ads

Ahad, 27 Januari 2013

04 di jasin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di jasin - Google Blog Search


bazookapenaka.com: &#39;Ayah Pin&#39; baru muncul <b>di Jasin</b>

Posted: 08 Jan 2013 08:02 PM PST


MELAKA: Ahli-ahlinya mendakwa mereka sebagai 'pejuang soleh dan tentera kebenaran' bagi membentuk nilai moral yang tinggi di kalangan manusia.

Walau bagaimanapun, dalam serbuan polis selepas beberapa minggu melakukan pemantauan terhadap rumah pemimpin mereka yang disyaki menyebarkan ajaran sesat di Kampung Chabau, Simpang Bekoh di Jasin, polis menemui banyak banyak barangan mencurigakan.

Sebuah stor di belakang banglo dijadikan tempat penyimpanan senjata termasuk berpuluh-puluh pedang, keris, kapak, parang, 308 bilah busur dan anak panah, lembing, 23 unit kanister yang dipenuhi serbuk bedil dan beberapa senapang palsu.

Polis yang diketuai Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka Supt P. R. Gunarajan bersama 16 anggota turut merampas sebuah komputer riba, ubat-ubatan dan krim antiseptik yang digunakan untuk merawat kecederaan, topeng gas, peralatan perkhemahan yang digunakan oleh tentera semasa operasi, jaket, sarung tangan, tali dan topi tentera semasa serbuan pada Sabtu lalu.

Pihak polis menahan seorang lelaki berusia 46 tahun yang digambarkan penduduk kampung sebagai 'imam' serta memiliki kuasa mistik.


Difahamkan lelaki yang bekerja sendiri itu tidak menentang ketika ditangkap malah membawa polis ke stor tempat menyimpan senjata berkenaan.

Dia kini ditahan reman.

Ketua Polis Melaka, Senior Asisten Komisioner Datuk Chuah Ghee Lye mengesahkan penangkapan itu namun enggan mengulas lanjut sama ada suspek mengetuai sebuah ajaran sesat atau dikaitkan dengan mana-mana kumpulan militan.

"Masih awal untuk saya ulas kerana siasatan masih dijalankan," katanya.

Rumah suspek, dengan gerbang di bahagian atas pintu utama dan dikelilingi dinding konkrit terletak jalan utama menuju ke bandar-bandar berdekatan Simpang Bekok dan Nyalas.

Tinjauan pada Selasa mendapati kerja-kerja pembinaan masih dijalankan di luar rumah dan kumpulan pekerja berkenaan seperti tidak mengetahui mengenai kejadian penangkapan itu.

"Kami hanya pekerja di sini, anda kena tanya kepada penduduk kampung," kata salah seorang daripada mereka apabila ditanya mengenai pemilik banglo berkenaan.

Penduduk kampung yang ditemui juga enggan mengulas mengenai pemimpin kumpulan itu.

Bagaimanapun seorang lelaki mendakwa 'senjata suci' yang disimpan 'imam' boleh terbang dengan sendirinya apabila diarahkan 'untuk melawan musuh-musuh manusia'.

"Kami tidak mahu mengulas apa-apa mengenai imam.

"Dia adalah bomoh dan akan tahu apa yang saya beritahu anda.," katanya.

"Tapi ia bukan bermaksud kami tidak mahu membantu anda," kata seorang lagi penduduk apabila ditanya sama ada dia mengetahui mengenai aktiviti-aktiviti di dalam rumah tersebut.

Seorang ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Chabau yang enggan namanya disiarkan berkata rumah berkenaan sering dikunjungi oleh kumpulan yang terdiri sehingga 30 orang pada satu-satu masa.

"Seperti yang saya dengar, imam bersiap sedia untuk berperang dengan musuh-musuh manusia semasa kiamat.

"Tetapi saya tidak tahu sama ada pengikutnya dilatih untuk menggunakan senjata ataupun tidak," katanya.

Katanya lagi, lelaki berkenaan tidak bergaul dengan orang ramai sebaliknya hanya bercakap kepada pengikutnya.

"Di luar rumah, dia hanya boleh dilihat pergi ke kedai runcit.

"Kami tidak bagaimana dia memperoleh sumber kewangan untuk membina rumah," katanya. [MSO]

Related Post

04 di klebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di klebang - Google Blog Search


Sahabat-Gunung: BAHAYA !!!! Sungai <b>di Klebang</b> Besar, Melaka <b>...</b>

Posted: 14 Nov 2012 08:38 PM PST


Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) meminta penduduk di kawasan sekitar Lencongan Sungai Malim di Klebang Besar, Melaka Tengah berwaspada berikutan paras air di sungai itu kini melebihi paras bahaya iaitu 2.14 meter.
Menurut portal JPS, di Selangor setakat 9 pagi ini, paras air di Sungai Langat di JPS Sungai Manggis; Sungai Langat di Bukit Changgang, Kuala Langat dan Sungai Selangor di Kuala Badong, Kuala Selangor telah melebihi paras amaran iaitu masing-masing 6.02 meter, 4.08 meter dan 3.97 meter.
Keadaan yang sama juga dicatatkan di Sungai Rembau di Titian Bintangor, Rembau, Negeri Sembilan (6.22 meter) dan Empangan Labong, Mersing, Johor (7.60 meter).
Begitu juga di Sabah dengan paras air di Sungai Padas di Tenom (175.85 meter), Sungai Padas Beaufort (7.51 meter) manakala di Sarawak, bacaan paras air di Sarawak Maritime, Sibu ialah 2.56 meter.
Sementara itu, Majlis Keselamatan Negara (MKN) menyatakan bilangan mangsa banjir di Johor tidak berubah iaitu 143 orang manakala di Perak seramai 45.
Selangor pula mencatat 1,309 orang manakala Melaka menurun daripada 27 orang kepada 16 orang, dan Sarawak lima mangsa banjir.

04 di umbai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di umbai - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di umbai</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2013 09:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Makan makan <b>di</b> Ikan Bakar <b>Umbai</b>, Melaka - MieZa yAnG SuKa <b>...</b>

Posted: 04 Jan 2013 12:57 AM PST

Since 31hb yang lepas, ulang bulan kami yang 4 bulan, saje je lah makan sedap sedap sikit, makan ikan bakar.. sedap nya ikan bakar, campur pulak dengan sotong goreng tepung...meleleh~
bila duk pilih pilih ikan kat sini teringat masa mula mula kami makan kat ikan bakar ni =) farrid amik sotong 2ekor jer nak buat goreng tepung untuk kami 2orang, hahaha mana cukup weih...
menu pilihan kami macam biasa lah,
udang masak mentega *feveret mieza ni 
dan lala masak lada *ini feveret farrid
muka gembira dapat makan ikan bakar
muka gembira kena belanja isteri manja dia makan malam kat ikan bakar, hee
thx bie, bulan depan belanja lagi ea?

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2013 09:02 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 09:15 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2012 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2012 09:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jun 2012 09:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Pada 13 Februari lalu, kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap, Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau. Manakala pada Jumaat lalu pula sekatan jalan raya ...

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 09:07 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Apr 2012 10:10 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 09:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Lagi ceramah diganggu, Nurul nyaris jadi mangsa « ""Renunglah <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 10:29 PM PST

Dari Malaysiakini

Satu lagi usaha mengganggu ceramah Pakatan Rakyat dilaporkan malam semalam dan kali ini kejadian berlaku di Felda Lepar Hilir I, Gambang, Pahang.

Kali ini, yang nyaris menjadi mangsa kali ini adalah Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad (bawah, kiri) dan Naib Presiden parti itu, Nurul Izzah Anwar.

NONECeramah itu didakwa diganggu oleh ahli Umno yang dengan senagja memasang pembesar suara di sebuah kedai kopi di mana Nurul Izzah dan Nik Nazmi dijadual berucap mulai jam 9 malam hingga tengah malam.

"Pemimpin PKR tempatan telah mendapat kelulusan polis untuk kita berucap … tetapi sebelum majlis bermula mereka menerima ugutan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang mahu mereka membatalkan ceramah itu.

"Sepanjang ucapan saya kira-kira 20 hingga 30 minit, mereka memainkan lagu dan muzik dengan kuat bagi mengalihkan perhatian orang ramai.

"Pada mulanya, kami sangka bunyi itu datangnya dari konsert, kemudian, kami dapati bahawa mereka sebenarnya menganjurkan satu sesi karaoke," katanya.

Keadaan semakin tidak terkawal apabila tiba giliran Nurul Izzah untuk berucap, kata Nik Nazmi, dengan kumpulan itu mula menyerbu ke lokasi ceramah sambil mencaci dan melemparkan kata-kata kesat kepada anak perempuan ketua umum PKR itu.

NONE"Budak-budak muda cuba pukul Nurul Izzah di ceramah kami di Felda Lepar Hilir. Saya dan Nurul Izzah diiringi polis keluar untuk elak samseng Umno," kata Nik Nazmi.

Nurul Izzah (kanan) pula dalam raeksi awalnya berkata beliau bersyukur kerana selamat tetapi memberi jaminan tidak akan gentar dengan gelagat liar berkenaan.

"Bersyukur pulang dgn selamat. Moga teman-teman di Felda Lepar Hilir juga bertahan dan bersemangat walaupun samseng-samseng Umno berlagak liar, ugut fizikal.

"Tangan (penumbuk) hanya beberapa inci dari (wajah) saya," katanya di Twitter pada jam 1 pagi ini.

Skim penempatan Felda itu terletak di kawasan parlimen Paya Besar dan kini dipegang oleh Abdul Manan Ismail dari Umno.

Sehubungan itu, Nik Nazmi dan Nurul Izzah akan membuat laporan di balai polis Merchant Square berdekatan ibu pejabat PKR pada jam 3 petang hari ini.

adam chew kwong wah jit poh journalist fracas in penang himpunan hijau rallyKejadian itu hanya salah satu daripada siri gangguan dalam beberapa bulan kebelakangan ini apabila pemimpin Pakatan cuba menggempur kubu-kubu BN, khususnya Umno menjelang pilihan raya umum akan datang.

Semalam, perhimpunan solidariti Himpunan Hijau di Sudut Pidato, Padang Kota, Esplanade yang dihadiri Ketua Menteri Lim Guan Eng turut diganggu oleh kumpulan yang dianggotai oleh pemimpin Pemuda Umno dan kumpulan pendesak Melayu, PERKASA.

20 Februari lalu, kereta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang dengan lontaran batu, kayu dan mercun sehingga kemek dan cerminnya pecah ketika berceramah di Jalan Mersing, Sembrong.

NONE13 Februari pula kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap,  Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau.

Awal bulan ini pula sekatan jalan raya didirikan daripda menghalang pemimpin dan penyokong Pakatan daripada menghadri ceramah yang dijadualkan di kubu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan.

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 09:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 09:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

HAFIDZ FCU MALAYSIAN HOMESCHOOLING: SIRI 7 (<b>MACHAP</b> <b>...</b>

Posted: 18 Feb 2012 08:15 PM PST

(GUIDANCE CORNER)

MEMORI KHAS BUAT TATAPANMU WAHAI PENJAGA LANGKAWI
MUSAFIR YANG PENUH ERTI

Penjelahahan FCU ke seluruh semenanjung Malaysia ini bukanlah seperti satu percutian keluarga seperti lazimnya. Musafir panjang ini telah dirancang dengan teliti oleh GM sejak dari awal lagi. Inilah masanya kami semua berada dalam suasana di luar kotak kebiasaan kehidupan seharian. Tiada lagi rutin yang mengikat diri pada kebiasaan.

Sebahagian besar ruang masa adalah di dalam wira-wira yang meluncur di jalanan. Inilah masanya untuk banyak berfikir tentang Pencipta Alam Semesta, mengenal diri sendiri, bertaubat, mencari hikmah bagi setiap peristiwa di sepanjang perjalanan, berzikir dan bermonolog. Kuliah demi kuliah menyerikan setiap persinggahan kami untuk menambah ilmu dan tarbiyah diri. Di mana langit dijunjung, di situlah kami mendirikan solat sebaik azan berkumandang. Hanya setinggi- tinggi
kesyukuran di atas segala nikmat Allah. Terlalu indah setiap detik berlalu bila minda sentiasa mengingati Allah. Itulah janji Allah. Tiadalah kudrat kita melainkan dengan izinNya jua segala apa yang berlaku.

PENYERAHAN SECARA TOTAL

Suasana di STATION 2 FCU kembali meriah sebaik sahaja kami tiba. Aktiviti seterusnya ialah masak beramai-ramai dan makan beramai-ramai. Inilah antara nikmat kurnian Allah bila mempunyai keluarga yang besar. Namun, GM sentiasa mengingatkan kami bahawa STATION 2 FCU hanyalah salah satu persinggahan sama seperti homestay-homestay lain yang pernah kami huni. Malah STATION 1 FCU di Langkawi juga adalah satu persinggahan. Tiada rasa pemilikan kerana semuanya adalah milik Allah. Kita hanyalah orang dagang dalam perjalanan menuju Ilahi. Indahnya orang dagang ialah tiada istilah REHAT dalam kehidupan seharian. Minda sentiasa bergerak dan menjadi orang baru setiap hari dengan prestasi yang lebih baik.

Detik jam 12.00 tengahmalam - 25.12.2011 , arahan dikeluarkan oleh GM untuk bersiap serta merta. Kami menukar pakaian sepantas yang mungkin dan mengangkut segala barangan dan peralatan kemera agar tiada satu pun tertinggal. Siapa lambat pasti akan ditinggalkan. Umpama dalam peperangan, kepantasan dan ketepatan sangat dititik  beratkan. Tiada keluh kesah mahupun rungutan kerana KAMI DENGAR DAN KAMI PATUH.

Tepat 12.45 tengahmalam, kami kembali berada di dalam perut wira-wira yang baru sahaja menikmati pelabuhan yang selesa di Pasir Gudang. Mereka begitu setia berkhidmat tanpa mengira waktu. Kami kembali menyusur jalanan, tanpa mengetahui kemanakah destinasi seterusnya. Hanya berserah kepada Allah. Semua yang berlaku pasti penuh dengan hikmahnya. Yang pasti ialah untuk membentuk jiwa yang kuat dan diri yang lasak.
Akhirnya kami sampai di Kawasan Rehat dan Rawat Machap. Di sinilah kami tidur seketika di dalam kereta kerana menjelang pagi, pasti akan meneruskan perjalanan lagi. Semasa dalam perjalanan,  kami ditegah untuk tidur mahupun tertidur. Mata mesti terus berjaga untuk minda terbuka dan menikmati setiap detik perjalanan. Adalah kerugian besar andai diulit mimpi di sepanjang musafir yang penuh keberkatan ini.

Perhentian ini sangat selesa dan penuh dengan kemudahan asas para pengguna.
Memang cantik dan menarik

Alhamdulillah, tiada rasa keluh kesah malah pengalaman baru ini  begitu berharga kerana peluang yang ada tidak akan selalu menjadi milik kita. Inilah baru ada "adventure" dan hidup pasti lebih bermakna. Malah ketiga-tiga cucunda ( Afiq, Afiqah dan Alyssa ) juga faham bahawa mereka berada dalam satu misi penting yang perlu dilaksanakan dengan sebaik mungkin.

WAHAI PENJAGA LANGKAWI YANG DI TINGGALKAN.
KALIAN SENTIASA BERSAMA KAMI DAN PASTI MEMPEROLEHI APA YANG KAMI PEROLEHI. DOAKANLAH KAMI WAHAI PENJAGA YANG HEBAT DAN YANG DIBANGGAKAN.

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Apr 2012 09:28 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Feb 2012 04:56 PM PST

URL Sumber Asal :-

Kekecohan Sembrong: Seorang Dilastik Manakala Lelaki Tua <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2012 05:34 PM PST

Malaysiakini

PKR menafikan ceramahnya di Jalan Mersing, Sembrong pada malam Ahad lalu di mana kereta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang dengan lontaran batu, kayu dan mercun sehingga kemek dan cerminnya pecah itu diadakan tanpa permit.

"Majlis yang mendapat permit dari pihak polis itu diganggu dari awal hingga akhir oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Tujuan mereka ialah untuk menimbulkan kekecohan dan huru-hara," kata Ketua Penerangan PKR, Johor Syed Hamid Ali (kiri) dalam satu kenyataan memperincikan apa yang sebenarnya berlaku pada malam berkenaan.

Menurut beliau, pada kejadian itu, lebih 100 orang yang dipercayai kakitangan dan anak-anak muda yang diupah oleh Umno tempatan telah melakukan segala macam provokasi untuk mengganggu dan mencederakan orang ramai dan pemimpin yang hadir di situ.

"Mereka membuat bising dan menjerit-pekik; buat rioh-rendah dengan membunyikan enjin motorsikal, air horn dan siren.

"Kemudian, berpuluh-puluh anak muda yang bermotosikal terus mengganggu lalu lintas; batu, telor, botol plastik dan mercun bola berterbangan ke arah penceramah dan orang ramai," katanya.

Syed Hamid juga berkata pada malam itu, tidak kurang 4,000 orang membanjiri ruang di hadapan pejabat Cabang Semberong di Batu 4 Jalan Mersing, Kluang untuk mendengar ucapan daripada pemimpin-pemimpin parti peringkat negeri dan pusat.

Antara mereka termasuk ketua umum PKR itu sendiri, dirinya, ahli parlimen Kapar S Manikavasagam dan ADUN Mengkibul Ng Lam Wah.

"Ketika rombongan Anwar sampai di tempat ceramah kira-kira jam 11.30 (malam), suasana menjadi semakin ribut.

"Beliau dan rombongannya diserbu dan dikepung. Pergelutan kecil berlaku sebelum Anwar berjaya diselamatkan.

"Kami diberitahu, seorang mengalami cedera ringan di dahi dipercayai akibat dilastik; seorang lelaki tua cedera dibaling kayu; bendera PKR dibakar; cermin kereta Anwar pecah dan pintunya kemek," katanya.

Sehubungan dengan kejadian itu, katanya PKR menuntut supaya pihak polis bertanggungjawab untuk melakukan penyiasatan secara profesional.

Syed Hamid juga berkata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammudin Hussein selaku Ketua Bahagian Umno Semberong dan ahli parlimen kawasan itu juga perlu bertanggungjawab atas peristiwa buruk dan memalukan itu.

Kejadian itu antara beberapa siri gangguan yang disaksikan sejak beberapa minggu kebelakangan ini apabila pemimpin Pakatan cuba menggempur kubu-kubu BN, khususnya Umno menjelang pilihan raya umum akan datang.

Pada 13 Februari lalu, kunjungan Anwar ke Felda Tun Ghafar Baba, di Machap, Alor Gajah juga dicemari oleh penyokong Umno yang mengganggu ceramah beliau.

Manakala pada Jumaat lalu pula sekatan jalan raya didirikan daripda menghalang pemimpin dan penyokong Pakatan daripada menghadri ceramah yang dijadualkan di kubu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan.

Malah, Anwar terpaksa membonceng motosikal untuk menuju ke lokasi ceramahnya.

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Aug 2012 09:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Posted:

[unable to retrieve full-text content]

04 di sungai udang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai udang - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jan 2013 11:24 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jan 2013 11:43 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai udang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2013 11:23 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Udang</b> galah makin pupus <b>di Sungai</b> Muda | Darulaman &#39;Dot&#39; My

Posted: 12 Dec 2012 08:01 PM PST

Mungkin ramai tidak menyedari sepanjang Sungai Muda bermula di Bumbong Lima hingga muara sungai di Kampung Kuala Muda di sini, merupakan antara lokasi kegemaran kaki pancing udang galah.

Saban malam puluhan pemancing mencuba nasib dan mereka tidak pula pulang dengan tangan kosong sebaliknya berjaya menaikkan hasil sungai itu.

Malah, pada musim tertentu, udang galah boleh didapati dengan banyaknya di sepanjang Kampung Bakau Tua, Pulau Mertajam, Teluk Manan dan Kampung Permatang Bendahari.

Tapi itu semua dulu, sebaliknya sekarang selepas projek tebatan banjir dijalankan sepanjang sungai itu, spesies itu didapati berkurangan.

Kekurangan udang galah jenis sepit berwarna biru di sungai ini turut menjejaskan pendapatan nelayan sungai kecil yang bergantung hidup kepada hasil sungai.

Seorang nelayan, Mohd Appandi Aman, 32, berkata, pendapatan nelayan sepertinya terjejas teruk apabila udang galah semakin berkurangan sejak kebelakangan ini.

"Saya percaya antara punca yang menyebabkan berlakunya fenomena sedemikian ialah kerana habitatnya terganggu disebabkan projek tebatan sungai yang sedang dijalankan sekarang.

"Selain itu, pembiakan udang galah di sini juga didapati terancam apabila pokok nipah dan semak samun yang menjadi tempatnya berlindung selama ini dibersihkan untuk projek itu," katanya.

Mohd Appandi berkata, kegiatan memancing udang galah di sini sekarang dirasakan membuang masa sahaja kerana hasilnya tidak berbaloi dengan masa dihabiskan.

Sementara, Bustaman Mat Dali, 42, yang menetap di Kampung Pulau Mertajam pula berkata, kegiatan projek tebatan dan pembinaan lebih 10 jeti di sepanjang sungai itu menyebabkan laluan sungai mengecil, sekali gus mengurangkan jumlah udang galah di kawasan berkenaan.

"Kita nelayan di sini bukan menghalang pembangunan tetapi, kesannya menjejaskan pendapatan yang selama ini menjadi punca utama nelayan di sini.

"Selain udang galah, turut mengalami kepupusan ialah ikan gelama, duri, semilang dan ketam nyior serta udang sungai membuatkan sebahagian besar nelayan sungai terpaksa mengeluarkan modal besar menyediakan kelengkapan ke laut mencari pendapatan," katanya.

Menurutnya, kini kawasan sepanjang sungai di empat kampung itu bukan lagi menjadi hobi kaki pancing menyebabkan suasananya tidak semeriah dahulu.

Seorang lagi nelayan, Mat Abu Seman, 45, berkata, masalah kekurangan hasil sungai di kawasan itu perlu diberi perhatian segera agar nelayan sungai terus dapat hidup di samping kaki pancing dapat meneruskan hobi mereka.

sinar

04 di sungai rambai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di sungai rambai - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jan 2013 09:13 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ceramah Isu Semasa <b>di Sungai Rambai</b> - Cetusan Kalam YDP PAS <b>...</b>

Posted: 09 Nov 2012 01:06 AM PST

Ceramah YB Tian Chua di Kg Parit Perawas, 
Jalan Ke Kilang Kotak, Sg Rambai, Melaka pada 
hari Sabtu, 10/11/2012 jam 9 malam..
semua dijemput hadir untuk mendapat informasi terkini.. 

Projek Naik Taraf <b>Sungai Rambai</b> Airstrip.... - projek melaka maju

Posted: 20 Dec 2012 07:14 AM PST

JASIN - Lapangan terbang Sungai Rambai Airstrip di Kampung Tasek di sini akan dinaik taraf kepada lapangan terbang sokongan Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka di Batu Berendam.
Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Rambai, Datuk Hasan Rahman berkata, ia ekoran pengiktirafan yang diberikan oleh Airport Standard, Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan serentak dengan itu, pelbagai kemudahan dan infrastruktur lebih lengkap akan dibina di lapangan tersebut.
Menurutnya, antaranya tempat meletak pesawat, kemudahan mengisi minyak, pusat penyelenggaraan, menara kawalan, kafetaria, bilik rehat dan tempat penginapan.
"Lapangan terbang ini yang dahulunya dikenali Sungai Rambai Airstrip akan ditukar nama kepada Sungai Rambai Aerodrome dan menerima pengiktirafan daripada Airport Standard DCA pada 10 Disember lalu.
"Segala infrastruktur yang akan dibina di sini akan diuruskan oleh Teguh Oil Sdn. Bhd. dengan kos RM5 juta dan dijangka siap dalam tempoh setahun," katanya selepas majlis menandatangani perjanjian persefahaman antara Teguh Oil Sdn. Bhd. dan Japerun Sungai Rambai di sini semalam.

di negeri melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri melaka - Google Blog Search


BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jan 2013 03:15 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PRESTASI KEWANGAN KERAJAAN <b>NEGERI</b>, 2011: <b>MELAKA</b> <b>...</b>

Posted: 12 Dec 2012 11:14 PM PST

Tidak ada negara di dunia ini bertaraf Utopia. Tidak ada negara yang sempurna dan indah seperti syurga yang sering digambarkan kepada kita. Namun ingin saya tegaskan buat sekian kalinya bahawa, pada keseluruhannya, Melaka jauh lebih baik dari Kelantan!

Berdasarkan 32 indikator OECD, YAB Dato' Sri Najib, PM Malaysia telahpun mengisytiharkan Melaka sebagai negeri maju tepat pada 20:10 20/10 2010. Sehingga kini, hanya Melaka, di kalangan negeri-negeri di Malaysia, yang mencapai tahap tersebut.

Kedudukan ekonomi Melaka, yang merangkumi petunjuk seperti kadar pertumbuhan GDP, nilai GDP per kapita, purata pendapatan isi rumah bulanan, kadar pengangguran, kadar kemiskinan dan kadar inflasi, jauh lebih cemerlang dari Kelantan.

Gejala sosial di Kelantan, sekalipun digelarkan sebagai Serambi Mekah, jauh lebih tinggi dan meluas berbanding Melaka.

Baru-baru ini, terdapat pihak-pihak tertentu yang ingin mengangkat Kelantan dengan membandingkan negeri itu dengan Melaka dari segi kedudukan kewangan kerajaan negeri. Seolah-olah hebat sungguh negeri berkenaan.

Seperti biasa, diakui bahawa memang ada aspek tertentu kewangan kerajaan negeri Kelantan atau negeri-negeri lain yang mengatasi Melaka. Contohnya, hasil kerajaan negeri Kelantan pada tahun 2011, sebanyak RMRM427.5 juta, melebihi hasil kerajaan negeri Melaka (RM271.8 juta). Namun, berdasarkan beberapa petunjuk kewangan yang kritikal, kedudukan kewangan Melaka, seperti jadual di bawah, jauh lebih baik dari Kelantan.

PRESTASI KEWANGAN KERAJAAN NEGERI, 2011:
MELAKA MENDEPANI KELANTAN

NO.

BUTIRAN

MELAKA

( RM JUTA )

KELANTAN

( RM JUTA )

1.

AKAUN HASIL DISATUKAN

3.4

- 438.4 (DEFISIT)

2.

BAJET ( MENGURUS DAN PEMBANGUNAN )

- 86.99

 (DEFISIT)

-141.53 (DEFISIT)

3.

HUTANG AWAM

865.9

1,140

4.

TUNGGAKAN BAYARAN HUTANG

126.5

179.8

SUMBER : LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA

( NEGERI MELAKA DAN KELANTAN ), 2011

Terbukti di bawah kepimpinan sekarang yang sudah berusia 22 tahun, Kelantan mengalami masalah kewangan yang kronik di mana (a) akaun hasil disatukan mencatakan defisit yang besar (-RM438.4 juta), (b) defisit bajet yang berterusan (-RM141.5 juta), (c) hutang awam yang melebar kepada RM1,140 juta dan (d) tunggakan bayaran hutang yang meningkat kepada RM179.8 juta.

Justeru diserahkan kepada rakyat Kelantan untuk mengatasi masalah kewangan yang kronik ini serta masalah-masalah lain yang juga besar seperti kadar kemiskinan yang sepuluh kali ganda lebih tinggi dari Melaka, gejala sosial yang merebak dan menular serta isu bekalan air bersih yang berpanjangan selama 22 tahun dan pembangunan Lembah Sireh yang merugikan rakyat.

Mengikut perumpamaan orang Cina, ikan busuk dari kepala. Maka tentulah masalah-masalah kronik di atas berpunca dari kepala. Oleh itu, perlulah kepala berkenaan ditukar.

Dari segi kepimpinan, amat jelas rakyat Kelantan tidak ketandusan pemimpin yang berkaliber seperti Datuk Seri Haji Mohd Ali Mohd Rustam (DAR). Dato' Seri Mustapa Mohamad atau Tok Pa adalah antara pemimpin Kelantan yang jauh lebih cemerlang dari pemimpin Kelantan sekarang! Sesungguhnya Kelantan berpotensi untuk menjadi negeri maju di bawah Tok Pa, seperti mana Melaka di bawah DAR.

Di bawah konsep 1Malaysia, kita sokong semua negeri di negara tercinta ini maju, bersih dan indah sepertimana Melaka Maju Negeriku Sayang, Negeri Bandar Teknoloji Hijau.

'Bersihnya' Kelantan Serambi Mekah...!

'Bersihnya' Kelantan Serambi Mekah…!

Indah dan bersihnya Sg Melaka

Indah dan bersihnya Sg Melaka

Indah dan cantiknya Taman Seribu Bunga yang berguguran

Indah dan cantiknya Taman Seribu Bunga yang berguguran

This entry was posted on December 13, 2012, 3:14 pm and is filed under Ekonomi. You can follow any responses to this entry through RSS 2.0. You can leave a response, or trackback from your own site.

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved