ads

Ahad, 24 Februari 2013

04 di ayer keroh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ayer keroh - Google Blog Search


(GAMBAR) Kemalangan Ngeri <b>di Ayer Keroh</b> Melaka 24 - putrarocker

Posted: 24 Sep 2012 09:37 PM PDT


Dua maut dalam kemalangan melibatkan 10 kenderaan di persimpangan lampu isyarat Seri Negeri-Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) di sini, petang Isnin.
 Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, ACP Salehhudin Abd Rahman berkata, yang mautialah pemandu lori yang membawa muatan dedak ayam, R. Chandran, 47, dan penunggang motosikal, R. Mukeudan@Mukundan, 62.  Salehhudin berkata, dalam kejadian kira-kira 3.30 petang itu, lori terbabit yang datang dari arah Bukit Katil di sini dipercayai hilang kawalan akibat brek gagal berfungsi sebelum terbabas masuk ke laluan bertentangan.  "Lori tersebut kemudian merempuh tiga buah kereta, dua lori dan empat motosikal," katanya ketika dihubungi di sini. Katanya, akibat rempuhan itu pemandu lori terbabit tersepit di tempat duduk kenderaannya manakala Mukeudan terperosok di bawah lori tersebut sebelum kedua-duanya disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.  Dua penunggang motosikal lain dan seorang pemandu kereta turut cedera dalam kemalangan itu.
Sementara itu, Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Melaka, Lokman Hakim Sulaiman berkata pihaknya menerima panggilan pada 3.30 petang dan bergegaske tempat kejadian bersama tiga jentera, sebuah van dan dua unit bermotor dari balai bomba Ayer Keroh dan Bukit Katil.

"Operasi mengeluarkan mayat pemandu lori (yang tersepit) mengambil masa lebih tiga jam," katanya.

Beliau berkata, mayat mangsa berjaya dikeluarkan pada 6.40 petang menggunakanpelbagai peralatan termasuk pemotong dan dua buah kren

04 di durian tunggal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di durian tunggal - Google Blog Search


PORTRAIT DRAWING: baju SMK <b>Durian Tunggal</b> Melaka

Posted: 10 Feb 2013 11:51 PM PST


 ni tengah print lencana SMK Durian Tunggal dekat baju yg d'supply


Melaka Betta Sunday February 2013

Posted: 24 Feb 2013 12:02 AM PST

This is the first Melaka Betta Sunday. It was held today (24th February 2013) at Serama Park, Durian Tunggal, Melaka.

Posters of the venue:
[Image: 269286_10151414164118766_1906668827_n.jpg]
[Image: 549763_10151414173038766_1263441803_n.jpg]

The facebook page: http://www.facebook.com/events/418242531597286/?ref=3

Videos:




Sifu Bobby sharing some tips:



Translation by me, so please forgive me for any inaccuracies... emm

04 di klebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di klebang - Google Blog Search


myMetroSungai <b>di Klebang</b> Besar, Melaka melebihi paras bahaya

Posted: 14 Nov 2012 07:02 PM PST

Foto Menarik

MANCHESTER: Pemain Manchester City, Sergio Aguero (kiri) meraikan gol pertama pasukannya hasil jaringan Yaya Toure dalam perlawanan EPL menentang Chelsea pada 24 Feb. Manchester City mengalahkan Chelsea 2-0. FOTO AFP

Foto Menarik

KUCHING: Detik mencemaskan apabila seorang pekerja salah sebuah universiti swasta cuba terjun dari tingkat tujuh bangunan 10 tingkat, di sini. Lelaki itu berjaya diselamatkan anggota bomba dan penyelamat setelah dipujuk selama sejam. FOTO Muhd Zaaba Zakeria

Foto Menarik

ALOR SETAR: Anggota Bomba dan Penyelamat bertungkus lumus mengawal api daripada merebak bersebelahan Balai Bomba dan Penyelamat Alor Setar berikutan angin kencang akibat pembakaran terbuka di kawasan berkenaan. FOTO Lim Poh Chin (21/02/2013)

Foto Menarik

JOHOR BAHRU: Aksi pelayang New Zealand, Peter Lynn menaikkan layang-layang berbentuk ikan pari pada hari kedua Festival Layang-Layang Sedunia 2013 di Bukit Layang-Layang, Pasir Gudang. FOTO Mohamad Shahril Badri Saali (21/02/2013)

Foto Menarik

BELADIN: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mencuba air minuman yang ditapis menggunakan penapisan air Life Saver selepas majlis pelancaran, hari ini. FOTO Syarafiq Abd Samad (21/02/2013)

04 di masjid tanah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di masjid tanah - Google Blog Search


Zunar, Ito dan Pyanhabib <b>di Masjid Tanah</b> « Melaka Merdeka

Posted: 04 Jan 2013 02:25 PM PST

Satu program yang melibatkan personaliti popular tanah air akan diadakan di Masjid Tanah pada 6hb Januari 2013. Program ini akan melibatkan kartunis, Zunar, penyanyi Blues Gang, Ito, penyajak, Pyanhabib serta beberapa seniman rakyat akan di adakan di Pejabat Cabang PKR Masjid Tanah bermula jam 2 petang.

Program ini melibatkan sekumpulan personaliti yang menggelarkan diri mereka "Seniman Rakyat".Semua dijemput hadir

04 di tanjung tuan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


Cape Rachado or <b>Tanjung Tuan</b> in Port Dickson, Negeri Sembilan <b>...</b>

Posted: 23 Jan 2013 12:08 AM PST

I found this place by chance when we had a family gathering at PNB Ilham Resort  in Port Dickson, Negeri Sembilan. The entrance to the site is just a stone's throw away from the resort. The pillars at each side of the entrance are so big and tall that it's almost impossible not to notice.

Even though it's so near to the hotel, where the address is in Negeri Sembilan, Tanjung Tuan or Cape Rachado is actually belong to the neighboring state's territory – Melaka. A quick check on Google found out that it is actually an exclave of Melaka surrounded by Negeri Sembilan territory.

A little bit of history:
the coastal area off the cape is famous as the naval battle site of Cape Rachado in 1606. After Portugal conquered Melaka in 1511, the Portuguese wanted to build a lighthouse to guide its ships. The cape was chosen and it was named 'Cape Rachado. Subsequently, a lighthouse was built between 1528 and 1529. As Melaka switched hands to the Dutch and later to the British in 1641 and 1824 respectively, so too did the possession of the structure.

In the modern day, the area has been gazetted as a wildlife sanctuary. Even though the whole area is more than 70 hectares wide consisting the green forest reserve, the highlight of the place is of course the prominent structure of the lighthouse at the top of the hill. Tanjung Tuan or Cape Rachado is a strategic place for bird watching activities especially during the annual bird migrating season. It is well known among the bird watching fraternity as a stopover point for thousands of migratory birds from nothern to southern hemisphere especially Honey Buzzard species. Other bird species include Swifts, Hawks and Eagles. The migrating season is between September and March every year.

Here are some of the pictures taken during my short walk in the morning to Tanjung Tuan Recreational Park:

tanjung tuan entrance

The entrance. Entrance fee is only RM1

tanjung tuan trekking

Visitors walking up to the top of the hill

tanjung tuan trekking route

One of the trekking route to the bird watching spots

tanjung tuan stairs

A well-designed concrete steps to the top where the lighthouse is standing

tanjung tuan lighthouse

The lighthouse is gated with high concrete walls

Standing tall. A few centuries-old structure still intact and preserved

Standing tall. A centuries-old structure still intact and preserved. It's always amaze me to be standing at historical sites, knowing these are the same places where people from a few centuries ago were standing, walking or chatting

tanjung tuan

A narrow path around the concrete walls surrounding the lighthouse structure. There's no fences here. A lack of concentration can get you slip down the slope

tanjung tuan sea view

Straits of Malacca – A breathtaking sea view from the lighthouse structure

tanjung tuan wooden platform

One of the wooden platforms provided for bird watching activity

tanjung tuan rest area

Wooden benches and tables can be found along the trek for bird watchers to stop and relax amid the fresh air in the forest. The seasonal bird watching activity had turned this place into an abundant site during off-season. In fact, I was the only human being trekking down this path at the time

tanjung tuan fallen trees

Fallen and rotten trees on the forest floor, still wet from the previous night's rain

tanjung tuan collage

04 di tanjung kling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung kling - Google Blog Search


TRAVELOG: Cari-cari Makan <b>di Tanjung Kling</b>, Melaka

Posted: 18 Jan 2012 08:44 PM PST

Kalau anda ke Melaka jangan lupa ke Tanjung Kling. Terletak kira-kira 15 km dari pusat Bandar Melaka. Untuk mereka yang gemar mencari resepi baru apa kata kita makan tengah hari di sebuah gerai yang terletak di Tanjung Kling. Kami sempat makan tengah hari di sebuah gerai yang agak popular di sini, iaitu M M Medan Citarasa. Melihatkan kepada kenderaan yang berhenti di gerai ini sudah tentu gerai ini menyajikan makanan yang sedap dan menyelerakan.
Kalau anda dari pusat Bandar Melaka gunakan jalan raya yang mengarah ke Pantai Klebang..hanya beberapa kilometer dari  Pantai Klebang anda akan nampak Hotel Everly di sebelah kiri jalan. Ke hadapan sedikit di sebelah kiri , anda dapat lihat deretan gerai. Ha..di situlah terletak gerai tersebut. Pelbagai jenis makanan ala kampung disediakan di sini seperti gulai lemak daging bakar, masak asam pedas Melaka, masak lemak jantung pisang, kari ikan, ayam masak merah, sambal tumis udang dan macam-macam lagi. Ada juga ikan bakar dan ayam goreng kampung yang amat menyelerakan kalau dimakan pada waktu tengah hari. Jangan lupa ambil cencaluk atau sambal belacan yang kaw!!! untuk dimakan dengan ikan bakar. Servis kat sini memang bagus dan cepat. Tuan punya gerai amat peramah dan melayan pelanggan dengan mesra. Harganya pula memang berpatutan. Jom ….cuba jangan tak cuba…best…punya…

04 di sungai udang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai udang - Google Blog Search


<b>Udang</b> galah makin pupus <b>di Sungai</b> Muda | Darulaman &#39;Dot&#39; My

Posted: 12 Dec 2012 08:01 PM PST

Mungkin ramai tidak menyedari sepanjang Sungai Muda bermula di Bumbong Lima hingga muara sungai di Kampung Kuala Muda di sini, merupakan antara lokasi kegemaran kaki pancing udang galah.

Saban malam puluhan pemancing mencuba nasib dan mereka tidak pula pulang dengan tangan kosong sebaliknya berjaya menaikkan hasil sungai itu.

Malah, pada musim tertentu, udang galah boleh didapati dengan banyaknya di sepanjang Kampung Bakau Tua, Pulau Mertajam, Teluk Manan dan Kampung Permatang Bendahari.

Tapi itu semua dulu, sebaliknya sekarang selepas projek tebatan banjir dijalankan sepanjang sungai itu, spesies itu didapati berkurangan.

Kekurangan udang galah jenis sepit berwarna biru di sungai ini turut menjejaskan pendapatan nelayan sungai kecil yang bergantung hidup kepada hasil sungai.

Seorang nelayan, Mohd Appandi Aman, 32, berkata, pendapatan nelayan sepertinya terjejas teruk apabila udang galah semakin berkurangan sejak kebelakangan ini.

"Saya percaya antara punca yang menyebabkan berlakunya fenomena sedemikian ialah kerana habitatnya terganggu disebabkan projek tebatan sungai yang sedang dijalankan sekarang.

"Selain itu, pembiakan udang galah di sini juga didapati terancam apabila pokok nipah dan semak samun yang menjadi tempatnya berlindung selama ini dibersihkan untuk projek itu," katanya.

Mohd Appandi berkata, kegiatan memancing udang galah di sini sekarang dirasakan membuang masa sahaja kerana hasilnya tidak berbaloi dengan masa dihabiskan.

Sementara, Bustaman Mat Dali, 42, yang menetap di Kampung Pulau Mertajam pula berkata, kegiatan projek tebatan dan pembinaan lebih 10 jeti di sepanjang sungai itu menyebabkan laluan sungai mengecil, sekali gus mengurangkan jumlah udang galah di kawasan berkenaan.

"Kita nelayan di sini bukan menghalang pembangunan tetapi, kesannya menjejaskan pendapatan yang selama ini menjadi punca utama nelayan di sini.

"Selain udang galah, turut mengalami kepupusan ialah ikan gelama, duri, semilang dan ketam nyior serta udang sungai membuatkan sebahagian besar nelayan sungai terpaksa mengeluarkan modal besar menyediakan kelengkapan ke laut mencari pendapatan," katanya.

Menurutnya, kini kawasan sepanjang sungai di empat kampung itu bukan lagi menjadi hobi kaki pancing menyebabkan suasananya tidak semeriah dahulu.

Seorang lagi nelayan, Mat Abu Seman, 45, berkata, masalah kekurangan hasil sungai di kawasan itu perlu diberi perhatian segera agar nelayan sungai terus dapat hidup di samping kaki pancing dapat meneruskan hobi mereka.

sinar

D&#39;KING Mee <b>Udang</b> Banjir....sedap &#39;tak dak&#39; dah @ <b>Sungai</b> Petani <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2013 09:47 AM PST

Lokasi : 

Jalan lama dari Bandar Sp ke Tikam Batu, sebelah kanan (berhampiran GIANT Sp), Dari tol Sp Selatan terus ke simpang lampu isyarat yang ke-2 belok kiri ..dah nampak D'King sebelah kanan jalan.



 ...tayang gambar makanan tangah memalam ni macam tak kena la plak ea..., takpa ..ni untuk depa yang tak pernah mai makan kat area Sungai Petani,  khususnya pembaca di blog pcl nih,. mana lah tau kot  terlajak sampai  Utara ni nak pekena mee udang banjir...

Ramai yang dah tau D'King Mee Udang Banjir & Ikan Bakar Power ni macam mana rasanya....Emm Sedap 'Tak Dak' Dah..dan dah jadi buah mulut pengemar 'kaki makan' serantauan.


Ibumertua pcl yang belanja (semalam) ..., walau pun ada insiden yang tak disangka telah berlaku namun itu bukan tujuan utama aku menulis tentang  @ D'King restoran ini.

Mee udang Banjir dihidang dalam mangkuk besar untuk 4 orang makan, anggaran dalam Rm60 semangkuk..(10 ekor udang laut) x 3 mangkuk menjadi santapan kami sekeluarga.....Syukur Alhamdulillah. moga murah rezeki ibumertua ku lagi hendaknya...aminn !

korang jangan lepaskan peluang untuk merasa mee udang banjir di sini. okay . (roger pcl n mmD kalau nak berteman makan...hehe!)

p/s  : esok punya program adalah ...mencari siput gayam @ Pantai Merdeka, time 7am..insyaAllah.

04 di serkam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di serkam - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di serkam</b> - Google Blog Search

Posted: 30 May 2012 01:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di serkam</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di serkam</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2012 01:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di serkam</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 01:11 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di serkam</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 01:16 AM PST

URL Sumber Asal :-

<b>Serkam</b> syurga makanan halal - Utusan Malaysia Online - Selatan

Posted: 08 Mar 2012 09:22 AM PST

Serkam syurga makanan halal

Serkam syurga makanan halal

Oleh AMRAN MULUP
utusanmelaka@utusan.com.my


Gerai ikan di Sempang menyediakan pelbagai jenis ikan segar untuk pelanggan yang datang dari kawasan sekitar dan luar dengan harga yang berpatutan.


JASIN 7 Mac - Kampung Serkam adalah sebuah kampung antara yang tertua di negeri ini dan selalu mendapat kunjungan pedagang Islam dari Arab dan India.

Mereka datang berdagang dan mengembangkan ajaran Islam dan kawasan ini juga menjadi tempat persembunyian pahlawan-pahlawan dari Palembang yang kalah berperang.

Ini menjadikan Kampung Serkam mempunyai banyak rahsia. Asal usul kampung ini berasal dari perkataan Arab 'Sir' bermaksud rahsia dan 'Kam' bermaksud banyak.

Sirkam bermaksud 'kampung banyak rahsia dan ia diubah menjadi Serkam.

Dulu, Kampung Serkam terkenal dengan gelaran 'Serambi Mekah' kerana ramai anak muda pergi mempelajari bidang agama Islam di Mekah dan pulang menjadi guru agama dan mendirikan pondok-pondok agama.

Kampung Serkam mempunyai kawasan yang luas merangkumi Kampung Umbai, Pulai, Tedong dan Sempang tetapi setelah Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 ia telah dipecah-pecahkan bagi memudahkan ia diurus dan ditadbir.

Kini kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Serkam meliputi Kampung Bukit Tembakau, Umbai Pantai, Berangan Enam, Tanjung, Seri Minyak, Pulai, Serkam Darat, Tedong, Sempang dan kampung Serkam.

Masa sudah berlalu dari sebuah perkampungan terpencil, Serkam kini membangun di mana penduduknya menikmati pelbagai infrastruktur kemudahan awam di setiap kampung di DUN tersebut.

Komitmen dan kesungguhan kerajaan negeri dapat dilihat dengan terbinanya kemudahan asas untuk masyarakat di Serkam seperti kemudahan balai raya, dewan serba guna, surau, masjid, sekolah menengah dan rendah, gerai-gerai perniagaan, tandas awam dan sebagainya.

Terdapat dua buah sekolah menengah, tujuh sekolah rendah serta sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil di samping mempunyai sepuluh buah masjid serta 53 surau di seluruh DUN Serkam.

Di bawah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serkam, Datuk Ghazale Mohamad yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengangkutan, Penerangan, Perpaduan dan Pengguna negeri, Serkam membangun dengan mempunyai tarikan tersendiri berbanding beberapa daerah yang lain di negeri ini.

Tidak hairanlah Serkam boleh dilabelkan sebagai syurga makanan halal di negeri ini.

Mercu tanda utama di kawasan ini ialah Serkam Halal Hub yang menjadi kawasan hab industri terbesar di negeri ini selain berdaya saing di peringkat antarabangsa.

Dibangunkan di kawasan seluas 53. 4 hektar di Kawasan Perindustrian Serkam, kini menjadi hab pengedaran produk halal bagi mempelbagaikan ekonomi di DUN tersebut selain membuka peluang perniagaan dan pekerjaan baru kepada penduduk setempat.

Serkam Halal Hub mempunyai 58 usahawan Bumiputra terlibat dalam industri seperti pembuatan sarung tangan getah, kotak telor, mayonis, makanan ternakan, roti putar, jus, minuman dan makanan ringan, acar, koko minda serta herba.


Ghazale Mohamad (kanan) melayan sebahagian pelancong yang menjamu selera makanan laut di Perkampungan Ikan Bakar Terapung di Umbai, Jasin, baru-baru ini. - utusan/azli ahad


Pembinaan Serkam Halal Hub dengan pengeluaran produk halal tertumpu bagi pasaran eksport luar negara dan tempatan.

Selain itu, Serkam cukup sinonim sebagai destinasi medan ikan bakar yang menjadi tarikan pelancong dari dalam dan luar negara pada setiap hujung minggu dan cuti umum.

Antara yang paling popular ialah Perkampungan Ikan Bakar Terapung di Umbai, Medan Ikan Bakar Jeti Anjung Batu, Medan Ikan Bakar Serkam dan Medan Ikan Bakar Sempang Pantai.

Menariknya daripada restoran-restoran makanan laut biasa, medan ikan bakar di sini menawarkan makanan laut bakar seperti ikan, udang, kerang, sotong, lala dan kupang.

Kewujudan medan ikan bakar tersebut secara tidak langsung menambah produk pelancongan sedia ada di DUN tersebut.

Bagi golongan nelayan di empat kawasan utama iaitu Sempang, Pantai Siring, Serkam Pantai dan Umbai, nasib mereka terbela apabila kesemua jeti dinaiktaraf menerusi peruntukan daripada Kerajaan Pusat.

Sempang mendapat peruntukan sebanyak RM6.2 juta, Pantai Siring (RM10.4 juta), Serkam Pantai (RM5.2 juta) dan Umbai (RM5.6 juta).

Kerja-kerja menaik taraf semula jeti yang mengandungi pelbagai kemudahan seperti gerai menjual ikan segar, tandas, surau, stor, bengkel membaiki bot, gerai makanan, gerai ikan bakar dan sebagainya.

Apabila siap sepenuhnya hujung tahun ini, nelayan tidak lagi menghadapi masalah untuk meletakkan bot-bot yang mempunyai jeti konkrit selain mudah bagi mereka untuk mendaratkan tangkapan ikan masing-masing.

Selain itu kemudahan pelantar memancing juga turut menjadi tarikan kepada kaki pancing untuk menjinakkan pelbagai spesies ikan seperti jenahak, kurau, senangin, pari dan mayong.

Pelantar memancing terdapat di Sempang, Pantai Siring dan Umbai.

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved