Selasa, 8 Januari 2013

di negeri melaka - Google Blog Search

di negeri melaka - Google Blog Search


PRESTASI KEWANGAN KERAJAAN <b>NEGERI</b>, 2011: <b>MELAKA</b> <b>...</b>

Posted: 12 Dec 2012 11:14 PM PST

Tidak ada negara di dunia ini bertaraf Utopia. Tidak ada negara yang sempurna dan indah seperti syurga yang sering digambarkan kepada kita. Namun ingin saya tegaskan buat sekian kalinya bahawa, pada keseluruhannya, Melaka jauh lebih baik dari Kelantan!

Berdasarkan 32 indikator OECD, YAB Dato' Sri Najib, PM Malaysia telahpun mengisytiharkan Melaka sebagai negeri maju tepat pada 20:10 20/10 2010. Sehingga kini, hanya Melaka, di kalangan negeri-negeri di Malaysia, yang mencapai tahap tersebut.

Kedudukan ekonomi Melaka, yang merangkumi petunjuk seperti kadar pertumbuhan GDP, nilai GDP per kapita, purata pendapatan isi rumah bulanan, kadar pengangguran, kadar kemiskinan dan kadar inflasi, jauh lebih cemerlang dari Kelantan.

Gejala sosial di Kelantan, sekalipun digelarkan sebagai Serambi Mekah, jauh lebih tinggi dan meluas berbanding Melaka.

Baru-baru ini, terdapat pihak-pihak tertentu yang ingin mengangkat Kelantan dengan membandingkan negeri itu dengan Melaka dari segi kedudukan kewangan kerajaan negeri. Seolah-olah hebat sungguh negeri berkenaan.

Seperti biasa, diakui bahawa memang ada aspek tertentu kewangan kerajaan negeri Kelantan atau negeri-negeri lain yang mengatasi Melaka. Contohnya, hasil kerajaan negeri Kelantan pada tahun 2011, sebanyak RMRM427.5 juta, melebihi hasil kerajaan negeri Melaka (RM271.8 juta). Namun, berdasarkan beberapa petunjuk kewangan yang kritikal, kedudukan kewangan Melaka, seperti jadual di bawah, jauh lebih baik dari Kelantan.

PRESTASI KEWANGAN KERAJAAN NEGERI, 2011:
MELAKA MENDEPANI KELANTAN

NO.

BUTIRAN

MELAKA

( RM JUTA )

KELANTAN

( RM JUTA )

1.

AKAUN HASIL DISATUKAN

3.4

- 438.4 (DEFISIT)

2.

BAJET ( MENGURUS DAN PEMBANGUNAN )

- 86.99

 (DEFISIT)

-141.53 (DEFISIT)

3.

HUTANG AWAM

865.9

1,140

4.

TUNGGAKAN BAYARAN HUTANG

126.5

179.8

SUMBER : LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA

( NEGERI MELAKA DAN KELANTAN ), 2011

Terbukti di bawah kepimpinan sekarang yang sudah berusia 22 tahun, Kelantan mengalami masalah kewangan yang kronik di mana (a) akaun hasil disatukan mencatakan defisit yang besar (-RM438.4 juta), (b) defisit bajet yang berterusan (-RM141.5 juta), (c) hutang awam yang melebar kepada RM1,140 juta dan (d) tunggakan bayaran hutang yang meningkat kepada RM179.8 juta.

Justeru diserahkan kepada rakyat Kelantan untuk mengatasi masalah kewangan yang kronik ini serta masalah-masalah lain yang juga besar seperti kadar kemiskinan yang sepuluh kali ganda lebih tinggi dari Melaka, gejala sosial yang merebak dan menular serta isu bekalan air bersih yang berpanjangan selama 22 tahun dan pembangunan Lembah Sireh yang merugikan rakyat.

Mengikut perumpamaan orang Cina, ikan busuk dari kepala. Maka tentulah masalah-masalah kronik di atas berpunca dari kepala. Oleh itu, perlulah kepala berkenaan ditukar.

Dari segi kepimpinan, amat jelas rakyat Kelantan tidak ketandusan pemimpin yang berkaliber seperti Datuk Seri Haji Mohd Ali Mohd Rustam (DAR). Dato' Seri Mustapa Mohamad atau Tok Pa adalah antara pemimpin Kelantan yang jauh lebih cemerlang dari pemimpin Kelantan sekarang! Sesungguhnya Kelantan berpotensi untuk menjadi negeri maju di bawah Tok Pa, seperti mana Melaka di bawah DAR.

Di bawah konsep 1Malaysia, kita sokong semua negeri di negara tercinta ini maju, bersih dan indah sepertimana Melaka Maju Negeriku Sayang, Negeri Bandar Teknoloji Hijau.

‘Bersihnya’ Kelantan Serambi Mekah...!

'Bersihnya' Kelantan Serambi Mekah…!

Indah dan bersihnya Sg Melaka

Indah dan bersihnya Sg Melaka

Indah dan cantiknya Taman Seribu Bunga yang berguguran

Indah dan cantiknya Taman Seribu Bunga yang berguguran

This entry was posted on December 13, 2012, 3:14 pm and is filed under Ekonomi. You can follow any responses to this entry through RSS 2.0. You can leave a response, or trackback from your own site.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads