ads

Rabu, 11 September 2013

04 di tanjung bidara - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung bidara - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung bidara</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Aug 2013 11:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung bidara</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Aug 2013 11:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung bidara</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Apr 2013 11:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung bidara</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2013 11:43 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di tanjung bidara</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2013 11:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Homestay / Rumah Rehat Tg <b>Bidara</b> Masjid Tanah: Tempat-tempat <b>...</b>

Posted: 23 Dec 2012 08:56 PM PST


Apa yang menarik di Pengkalan Balak dan kawasan sekitarnya ? 
Pantai Pengkalan Balak merupakan kesinambungan dari Pantai Tanjung Bidara. Pesisir pantainya yang luas ditambah dengan keindahan dan keunikan kampung-kampung nelayan menjadikan suasana persekitarannya amat damai dan permai.
Pantai yang popular dengan pelbagai bentuk chalet persendirian ini memberikan peluang kepada pengunjung dan pelancong untuk menginap dan menikmati suasananya yang permai pada sebelah malam. Para Pengunjung juga berpeluang menyaksikan kegirangan nelayan-nelayan yang pulang membawa hasil laut menjelang senja hari. Pengkalan Balak merupakan sebuah pantai yang terkenal bagi Negeri Melaka. Ianya terletak berdekatan dengan kem tentera, Kem Terendak. Pusat Bandar yang paling hampir ialah Bandar Masjid Tanah hanya terletak kira-kira 10km sahaja dari pantai tersebut.
Penempatan ini terdiri daripada 11 buah kampung tradisional dengan kebanyakan penduduknya bekerja sebagai petani dan nelayan
Berdekatan pantai terdapat Kompleks Falak Al-Khawarizmi yang menempatkan Balai Cerap, Planetarium, Pusat Latihan Falak dan Balai Cerap Robotik.
Kompleks Falak Al-Khawarizmi Tanjung Bidara
Pantai yang terletak 10 km dari bandar Masjid Tanah ini merupakan pantai perkelahan yang terkenal di negeri Melaka. Keadaan fizikal pantai yang landai dan pasir yang memutih serta angin sepoi-sepoi bahasa ini merupakan persaingan utama pantai Port Dickson yang terletak lebih kurang 70 km dari Masjid Tanah.
Pantai kegemaran ramai ini turut dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti tempat letak kereta, padang permainan kanak-kanak, surau, medan selera, tandas awam dan bilik mandi untuk keselesaan para pengunjungnya.


Kota Yang Pernah Dijajah

Nama Kuala Linggi diberi bersempena dengan nama sebatang sungai. Disebabkan kedudukan kampung ini terletak di Kuala Sungai Linggi, maka kampung ini diberi nama Kampung Sungai Linggi. Kampung Sungai Linggi terletak di kawasan yang strategik bagi memerhatikan laluan keluar-masuk kapal pada masa dahulu. Oleh itu, sebuah kota telah dibina di Kampung Kuala Linggi.
Kota Kuala Linggi merupakan sebuah kota pertahanan di puncak Bukit Supai. Ia dibina oleh tentera Belanda dan Bugis sebagai tanda perdamaian perang yang berlaku pada 1756 hingga 1757. Selain dikenali sebagai "Supai Fort", kota ini juga dikenali dengan nama For Filiphina di mana namanya diambil bersempena dengan nama anak perempuan Gabenor Belanda ketika itu.
Berdasarkan sejarah, perjanjian di antara tentera Belanda dan Bugis telah berlangsung pada 1 Januari 1758. Hasil perjanjian tersebut Belanda dibenarkan menguasai kawasan Linggi dan perdagangan bijih timah di situ. Kota ini berbentuk segi empat dan dibina dari susunan batu laterit. Di setiap empat penjuru telah dibina separuh bulatan bagi menempatkan meriam untuk tujuan pertahanan.
Jambatan Kuala Linggi boleh dikatakan pemisah atau sempadan antara Negeri Sembilan dan Melaka. Melintasi sahaja Jambatan Kuala Linggi bermakna anda telah tiba di Negeri Melaka, Bandaraya Bersejarah. Kuala Linggi terletak di Daerah Alor Gajah di samping beberapa mukim atau pekan kecil lain seperti Kuala Linggi, Kuala Sungai Baru dan Masjid Tanah.
Jika di Negeri Sembilan, Adat Perpatih menjadi sanjungan namun Melaka yang terkenal dengan sejarah kepahlawanan Hang Tuah menjadikan Adat Temenggung sebagai budaya hidup sehari-hari. Bagaimanapun di Kuala Linggi terdapat juga masyarakat Minangkabau kerana kedudukannya yang bersempadan dengan Negeri Sembilan.
Kira-kira beberapa tahun yang lalu, sebelum kewujudan jambatan yang menghubungkan Port Dickson dan Kuala Linggi, perahu tambang menjadi pengangkutan utama menghubungkan kampung itu dengan kawasan-kawasan di Negeri Sembilan dan sebaliknya. Apabila jambatan Kuala Linggi siap dibina pada sekitar 1990-an, perhubungan melalui jalan raya telah menjadi keutamaan.
Menariknya di Kuala Linggi, terdapat beberapa peristiwa bersejarah yang boleh dikaitkan dengan kuasa-kuasa luar. Di sini terdapat sebuah kota pertahanan di Puncak Bukit Supai yang dibina oleh tentera Belanda dan Bugis sebagai tanda pendamaian perang di antara kedua-duanya yang berlaku pada tahun 1756-1757. Berdasarkan perjanjian tersebut, orang-orang Belanda diberi kuasa di kawasan Linggi dan dalam perdagangan bijih timah.
Perpustakaan Desa Kuala Linggi terletak di Pekan Kuala Linggi. Bangunannya terletak di antara deretan rumah-rumah di sepanjang jalan Kuala Linggi. Jika anda ternampak papan tanda Perpustakaan Desa Kuala Linggi bermakna anda telah pun sampai.











 

 

 

Selamat Datang ke Restoran Ikan Bakar Terapung Fort Supai........

Restoran Terapung Fort Supai terletak di Kompleks Terapung Fort Supai, Kuala Linggi  Melaka. Dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri Datuk Seet Har Cheow pada Jumaat 12 April 2009.
Kompleks Medan Ikan Bakar Terapung Fort Supai merupakan projek pelancongan yang dilaksanakan selain kemudahan perlancongan di Tanjung Bidara, Pengkalan Balak, Padang Kamunting, Dataran Alor Gajah dan rumah rehat Tanjung Bidara, Masjid Tanah.
Restoran Terapung Fort Supai  telah mula beroperasi pada 29hb April 2009. Di usahakan oleh Puan Aizan Mat Ramli.
Restoran ini menyediakan Ikan Bakar biasa & Sambal Terutub (Resepi Pak Teh) dan Makanan Laut & Thailand. Pembekal ikan adalah dari nelayan-nelayan di sekitar Kuala Linggi.

Medan Ikan Bakar Nelayan Kuala Sungai Baru

Masjid yang diperbuat daripada tanah.  Asal usul nama Masjid Tanah

Rumah Tradisional Melayu Londang
Juara 2 kali Kampung Tercantik Peringkat Kebangsaan - Kampung Seri Tanjung, Masjid Tanah

BBQ <b>di</b> pantai <b>Tanjung Bidara</b> - Ummi Hanie

Posted: 13 Jan 2013 08:23 PM PST

Salam bahagia,

Ini ialah edisi terakhir TRAVELOG/Cuti² Malaysia saya dan family bagi tahun 2012. Alhamdulillah, penutup percutian yang bagus sekali.

Tuan rumah reunion ni dah bookingkan kami sebuah bilik di Tanjung Bidara Beach Resort (TBBR). Cantik pemandangannya, menghadap ke laut. Oleh kerana kami bawa 3 orang anak je, lagi 2 orang tinggal di rumah Opah Parit Buntar, maka encik suami pelawa emak dan adik bongsunya menggantikan tempat 2 orang anak yang tak ikut tu.

Inilah juga pengalaman BBQ (baca:barbeku) saya yang kedua kalinya bersama-sama family dan anggota reunion PALAPES U**. Kali pertama reunion ialah pada tahun 2011, lokasi di air tejun Sedim. Masa itu Huzaifah baru berusia 2 bulan lebih. Owh, bukan saya yang anggota Palapes, tapi suami. Tak sangka pula suami seorang tentera, Leftenan muda lak tu… hihi. Orang selalu sangkakan pak ustaz je :p Kira nanti kalau negara darurat ke (nauzubillah), encik suami kena kerah pegang senapang tu.

aktiviti BBQ sedang rancak dijalankan

aktiviti BBQ sedang rancak dijalankan

Inilah kawan² lama encik suami ketika sama² join Palapes dulu. Walaupun dah tinggalkan Palapes berbelas tahun, tapi ukhuwwah persahabatan mereka masih terjalin mesra. Terharu lak i ;)

reunion palapes

makscik-makcik duduk saja makan-makan yer… biar pakcik-pakcik je bakar ayam :p

Tuan rumah reunion kali ni pun memang seorang tentera di Kem Terendak tu. Sekarang dah berjawatan Kapten. Mesti garang giler kan… tapi, sama² kitorang semua ni, ok je…. Siap melawak lagi. Mak mentua saya lagi terharu, kapten tu basuhkan tangan weih ;)

reunion '12

zaid dan huzaifah dengan tshirt Boboiboy baru deme

tg bidara

kami…

BBQ terpaksa ditamatkan sebab hari gelap…. Hujan nak turunnn…. Memang dah hujan renyai² pun ;)

tg bidara

awan gelap kan….

Selesai BBQ, apa lagi…. tangkap gambar beramai-ramailah…

tg bidara2

full pic pasukan reunion Palapes 2012
pinjam pic dari member hubby
ok yang berbaju kuning itulah tuan rumahnya

Lauk BBQ tak habis. Banyak lagi lebihannya. Tak apalah, biar tuan rumah handlekan je. Ada sebekas besar ayam yang dah diperap tak sempat diBBQkan. Bahan² mentah lain macam udang, sotong, ikan dah habis dibakar. Sosej pun ada lebihan sikit.

Oh ya. Malam pertama kami di Tanjung Bidara tu, kami konvoi beramai-ramai pegi dinner di port Ikan Bakar femes di Kuala Sungai Muda. Jauh juga dari TBBR tu. Perjalanan memakan masa lebih kurang 40 minit jugaklah.

Dengan hujannya, sesak orangnya…. makanan lewatnya amattt… haihh sabo je le…

ikan bakar kuala sg muda

kami lerr…

6-7 meja cantum baru cukup...

6-7 meja cantum baru cukup…

Gambar menu memang sorryyyy tak ado. Sejam lebih tunggu, baru sampai hoccayyy… dah lapor sangat, terus sambar. Bismillah dulu nooo… Sedap memang sedap, tu sebab ramai pengunjung. Plaing sedap bagi saya, sotong goreng celup tepung. Fuhhh…. mabelesss….

Aktiviti berendam di Tanjung Bidara nan indah ni pula berlaku seawal hari pertama lagi. Tak teriman nengok ayornya bak kata oghang Peghak… Mula² saya jual mahal je, tak mau basahkan diri. Celup² kaki je di pesisiran pantai tu. Udahnya, encik suami dan adik ipar ajak berendam sama…

tg bidara6

Best betullll berendam. Lama dah tak dapat macam ni. Di Batu Ferringhi hari tu, tak merasa. Air laut Tg. Bidara ni nyaman je, Ombak pun tak kuat.

Seronoknya event reunion + BBQ ni. Tahun 2013 ni ada ura² nak buat kat Sabah. Wahhh….

Selesai event, kami pun berangkat pulang semula ke lokasi awal di bumi Melaka, yakni rumah adik ipar…. Ada 2 malam lagi di situ.

Incoming search terms:

Share sebagai tanda persahabatan...

About Ummi Hanie

Surirumah sepenuh masa (5 org anak), part-time blogger, WAHM (menjalankan perniagaan online). Segala yang tercoret di sini kebanyakannya adalah kisah peribadi (yg tak terlalu peribadi),kisah anak-anak dan adakalanya diselitkan sedikit info semasa, tips, food review, travelog, dll. Saya tidak bertanggungjawab atas segala komen/tanggapan negatif dari pembaca. Read at your own risk. Dialu-alukan untuk bekerjasama dengan saya bagi slot food review, advertorial, dan seumpamanya. Emel saya; ummihanie@hotmail.com

Fantasi Itu Duniaku: <b>Tanjung Bidara</b> Beach Resort, 2013... Wallah!!!

Posted: 11 Jul 2013 09:54 AM PDT

Kalau diberikan pilihan, aku mahukan satu percutian yang sangat panjang; sebulan dua. Pergi jauh membawa diri ke tempat yang damai dan tenang tanpa perlu memikirkan masalah apatah lagi kesibukkan kota yang tiada penghujung. Namun itulah dia pakej kehidupan yang telah diberikan kepada setiap manusia. Kalau mahu bercuti panjang hanya ada pada satu tempat. Mati. Di alam barzakh nanti, itupun terserah kepada amalan kita. Cukup atau tidak untuk kita dibiarkan berehat atau diberikan balasan secukupnya di atas kesalahan dan dosa-dosa yang pernah dilakukan. Hmm. Lain macam aje bunyinya! Hahaha.
Ini semua gara-gara kemarahan yang aku simpan. Apa tidaknya, sudah berjam-jam memandang skrin komputer untuk menyiapkan entri istimewa buat blogku ini. Malangnya, entah apa yang tidak kena, semuanya hilang begitu sahaja. Aduhai... sangatlah mustahil untuk aku mengulangi semula setiap baris ayat yang sudah aku buat tadi! Kenapakah engkau begitu kejam P1!!!
Tak mengapalah, mungkin ayat tidak akan sama dengan artikel asal yang aku buat sebentar tadi tetapi isi (pengalaman) aku boleh ulang berkali-kali. 
Sebelum kejadian bencana jerebu tempoh hari, aku telahpun membuat tempahan chalet untuk percutian famili aku buat kali pertama tahun ini. Itupun kerana pelbagai perkara yang berlaku. Perkara penting antaranya kelahiran ahli baru keluarga kami; Firzudeen Aqasha dan juga Mysarah. Sukar untuk kami melakukan percutian kerana mereka berdua ini masih kecil.
Apabila bacaan IPU mencapai tahap berbahaya dan darurat terpaksa diisytiharkan, beberapa orang menasihatkan aku supaya membatalkan tempahan yang telah aku buat sejak awal Mei yang lalu. Terkilan dan kecewa tetapi aku tidak menurut sebaliknya mengambil langkah tunggu dan lihat. Apabila IPU sudahpun mencatatkan bacaan normal, aku sedar yang keputusan yang diambil tempoh hari tidak salah. Maka, berlepaslah kami sekeluarga ke Tanjung Bidara Beach Resort pada Sabtu yang lepas. 
Hakikatnya, pada tarikh yang sama ada satu mesyuarat yang perlu kami hadiri sebagai ahli jawatankuasa. Namun apa yang lebih penting bagi aku adalah percutian bersama famili ini. Selain aku sudah rancangkan dari awal, ia juga merupakan janji aku kepada umi dan abah supaya mereka dapat berehat. Maaflah, aku memang jenis yang mendahulukan keluarga berbanding yang lain. Terima kalau kalian mahu, tinggalkan kalau enggan memahami. Mudah bukan?
Sebenarnya, ini bukanlah kali pertama kami bercuti ke Tanjung Bidara Beach Resort malah, aku pernah mengisikan satu entri khas berkenaan percutian aku ke sini pada 4 tahun yang lepas, iaitu pada tahun 2009. Ketika itu, keluarga kami masih lagi kecil bilangannya. Begitu juga TBBR yang jauh berbeza dengan apa yang ada pada hari ini.
 Kalau dahulu bilangan kami bertujuh, sekarang bilangannya sudah bertambah menjadi 9 orang. Begitu juga dengan TBBR yang sudah jauh berubah. Sejauh mana ia berubah? Tunggu dulu, akan dijelaskan satu per satu. Hehehe. 
Sebagaimana yang pernah aku lakukan sebelum ini, kali ini juga aku membuat pengesahan berkali-kali kerana tidak mahu perkara yang sama berulang. Mujur ketika aku sampai ke sini, semuanya sudah tersedia dan kami diberikan chalet no 206. Kebetulan, ia merupakan chalet yang bersebelah dengan chalet yang pernah kamu huni pada tahun 2009 dahulu. Jika dahulu, chalet ini terdiri dari 2 unit bilik dan seunit dapur, kali ini chalet ini telah diubah menjadi 3 bilik dan tiada dapur. Wah, sungguh tepat dengan bilangan kami sekeluarga.
Disebabkan kami tiba selepas waktu tengah hari, makanya perut masing-masing sudah berkeroncong dan para lelaki budiman keluarga (abah, abang Zamri dan Firdaus) telah keluar untuk mencari makanan. Manakala kamu yang lain tinggal untuk membersihkan tempat tinggal dan sempat juga merakam beberapa keping gambar sebagai kenangan. Wah, boleh tahan juga anak-anak buah aku. Masing-masing sangat mesra dengan lensa kamera.
Sebaik sahaja selesai sesi santap menyantap, secara automatiknya mata masing-masing mahu lelap. Walaupun di ketika itu sedang hangat ditayangkan filem Ghajini di peti televisyen tetapi tetap tidak mampu membuatkan mata aku terus setia menonton Ghajini. Lagipun, kamu perlu berehat sebelum meneruskan aktiviti yang seterusnya. 
Tepat pukul 5 petang, maka kami anak-beranak kecuali abah dan umi, masing-masing tidak sabar untuk membasahkan badan di kolam renang. Keterujaan ini boleh dilihat menerusi Mierza dan Miqhail tetapi sayangnya mereka beruda jugalah tidak merasa berendam lama-lama di dalam kolam renang!
Alangkah sedihnya, apabila Miqhail dan Mierza berpakat tidak mahu turut serta bersama kami. Sebaliknya Mysarah yang sangat tenang apabila dibawa masuk ke kolam renang. Begitu juga dengan Aqasha walau pada awalnya, dia juga terkena tempias mogok dari abang-abangnya. 
Peluang yang ada ini digunakan sepenuhnya. Inilah masalah yang seringkali aku alami setiap kali tiba ke destinasi pelancongan yang mempunyai perairan sama ada sungai, pantai ataupun kolam renang. Seakan ada perasaan keterujaan untuk bermain-main air termasuklah keinginan yang sangat tinggi untuk berenang.
Berenang? Tahukah aku bagaimana untuk berenang. Hmm. Berenang itu adalah salah satu kemahiran. Kemahiran pula memerlukan latihan dan harus sentiasa dipraktikan. Jika tidak dipraktikan maka kemahiran itu akan menjadi tumpul Sebagai contoh, pemandu kereta yang sudah bertahun-tahun memandu kereta auto akan mengalami masalah untuk memandu kereta manual. Tak percaya? Cuba pada seseorang! Hahaha.
Jadi, begitu jugalah maksudnya dengan berenang ini. Ia juga merupakan salah satu kemahiran. Tanpa latihan dan tidak dipraktikan, maka kebolehan berenang itu akan menghilang. Begitu jugalah kemahiran renang yang ada padaku. Tambahan pula, aku baru tahu asas untuk berenang dan kalau tercampak ke laut dalam, tentu mati lemas aku dibuatnya! Saat yang paling aku suka ketika berada di dalam kolam ini adalah sewaktu badanku terapung. Terasa diri ringan sungguh. Seakan semua beban kehidupan jauh tertinggal ke dalam. Ke dalam yang entah di mana? Hehehe...
Keriangan berendam di dalam kolam renang dimeriahkan lagi dengan beberapa peserta kem yang kebetulan turut diadakan pada hari tersebut. Lebih mengujakan apabila ada muzik iringan yang dipasang dan sekumpulan remaja yang berada dalam kolam menari mengikut rentak. Itu pun di dalam air! Wah, sangat luarbiasa sehinggalah kami semua diminta untuk keluar dari kolam disebabkan kolam renang terpaksa ditutup awal kerana memberi peluang kepada aturcara untuk peserta kem. Awalnya, kami tidak berpuashati juga kerana tak pasal-pasal dihalau. Tetapi, masing-masing menyimpan harapan agar esok perkara serupa tidak akan berulang.
Sebelum menempuh hari esok, kami harus menempuhi waktu malam. Hehehe. Ini bermaksud, tibalah pula masanya untuk memburu tempat untuk mengisi perut. Lazimnya, setiap kali kami ke Melaka, abah akan bawa ke Tanjung Kling untuk menikmati Roti John istimewa. Sayangnya, tidak ada satu pun gerai Roti John ditemui. Berpusing-pusing juga mencarinya tetapi terpaksa akur dan berhenti makan di kedai biasa. Hmm. Makan nasi hidang sahaja. Mungkin disebabkan kelaparan (makanan sampai lambat), jurukamera terlupa merakam gambar dan gambar yang diambil pula hilang fokus! Fuyooo!!! Hahaha.
Selesai mengisi perut, niat di hati hendak pergi melawat sekejap ke kota Melaka atau lebih tepat lagi Dataran Pahlawan. Disebabkan sudah agak lewat dan juga dalam masa yang sama tidak yakin akan dapat melepasi kesesakkan kota Melaka ini, kami terus pulang semula ke chalet. Kalau dulu, senang sungguh untuk menjejak kaki ke kota A Famosa. Sekarang tidak lagi, susah benar untuk melepasi kawasan bersejarah itu. Dulu, senang-senang aje bergambar di replika kapal. Sekarang, nak parking kereta pun azab! Alahai Melaka!!!
Setibanya kami semula ke chalet, dah tak ada perkara lain yang nak dibuat. Masing-masing keletihan dan mengantuk. Lagipun, memang itulah tujuannya percutian ini bukan? Berehat! Jadi, tidurlah kami awal dengan nyenyak sekali. Sehinggalah bangun semula untuk hari yang baru. Ah, singkat betul percutian ini. Seawal 7 pagi, masing-masing sudah bersiap sedia untuk menyerang kafeteria untuk sarapan pagi. Berbaloi juga harga yang ditawarkan untuk seorang; RM15. Dengan pelbagai pilihan makanan yang disediakan, tidak ada seorang pun melepaskan waktu sarapan pagi. Termasuklah aku yang seharusnya berpantang. Ya, aku cuma makan sepinggan mee goreng dan beberapa ketul sosej. Ah, sedap!
Sebelum kembali semula ke chalet, aku, Ayuz, Firdaus dan Aqasha tidak melepaskan peluang yang terakhir untuk bermesra dan berbasahan di dalam kolam renang. Seperti semalam, pagi ini juga kolam sudah dipenuhi. Kali ini, dengan kanak-kanak pula. Seronok juga hingga aku tumpang sekaki bermain senapang air! Hahaha.... (teringat kata seseorang, jangan biarkan jiwa keanak-anakkan dalam diri mati!). Agak lama juga berendam di dalam kolam tetapi harus akur untuk pulang semula ke chalet, bersiap sedia untuk check out. Jadi, perkara terakhir yang kami lakukan ketika berada di sini adalah membasahkan kaki dengan masinnya air laut.
Bukankah sombongnya aku, sudah sampai ke pantai tetapi tidak mahu membenamkan kaki ke dalam air laut. Aku bertemankan Ayuz dan Firdaus meluangkan sedikit masa bermain-main dengan air, sambil menyampaikan salam kepada alam. Biar dia tahu kehadiran aku di tanahnya. Sesungguhnya tiada yang indah melainkan ciptaan Allah. Langit yang membiru itu membuatkan aku segera melepaskan segala rasa. Laut yang luas itu membuatkan aku bersyukur dapat juga sampai ke sini. Allahu Akbar!!!

Sepertimana kebiasaannya, satu perkara wajib yang harus dilakukan setiap kali kami singgah di mana-mana juga. Iya, gambar keluarga. Dengan bilangan ahli keluarga yang telah bertambah, gambar ini seakan lengkap. Aku berharap, di satu hari nanti kami akan kembali lagi ke sini tetapi untuk tempoh percutian yang panjang. Insya-allah...
Kami tinggalkan Tanjung Bidara Beach Resort dengan harapan untuk kembali semula di satu hari nanti. Insya-allah, semoga Allah perkenankan. Amin...

04 di jasin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di jasin - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di jasin</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Aug 2013 11:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

kuil hindu @ rumah berhala <b>di</b> taman maju, <b>jasin</b> <b>...</b> - amri hj yahya.

Posted: 08 Aug 2013 08:23 PM PDT

Selesai solat sunat Aidil Fitri di Masjid An-Nur Taman Maju, saya ambil satu risalah yang diletakkan di tangga masjid. Risalah bertajuk " ISU KUIL RUMAH DI TAMAN MAJU - Anak Jati Taman Maju. "

Saya ingat hanya saya sahaja yang tertanya-tanya bagaimana sebuah rumah berhala yang besar boleh didirikan oleh penduduk dalam kawasan rumah, di dalam kawasan perumahan yang diduduki oleh masyarakat berbilang bangsa. Atas kriteria dan syarat apa yang digunapakai oleh pihak kerajaan tempatan dan pihak berkuasa untuk membenarkan rumah berhala ini didirikan ?

Tidakkah pembinaan rumah berhala ini akan menganggu lalu lintas dan aktiviti yang dijalankan nanti boleh menjejaskan ketenteraman masyarakat sekitar. Selama ini rumah berhala didirikan jauh dari kawasan persekitaran petempatan penduduk.   

Inilah rumah berhala yang dimaksudkan, terletak diJalan Mawar, Taman Maju, 77000 Jasin, Melaka. Menurut risalah ini, ini merupakan kuil Hindu yang pertama di Malaysia didirikan dalam kawasan rumah ( corner blok ) dan dilaluan penduduk yang ramai.

04 di ramuan china - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di ramuan china - Google Blog Search


Tingkat hasil udang <b>di</b> Sungai <b>Ramuan China</b> - Utusan Online

Posted: 24 Jun 2013 11:43 AM PDT

AMIRUDDIN Yusof (dua dari kanan) dan Mas Ermieyati Samsudin (tiga dari kanan) bergambar beramai-ramai sebelum melepaskan sebahagian daripada 100,000 benih udang galah di Pangkalan Paya Lebar, baru-baru ini.

ALOR GAJAH 24 Jun - Sungai Ramuan China dekat sini akan terus menjadi punca rezeki nelayan sungai melalui hasil tangkapan udang galah.

Pengarah Perikanan negeri, Rosmawati Ghazali berkata, bagi menambah dan mengekalkan stok udang galah yang semakin berkurangan, pihaknya telah melepaskan sebanyak 100,000 ekor benih udang galah di sungai tersebut.

Menurutnya, usaha tersebut dilihat mampu meningkatkan hasil tangkapan kepada nelayan sungai selain ia mampu memberi kepuasan kepada pemancing yang kerap menjadikan sungai berkenaan sebagai lokasi memancing udang galah.

''Program pelepasan benih udang ini secara tidak langsung dapat memelihara sumber udang galah daripada pupus selain ia dapat melindungi stok di sepanjang sungai Ramuan China," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelepasan 100,000 ekor benih udang galah di Pengkalan Paya Lebar, Sungai Ramuan China di sini baru-baru ini.

Majlis perasmian telah disempurnakan Ahli Parlimen Masjid Tanah, Mas Ermieyati Shamsuddin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Limau, Amiruddin Yusof.

Rosmawati berkata, program pelepasan benih udang galah itu dilihat sebagai langkah terbaik untuk melestarikan sumber perikanan di sungai tersebut.

Justeru katanya, selain pelepasan benih udang galah di sepanjang sungai berkenaan, pihaknya turut akan melaksanakan pelepasan itu di beberapa sungai lain di negeri ini.

Beliau berkata, usaha yang dijalankan oleh jabatan itu sepatutnya turut mendapat sokongan padu daripada pihak swasta terutamanya pengeluar-pengeluar benih udang galah dengan memberi sumbangan meneruskan pelaksanaan program tersebut.

04 di machap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di machap - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jun 2013 09:23 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2013 09:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2013 09:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Feb 2013 09:40 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

343 ekar tanah <b>di machap</b> – Land for sale Johore : Spesel.com

Posted: 04 Nov 2012 07:40 AM PST

Area:Simpang Rengam Property Type:Agricultural Price:RM20 580 000 Size:343Acres Title type:Leasehold Other info:Non Bumi Lot
343 EKAR TANAH DI MACHAP UNTUK DI JUAL

~TANAH PERTANIAN
~INTERNATIONAL LOT
~TANAH PAJAKAN 60 TAHUN
~BERDEKATAN EMPANGAN MACHAP DAN 4KM DARI
PLUS HIGHWAY
~BERADA DI TEPI JALAN BESAR
~70 EKAR TANAH ADA POKOK KELAPA SAWIT YANG ADA
HASIL DAN SELEBIHNYA ADA POKOK
KELAPA SAWIT TANAM SEMULA USIA 2 TAHUN LEBIH
~HARGA JUAL RM60k/ekar @ RM20,580,000

BERMINAT,SILA HUBUNGI/SMS;

EN.FAIZAL BIN MUSTAFFA
012-669484

admin

Malam Ini!!-Ceramah Umum PR <b>di Machap</b> Baru & Ayer Keroh

Posted: 11 Apr 2013 10:24 PM PDT


1)Jentera Ubah Melaka Tour
Ceramah Umum Pakatan Rakyat Parlimen ALOR GAJAH

UBAH战车马六甲站-民联政治讲座

Tarikh : 12.04.2013 Jumaat 星期五
Masa : 7.30PM
Tempat : Taman Rekreasi Datuk Wira Poh Ah Tiam (Machap Baru

Penceramah :
Sdr. Goh leong san 吴良山
Sdr. Adly Zahari 阿德里
Sdr. Shamsul Iskandar 三苏伊斯干达
Sdr. Baba Yeo 杨胜利
Sdr. Ginie Lim 林秀凌


2)CERAMAH PAKATAN RAKYAT DUN AYER KEROH
爱极乐选区民联讲座会
 
TARIKH : 12-04-2013 JUMAAT 星期五
MASA : 8.00 MALAM
TEMPAT : TAMAN MERDEKA JAYA, TMN MERDEKA.
(Kedai Makan Enam Enam Lapan,
668茶餐室,大班海鲜酒家对面)
 

Semua Dijemput Hadir!!!!
请大家踊跃出席,谢谢!!!

BLOG MELAKA: 04 <b>di machap</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Feb 2013 09:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Aliran Trafik <b>Di</b> Beberapa Lebuh Raya Bergerak Perlahan Petang Ini <b>...</b>

Posted: 09 Feb 2013 04:39 AM PST

- Feb 9, 2013 20:39:05.

Aliran trafik lebuhraya Plus di Sungkai arah utara

Aliran trafik lebuhraya Plus di Sungkai arah utara

KUALA LUMPUR  — Aliran trafik di beberapa lebuh raya dilaporkan bergerak perlahan mulai petang ini apabila warga kota mula pulang ke kampung sempena sambutan Tahun Baharu Cina esok.

Menurut jurucakap Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), trafik sesak sebelum plaza tol Gombak ke Terowong Genting Sempah.

"Trafik juga perlahan dari Putra Mahkota ke R&R Seremban, Simpang Renggam ke Machap & Skudai ke Senai Utara," katanya ketika dihubungi Bernama, di sini.

Katanya laluan kontra dibuka di km 66-66.1 (Simpang Renggam-Machap) untuk mengurangkan kesesakan ekoran kemalangan kereta terbabas di km67.6 pada 1.50 tengah hari tadi.

Menurut laman Twitter PLUS pula, trafik lancar dari Tanjung Malim menuju ke Behrang, namun masih lagi perlahan dari Behrang menuju ke Hentian Ladang Bikam.

Orang ramai dinasihatkan mengikut jadual waktu perjalanan yang dikeluarkan PLUS iaitu bagi destinasi lebih jauh dinasihatkan kenderaan keluar lebih awal.

Waktu perjalanan dicadangkan untuk kenderaan dari Lembah Klang menuju ke Tapah, Bidor, Slim River & Tanjung Malim adalah selepas 6 petang.

Manakala waktu perjalanan dicadangkan untuk kenderaan dari Lembah Klang ke Ipoh, Simpang Pulai, Gopeng & Simpang Ampat antara 3 petang hingga 6 petang.

PLUS dan LLM menasihati pengguna lebuh raya supaya memandu dengan berhati-hati dalam cuaca hujan selain mengawasi jarak keselamatan kenderaan mereka.

04 di batu berendam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di batu berendam - Google Blog Search


Ceramah DSAI <b>di Batu Berendam</b>, Melaka semalam...

Posted: 23 Apr 2013 11:45 AM PDT



Photo: Di Melaka... Sokongan Padu!

Photo: #TumbangBN #No2BN
PRU 13 nnt ☒ PAS ☒ PKR ☒ DAP 
PUTRAJAYA HUSAM MUSA ini malam PRU13 Ini Kalilah TUKAR!!
 Padang Precint 9,Putrajaya


Padang Presint 9, Putrajaya





Photo: #TumbangBN #No2BN
PRU 13 nnt ☒ PAS ☒ PKR ☒ DAP 

Bahau N9 ini malam PRU13 Ini Kalilah TUKAR!!



Photo: Ceramah PR di Kuching beberapa hari lepas. Macai BN cakap ini photoshop....hmmm

Photo


Kaki meniru Najib guna bas ala Anwar Ibrahim

Kisah Tengku Adnan terajang salah seorang penyokongnya!!! Pengesahan pihak polis sudah dapat!

Baca Laporan Polis ini.

LAPORAN POLIS:

Nama: KAMARUZZAMAN BIN KAMARUDDIN

KP : 620901016147

PENGADU MENYATAKAN:

PADA 05 APRIL 2013 JAM LEBIH KURANG 11:30 PAGI, SAYA TELAH PERGI KEPEJABAT AHLI PARLIMEN PUTRAJAYA YANG TELETAK DI PRECINT 15, PUTRAJAYA, UNTUK BERJUMPA DENGAN AHLI PARLIMEN DATO SERI TENGKU ADNAN TENGKU MANSOR, BAGI MELUAHKAN MASAALAH YANG SAYA HADAPI. BILA SAYA DIPANGGIL MASUK OLEH YB DATO SERI TENGKU, BILA SAYA MASUK, SAYA TERUS DITAMPAR MUKA SAYA, SEBANYAK 5 KALI, DAN MENYEPAK BELAKANG BADAN SAYA.

SAYA TIDAK TAHU MENGAPA YB DATO SERI TENGKU MENGAMBIL TINDAKAN DEMIKIAN TERHADAP SAYA, SAYA TELAH MENGALAMI KESAKITAN DIMUKA DAN DIBAHAGIAN BELAKANG BADAN SAYA, TETAPI TIADA SEBARANG KECEDERAAN ATAUPUN LUKA YANG SAYA ALAMI.

TUJUAN SAYA MEMBUAT LAPORAN POLIS INI ADALAH UNTUK MELINDUNGI DIRI SAYA, TAKUT JIKA ADA APA APA KEJADIAN BERLAKU PADA DIRI SAYA DIKEMUDIAN HARI. LAPORAN POLIS INI DIBUAT DENGAN KERELAAN SAYA SENDIRI TANPA DIPAKSA OLEH MANA MANA INDIVIDU.


Siapa dia Kamaruzaman bin Kamaruddin ?


Anwar - No business as usual if opposition wins Johor...

Responding to remarks from the Barisan Nasional (BN) camp that the opposition will stymie the progress of the Iskandar region if Johor falls into opposition hands, Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim yesterday dismissed these as scaremongering attempts and reiterated that the opposition wants the Malaysian economy to continue to grow and commitments would be honoured.

However, he said "investors, including (those) from Singapore, cannot assume that business must be as usual" should the special economic zone come under opposition rule. Among other things, he wants more opportunities for Malaysians. Speaking to TODAY while campaigning in Selangor, Mr Anwar said: "The politics of fear is always a tactic of the ruling establishment. Of course, our concern is that the economy continues to grow (and) whatever commitments were given have to be honoured."

Nevertheless, should the opposition win Johor, there will be changes in policies. Mr Anwar said businesses in Iskandar will have to be "more transparent" and the opposition will "generate interest and participation (in the commercial projects) for the locals".

"These are issues which will not in any way hinder investment or development," he said.

Iskandar Malaysia was developed in 2006, and Singapore is the largest single foreign investor there.
According to statistics from the Malaysian Investment Development Authority, Singapore companies have set up more than 300 manufacturing projects there so far. Some Singapore companies have reportedly said that they will adopt a wait-and-see attitude in investing in the Iskandar region, with the elections underway.

Johor is known as a BN fortress. Going into the elections, the ruling coalition held 25 out of 26 parliamentary seats, and 50 out of 56 state seats. But political analysts have said that the opposition could make deeper inroads given the political developments since the last general election in 2008.

In recent weeks, UDA Holdings Chairman Nur Jazlan Mohamed and Malaysian Chinese Association president Chua Soi Lek have warned Johorians that investments worth billions of ringgit received by the Iskandar region and Johor would be stopped if the opposition is voted in.

UDA Holdings is a public listed company that started off as the Urban Development Authority of Malaysia.

SEAT CLASHES RESOLVED

The BN is fielding 50 per cent new faces at state level and 30 per cent new candidates at federal level.

But Mr Anwar pointed out that several of the so-called new faces had contested in the '80s and '90s. He also criticised the ruling coalition for fielding those "clearly known to be extremist in their views", citing Mr Zulkifli Noordin, who had made derogatory remarks about Hindus.

Mr Anwar also charged that the BN's main component party, the United Malays National Organisation (UMNO), is playing the race card in the elections.

He noted UMNO's campaign leaflets which stated that should the opposition win the majority in Parliament, Islam will no longer be the official religion, the royalty will be abolished and all bumiputra agencies will be abolished.

"But I don't believe that the voters are that gullible ... they are aware of the tactics," he said.

Mr Anwar also downplayed suggestions that there was a rift within the opposition coalition Pakatan Rakyat (PR). In seven constituencies, the Parti Keadilan Rakyat and Parti Islam SeMalaysia — both part of the PR — have put up candidates against each other. But he said the clashes had been resolved "amicably".
Yesterday, Mr Anwar spoke at rallies in rural areas to drum up support for the opposition coalition. Selangor is currently helmed by the opposition and the state seats held by the BN are mainly in the rural areas.

Mr Najib also hit the campaign trail in Selangor yesterday, including holding a walkabout in the Kota Raja constituency. Adding that it was crucial for the BN to recapture Selangor — one of Malaysia's commercial hubs — Mr Najib told the people that their future is with the ruling coalition.

He also guaranteed that Selangor will never experience water supply interruptions again. He accused PR of putting the takeover of water concessionaires as its main focus.

According to The Star, he also told voters that the Pakatan partnership "won't last".

"They are even contesting against each other in seven constituencies," said Mr Najib.- todayonline


Nusajaya's better roads might not lead to BN victory in Gelang Patah...

The sights in Nusajaya, Johor's new state administrative capital, encapsulate one of the major issues dividing loyalties among Gelang Patah voters, who in 12 days will decide how the most closely watched battle in Malaysia's 13th General Election plays out.

Nusajaya is a key component of Iskandar Malaysia — which has attracted substantial investments from Singapore companies — and falls within the electoral boundaries of Gelang Patah. The smooth and spacious expressways there — rare in most other parts of Johor — represent compelling reasons to allow the Barisan Nasional (BN) to continue its work, some say.

Those in the opposing camp, however, point to the billboards along the expressways touting new residential projects and question if the progress has benefitted Malaysians or has merely jacked up their living costs.And away from the buzz generated by the high proile match-up in Gelang Patah between Mr Abdul Ghani Othman, 67, who was Johor's Chief Minister for 18 years, and Democratic Action Party stalwart Lim Kit Siang, 72, residents cite the cost of living, security and education as issues that need  to be addressed. 



Ms Noori Ahmad, 29, a store assistant, said: "The roads are better, many new houses, but my life (is) still the same ... just everything (is) more expensive."


Mr Chee Kim Soo, 56, who owns a provision shop at Jalan Kacang Panjang — an old, quaint village that has been a cornerstone of support for the BN coalition — acknowledged that "life is getting harder". He claimed that his utility bills and property tax have nearly doubled compared to just before the 2008 polls.

Iskandar's success has resulted in the creation of thousands of jobs. There have also been other positive knock-on effects such as safer streets due to the authorities' eforts to woo foreign investors. On the lipside, however, are rising costs and growing inequality, some Gelang Patah residents said.

Cabby Lee Hock Kheng, 55, said: "The place is still cheap but they make it safer, so many rich people want to come here.

But how many ordinary Malaysians can aford those houses?"


Despite the overall improvement in safety, security remains a concern among residents of other areas away from the Iskandar region, such as Johor Baru (JB).

Ms Jenny Li, 28, a Malaysian who commutes to her hairdressing job in Singapore daily, said: "It's very hard to find a Malaysian from JB who doesn't know someone who has been robbed or pickpocketed before."

Nevertheless, it was evident that the contest between Mr Abdul Ghani and Mr Lim has got the constituency buzzing. In several cofeeshops and shops that TODAY visited, there were excited discussions among residents and many shopowners were spotted lipping through the newspapers, looking for election stories.

A resident, Mr Teoh Lee Beng, 44, who was attending an opposition rally, said: "The Chief Minister's entry makes it interesting because I don't think people here have many bad things to say about him as a person."


Mr James Toh, a 49-year-old businessman, said he was thinking hard about who to vote for, noting that Prime Minister Najib Razak had initiated promising economic and government transformation programmes.

However, concerns remain over the quality of education, as well as the government support for Chinese education. Mr Toh, who plans to have his teenage children attend Singapore universities, said: "From last time, more than 10 years ago, Malaysians have been sending their children to schools in Singapore or to work there themselves. The question is, will this change in ive years?" - todayonline



cheers.

04 di bukit katil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di bukit katil - Google Blog Search


Petisyen BN <b>di</b> Parlimen <b>Bukit Katil</b>, DUN Bukit Baru ditolak ABN <b>...</b>

Posted: 05 Sep 2013 03:06 AM PDT

MELAKA – Mahkamah Pilihan Raya di sini menolak dengan kos petisyen yang difailkan Barisan Nasional (BN) untuk membatalkan keputusan kerusi Parlimen Bukit Katil dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Baru pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) yang dimenangi masing-masing oleh PKR dan PAS.

Hakim Datuk Hue Siew Kheng dalam penghakimannya berkata petisyen yang difailkan calon BN bagi kawasan Parlimen Bukit Katil Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan calon Bukit Baru Karim Yaacob tidak mengandungi butir-butir fakta yang lengkap termasuk identiti, masa dan tarikh salah laku yang berlaku ketika pilihan raya umum lepas.

Beliau turut memerintahkan Mohd Ali dan Karim membayar kos sebanyak RM60,000 iaitu masing-masing RM15,000 kepada anggota Parlimen Bukit Katil Shamsul Iskandar Mohd Akin dari PKR dan Adun Bukit Baru Dr Md Khalid Kassim dari PAS serta masing-masing RM15,000 kepada responden kedua dan ketiga yang terdiri daripada Pegawai Pengurus Pilihan Raya dan Suruhanjaya Pilihan Raya.

Terdahulu, peguam Yusof Rahmat memohon mahkamah menetapkan kos masing-masing sebanyak RM50,000 dengan alasan responden terpaksa meninggalkan tugas selaku ahli Parlimen dan Adun untuk hadir ke mahkamah dan membantu dalam kes berkenaan.

Peguam Kanan Persekutuan Effandi Nazila Abdullah yang mewakili Pegawai Pengurus Pilihan Raya dan Suruhanjaya Pilihan Raya pula memohon mahkamah menetapkan kos sebanyak RM60,000 kerana pihaknya terpaksa memerah masa dan tenaga bagi kes itu.

Bagaimanapun, peguam Rosfinah Rahmat yang mewakili pempetisyen memohon mahkamah mengurangkan jumlah kos berkenaan dengan alasan pihaknya turut bekerja keras bagi memfailkan petisyen itu kerana merasakan terdapat salah laku yang berlaku ketika proses pilihan raya.

"Pihak pempetisyen tidak mengadakan demonstrasi jalanan kerana tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya sebaliknya menerusi mahkamah," katanya.

Pada PRU13, Mohd Ali tewas kepada Shamsul Iskandar dengan majoriti 5,447 undi manakala Karim yang juga Ketua Pemuda BN Melaka kalah tipis dengan majoriti 48 undi kepada Khalid. – Bernama

04 di tanjung kling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

04 di tanjung kling - Google Blog Search


Jejak warisan makam Hang Tuah <b>di Tanjung Keling</b> | AkuBiomed

Posted: 01 Jul 2013 10:40 PM PDT

Siapa tidak kenal laksamana Hang Tuah dari Bentan. Tanyalah mana-mana anak kecil , mereka tentu kenal akan perwiraan laksamana Hang Tuah berupa hulubalang negeri Melaka yang digeruni dan disegani nusantara.

makam hang tuah

Saya sudah lama berhajat untuk melawat makan Hang Tuah di Tanjung Keling. Walaupun boleh dikatakan kerap balik ke kampung yang terletak di selatan tanah air. Kedudukan makam Hang Tuah dengan pantai Puteri tidaklah jauh sangat boleh dikatakan berdekatan.

pintu gerbang makampokok kemboja

Makam Hang Tuah dipelihara dengan baik. Kelihatan didinding tembok dan pagar dibina melindungi makam. Terdapat juga beberapa papan menceritakan kehebatan dan perwiraan Hang Tuah pahlawan terbilang ini. Saya sempat sedekahkan Al Fatihah kepada pahlawan Melayu yang mahsyur ini.

batu tanda kisah kepahlawanan hang tuah

pintu pagar makam

makam hang tuah

makam hang tuah

tak melayu hilang di dunia

tak melayu hilang di dunia

tangga batu

tangga batu

Hang Tuah: Tak Melayu, Hilang Di Dunia.

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved