
KALIAN SENTIASA BERSAMA KAMI DAN PASTI MEMPEROLEHI APA YANG KAMI PEROLEHI. DOAKANLAH KAMI WAHAI PENJAGA YANG HEBAT DAN YANG DIBANGGAKAN.

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Apr 2012 09:28 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Feb 2012 04:56 PM PST

URL Sumber Asal :-

Kekecohan Sembrong: Seorang Dilastik Manakala Lelaki Tua <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2012 05:34 PM PST

Malaysiakini

PKR menafikan ceramahnya di Jalan Mersing, Sembrong pada malam Ahad lalu di mana kereta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang dengan lontaran batu, kayu dan mercun sehingga kemek dan cerminnya pecah itu diadakan tanpa permit.

"Majlis yang mendapat permit dari pihak polis itu diganggu dari awal hingga akhir oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Tujuan mereka ialah untuk menimbulkan kekecohan dan huru-hara," kata Ketua Penerangan PKR, Johor Syed Hamid Ali (kiri) dalam satu kenyataan memperincikan apa yang sebenarnya berlaku pada malam berkenaan.

Menurut beliau, pada kejadian itu, lebih 100 orang yang dipercayai kakitangan dan anak-anak muda yang diupah oleh Umno tempatan telah melakukan segala macam provokasi untuk mengganggu dan mencederakan orang ramai dan pemimpin yang hadir di situ.

"Mereka membuat bising dan menjerit-pekik; buat rioh-rendah dengan membunyikan enjin motorsikal, air horn dan siren.

"Kemudian, berpuluh-puluh anak muda yang bermotosikal terus mengganggu lalu lintas; batu, telor, botol plastik dan mercun bola berterbangan ke arah penceramah dan orang ramai," katanya.

Syed Hamid juga berkata pada malam itu, tidak kurang 4,000 orang membanjiri ruang di hadapan pejabat Cabang Semberong di Batu 4 Jalan Mersing, Kluang untuk mendengar ucapan daripada pemimpin-pemimpin parti peringkat negeri dan pusat.

Antara mereka termasuk ketua umum PKR itu sendiri, dirinya, ahli parlimen Kapar S Manikavasagam dan ADUN Mengkibul Ng Lam Wah.

"Ketika rombongan Anwar sampai di tempat ceramah kira-kira jam 11.30 (malam), suasana menjadi semakin ribut.

"Beliau dan rombongannya diserbu dan dikepung. Pergelutan kecil berlaku sebelum Anwar berjaya diselamatkan.

"Kami diberitahu, seorang mengalami cedera ringan di dahi dipercayai akibat dilastik; seorang lelaki tua cedera dibaling kayu; bendera PKR dibakar; cermin kereta Anwar pecah dan pintunya kemek," katanya.

Sehubungan dengan kejadian itu, katanya PKR menuntut supaya pihak polis bertanggungjawab untuk melakukan penyiasatan secara profesional.

Syed Hamid juga berkata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammudin Hussein selaku Ketua Bahagian Umno Semberong dan ahli parlimen kawasan itu juga perlu bertanggungjawab atas peristiwa buruk dan memalukan itu.

Kejadian itu antara beberapa siri gangguan yang disaksikan sejak beberapa minggu kebelakangan ini apabila pemimpin Pakatan cuba menggempur kubu-kubu BN, khususnya Umno menjelang pilihan raya umum akan datang.

Pada 13 Februari lalu, kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap, Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau.

Manakala pada Jumaat lalu pula sekatan jalan raya didirikan daripda menghalang pemimpin dan penyokong Pakatan daripada menghadri ceramah yang dijadualkan di kubu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan.

Malah, Anwar terpaksa membonceng motosikal untuk menuju ke lokasi ceramahnya.

04 di tanjung tuan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


Kunjungan ke <b>Tanjung Tuan</b> « Jejak Mihrab & Mimbar

Posted: 20 Oct 2012 10:33 PM PDT

 

Tarikh : 17 September 2012 
Lokasi : Hutan Rekreasi Tanjung Tuan

 

Kunjungan ke Hutan Rekreasi Tanjung Tuan tiada dalam perancangan awal. Namun, agenda kunjungan saya sisipkan kemudian pada hari terakhir berada di Tanjung Tuan. Kunjungan ini dijalankan sehari selepas perhimpunan ahli keluarga saya (terdiri daripada adik-beradik, ipar duai dan anakanda saudara) di PNB Ilham Resort. Ayahanda membuat saranan agar pertemuan keluarga ini diatur agar dapat dihimpunkan semua anak, menantu dan cucunya. Perhimpunan ini dihadiri oleh 9 adik-beradik saya termasuk adik bongsu yang pulang bercuti dari Kaherah. Bukan mudah menyatukan kesemua kami yang masing-masing telah berkerjaya. Namun, perhimpunan keluarga pada kali ini amat bermakna buat kami semua.

Masuk para ke-2, saya ringkaskan kisahnya…
Pagi hari Isnin sempena cuti Hari Malaysia, saya mencadangkan kepada keluarga untuk beriadah di Hutan Rekreasi yang lokasinya hanya sepelaung dari arah lokasi penginapan. Saranan saya ini sebenarnya untuk membawa peneman sebelum meneroka dalam hutan. Mereka yang berminat turut serta adalah ayahanda, bonda, kedua adinda lelaki dan seorang ipar (isteri kepada adinda ke-4). Namun, ayahanda menarik diri di saat akhir dek agenda lain yang diatur dua menantu lelakinya. 

 

Tu dia,,,bukan main laju dua adinda lelaki meninggalkan kami di belakang. Saya berada pada kedudukan paling belakang sempat merakam langkah bonda (kanan) dan adik ipar (kiri). Saya tertanya-tanya juga, "Apahal pulak kedua adinda lelaki mencanak berjalan meninggalkan kami bertiga di belakang?" Sepatutnya mereka berdua menjaga kami bergelar wanita yang berada di belakang. Tetapi lain pula gelagat panglima kanan dan panglima kiri (gelaran peribadi yang sering saya tujukan kepada adinda lelaki ke-3 dan ke-4. Panglima hitam iaitu adinda ke-6 tidak dapat sertai kerana ada aktiviti yang diciptanya sendiri). "Gamaknya mereka tidak sabar menjejakkan kaki ke lokasi tapak kaki Hang Tuah." Itu sahaja telahan yang bermain dalam kotak fikiran saya apabila melihat kedua adinda seperti lipas kudung mendahului langkah kami bertiga.

 

Sebatang pohon yang merentangi laluan di tengah perjalanan. Kali ini saya memintas bonda dan meminta adik ipar pula menggalas tugas sementara sebagai jurufoto sambilan.

 

Jika tadi sepohon kayu merentangi laluan bawah, pada kali ini sepohon kayu bak pintu gerbang separas bahu merentangi di atas kepala pula. Kami perlu membongkok dan menundukkan kepala agar dahi tidak terhantuk mengenai pohon tersebut. Jika terhantuk, maka jendullah dahi ala-ala spesis flower horn.

 

Cagar budaya pertama yang ditemukan dalam perjalanan iaitu sebuah perigi yang dipagari tembok batu. Tembok ini berketinggian di antara 1.65 meter hingga 1.70 meter.

 

Tidak jauh dari kedudukan perigi tadi, ditemukan pula perigi ke-2 (lihat jari telunjuk). Perigi ke-2 ini berada di sisi kiri perigi per-1 tadi. Jarak di antara kedua-dua perigi ini kurang daripada 50 meter.

 

Perjalanan diteruskan ke arah destinasi dipercayai sebagai lokasi tapak kaki Hang Tuah. Lebih kurang 30 minit perjalanan, kami tiba di hujung tanjung. Sebaik tiba, kedua adinda lelaki melambai-lambai memanggil saya agar mempercepatkan langkah ke arah pantai. Mereka mendakwa menemukan tapak kaki Hang Tuah yang dimaksudkan. Sejurus berada di tempat mereka berpijak, saya tersenyum…"Patutlah mereka berdua ni bagai lipas kudung mendahului kami untuk sampai di sini. Nak mengenakan aku rupanya…" Lihatlah bagaimana mereka berdua mencipta lakaran tapak kaki Hang Tuah di atas permukaan pasir pantai.

 

Hampir 100 meter ke hadapan (jarak yang saya anggarkan), ditemukan kesan yang dipercayai sebagai tapak kaki Hang Tuah. Kedudukan kesan tapak kaki ini sukar dikenalpasti dek tiada sebarang papan info yang tertera di sini. Pencarian menjadi mudah apabila kedudukannya dimaklumkan oleh Saudara Radzi Sapiee dan isterinya melalui panggilan telefon semasa saya dan keluarga berada di kawasan ini. Saat berdiri di atas batu dengan ketinggian lebih kurang 3 meter (anggaran), saya terkenang situasi semasa berada di Gunung Bentan. Di sana terdapat sebuah batuan yang mendatar dipercayai pernah menjadi tempat persilatan Hang Tuah semasa hayatnya. Di atas permukaan batuan tersebut terdapat sebuah tapak kaki didakwa milik Hang Tuah. Di sisi kiri tapak persilatan pula terdapat sebuah telaga dipercayai tempat Hang Tuah mengambil wudhuk sebelum memulakan persilatan. Situasi yang sama dirasakan apabila menjejakkan kaki ke Tanjung Tuan apabila tapak persilatan, kesan tapak kaki Hang Tuah dan sebuah telaga tua ditemukan mempunyai persamaan kedudukan dengan khazanah di Gunung Bentan. Secara jujurnya, saya merasakan suasana di Tanjung Tuan telah menggamit ingatan saya terhadap  khazanah di Gunung Bentan.

 

Dari atas batuan saya merakamkan foto keluarga yang berada di telaga bawah sana. 

 

Kini, saya turun ke bawah pula…melihat air telaga yang  jernih dan dihiasi seakan rumpai laut di dalamnya. 

 

Dari arah telaga tua, saya rakam foto pemandangan nun jauh di hujung mata. Kali ini saya merasakan seperti berada di Benteng Inong Balee di Aceh Besar pula. Entah mengapa perasaan itu hadir, saya sendiri tidak pasti puncanya. Barangkali suasana yang hampir serupa membuatkan lamunan saya jauh menerawang ke wilayah Acheh. Saya biarkan himpunan rasa itu bersarang dalam minda kerana bagi saya, mana mungkin hadirnya rasa tanpa ada sebabnya. Jika bukan hari ini, mungkin esok, lusa atau entah bila pasti akan terungkai jua. 

 

Foto ini merakam segala cerita yang ingin saya kongsikan dengan pembaca. Al kisahnya, bonda saya telah mengambil segayung air telaga lalu membacakan ayat-ayat syifa. Sejak akhir-akhir ini saya dapati bonda begitu istiqamah mempelajari terapi dan kaedah penyembuhan rawatan Islam. Dari awal perjalanan memasuki pintu masuk ke Hutan Rekreasi Tanjung Tuan, saya diajar bonda agar mengamalkan surah ar-Ra'd (ayat 11) sebagai pendinding diri yang maksud sebahagian terjemahannya~ Baginya (manusia) ada malaikat-malaikat yang selalu menjaganya bergiliran, dari depan dan belakangnya. Mereka menjaganya atas perintah Allah…

Berbalik kepada kisah di telaga tua…setelah ayat-ayat syifa dibacakan oleh bonda, salah seorang adinda saya termuntah-muntah setelah menjiruskan air di tubuh badannya. Adinda saya ini (yang sedang mempromosikan jenis gayung dalam iklan Gayung Cap Dugung) sering mengadu sakit, namun tidak diketahui punca sebenar walaupun telah mendapatkan rawatan di hospital. Saya yang  turut berada di tempat sama merasakan keanehannya apabila melihat adinda muntah-muntah beberapa kali di hadapan mata. Betapa hebatnya ayat-ayat syifa yang dibaca dan dihembuskan bonda ke dalam segayung air telaga sehingga menjadi penawar yang meresap di tubuh adinda. Adinda sendiri mengakui merasa segar sebaik bersiram…sempat pula dia berseloroh sambil merenjis-renjiskan baki air dalam gayung kepada si isteri sambil berkata, "Semoga kuruslah hendaknya." Saya dan adik ipar hanya ketawa dek gelihati dibuatnya.

 

Ini bukan iklan key chain tetapi kunci kereta adinda. Ada apa cerita di sebalik paparan foto ini pula? Saya dipersendakan adinda buat kali kedua. Dalam perjalanan ke rumah api Tanjung Tuan, adinda ke-4 secara tiba-tiba mengeluarkan objek ini yang saya sangka telefon bimbit bersaiz kecil miliknya. Dengan lakonan bersahaja, dia bersandiwara seakan bercakap dengan abang iparnya. Lalu diserahkan objek ini ke tangan saya sebelum saya berulang kali menyebut "Hello!" namun tiada jawapan disambut pihak sana. Gelagat saya ditertawakan adinda yang mengatakan bahawa, "Inilah akibat terlalu taksub, kunci kereta pun disangka hp…" Saya dengan selamba membalas kata-katanya, "Tiada apa yang mustahil, tiada apa yang pelik jika wujud hp sekecil ini…barangkali ada yang lebih kecil yang muat disumbatkan ke dalam lubang telinga!"

 

Tiba di lokasi Rumah Api Tanjung Tuan. Perjalanan ke rumah api ini memakan masa selama 15 ke 20 minit jika berjalan kaki (bergantung kepada kepantasan mengorak langkah) dari arah pintu masuk utama. Rumah Api Tanjung Tuan adalah yang tertua di Malaysia. Rumah api ini dibina pada tahun 1860 setelah binaan asalnya musnah pada abad ke-16. Laut berdepan rumah api ini merakamkan peristiwa bersejarah apabila pernah menjadi medan pertempuran sengit di antara armada Belanda dengan Portugis pada tahun 1606 (seiring zaman permulaan pemerintahan Sultan Iskandar Muda Acheh) sehingga menenggelamkan 4 kapal perang termasuk Nassau iaitu sebuah kapal perang Belanda. Kunjungan kami berakhir di sini sebelum mengatur langkah kembali ke lokasi penginapan di PNB Ilham Resort.

 

Dalam perjalanan pulang, kami sekeluarga yang bergerak secara konvoi singgah di pekan Seremban…pekena Maideen Cendol. Apa yang menarik tentang cendol ini ialah ketulan ais disagat pada alat yang permukaannya seperti kukur kelapa.

 

Pertemuan berakhir di meja makan sebuah restoran di Seremban dengan membuat pesanan menu nasi padang sebelum kami bersurai meneruskan perjalanan pulang ke rumah masing-masing.

Sekian sahaja catatan paparan Jejak Khazanah Tanjung Tuan: Siri 1 sebelum menyusul Jejak Khazanah Tanjung Tuan: Siri 2 yang akan ditampilkan sehari dua jika tiada kekangan masa. Wassalam…

04 di sungai udang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai udang - Google Blog Search


Program Pelepasan Umum Benih Anak <b>Udang</b> Galah <b>Di Sungai</b> <b>...</b>

Posted: 22 Oct 2012 11:41 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Selaras dengan usaha berterusan Jabatan Perikanan melestarikan sumber perikanan, Jabatan Perikanan telah mengadakan satu Program Pelepasan Benih Udang Galah di Sungai Linggi pada hari ini. Sebanyak 110,000 ...

04 di bukit katil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di bukit katil - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di bukit katil</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di bukit katil</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Sep 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Taman Melaka Baru FC Wakili Parlimen <b>Bukit Katil</b> Ke Peringkat

Posted: 25 Sep 2012 09:13 PM PDT

Futsal Melaka

BUKIT KATIL –  Berkat latihan yang konsisten berjaya membuatkan pasukan futsal dari Taman Melaka Baru menjuarai Kejohanan Futsal 1Malaysia Peringkat Parlimen Bukit Katil baru-baru ini.

Kejohanan anjuran Pejabat Belia dan Sukan Daerah Melaka Tengah dan Pejabat Parlimen Bukit Katil ini telah dilangsungkan selama 2 hari iaitu pada hujung minggu yang lalu. Ianya menawarkan hadiah utama RM1000.00 untuk Johan bagi kategori Lelaki Terbuka. Turut dipertandingkan kategori Wanita Terbuka dan Lelaki Bawah-15 tahun.

Menurut salah seorang pemain Taman Melaka Baru FC, Sdr Abadrul Azan, mereka akan membuktikan kesungguhan dan menunjukkan prestasi yang maksimum di peringkat kebangsaan nanti. Mereka menyasarkan untuk sekurang-kurangnya mara ke peringkat separuh akhir.

Gambar 1.1 Aksi perlawanan Akhir : TMB FC vs MOHAMAS Paya Ikan FC

Gambar 1.2 Perlawanan peringkat awal di GF1M Taman Tasik Utama

Pada perlawanan akhir yang diadakan pada lewat petang itu, Taman Melaka Baru FC telah menewaskan Mohamas Paya Ikan FC dengan jaringan 3 berbalas 1. Manakala tempat ketiga disandang oleh pasukan Taman Tasik Utama. Manakala bagi kategori wanita telah dimenangi oleh beliawanis dari Taman Rumpun Bahagia FC setelah menewaskan Marble FC. Taman Jati FC pula menewaskan Pasukan Bachanglona Jr FC untuk menjuarai kategori bawah-25 tahun.

Gambar 1.3 Pasukan yang beraksi di perlawanan akhir : Marble FC dan Taman RB FC

Gambar 1.4 Pemain Taman RB FC(kuning) cuba mengejar penyerang Marble FC

Sebelum itu, YB Ahli Parlimen Bukit Katil, Datuk Md Sirat Abu telah meluangkan masa bersama-sama menyaksikan perlawanan yang berlangsung dan merasmikan kejohanan futsal ini. Katanya, penganjuran kali ke-3 ini memperlihatkan sokongan dan komitmen sukan yang tinggi dari setiap pemain. Untuk kejohanan kali ini, sebanyak 4 buah Gelanggang Futsal 1Malaysia yang dibina oleh Kementerian Belia dan Sukan telah digunakan sepanjang kejohanan dengan GF1M Taman Merak Mas sebagai venue utama.

Tambahnya, prasana sukan yang telah disediakan harus digunakan dan dijaga sebaik mungkin untuk kemudahan sukan jangka panjang. Beliau juga memuji usaha dan kerjasama yang baik dari semua pihak yang menjayakan kejohanan kali ini. Beliau berharap program ini akan diadakan lagi sekerap yang boleh dan pihak Pejabat Parlimen sentiasa menyokong usaha Pejabat Belia dan Sukan Daerah dalam melahirkan masyarakat sihat yang aktif bersukan.

Gambar 1.5 Pen. Pengarah JBS Melaka, Tn Zailani Siran menyampaikan hadiah kepada pemenang

Gambar 1.6 Antara penyokong yang hadir memberi sokongan

Sebelum perlawanan akhir berlangsung, satu perlawanan persahabatan antara Jabatan Belia dan Sukan Melaka dengan Pejabat Parlimen Bukit Katil telah dilangsungkan.



04 di sungai rambai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai rambai - Google Blog Search


JAGUNG 1MALAYSIA DIPERKENALKAN <b>DI</b> MELAKA | MelakaKini

Posted: 17 Oct 2012 06:42 PM PDT

JASIN 15 Okt. – Sejenis jagung hibrid dinamakan Jagung 1Malaysia (JOM) menggunakan teknologi N28 akan ditanam secara besar-besaran di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Rambai tidak lama lagi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rambai, Datuk Hasan Rahman berkata, JOM yang dihasilkan melalui kerjasama dengan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), CSR1Malaysia menghasilkan jagung lebih besar, manis dan rapuh.

Lebih menarik menurutnya, jagung itu boleh dimakan mentah selain tempoh penanamannya memakan masa yang singkat iaitu 70 hari.

"Sungai Rambai yang menjadi projek perintis tanaman percubaan JOM di kawasan seluas empat hektar di Taman Tasek Permai telah menghasilkan kejayaan yang membanggakan.

"Sejak mula ditanam awal Ogos lalu, seramai 25 peserta memperoleh hasil tidak sampai 70 hari apabila sebanyak 90,000 batang pokok jagung yang ditanam menggunakan teknologi N28 menghasilkan buah berkualiti tinggi.

"Melalui teknologi ini, jagung boleh ditanam di kawasan tanah yang sebelum ini tidak sesuai untuk penanaman pokok," katanya pada majlis prapelancaran JOM, transformasi industri jagung menggunakan teknologi N28 di Taman Tasek Permai di sini hari ini.

Hasan berkata, kejayaan yang dicapai hasil tanaman percubaan itu membuktikan JOM boleh diusahakan secara besar-besaran oleh penduduk di DUN Sungai Rambai.

Menurutnya, JOM boleh dijadikan sebagai sumber pendapatan tambahan penduduk kerana ia dapat menghasilkan buah dalam masa yang singkat berbanding tiga bulan lebih bagi penanaman jagung biasa.

Ekoran daripada kejayaan tersebut katanya, beliau merancang menjadikan Sungai Rambai sebagai daerah yang terkenal dengan penanaman jagung terbesar di negeri ini.

"Saya merancang mengusahakan JOM di kawasan seluas 40 hektar di Sungai Rambai dan pelancarannya akan dilakukan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam pada Ahad ini," katanya.

Sehubungan itu, Hasan mempelawa lebih ramai penduduk di DUN berkenaan untuk menyertai program penanaman JOM secara besar-besaran.

Katanya, setiap peserta akan diajar mengenai kaedah penanaman yang betul menggunakan teknologi N28 dan penjagaan sepanjang tempoh 70 hasil sebelum memperoleh hasil jagung berkualiti tinggi.–UM

04 di lubok china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di lubok china - Google Blog Search


Warung Pak Mat Goreng Pisang <b>di Lubok China</b>, Melaka

Posted: 07 Oct 2012 04:26 AM PDT

Semasa Perjalanan pulang dari Melaka ke Putrajaya
aku telah memilih jalan Pantai Klebang-Sg Udang-Masjid Tanah-Lubok China-Seremban-Rantau-Nilai-Sg Merab-Putrajaya.
Tiba di Lubok China, Melaka jumpa satu warung tepi jalan
bertentangan dengan Klinik Kesihatan Lubok China, Melaka dan sebelah Pos Malaysia Lubok China, Melaka...
 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved