ads

Rabu, 24 Ogos 2011

04 di umbai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di umbai - Google Blog Search


Medan Ikan Bakar <b>Umbai</b>. | Teratak Usang

Posted: 15 Jun 2011 01:30 AM PDT

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.
Pertama sekali, aku mohon maaf pada orang Melaka terutamanya peniaga-peniaga gerai makan di Umbai. Aku memang tak puas hati ketika makan di situ sewaktu bercuti ke Melaka dua tiga hari yang lepas. Aku kurang arif tentang pemakanan orang-orang Melaka di Umbai. Mungkin mereka tidak makan nasi atau makan nasi sedikit dan selebihnya meratah lauk, Wallahu'alam.

Kisahnya begini...

Lebih kurang jam 11.15 malam kami sekeluarga (10 orang) pergi ke Medan Ikan Bakar Umbai walaupun jauh dari tempat penginapan kerana Medan Ikan Bakar tersebut dikatakan terkenal dengan masakannya yang enak. Nak juga rasa keenakan masakan Melaka. Bukan senang nak ke Melaka kalau bukan ketika bercuti.

Belum sempat turun dan menutup pintu kereta, para pengusaha restoran di sana berebur-rebut menjemput dan menarik pelanggan untuk ke gerai mereka. Kami memilih salah satu kedai makan di sana. Menu yang dipesan, pastinya asam pedas ikan pari, ikan bakar, kerang bakar, sotong goreng tepung dan air minuman. Nak order masakan berasaskan sayur seperti sup sayur atau sayur campur, langsung tak ada. Pelik ni. Orang Melaka tak makan sayur ke?

Peniaga gerai tersebut menghidangkan sebesen nasi lemak yang dibungkus beserta sambal kicap (rasa-rasanya la) dan pinggan-pinggan kosong. Kemudian, air yang dipesan pun tiba diikuti sotong goreng tepung dan kerang bakar. Oleh kerana masakan lain belum lagi tiba, kami pun meratah makanan yang ada tu beramai-ramai. Dalam sejarah hidupku, aku order air dua kali dan habis 2 gelas besar sementara menunggu makanan yang dipesan tiba. Mungkin kekurangan pekerja untuk memasak kot, itu yang lambat.

Masakan yang ditunggu-tunggu pun sampai dan siap dihidang. Kami saling berpandangan dan hanya memerhatikan lauk seolah-olah seperti cerita P.Ramli, ambil bau je dulu...Pelayan atau peniaga gerai makan hilang entah ke mana. Masa mula-mula turun kereta, beriya-iya menjemput dan menarik pelanggan. Bila dah dapat pelanggan, ditinggalkan pula. Dah lama sangat menunggu, aku pun bertanya, "Kita kena makan lauk-lauk ni dengan nasi lemak ka? Kaa..nak meratah saja?"

Mak mertuaku pun bangun ke belakang untuk mencari peniaga tadi dan meminta/order nasi. Akhirnya nasi pun sampai. Aku sangkakan apabila order lauk-pauk sekali pakej dengan nasi. Rupanya nasi nak kena order asing. Hairan juga ni..Mungkinkah lauk-lauk yang dipesan itu dimakan dengan nasi lemak yang dihidangkan? Atau memang orang Melaka hanya meratah lauk sahaja? Patutla tak ada masakan berasaskan sayur. Kesian juga pada kanak-kanak. Kuah yang ada semuanya pedas-pedas. Nak kena tanya orang Melaka ni.

Baru pertama kali makan di Medan Ikan Bakar Umbai, jadi aku tak berapa tahu cara makan orang di situ. Sesiapa yang pernah makan di situ, boleh juga berkongsi pengalaman anda di sini.

Makanan di situ memang sedap tapi, layanan pelawaan kali pertama pun memuaskan, cuma yang tak puas hati apabila masakan yang diminta tidak ada dan tak dihidangkan dengan nasi putih. Aku bukan la cerewet sangat bab makan ni, dengan nasi lemak pun ok tapi jarang orang makan ikan bakar dan asam pedas dengan nasi lemak sejemput (sebungkus). Mungkin adat dan cara makan kita berbeza walaupun 1 Malaysia. Lain negeri, lain caranya.

04 di tanjung tuan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


live life fun like moi!: Light Jigging @ <b>Tanjung Tuan</b>, Port <b>...</b>

Posted: 04 Aug 2011 01:57 AM PDT

I am back!! To continue my silly story....

Once we are ready, we set out to the sea..sorry no pictures of the sea, which is windy with lots of waves...   T.T   Now I have been on a boat / speedboat and whatsoever before either for work or for leisure, but things that I've never experienced before...staying in the middle of the sea: bobbing to the tunes of the waves... I know, double sick to the stomach...I am trying to be brave and encourage myself by pretending that I will not get sea-sick...

Wahahahaaa.....BUT....!! I am so wrong...  T.T''  Right like 5mins after we stopped at the first pit stop out on the open sea...I feel dizzy...and nauseous..I just had enough time to grab (*blush*) and gulp down some sea sickness / motion sickness medicines..BOY I am so glad we had it along...and abang shah the tekong pity me....I can even feel my face turning green...hahahahaa......so we switched place.

We went near to the lighthouse and began our jiggingz....Well, remember the picture in part 1: the pretty scenery...that's the spot we jig and jig...

We were lucky the weather was surprisingly good considering the heavy rainfall of late. Windy even with the scorching sun makes it bearable even to someone like me, who's forever sweating!

Anyhow, we jig and jig and suddenly abang shah jig's was pulled....and:

*voila! Little baby grouper...which has been released back safe and sound..hehhe*

and the energy got buzzing, with the mood which is cheery and light...I still think and belief when you are happie the fishes will comes along too...hahahha...dumb la me! o.O

Around noon with no more signs of fishes as the sun is shining brightly, we decided to go back for lunch and a short break...don't ask me why no pictures of my lunch and toilet (of cuz there's a toilet!) or our lunch place, as I am simply too tired. Just want to sit there and drink icy cool drink...hahahahah...sorrriieee..

About 2 something we went to continue our jiggingz..and......here comes the goodies....

*he got a fun fight with the GT! Strong phfishh even with the small size, which is slightly more than 1KG*
*I couldn't resist to camwhore too...part of the reason being sked of not being able to land any fish at all for the trip   T.T''  *
I've heard numerous times before, first timer for jigging trip might come back with empty hand...hahaha...but I am still looking on the bright side yeah!
We circled the same spot to continue our jigginz...and see see see:
*abang shah with another bigger grouper*
And my mood wasn't dampened, I am a newbie to jigging larr..what do you expect..and it doesn't disappoint me, NOT at all..by that time, I was planning on the return trip to get a fish with jig...(Making up my mind and convincing myself that I am not gonna get any fish this trip, but without feeling of disappointment, really one!).
The slight tug, and the pulling, just not so strong..and being a NOOB that I am, I wasn't sure and should also say I didn't dare to belief that I got a fish on the other end of my line!!!! 
WOHOHOHOHHOHOHOOOOOOOOO~~~:
*I know, I know..it's not huge..but the feeling you can never understand if you are not a fisher..hahaa*
I hooked up an okay sized grouper...! My license for jigging, yeah man! I cannot wipe out the grin on my silly face...happiness.....
We jig more and by the time we made our way back, the sun was setting...seems like there's an additional jiggerz now to the fishing society..hahahaha...I want to come back for more...I want the GT!! 
No amount of motion sickness, no amount of sun burning, skin peeling (aftermath), fear of standing up freestyle on a rocking boat (without safety jacket, even though I can swim, still scary la) and other issues will keep me from coming back again..!
Oh yeah..I will be there again! This weekend~!!  *stupid grin on face, AGAIN...taahahahhaha*

04 di sungai udang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai udang - Google Blog Search


Dua orang polis lemas ketika memancing <b>udang di</b> Pengkalan Nelayan <b>...</b>

Posted: 23 Aug 2011 06:42 PM PDT

No of View :576

CARI...anggota penyelamat menjalankan operasi mengesan mangsa lemas.

 Rasa hairan seorang nelayan apabila mendapati enjin sebuah bot masih hidup tetapi tiada pengemudi berhampiran Pangkalan Nelayan Sungai Serai, Ladang Nam Heng di sini, pagi kelmarin, membawa kepada operasi mencari dan menyelamat dua anggota polis yang dipercayai lemas ketika memancing udang.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata, dalam kejadian jam 8 pagi itu, nelayan berkenaan sedang mengemudi botnya sebelum terserempak dengan bot terbabit.

"Nelayan yang baru pulang menangkap ikan itu hairan apabila mendapati tiada pengemudi di sana, lalu menghubungi nombor telefon yang tertera pada bot berkenaan untuk memaklumkan penemuan terbabit kepada pemiliknya.

 "Pemilik bot itu kemudiannya membuat laporan polis sejurus dimaklumkan berkaitan perkara berkenaan," katanya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPPK) Johor, semalam.

Dalam kejadian itu, Lans Koperal Hussin Isa, 48, dan Koperal Mohd Nazri Omar, 39, dipercayai lemas selepas seorang daripada mereka jatuh ke laut manakala seorang lagi cuba membantu, tetapi gagal berbuat demikian.

Kedua-duanya menyewa bot berkenaan sebelum jam 7 pagi daripada seorang nelayan tempatan.

 Menurut beliau, sebaik menerima laporan berkaitan kejadian, operasi mencari dan menyelamat dua mangsa yang dikenal pasti menyewa bot berkenaan terus dijalankan dengan kerjasama Jabatan Bomba dan Penyelamat Johor serta Pasukan Gerakan Maritim (PGM) Wilayah Dua.

"Seramai 80 pegawai dan anggota termasuk penyelam membantu operasi itu dan beliau berharap mangsa dapat ditemui secepat mungkin.

 "Pada jam 3.30 petang semalam, jenazah Hussin ditemui kira-kira 150 meter dari pangkalan nelayan berkenaan manakala setakat jam 7 malam semalam, usaha masih dijalankan untuk mengesan Nazri," katanya.

Menurut Mokhtar, punca kejadian masih disiasat dan pihaknya akan membantu keluarga mangsa bagi meringankan beban mereka.

"Kami menemui dompet seorang daripada mangsa di dalam bot berkenaan dan tiada unsur jenayah dalam kejadian," katanya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

04 di tanjung bidara - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung bidara - Google Blog Search


APer CEr......: ke <b>tanjung bidara</b> pulok....

Posted: 22 Aug 2011 06:00 PM PDT

assalamualaikum...salam sejahtera...kpd anda semua smoga bahagia...hekhek...ok n3 smlm tu ms ari sabtu 2 ari sblm pose kn...skang ni cite ari ahadnyer plak ek...sabtu g pantai puteri @ kundur...ahad g tanjung bidara plak...kali ni adik aku dr muar pong nk joing skali...ok buleh sajek....jom kitee.....sblm tu pg2 akak aku dh msk2 tuk ktorg g berpiknik....menu x snap...lgpong bln pose x bek aku nk publish...kuruih pahala pose kang tngk gambo makanan bnyk2...eh heeee

gambo lompattt...xdek gambo cenggini x sah..ni br sampeiii...org x rmai sbb pg lg kot...heeee...ktorg smpi lam kol 10 kot...heeee...rmai org deting2 jek time tu...ktorg adela gak terrrrr halau 1 kapel ni duk kt kusi blakang port ktorg...ish3 sungguh kurang sopan ko berdeting pgang2 cenggitu dpn ank2 aku tau...skalik akak aku leh p duk dkat2 ngan derang...pe lg...blah la derang tu...klu x blah gak mmg moke x malu la kn...hikss

ni bdk yg sowang ni pnyer la tkot ngan air laut....ntah pape jek...wat malu mama die jek...ade ke die main kt tepi2 stakat cecah2 kaki kt air tu ha....dh la dh pki siming suit segala..pastu die leh duk lepak kt kusi smbil tngk org2 len riang ria mndi air laut ek...pastu aku rs bdn die pns...ooo dmam ghupenyer ank bujang aku nih...keshiannnn....derang yg lelain tu siap men pelampong ketapi lg...best jek tngk...sume bdk2....de sowang bpk bdk tukang tarik plampong2 tu...ms ni ombak x kuat sngt....air pong cam tenang jek...berani la nk buat cenggitu kn...heeeeeee

dkat kol 1 br ktorg gerak blk...ms tu dh pns membahang dh...bdk2 ni pong dh kne sun burn sume...hahahhah mak2 msing2 lupe nk bwk sun block...amik kaw...hikhik....ktorg blk tu pong lps dpt msj dr akak aku kata mkanan tuk lunch dh siap...hikhik...akak aku a.k.a tuan umh x ekot...dia nk buat kepek sukun tuk bkalan adk2 dia nk bwk blk KL (aku la tu) n nk msk tuk lunch ktorg...wahhh best kn akak aku...maceh k.nis....ktorg blk tu dh lapo2 terus mkn...pastu tdo...pastu kol 6 br gerak blk KL.....heeeeeeeeee...alaa tnjung bidara ngan umh akak aku pong lam 15men jek...x jauh mne pong...heeeeee



last skali...tepek gambo bdk kecit nih

ok dah tu jek...sok2 klu smpt apdate lg...daaaaaaa

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved