Selasa, 5 April 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Berita Harian: MukaDepan

Posted: 05 Apr 2011 09:46 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


'Perang' PKR, SNAP

Posted: 04 Apr 2011 12:27 PM PDT

MukaDepan

Kemelut agihan kerusi punca calon bertembung di 25 kawasan DUN

KUCHING: 'Perang' antara Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) bermula semalam apabila PKR mengumumkan senarai 48 calonnya, menyebabkan berlaku pertindihan di 25 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) antara kedua-dua parti itu.

Kegagalan dua parti itu menyelesaikan pengagihan kerusi, dijangka menyebabkan pembangkang bertembung sesama sendiri, sekali gus gagal memastikan pertandingan satu lawan satu dengan Barisan Nasional (BN) seperti dirancang sebelum ini. Ini bermakna, 25 kerusi terbabit bakal menyaksikan pertandingan sekurang-kurangnya tiga penjuru antara BN, PKR dan SNAP, tetapi belum mengambil kira kemungkinan penyertaan calon Bebas dan Parti Ekonomi Rakyat Sarawak Bersatu (PERSB).

Daripada 25 kerusi itu pula, sekurang-kurangnya enam kerusi DUN dijangka menyaksikan pertandingan empat penjuru kerana PERSB, sebuah parti baru yang masih belum mendapat kelulusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) akan bertanding atas tiket Bebas. Kerusi berkenaan ialah DUN Lingga, Meluan, Belaga, Jepak, Kakus dan Balai Ringin.

Antara 25 kerusi bertindih yang dijangka ditandingi PKR dan SNAP pula ialah Meluan, Kakus, Katibas, Baleh, Belaga, Telang Usan dan Batu Danau, yang kebanyakannya terletak di bahagian tengah dan utara negeri ini dengan sebahagian besar pengundinya kaum Dayak.

Bagaimanapun, 15 kerusi ditandingi DAP, kebanyakannya kawasan bandar dan lima kerusi PAS di kawasan Melayu/Melanau di luar bandar, tidak bertembung dengan PKR dan SNAP kerana dua parti itu bertumpu di kawasan majoriti pengundi Iban di luar bandar.
Penamaan calon bagi pilihan raya negeri ke-10 diadakan lusa, manakala pengundian pada 16 April. BN sudah mengumumkan senarai 70 daripada 71 kerusi DUN untuk ditandinginya kelmarin.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali, ketika mengumumkan senarai calon PKR di sini semalam, berkata pertindihan tidak dapat dielakkan berikutan keengganan SNAP meneruskan perbincangan.

Bagaimanapun, sidang media selepas majlis penyerahan watikah calon PKR yang diadakan jam 12 tengah hari di sebuah hotel di sini, kecoh sedikit apabila petugas media dari Berita Harian, Utusan Malaysia, TV3 dan BERNAMA dihalang daripada membuat liputan atas arahan PKR Pusat.

Sementara itu, Setiausaha Agung SNAP, Stanley Jugol ketika diminta mengulas, berkata rakyat Sarawak kini mengetahui dan menyedari bahawa PKR tidak menghormati semangat setiakawan dalam pakatan pembangkang.

Namun, katanya, SNAP tidak gentar dengan tindakan PKR, sebaliknya sudah bersedia memberi cabaran kepada PKR dan BN di semua 27 kerusi yang akan ditandingi partinya.

"SNAP wujud di Sarawak sejak 1961, tetapi PKR adalah parti baru di Sarawak. Kami amat kecewa dengan mereka... kita akan tetap lawan PKR," katanya.

Di SIBU, Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata kemelut itu tidak dapat dielakkan kerana beberapa siri rundingan menemui jalan buntu hingga akhirnya masing-masing membawa haluan sendiri.

"Dalam perbincangan asal dulu, SNAP bersetuju bertanding di enam kerusi. Namun, apabila tarikh pilihan raya diumumkan, mereka minta jumlah ditambah kepada 27 kerusi. Sebenarnya, perkara sebegini boleh dielakkan... kita masih boleh bertolak ansur.

"Bagaimanapun, apabila sudah sampai ke tahap yang bertentangan dengan dasar dan agenda parti (Pakatan Rakyat), kita tidak dapat memenuhi permintaan mereka," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis pengumuman 22 calon parti itu yang akan bertanding bagi zon tengah dan utara, oleh Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian.

Antara calon ialah seorang peniaga, Suriati Abdullah, 50, untuk mencabar Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud di DUN Balingian dan Japar Suyut, 50, menentang Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan, di Bukit Sari.

PKR turut meletakkan calon menentang seorang lagi pemimpin kanan BN, Menteri, Datuk Amar Abang Johari Openg di Satok melalui Ketua Angkatan Muda PKR Sarawak, Ahmad Nazib Johari.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 05 Apr 2011 07:54 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Video seks pembangkang di YouTube

Posted: 04 Apr 2011 12:30 PM PDT

KUALA LUMPUR: Satu klip video seks yang dikaitkan dengan seorang pemimpin pembangkang didakwa sudah dimuat turun ke laman web YouTube dan beberapa laman blog sejak tengah hari semalam.

Dalam klip video selama satu minit 47 saat itu memaparkan tiga individu iaitu dua lelaki bersama seorang wanita dalam sebuah bilik sebelum seorang daripada lelaki terbabit keluar.


Di awal permulaannya, seorang wanita lengkap berpakaian duduk di sisi katil sambil dua lelaki seorang daripadanya bertuala berbual ringkas sebelum lelaki itu keluar.

Kelihatan selepas itu wanita terbabit memakai tuala. Sebelum klip itu berakhir, lelaki bertuala berkenaan memeluk wanita terbabit.


Bagaimanapun, klip video hitam putih berkenaan hanya sebahagian daripada rakaman klip video selama kira-kira 23 minit.


Sebelum ini kecoh apabila tiga individu dikenali sebagai Datuk T menayangkan satu klip video didakwa membabitkan seorang pemimpin pembangkang kepada beberapa wartawan dan editor kanan akhbar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Duit hantaran jadi abu

Posted: 04 Apr 2011 12:29 PM PDT

KUALA TERENGGANU: Hasrat seorang wanita untuk melangsungkan perkahwinan dalam tempoh 18 hari lagi, berdepan masalah apabila rumah keluarga yang diduduki hangus dalam kebakaran, pagi semalam.

Bakal pengantin, Noor Akma Edayu Othman, 26, dari Kampung Mengabang Tengah di sini berkata, kejadian pada jam 8.45 pagi itu memusnahkan semua barangan persiapan perkahwinannya dalam sebuah bilik di tingkat atas rumah berkenaan.


"Saya menyedari kebakaran itu ketika bersiap-siap untuk ke tempat kerja apabila mendengar jeritan ahli keluarga sebelum bergegas menyelamatkan bapa, Othman Said, 58, yang lumpuh separuh badan dan sedang tidur di hadapan pintu rumah," katanya.

Menurutnya, dia dibantu adiknya, Mohd Saiful Anuar, 22, sempat memapah bapanya sejauh 20 meter sebelum berlari masuk semula ke dalam rumah bagi mengeluarkan tong gas untuk mengelak berlaku letupan.


Katanya, memikirkan hantaran perkahwinan berada di tingkat atas rumah, dia nekad menaiki tangga untuk menyelamatkan barangan berkenaan, bagaimanapun membatalkan niatnya apabila berdepan asap tebal.


Akma berkata, berikutan kejadian itu semua barangan persiapan untuk perkahwinannya pada 22 April ini termasuk hantaran yang sudah siap digubah bernilai RM8,000, hangus terbakar.

"Saya sekeluarga akan berbincang dengan pihak lelaki mengenai perkahwinan yang dijadualkan 22 April itu berikutan kad jemputan sebahagiannya sudah diedar kepada tetamu," katanya. Ibunya, Che Azimat Che Ali, 57, berkata, ketika kejadian dia memasak di dapur sebelum menyedari berlaku kebakaran apabila terdengar letupan kecil dan melihat asap berkepul-kepul memenuhi ruang atas rumah.


Menurutnya, dia turut mencuba naik ke bahagian atas rumah untuk menyelamatkan barangan persiapan perkahwinan anaknya, namun tidak berjaya kerana asap hitam mula memenuhi ruang dalam rumah dan api merebak pantas.

"Selepas usaha itu gagal, saya menyelamatkan tiga cucu sebelum mengarahkan ahli keluarga lain keluar menyelamatkan diri," katanya.


Katanya, akibat kejadian itu, dia kerugian RM200,000 berikutan rumah yang mempunyai tujuh bilik tidur lengkap dengan perabot dan dua ruang tamu berkenaan musnah sepenuhnya dalam kebakaran itu.


Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan II, Jabatan Bomba dan Penyelamat daerah, Mohd Zubir Musa berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 8.53 pagi dan tiba di lokasi kejadian 10 minit kemudian.


Menurutnya, tiga jentera bersama 18 pegawai dan anggota dapat mengawal kebakaran sepenuhnya pada jam 9.47 pagi.


Katanya, punca kebakaran dan kerugian akibat kejadian itu masih dalam siasatan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 05 Apr 2011 07:48 AM PDT

Kosmo Online


1,510 kampit baja subsidi dirampas

Posted:

1,510 kampit baja subsidi dirampas

1,510 kampit baja subsidi dirampas

05/04/2011 8:26pm

KANGAR - Sebanyak 1,510 kampit baja subsidi bernilai RM25,670 dirampas di sebuah rumah di Jalan Sungai Baru, Simpang Empat dekat sini Ahad lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perlis, Supritendan Mohd Nashir Ya berkata, seorang lelaki ditahan di rumah itu yang sedang mengangkut kampit-kampit baja ke dalam sebuah lori.

Ekoran tangkapan itu itu polis menahan seorang lagi lelaki.

Mohd Nashir berkata kedua-dua suspek dipercayai telah melakukan kegiatan tersebut sudah empat tahun.

Terdapat enam kes seumpama itu dilaporkan berlaku sepanjang tahun 2010 dan 2011, tambahnya.

Beliau berkata, baja yang dirampas itu dipercayai dicuri daripada premis awam di sekitar Arau dan Kangar untuk dikumpul di rumah itu sebelum dihantar luar daripada Perlis.

Sebuah treler dan sebuah lori yang dipercayai digunakan bagi mengangkut baja itu turut dirampas.

Baja tersebut dijual dengan harga RM17 sekampit. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kanak-kanak hilang dijumpai semula

Posted:

Kanak-kanak hilang dijumpai semula

Kanak-kanak hilang dijumpai semula

05/04/2011 8:08pm

KUANTAN - Adik Nur Hafiqah Zarissya Mohd Nawawi berusia setahun sembilan bulan yang dilaporkan hilang lewat petang semalam, ditemui semula dalam keadaan selamat hari ini.

Ketua Polis Daerah Kuantan, ACP Mohd Jasmani Yusof berkata, kanak-kanak itu diserahkan oleh sepasang suami isteri kepada kakak ipar mangsa di tempat kanak-kanak itu dilaporkan hilang iaitu di kedai telefon bimbit milik ibu kanak-kanak itu di Jalan Kuantan-Gambang di sini.

"Pasangan berkenaan yang berada di Temerloh telah melihat laporan berita di televisyen pada 1.30 petang tadi berhubung kehilangan kanak-kanak ini dan menelefon pihak keluarga sejurus kemudian untuk mengembalikannya semula," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata, kanak-kanak terbabit berada dalam keadaan baik ketika diserahkan oleh pasangan berusia 30-an berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, polis akan membawa kanak-kanak itu ke hospital bagi pemeriksaan. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Karnival IT dibanjiri telefon tiruan

Posted:

Karnival IT dibanjiri telefon tiruan

Karnival IT dibanjiri telefon tiruan

05/04/2011 6:25pm

PORT DICKSON - Orang ramai diminta berhati-hati apabila membeli telefon bimbit di tapak-tapak karnival menjual peralatan komputer dan elektronik di seluruh negara berikutan ada peniaga dikesan menjual telefon bimbit tiruan.

Ketua Cawangan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Daerah Port Dickson Yusuf Bakar berkata, perbuatan itu dikesan selepas pasukannya merampas 143 unit telefon bimbit tiruan bernilai RM80,000 dalam satu operasi di Dataran Rembau minggu lepas.

Rampasan yang dibuat itu melibatkan 10 tapak gerai di karnival itu, katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini, hari ini.

"Mereka akan menayangkan telefon bimbit yang asli di ruang pameran gerai mereka tetapi selepas pembeli bersetuju dengan harga tawaran, mereka akan membuat keadaan seperti kelam kabut sebelum menukarkan telefon asli itu dengan telefon tiruan yang disimpan di bawah kaunter," katanya.

Modus operandi para peniaga di tapak karnival ini turut dikesan di Senawang sebelum ini dan beliau percaya peniaga terbabit mempunyai rangkaian di seluruh negara. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 05 Apr 2011 03:46 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


PAS mohon maaf kematian Saiful Syazani

Posted: 05 Apr 2011 03:41 AM PDT

Mutakhir

KANGAR: PAS Perlis memohon maaf kepada rakyat Malaysia berikutan kematian seorang pelajar tujuh tahun kelmarin yang dikaitkan dengan tindakan hukuman seorang ustaz di Sekolah Rendah Islam Al Furqan kelolaan parti itu di Jejawi dekat sini.

Pesuruhjaya PAS Perlis, Hashim Jasin, berkata pihaknya juga memohon maaf kepada guru berhubung peristiwa yang telah mencalar imej dan persepsi umum terhadap warga pendidik.

Saiful Syazani Saiful Sopfidee meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar kelmarin selepas dipercayai dipukul seorang ustaz yang juga warden asrama sekolah itu pada Khamis lalu ketika menyiasat kes kecurian. "Kejadian ini sesuatu yang amat memeranjatkan setelah lebih 25 tahun mengelola institusi pendidikan milik parti," katanya selepas menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri Perlis di sini hari ini.

Hashim yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sanglang berkata, PAS Perlis berharap proses siasatan dan perbicaraan dilaksana secara rapi dan mendalam bagi menegakkan keadilan kepada semua pihak terbabit.

Pengerusi Lembaga Tadbir sekolah itu, Rus'sele Eizan, berkata pihaknya telah mengambil langkah sewajarnya bagi memastikan semua institusi pendidikan milik parti itu beroperasi dalam suasana pembelajaran yang selamat dan lancar.

Ketua UMNO Bahagian Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim, pula berharap sekolah agama rakyat seperti itu melantik hanya guru bertauliah bagi mengelak kejadian seumpama itu daripada berulang.
"Setiap guru yang dilantik perlu melalui proses latihan perguruan meskipun mereka memiliki kelayakan akademik yang tinggi," katanya. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sasaran basmi kemiskinan di bandar dapat dicapai: Raja Nong Chik

Posted: 05 Apr 2011 01:52 AM PDT

Mutakhir

MIRI: Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, yakin sasaran kerajaan untuk membasmi kemiskinan di kawasan bandar akan dapat dicapai pada tahun ini.

Beliau berkata, ke arah mencapai sasaran itu, sebanyak RM19,894,800 diperuntukkan di bawah Rancangan Malaysia ke-10 (RMK-10), membabitkan pelbagai program di bawah portfolio kementeriannya.

Ini, katanya, termasuk Projek Bantuan Perumahan dengan peruntukan sebanyak RM7.4 juta, program Bantuan Rumah Sewa sebanyak RM4.165 juta dan program Bina Upaya sebanyak RM3 juta. "Selain itu, ia juga termasuk program Menjana Pendapatan sebanyak RM4.665 juta dan Pembangunan Minda Insan sebanyak RM600,000," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Bantuan Kesejahteraan Bandar kepada 154 penduduk di sini, hari ini.

Pada majlis itu, seramai 50 murid menerima bantuan persekolahan masing-masing RM50, 100 orang menerima Bantuan Kesejahteraan Bandar masing-masing RM100 dalam bentuk makanan harian manakala empat orang lagi menerima bantuan membaiki rumah bernilai RM5,000 seorang.

Setakat ini, kata Raja Nong Chik, kemiskinan di Sarawak dicatatkan pada kadar 152 orang untuk miskin tegar, 1,659 golongan miskin dan 3,061 adalah mudah miskin.

"Jadi fokus kita (kementerian) sekarang ialah untuk membasmi kemiskinan golongan miskin tegar dan miskin terlebih dahulu iaitu sebanyak 1,811 orang," katanya sambil menambah masih terdapat golongan miskin yang ketinggalan dan tidak direkodkan.
Justeru, beliau berharap pemimpin setempat dan pihak berkuasa tempatan dapat memainkan peranan untuk mendaftarkan golongan itu melalui daftar e-kasih bagi mengemas kini statistik yang lebih tepat. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 05 Apr 2011 03:46 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


RM108 bilion tidak lesap

Posted:

RM108 bilion tidak lesap

RM108 bilion tidak lesap

Oleh NAZMIL NASIRUDDIN
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 4 April - Jumlah RM108 bilion yang didedahkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penangkapan 62 pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia baru-baru ini bukannya wang yang lesap dan dibawa ke luar negara.

Sebaliknya Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, ia adalah anggaran kerugian pendapatan negara akibat perlakuan jenayah yang turut melibatkan pelbagai akta di bawah SPRM, JKDM, polis dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Menurutnya, pendedahan SPRM mengenai kerugian RM108 bilion itu bukannya merujuk kepada kes JKDM sahaja tetapi turut merangkumi pelbagai kesalahan lain.

"Ingin saya jelaskan bahawa RM108 bilion itu bukanlah lesap sebaliknya nilai kerugian pendapatan yang dialami negara.

"Angka serta input yang didedahkan itu diperoleh daripada Unit Perisikan Kewangan, Bank Negara Malaysia (BNM)," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, akhbar melaporkan RM108 bilion hasil negara lesap setiap tahun antaranya akibat perbuatan 'tangan kotor' pegawai JKDM yang mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa, sebelum wang yang diterima itu kemudiannya dipindahkan ke luar negara.

SPRM turut menahan seramai 62 pegawai JKDM kerana terlibat dalam aktiviti penggubahan wang haram serta pelbagai kesalahan lain dalam 'Operasi 3b' yang diadakan sepanjang minggu lalu.

Beliau turut merakamkan ucapan terima kasih kepada Ketua Pengarah JKDM, Datuk Mohamed Khalid Yusof yang memberikan kerjasama sepenuhnya dalam membenarkan siasatan dibuat oleh pegawai SPRM sejak dari awal operasi itu dijalankan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pegawai kanan Kastam dibebaskan

Posted:

Pegawai kanan Kastam dibebaskan

Pegawai kanan Kastam dibebaskan


PEGAWAI kanan Kastam Diraja Malaysia yang direman lapan hari sejak minggu lalu berhubung siasatan kes rasuah dilepas tanpa syarat oleh Mahkamah Majistret di Kuantan, semalam.


KUANTAN 4 April - Seorang pegawai kanan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) yang ditahan reman sejak Isnin lalu bagi membantu siasatan berhubung pembongkaran pelbagai aktiviti mencurigakan membabitkan pegawai pasukan penguat kuasa itu, dilepaskan hari ini tanpa syarat.

Majistret Nordiana Abdul Aziz memerintahkan demikian semasa pegawai kanan bergelar Datuk yang berumur dalam lingkungan 50-an itu dibawa ke Mahkamah Majistret di sini.

Peguam yang mewakili pegawai kanan tersebut, Mohamad Sazali Abdul Aziz ketika ditemui di pekarangan mahkamah berkata, siasatan yang dilakukan oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga telah selesai.

Rabu lalu, akhbar melaporkan dua pegawai kanan KDRM yang juga merupakan pasangan suami isteri ditahan SPRM dalam satu operasi besar-besaran di kawasan pantai timur, Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur dan Johor.

Dalam serbuan pada 28 Mac lalu, anggota SPRM dilaporkan menjumpai sejumlah wang bernilai ratusan ribu ringgit berselerakan di rumah pasangan pegawai kanan tersebut yang kemudiannya ditahan untuk siasatan.

Mahkamah Majistret di sini pada Jumaat lalu bagaimanapun membebaskan isteri pegawai kanan tersebut tanpa syarat manakala pegawai kanan JKDM terbabit ditahan reman sehingga hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

RM108b jumlah nilai kes bawah Akta AMLATFA

Posted:

RM108b jumlah nilai kes bawah Akta AMLATFA

RM108b jumlah nilai kes bawah Akta AMLATFA

KUALA LUMPUR 4 April - Kementerian Kewangan merekodkan sejumlah RM108 bilion membabitkan kesalahan-kesalahan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATFA) 2001.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, jumlah itu merupakan nilai kes yang dilaporkan kepada kesemua agensi penguatkuasaan negara ini.

Katanya, ia sekali gus menafikan laporan pihak media semalam bahawa negara kehilangan hasil pendapatan berikutan kegiatan rasuah dan penyalahgunaan kuasa membabitkan pegawai kastam sebanyak RM108 bilion setiap tahun.

"Daripada jumlah itu, rompakan dan kecurian merupakan kesalahan-kesalahan yang menjadi penyumbang utama.

"Antara kesalahan lain ialah penyeludupan, pengedaran dadah, deposit haram, penipuan dan penyalahgunaan kuasa,'' katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Dalam pada itu, beliau berkata, siasatan yang dijalankan ke atas Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) merupakan amalan di bawah bidang kuasa dan tanggungjawab Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Dalam konteks itu, katanya, kerajaan tidak akan melindungi mana-mana pegawai kerajaan yang terbukti melakukan penyalahgunaan kuasa dan salah laku kerana bertentangan dengan usaha kerajaan mewujudkan agensi yang telus, berintegriti dan berkredibiliti.

"Kerajaan amat menghargai usaha SPRM kerana membongkar salah laku pegawai-pegawai kastam.

"Ketua Pengarah JKDM juga telah diarahkan memberi kerjasama sepenuhnya kepada SRPM dalam siasatan tersebut,'' katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, usaha SPRM itu sekali gus menyokong pembentukan nilai murni dan berintegriti tinggi di kalangan penjawat awam, agensi dan jentera kerajaan selaras dengan matlamat Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dalam memerangi rasuah.

"Komitmen kerajaan dalam soal ini terbukti dari segi peningkatan penguatkuasaan, dengan menaik taraf Badan Pencegah Rasuah (BPR) menjadi SPRM dengan bidang kuasa dan perundangan yang lebih efektif," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 05 Apr 2011 03:44 AM PDT

Utusan Online - Utara


Kerjasama Perak dan Ningxia

Posted:

Kerjasama Perak dan Ningxia

Kerjasama Perak dan Ningxia

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR
utusanperak@utusan.com.my

IPOH 4 April - Kerajaan negeri hari ini menjalinkan kerjasama dua hala secara rasmi bersama wilayah autonomi Ningxia di negara China untuk meningkatkan pelaburan melibatkan industri halal dan penternakan.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, antara kerjasama yang bakal diteroka termasuklah aspek pensijilan halal negara ini yang akan turut dibawa ke Ningxia.

"Fokus kerjasama bukan hanya sekadar memasarkan barangan halal ke Perak tetapi juga melibatkan Asia Tenggara serta China ekoran negara itu mempunyai bilangan umat Islam yang signifikan.

"Barangan tempatan seperti kopi putih misalnya mendapat permintaan yang sangat tinggi di negara China," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menandatangani penubuhan wilayah berkembar antara Perak dan Ningxia di Pejabat Menteri Besar di sini.

Pada majlis perjanjian tersebut, kerajaan negeri diwakili Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangunan Usahawan, Pelancongan dan Hal Ehwal Wanita negeri, Datuk Hamidah Osman.

Wilayah itu diwakili Naib Pengerusi Majlis Perundingan Politik Rakyat Ningxia (NPPCC), Li Shufen.

Dalam pada itu, Zambry berkata, perjanjian persefahaman tersebut juga antara lain bakal merancakkan lagi sektor pelancongan negeri melalui pertukaran pelancong melibatkan kedua-dua pihak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

MB Kedah hina Kerajaan Pusat

Posted:

MB Kedah hina Kerajaan Pusat

MB Kedah hina Kerajaan Pusat

Oleh SAFINA RAMLI
utusankedah@utusan.com.my

ALOR SETAR 4 April - Perumpamaan 'macam beruk naik pokok nyiur' yang dilemparkan oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak kepada Kerajaan Pusat pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini menimbulkan rasa tidak puas hati wakil rakyat pembangkang.

Azizan melemparkan ungkapan itu sewaktu menjawab soalan tambahan Mohd. Tajudin Abdullah (BN-Belantik) mengenai seorang penuntut yang tidak mendapat wang saku RM500 untuk pulang ke Mesir seperti yang dijanjikan oleh kerajaan negeri.

Beliau berkata, kerajaan negeri membelanjakan RM2 juta untuk penghantaran pulang penuntut-penuntut dari Mesir semasa Ops Piramid tempoh hari.

"Kerajaan Pusat pandai bawa balik tetapi tak reti (tak tahu) hantar mereka balik, jadi umpama beruk naik pokok nyiur, bila panjat dapat upah, bila turun tak dapat apa," kata Azizan.

Sebaik sahaja istilah tersebut digunakan oleh Azizan, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah (BN-Bakar Bata) bangun dan menyuarakan rasa tidak puas hati dan kesal dengan perumpamaan yang digunakan oleh Azizan itu.

Azizan kemudian berseloroh dengan mengatakan penuntut tersebut 'tertidur' ketika penuntut lain dari Kedah menaiki penerbangan kembali ke Mesir dan apabila disiasat, penuntut tersebut tidak mahu kembali ke negara itu kerana terkejut dengan keadaan di sana.

"Kalau dia (penuntut) ini masih mahu duit RM500, sila datang jumpa Yayasan Islam Kedah dan kita boleh bagi duit itu," katanya.

Ketika ditemui selepas persidangan itu Azizan berkata, perumpamaan itu digunakan kerana Kerajaan Pusat hanya membawa pulang penuntut dari Mesir sewaktu Ops Piramid dan membiarkan kerajaan negeri menguruskan penghantaran mereka kembali ke negara itu.

"Itu hanya perumpamaan sahaja, saya kata begitu kerana Kerajaan Pusat lepas tangan. Masa Kerajaan Pusat bawa balik penuntut Kedah, tiada siapa yang datang jumpa saya tetapi bila kembali kita kena hantar sendiri," jelasnya.

Ahmad Bashah berkata, pihaknya kecewa dengan bahasa kasar yang digunakan oleh Azizan di dalam Dewan.

"Perumpamaan 'macam beruk naik pokok nyiur' adalah satu penghinaan kepada Kerajaan Pusat yang telah berusaha membawa pulang penuntut-penuntut yang menghadapi situasi tidak aman di Mesir.

"Kerajaan Pusat juga menawarkan bantuan kepada kerajaan negeri jika mereka tidak mampu. Kerajaan Pusat sedia bantu namun tawaran tersebut tidak diterima," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pak Ya hidup 'sebatang kara' sepanjang usia

Posted:

Pak Ya hidup 'sebatang kara' sepanjang usia

Pak Ya hidup 'sebatang kara' sepanjang usia


SHAHANIM Mohd. Yusof (dua dari kiri) melihat keadaan Yahya Said (kanan) yang hidup sebatang kara di Kampung Haji Kudong, Kota Kuala Muda, Sungai Petani baru-baru ini.


SUNGAI PETANI 4 April - Renungan matanya yang sayu membayangkan betapa derita dan sunyi hatinya kerana terpaksa menjalani kehidupan tanpa ditemani ahli keluarga.

Namun, di sebalik wajah tuanya itu, tersembunyi kecekalan hati untuk mengharungi sisa-sisa usia yang masih berbaki.

Bagi Yahya Said, 75, dari Kampung Haji Kudong, Kota Kuala Muda di sini, hidup perlu diteruskan walaupun keadaan dirinya sering kali memaksa dia menagih simpati daripada jiran tetangga.

"Saya terpaksa tabahkan hati hidup begini kerana tiada sanak-saudara tempat bergantung. Sekarang menumpang di tanah orang," katanya ketika ditemui pemberita semasa dikunjungi oleh Naib Ketua Puteri UMNO, Shahanim Mohd. Yusof di sini baru-baru ini.

Menurut Yahya, dia kini hidup 'sebatang kara' kerana tidak pernah berkahwin sepanjang usianya.

Lebih malang, kesihatan Yahya juga tidak menentu lebih-lebih lagi dia menghidap penyakit lelah.

Tetapi, itu bukan alasan untuk dia berpeluk tubuh. Warga emas itu menyara diri dengan mengambil upah mengutip kelapa penduduk berdekatan.

"Upah kutip kelapa tidaklah banyak, tapi cukup untuk makan minum. Hendak kerja berat pun tak boleh, umur dah tua, badan tak berapa larat," ujarnya.

Yahya mendakwa, dia pernah didatangi oleh kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk temuramah bagi memohon bantuan.

Namun, katanya, sehingga kini tiada sebarang maklum balas diterima.

Sementara itu, Shahanim yang juga Ketua Puteri UMNO Bahagian Sungai Petani berkata, pihaknya akan membantu Yahya mendapatkan bantuan bulanan JKM secepat mungkin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 05 Apr 2011 03:05 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Norehan usahawan salon berjaya

Posted:

Norehan usahawan salon berjaya

Norehan usahawan salon berjaya

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my


Norehan Abd. Majid menyiapkan pelamin di Jempol, baru-baru ini.


JEMPOL 4 April – Bermodalkan RM30,000 dan berbekalkan kemahiran menggunting rambut yang dipelajarinya di sebuah pusat latihan di Seremban, Norehan Abd. Majid, 38, memulakan langkah menceburi perniagaan salon rambut.

Walaupun secara kecil-kecilan, Norehan atau lebih mesra dengan gelaran Ann tidak lagi menoleh ke belakang selepas itu.

Kini, selepas lebih 10 tahun, dia mengembangkan perniagaan dalam bidang butik pengantin pula.

Menurutnya, cabaran daripada suami, Nazri Aziz, 49, membuatkannya nekad untuk menceburi bidang kecantikan.

"Sebelum membuka perniagaan ini, saya memandu van sekolah. Sementara menunggu pelajar sekolah keluar, saya akan berniaga makanan ringan di luar sekolah. Pada waktu petang pula, saya belajar menggunting rambut dan teknik solekan.

"Walaupun perwatakan saya agak kasar dan pernah digelar 'tomboi' oleh rakan-rakan, namun saya tetap mengikuti kursus tersebut demi menyahut cabaran," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Bermula dengan satu lot kedai di pekan Batu Kikir pada tahun 2000, dia kini mampu membesarkan premis perniagaannya.

Sejak itu, nama Salon dan Andaman Ann mula meniti di bibir penduduk sekitar daerah ini sehingga ke Kuala Lumpur.

"Saya juga ada membuka cawangan di Seremban dan bercadang menambah cawangan lain dalam masa terdekat.

"Kebiasaannya tempahan akan diutamakan di negeri ini. Bukan tidak mahu pergi jauh, tetapi saya lebih selesa jika buat masa ini memberi tumpuan di negeri ini," katanya.

Ann memberitahu, butiknya bukan sahaja menjadi pilihan masyarakat setempat, malah turut menjadi pilihan dalam kalangan orang kenamaan.

"Musim cuti sekolah memang kami 'tak menang tangan' untuk memenuhi permintaan pengantin yang perlukan khidmat solekan dan baju pengantin.

"Terlalu banyak yang perlu dihadapi untuk meneruskan perniagaan ini. Antaranya, melayan gelagat pelanggan yang pelbagai serta mencari staf yang benar-benar mahir," jelasnya.

Katanya, agak sukar untuk mendapatkan pekerja yang mempunyai pelbagai kemahiran berkenaan, seperti menyolek, menghias pelamin dan menjahit baju pengantin.

Bagi ibu kepada lima orang anak ini, bajet pengantin memainkan peranan untuk mendapatkan hasil rekaan yang menarik agar majlis bersejarah itu tidak membosankan serta menyusahkan pengantin sendiri.

Di butik itu katanya, pakej yang ditawarkan adalah serendah RM800 hingga RM2,900 berdasarkan bajet pengantin serta kelengkapan yang diperlukan.

Bagi menjadikan Salon dan Andaman Ann sebagai pusat sehenti untuk pasangan 'raja sehari', Norehan turut menyediakan pelbagai perkhidmatan seperti perkhidmatan jurugambar, kanopi, hiasan meja makan, salon dan karaoke.

Jurugambar, Naziera Nazri, 18, yang juga anak kepada Norehan memulakan langkah dalam bidang fotografi seawal usia 15 tahun.

"Minat saya mula timbul apabila sering mengikut ayah dan ibu ke majlis perkahwinan. Jika ibu menyolek pengantin, ayah pula merakam gambar.

"Selain belajar daripada ayah, saya juga mengikuti kelas di luar. Apa yang penting saya tetap meneruskan persekolahan dan tidak mengabaikan pelajaran," katanya.

Tidak terlepas daripada masalah, Naziera juga berdepan dengan situasi pelanggan tidak yakin anak muda sepertinya mampu merakam gambar yang baik pada hari bahagia mereka.

"Apabila menunjukkan hasil yang dirakam sebelum ini, baru mereka yakin dengan kebolehan saya. Jadi selepas ini saya terpaksa merahsiakan umur saya," ujarnya yang bercadang membantu ibunya dalam perniagaan itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pelanggan selesa dengan Andaman Ann

Posted:

Pelanggan selesa dengan Andaman Ann

Pelanggan selesa dengan Andaman Ann


Norehan Abd. Majid (kanan) melayan pelanggan yang menempah pakej andaman dan jurugambar di Salon dan Andaman Ann, baru-baru ini.


JEMPOL 4 April - Setiap pengantin pastinya ingin tampil menarik dan memukau pada hari persandingannya kerana saat manis itu hanya akan dilalui sekali seumur hidup.

Bagi Muhd. Zaidi Zainal, 28, dia yakin Salon dan Andaman Ann bakal memberikan kelainan di hari persandingannya.

"Saya sudah lama tahu andaman butik ini. Kakak dan abang saya sebelum ini turut memilih butik yang sama di hari bahagia mereka.

"Salon dan Andaman Ann menyediakan pelbagai rekaan baju pengantin moden dan tradisional. Terdapat banyak pilihan fabrik seperti renda, songket, shantung dan syifon.

"Selain busana pengantin daripada fabrik yang berkenaan, pengantin juga boleh memilih gabungan fabrik yang disuai padan seperti renda dan songket, shantung dan syifon, songket dan shantung dan sebagainya," katanya ketika ditemui di sini.

Menurutnya, pelanggan juga boleh membawa rekaan mereka sendiri atau berbincang dengan pengusaha pusat itu tentang rekaan yang sesuai dengan mereka daripada segi bentuk badan, warna kulit dan keselesaan.

"Cara kerja butik ini dekat di hati pelanggan dan saya amat selesa apabila dapat bertukar pandangan tentang apa yang diingini di hari persandingan nanti," tambahnya.

Sementara itu, Natrah Deli, 60, memilih Andaman Ann untuk kali ketiga bagi perkahwinan anaknya.

"Dari anak pertama sehingga ketiga, saya menempah pakej andaman dan fotografi dari butik ini.

"Walaupun butik pengantin tumbuh bagai cendawan, saya tetap memilih Andaman Ann kerana mereka sentiasa mengutamakan kepuasan pelanggan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

RM58.8 juta bina jalan, jambatan

Posted:

RM58.8 juta bina jalan, jambatan

RM58.8 juta bina jalan, jambatan

MELAKA 4 April – Kerajaan negeri memperuntukkan RM58.8 juta untuk melaksanakan projek pembinaan jalan dan jambatan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, peruntukan tersebut merangkumi pembinaan 17 projek jambatan dan 15 projek membina jalan raya.

Menurutnya, untuk tahun ini, sebanyak dua buah jambatan akan dinaik taraf iaitu di Pulau Sebang, Alor Gajah dan Kampung Tasek di Jasin manakala sebuah jambatan dibina baru di Seri Pengkalan.

''Walaupun ekonomi negara sedikit terjejas ekoran krisis ekonomi global, tetapi beberapa petunjuk terhadap ekonomi negeri ini masih bertahan.

''Ini menunjukkan peningkatan positif seiring dengan status sebagai negeri maju dan beberapa projek pembinaan yang dirancang akan tetap dilaksanakan dalam RMK-10," katanya pada Perhimpunan Bulanan di Seri Negeri, Ayer Keroh di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Omar Kaseh.

Mengulas lanjut, Mohd. Ali berkata, bagi meningkatkan jajaran jalan raya yang sedia ada, sebuah jalan baru dari kawasan Perindustrian Bukit Rambai hingga ke Leboh SPA akan dibina.

Dalam pada itu, beliau menambah, beberapa projek yang masih dalam pelaksanaan pembinaannya ialah Universiti Teknologi Mara Cawangan Jasin bernilai RM75 juta dan Hospital Alor Gajah (RM110 juta).

Dalam RMK-10 katanya, sebanyak 29 projek pembinaan bangunan baru melibatkan kos RM225 juta telah disenaraikan untuk diberi keutamaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 05 Apr 2011 01:54 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


Dapat e-mel bodoh

Posted: 04 Apr 2011 12:25 PM PDT

KUALA LUMPUR: Seorang pesara tentera yang kemaruk mahu menjalankan perniagaan dengan cara mudah dan cepat kerugian RM300,000 selain terpaksa menanggung beban hutang selepas ditipu seorang wanita tempatan yang mendakwa pembekal batu permata.

Mangsa yang dikenali sebagai Azam, 42, berkata, ketika kejadian dia baru beberapa bulan bersara dan tidak menyangka wang pampasan tamat perkhidmatan yang sepatutnya digunakan untuk membeli rumah dan simpanan perbelanjaan persekolahan anaknya 'hangus' sekelip mata, manakala pinjaman bank atas nama isterinya berjumlah RM100,000 terpaksa dibayar ansuran selama 15 tahun.


Katanya, dia menghubungi telefon bimbit semua anggota sindiket terbabit beberapa kali selepas menyedari tertipu, tetapi tidak berjawab. Bagaimanapun, tiga minggu lalu dia menerima kiriman e-mel daripada seorang anggota sindiket itu yang menulis: 'Awak bodoh sebab itu awak terkena.' Azam berkata, kejadian bermula selepas dia menerima e-mel pada 24 November tahun lalu daripada seorang wanita yang memperkenalkan diri sebagai Farah, kononnya bekerja dengan sebuah syarikat asing beroperasi di United Kingdom.

Menurutnya, wanita terbabit memberitahu mahu mengembangkan empayar perniagaan syarikatnya dengan mencari ejen tempatan yang ingin melabur dan membeli batu permata. Katanya, pada mulanya dia enggan mempercayai tawaran itu kerana segala urusan dan pujuk rayu wanita terbabit hanya melalui e-mel dan mereka tidak pernah berjumpa. Namun, selepas berulang kali dipujuk wanita itu melalui kiriman SMS, dia terpengaruh.


"Farah beritahu jika saya menjadi ejen mereka, segala urusan jual beli akan diuruskan syarikatnya, malah pelanggan tetap yang mahu membeli barang itu juga sudah ada.


"Saya akan dibayar komisen 40 peratus manakala 60 peratus lagi milik syarikat terbabit. Harga belian sekilogram batu permata yang boleh dijadikan barang kemas, jam dan kemasan lantai itu kira-kira AS$2,250 (RM6,750) dan harga jualan mencecah AS$7,500 (RM22,500). Ini bermakna saya memperoleh keuntungan AS$5,250 (RM15,750)," katanya yang membuat laporan polis pada 21 Disember tahun lalu di Setapak.

Selepas bersetuju menjalankan perniagaan itu, Farah memberikannya nombor telefon dan nama pembekal yang akan berurusan dengan pelanggan baru di Malaysia iaitu dua wanita yang dikenali sebagai Alisyah dan Jastinez dari Kuching, Sarawak.


"Saya membuat tempahan 50 kilogram batu permata dengan membuat pembayaran melalui akaun bank sebanyak RM3,000 sebagai wang pendahuluan. Selepas itu, saya menambah pesanan barang berkenaan melalui panggilan telefon sehingga mencecah 500 kilogram. "Setiap pertambahan itu saya membuat pembayaran sebanyak enam transaksi dengan jumlah melebihi RM155,000 manakala pembayaran tunai RM130,000 dibayar terus kepada seorang wanita dipanggil Syarifah," katanya.

Katanya, walaupun pembayaran penuh dibuat, barang yang dijanjikan masih gagal diterima, malah dia dimaklumkan penghantaran barangan itu mengalami masalah dengan Jabatan Imigresen.


"Saya diarah menambah jumlah tempahan supaya penghantaran barang yang dibuat berjalan lancar dan melepasi had ditetapkan. Namun kali ini, mereka menjanjikan bayaran tunai untuk setiap penjualan yang dibuat kepada mereka.


"Bagi memastikan saya tidak menanggung kerugian bagi setiap kilogram barangan yang ditempah sebelum itu, saya membuat bayaran seterusnya sebanyak RM10,000 walaupun ketika itu saya tidak mempunyai wang mencukupi," katanya.


Katanya, sebelum barang itu diserahkan kepadanya, seorang ejen lelaki bernama Jeremaiah dipercayai warga Afrika menghubunginya dan memberitahu dia perlu membuat bayaran kos penghantaran RM15,000.


"Duit saya sudah 'kering' jadi saya hanya mampu bayar RM5,000 secara tunai kepada lelaki terbabit sebelum melangsaikan baki RM10, 000 dua minggu kemudian. Ketika berjumpa, dia menyerahkan satu beg berisi sebuah kotak keselamatan berwarna hitam seberat 30 kilogram. Apabila dibuka, kotak itu hanya mengandungi helaian kertas berwarna kuning dan kapas.


"Saya diberitahu kertas itu boleh ditukar menjadi wang kertas berjumlah AS$3,750, 000 (RM9 juta) sekiranya dicampurkan dengan bahan kimia yang perlu dibeli dengan harga RM10,000.


"Saya menyesal dan kecewa dengan kejadian yang menimpa kami sekeluarga. Siapa sangka niat untuk membuka perniagaan sebagai sumber pendapatan keluarga membawa padah," katanya yang menyedari tertipu dengan permainan sindiket terbabit.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kes dan disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis rakam keterangan Badul

Posted: 04 Apr 2011 12:24 PM PDT

KUALA LUMPUR: Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPPKKL) sudah memanggil pelawak veteran terkenal, Armaya Aman Ramli, 63, atau popular dengan panggilan AR Badul pagi semalam untuk dirakamkan keterangan berhubung laporan seorang remaja perempuan mendakwa dicabul pelawak berkenaan.

Timbalan Ketua Siasatan Jenayah Operasi dan Risikan Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Arasa berkata pelawak terbabit hadir ke IPPKKL jam 10.45 pagi untuk diambil keterangan berhubung laporan polis yang dibuat ke atasnya.


Harian Metro semalam melaporkan pelawak terbabit menyangkal dakwaan seorang remaja perempuan berusia 13 tahun yang dia mencabul lebih daripada tiga kali bermula Disember 2010 hingga pertengahan Mac lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 05 Apr 2011 01:30 AM PDT

Utusan Online - Timur


MBKT sita empat rumah

Posted:

MBKT sita empat rumah

MBKT sita empat rumah

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 4 April - Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) menyita empat unit kediaman yang dijadikan premis sarang burung walet di Perumahan Kondo Rakyat Kuala Ibai dekat sini semalam.

Operasi selama tiga jam bermula pukul 11 pagi melibatkan 50 anggota itu dijalankan hasil aduan orang ramai tentang kegiatan haram berkenaan yang beroperasi sejak beberapa tahun lalu.

Pengarah Jabatan Kawalan Bangungan MBKT, Zakaria Abdullah berkata, ia merupakan sebahagian daripada 14 unit kediaman yang dikenal pasti digunakan untuk tujuan itu sehingga mengganggu ketenteraman penduduk.

Katanya, mereka telah diberi notis peringatan agar merobohkan kembali ubah suai haram yang telah dilakukan sebelum MBKT mengambil tindakan dalam tempoh 14 hari.

"Untuk permulaan, empat unit telah disita manakala 10 buah lagi akan disita dalam masa terdeka," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini.

Sehubungan itu, kata beliau, mereka terlibat telah diminta mengubah suai kembali rumah tersebut sebagai tempat kediaman untuk mengelak dikenakan tindakan.

Dalam pada itu, seorang penduduk yang ingin dikenali sebagai Maimunah, 45, mengaku bahawa sejak kegiatan tersebut dijalankan beberapa tahun dahulu, penduduk tinggal dalam keadaan tidak selesa.

Katanya, ia ekoran bunyi bising setiap hari yang dikeluarkan oleh sistem pembesar suara bagi menarik burung tersebut bersarang menyebabkan pencemaran kawasan sekitar.

Tambahnya, selain itu, najis haiwan berkenaan turut memenuhi bumbung dan ruangan pejalan kaki di perumahan itu setiap hari.

"Keadaan ini telah berlarutan sejak beberapa tahun biar pun telah beberapa kali aduan dibuat," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Keistimewaan Murtabak Raja Muslim Best

Posted:

Keistimewaan Murtabak Raja Muslim Best

Keistimewaan Murtabak Raja Muslim Best


Nurul Azna Ain Mohamed menunjukkan produk Murtabak Raja pelbagai perisa yang dijualnya di Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 4 April - Biarpun menghadapi persaingan yang hebat di negeri ini, Nurul Kasih Maju Enterprise (Nurul Kasih Maju) berjaya mengedarkan lebih 1,000 pek Murtabak Raja keluaran Muslim Best Food Industries Sdn. Bhd. sebulan.

Pengurus Nurul Kasih Maju, Nurul Azna Ain Mohamed berkata, sambutan tersebut di luar jangkaan kerana Murtabak Raja yang suatu masa dahulu hanya dihidangkan di istana, turut dikeluarkan oleh pelbagai pihak lain.

Bagaimanapun katanya, Murtabak Raja keluaran Muslim Best mempunyai keistimewaan dan keunikan tersendiri dengan pelbagai pilihan iaitu perasa daging tempatan berperisa lada hitam, sardin bersos salsa nanas dan kari ayam rempah ratus tradisional.

"Sebelum ini Murtabak Raja hanya mempunyai satu perisa, bagaimanapun dengan kerjasama Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian (MARDI), ia telah dikembangkan dan menyerlahkan keenakan sebenar rasanya.

"Ia didatangkan dengan saiz lebih besar, tebal dan padat, berintikan 100 peratus daging lembu dan ayam tempatan serta sardin berkualiti bersalut telur gred tinggi dan bawang segar," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Nurul Azna berkata, selain Murtabak Raja, pihaknya turut mengedarkan beberapa produk lain antaranya karipap, popia cendawan berkeju dan samosa coklat pisang yang juga keluaran syarikat Muslim Best.

"Kita sememangnya berhasrat memperluaskan lagi pengedaran makanan sejuk beku ini dan sesiapa yang berminat boleh menghubungi saya di talian 012-9088700 atau datang ke kedai saya di No. 73N, Jalan Pasir Puteh, Pasir Tumbuh, Kota Bharu.

"Ia sejajar dengan hasrat Muslim Best untuk mewujudkan 1Stokis 1Taman 1Usahawan dan 1Malaysia. Tumpuan kita ialah untuk membantu ibu tunggal, suri rumah, siswazah menganggur dan orang perseorangan," katanya.

Tambahnya, ejen jualan produk tersebut akan mendapat margin keuntungan sehingga 25 peratus.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

APMM tahan 8 nelayan asing

Posted:

APMM tahan 8 nelayan asing

APMM tahan 8 nelayan asing

KEMAMAN 4 April - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) menahan sebuah bot asing bersama lapan nelayan yang menangkap ikan secara haram berhampiran pelantar Malong, Kuantan dekat sini kelmarin.

Kehadiran bot yang mencurigakan itu dikesan kira-kira pukul 10.35 pagi oleh Kapal Maritim Lang kira-kira 74 batu nautika dari perairan Kuantan.

Kesemua nelayan itu sedang menangkap ikan berdasarkan penemuan 50 kilogram ikan pelbagai jenis di dalam sebuah tong.

Ketua Penguat Kuasa Maritim Malaysia Kuantan, Kapten Maritim Abdul Aziz Idrus berkata, lapan nelayan Thailand itu berusia 22 hingga 45 tahun.

Menurut Abdul Aziz lagi, APMM turut merampas 1,600 liter minyak diesel selain merampas satu unit enjin, generator, kompas dan pelbagai peralatan menangkap ikan.

Bot berkenaan dibawa ke Pusat Tahanan Vessel Maritim Malaysia di Jeti Geliga Slipway, di sini untuk siasatan lanjut.

"Mereka yang tidak mempunyai dokumen perjalanan sah memberi alasan bot terkandas, namun pemeriksaan lanjut mendapati mereka sebenarnya sedang menaikkan pukat," ujarnya lagi.

Beliau menambah, mereka kini ditahan di bawah Akta Perikanan 1985 sebelum dirujuk kepada pihak Imigresen atas kesalahan tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 05 Apr 2011 01:16 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Rakaman video seks di YouTube

Posted:

Rakaman video seks di YouTube

Rakaman video seks di YouTube

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my


Antara sorotan aksi klip video skandal seks yang didakwa melibatkan seorang pemimpin utama parti pembangkang telah dimuat naik ke laman web Youtube.


KUALA LUMPUR 4 April – Sebahagian daripada rakaman video seks yang didakwa melibatkan seorang pemimpin kanan pembangkang telah dimuat naik ke laman sosial YouTube hari ini.

Video yang diberi judul VTS 01 1 itu dimuat naik oleh individu yang menggunakan nama samaran 'thepowerman'.

Rakaman video seks selama 1 minit 47 saat itu dipercayai sebahagian daripada rakaman selama 20 minit yang didedahkan kepada sekumpulan wartawan di hotel Seri Carcosa baru-baru ini.

Rakaman video seks itu juga sudah dipaut ke beberapa laman blog dan sehingga petang ini, video asalnya di YouTube sudah ditonton oleh lebih 300 orang.

Dalam rakaman tersebut, kelihatan dengan jelas tiga individu iaitu dua lelaki dan seorang wanita dipercayai pelacur dari China sedang mundar-mandir di dalam bilik dipercayai di sebuah hotel.

Salah seorang lelaki itu hanya bertuala sehingga ke paras lutut tanpa memakai baju manakala seorang lagi berpakaian kemas.

Pada akhir rakaman video itu, lelaki yang hanya bertuala kelihatan mendekati wanita tersebut dan memeluknya sebelum rakaman video tersebut berakhir.

Pada 21 Februari lalu, dunia politik tanah air gempar apabila sekumpulan wartawan dipertontonkan rakaman video seks di hotel Seri Carcosa di sini oleh kumpulan tiga lelaki yang menggelarkan diri mereka Datuk T.

Rakaman video yang didakwa melibatkan seorang pemimpin kanan pembangkang itu didedahkan sebagai amaran supaya pemimpin tersebut serta isterinya berundur dari dunia politik.

Meskipun tidak menamakan siapa individu di dalam video seks terbabit, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil membuat penafian bahawa beliau adalah individu yang dimaksudkan pada hari sama video seks itu ditayangkan.

Tiga hari kemudiannya, trio Datuk T akhirnya mendedahkan identiti mereka iaitu tiga ahli perniagaan termasuk sahabat karib Anwar, Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan juga bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik serta Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Shuib Lazim.

Rakaman video seks itu juga sudah disahkan tulen oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar pada 1 April lalu selepas diteliti pakar profesional.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Adil kepada semua rakyat

Posted:

Adil kepada semua rakyat

Adil kepada semua rakyat

Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 4 April - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan kakitangan awam bahawa tonggak utama dalam pentadbiran ialah berpegang kepada prinsip kerajaan hari ini adalah untuk semua, oleh itu mereka perlu bersikap adil kepada semua rakyat.

Beliau mahu setiap anggota pentadbiran awam menerapkan empat elemen penting 'Strategi Lautan Biru' dalam pengurusan tugas mereka iaitu 'mengurang', 'menghapus', 'mencipta' dan 'menambah peluang' yang disifatkan sebagai amat penting dalam meningkatkan prestasi kerajaan.

"Kita telah mengenal pasti kekangan dalam struktur pelaksanaan yang menjadi hambatan untuk kita memacu ke hadapan dengan lebih pantas, Justeru, kita buat kesimpulan bahawa lapan laporan inisiatif strategik perlu dilaksanakan di pelbagai peringkat," katanya pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Najib berkata, mereka juga perlu berfikiran kreatif dalam mencari jalan penyelesaian sesuatu masalah dan tidak hanya menuntut bajet tambahan atau pertambahan kakitangan apabila menerima arahan melakukan kerja tambahan daripada kerajaan.

Sebagai contoh katanya, gabungan rondaan membabitkan lebih 20,000 anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) di kawasan-kawasan panas boleh menyelesaikan masalah berbangkit.

"Ketirisan yang berlaku juga kita cuba hapuskan seperti langkah yang menggemparkan sehari dua ini iaitu tindakan yang dibuat terhadap beberapa anggota Jabatan Kastam Diraja Malaysia. Ini merupakan usaha kita nak hapuskan ketirisan, salah guna kuasa dan rasuah," katanya.

Menurutnya, penjimatan masa menyiapkan pasport antarabangsa seperti yang dilakukan oleh pasukan petugas khas pemudah cara perniagaan (Pemudah), membawa pulang penuntut dari Mesir selain memperkenalkan sistem pengurusan nilai dalam pentadbiran awam merupakan usaha kerajaan dan swasta untuk mencipta lebih banyak lagi peluang kepada rakyat.

"Mengenai isu novel Interlok, Timbalan Perdana Menteri mengambil tindakan selesaikan masalah ini dengan mencari jalan terbaik. (Begitu juga) apabila masalah Bible berbangkit, kita cuba melakukan secara adil kepada pihak yang berasakan kita perlu beri pertimbangan kepada tuntutan mereka.

"Inilah kerajaan kita hari ini, janganlah kita melihat daripada aspek kita sahaja. Kita mesti melihat daripada aspek rakyat. Rakyat mesti didahulukan, saya berharap pencapaian kita lebih memberangsangkan lagi dan terus meningkat dengan melakukan yang terbaik," katanya.

Najib turut menarik perhatian bahawa semalam genap dua tahun beliau menjadi Perdana Menteri dan dalam tempoh itu dua perkara besar telah dilakukan iaitu mengenal pasti bidang-bidang yang perlu diberi keutamaan oleh kerajaan dan membuat penilaian persekitaran ekonomi negara dan global.

Menurutnya, langkah proaktif dan berani telah dilakukan kerajaan iaitu melalui dua pakej rangsangan ekonomi yang terbesar di dunia sehingga berjaya mengatasi krisis ekonomi dengan jayanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

9 MoU akan ditandatangani semasa lawatan PM ke Korea Selatan

Posted:

9 MoU akan ditandatangani semasa lawatan PM ke Korea Selatan

9 MoU akan ditandatangani semasa lawatan PM ke Korea Selatan

Oleh Gamal Nasir


Najib Tun Razak bersalam dengan Ketua Perwakilan Pelajar Malaysia di Hanyang Universiti Korea, Fidzuan Kassim (dua dari kiri) ketika tiba di Lotte Hotel, Seoul, Korea Selatan, semalam. – Bernama


SEOUL 4 April – Sejumlah sembilan perjanjian persefahaman (MoU) akan ditandatangani antara kerajaan Malaysia, Korea Selatan dan sektor swasta kedua-dua negara semasa lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke negara ini.

Duta Malaysia di Korea Selatan, Datuk Ramlan Ibrahim berkata, dalam lawatan itu, Perdana Menteri akan menyaksikan dua MoU kerajaan dengan kerajaan (G2G) ditandatangani, manakala bakinya, tujuh MoU merupakan antara sektor swasta.

"Ini termasuk MoU antara Dewan Perdagangan dan Perindustrian Kebangsaan Malaysia (DPPM) dan Dewan Perdagangan dan Perindustrian Kebangsaan Korea (KCCI) mengenai penubuhan majlis perniagaan bersama (JBC)," ujarnya dalam sidang akhbar sempena lawatan itu di sini hari ini.

Najib tiba di ibu negara Korea Selatan malam ini bagi memulakan lawatan rasmi tiga hari dari 4 hingga 6 April ke negara di selatan tanah Semenanjung Korea.

Menurut Ramlan, ini merupakan lawatan rasmi pertama Perdana Menteri ke Korea Selatan atau nama rasminya Republik Korea (ROK) semenjak mengambil alih pemerintahan kerajaan pada April 2009.

Lawatan ini, katanya, adalah juga atas jemputan Presiden Korea Selatan, Lee Myung-bak yang telah melakukan lawatan negara ke Malaysia pada 9 Disember tahun lalu.

Selain isteri, Datin Seri Rosmah Mansor, turut mengiring Najib ke lawatan ini ialah Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed; Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor; dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili.

Ramlan berkata, esok, Perdana Menteri akan mengadakan pertemuan empat mata dengan Myung-bak di Cheong Wa Dae (Istana Presiden yang lebih dikenali dengan nama Rumah Biru), selain membuat kunjungan hormat terhadap rakan sejawatannya, Perdana Menteri Korea Selatan, Kim Hwang-sik di Jabatan Perdana Menteri, Kompleks Kerajaan Pusat.

Najib juga akan mengadakan beberapa 'pertemuan minda' dengan beberapa syarikat besar Korea serta kumpulan pemikir dan perniagaan, di samping memberi ucaptama pada Seminar Peluang Perniagaan di Malaysia" anjuran Dewan Perdagangan dan Perindustrian Korea, katanya.

Ramlan memberitahu, hubungan dua hala Malaysia-Korea Selatan telah berkembang dengan baik khususnya dalam bidang perdagangan dan pelaburan, pendidikan dan latihan, pelancongan serta teknologi.

"Pada 2010, perdagangan antara kedua-dua negara mencatat peningkatan dan memihak kepada ROK sebanyak 30.7 peratus kepada AS$16.43 bilion (RM52.90 bilion) daripada AS$11.71 bilion (RM41.21 bilion) dalam 2009. ROK juga kekal menjadi rakan dagangan keenam terbesar Malaysia pada 2010.

"Pada tahun yang sama, pelaburan Korea Selatan di Malaysia adalah yang ketujuh terbesar. Setakat ini, negara itu telah melabur sejumlah AS$2.7 bilion (RM8.69 bilion) di Malaysia yang mewujudkan 61,637 pekerjaan bagi rakyat Malaysia," jelasnya.

Sementara itu, dari Januari hingga Disember 2010, pelaburan Malaysia di Korea Selatan pula dinilaikan sebanyak AS$57.53 juta (RM185.24 juta) dengan tumpuan dalam bidang kewangan, pembangunan hartanah dan perkhidmatan, tambah Ramlan. – Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 05 Apr 2011 01:13 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Poco-poco: Harussani kena buat penjelasan terbuka, kata Abim

Posted: 05 Apr 2011 12:55 AM PDT

KUALA LUMPUR, 5 April — Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menggesa Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria agar memberi penjelasan terperinci secara terbuka ekoran keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak mengharamkan tarian poco-poco di negeri itu berkuat kuasa Januari lalu.

Presiden Abim Muhd Razak Idris berkata, walaupun Jawatankuasa Negeri Perak telah membuat keputusan mengharamkan poco-poco, namun ia perlu dijelaskan supaya tidak menimbulkan kekeliruan.

"Mufti Perak tentu mempunyai asas-asas syariah tertentu apabila mengambil sikap mengharamkan tarian poco-poco di Perak, memandangkan negara ini mengamalkan sistem pentadbiran Islam yang terpisah maka keputusan fatwa peringkat negeri Perak itu wajar dihormati.

"Mufti Perak wajar membuat penjelasan terperinci dan terbuka tentang isu ini dengan segera memandangkan ia telah menjadi tajuk perbahasan umum," katanya kepada The Malaysian Insider.

Menurut Muhd Razak, penjelasan yang perlu dibuat itu perlu memberikan sebab-sebab terperinci dari sudut tarian poco-poco yang didakwa Harussani bercanggah dengan ajaran Islam.

"Pihak Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak seharusnya membuat penjelasan terperinci aspek-aspek dari tarian yang bercanggah dengan ajaran Islam.

"Penjelasan ini tentu akan dapat memberikan keyakinan kepada semua pihak terhadap falsafah di sebalik sesuatu hukum terutama sekali kepada penganjuran tarian ini," katanya.

Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak Januari lalu telah memutuskan bahawa tarian atau senaman poco-poco diharamkan kerana ia mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama, juga pemujaan roh berdasarkan kajian yang menyatakan ia sering diamalkan di Jamaica dan bercirikan agama Kristian.

Ekoran pengharaman itu, Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata kerajaan negeri akan mematuhi keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak berhubung pengharaman tarian poco-poco.

Isu itu menjadi polemik sejak dua tahun lalu ekoran poco-poco yang awalnya dilihat sebagai senaman semata-mata bertukar menjadi tarian.

Semalam, Harussani (gambar) berkata Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak akan kekal dengan pendirian mengharamkan tarian poco-poco.

Sementara itu, Majlis Fatwa Kebangsaan yang bermesyuarat 20 April ini akan memutuskan pendiriannya.

Muhd Razak, Harussani juga perlu membentangkan keputusan yang dibuat itu kepada Majlis Fatwa Kebangsaan supaya mendapat pandangan menyeluruh dalam badan itu.

"Namun, keputusan fatwa ini wajar juga dibentangkan di peringkat Majlis Fatwa Kebangsaan, ini bagi membolehkan pandangan menyeluruh dapat diambil.

"Ini juga bagi menyeragamkan pandangan tentang sesuatu hukum supaya dapat mengelakkan kekeliruan masyarakat tentang hukum sesuatu amalan.

"Tambahan pula hukum Islam tidak harus dilihat berbeza-beza kerana ia boleh melemahkan kewibawaan dan kehormatannya pada pandangan masyarakat," katanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, beliau mahu semua pihak tidak mempertikaikan keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak yang mengharamkan tarian poco-poco di negeri itu.

Bagaimanapun bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, tarian poco-poco tidak sewajarnya diharamkan melainkan seseorang itu mengamalkannya kerana ingin menghayati kepercayaan yang salah dari segi akidah Islam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Speaker: Saya tak akan benar tayang video seks di Parlimen

Posted: 04 Apr 2011 11:00 PM PDT

KUALA LUMPUR, 5 April — Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia hari ini menolak keras cadangan agar ditayangkan rakaman video seks yang didakwa melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang didedahkan "Datuk T", di Parlimen.

Beliau (gambar) berkata demikian ketika memberikan respons terhadap kenyataan Ahli Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali dan Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh yang sebelum ini mencadangkan agar rakaman video seks itu ditanyangkan ketika sidang Parlimen.

Sidang Dewan Rakyat akan berakhir minggu ini.

"Di sini ada peraturan dan kawalan ketika persidangan Parlimen dan saya telah ditanya oleh wartawan mengenai isu ini. Saya tidak menjawab soalan mereka, bukan kerana saya sombong.

"Tugas Speaker adalah seperti seorang hakim, seorang hakim tidak akan memberikan maklum balas dengan segera selepas ditanya mengenai perkara ini, kena ikut prosedur," katanya.

Pandikar Amin juga menegaskan imuniti Parlimen tidak sepatutnya disalah guna dan ahli Parlimen tidak seharusnya menggunakan Dewan Rakyat untuk agenda politik dan peribadi.

Saf Anti Lucah (SAF) juga meminta ahli-ahli Parlimen tidak salah guna imuniti sehingga mencemarkan institusi Parlimen.

Imuniti Parlimen mula berkuat kuasa semasa seorang ahli Parlimen mengangkat sumpah dan ia hanya berkaitan dengan tanggungjawab yang diberikan; ia tidak boleh diguna pakai dalam hal-hal lain di luar Dewan Rakyat.

Melainkan ia ada kaitan dengan Perlembagaan Persekutuan iaitu kontrak sosial, artikel mengenai kewarganegaraan, hak keistimewaan Bumiputera, Bahasa Malaysia dan segala bentuk persoalan yang bercanggah dengan undang-undang di bawah Akta Hasutan Pindaan 1971 yang diluluskan Parlimen ekoran peristiwa rusuhan kaum pada 13 Mei 1969.

Ahli Parlimen juga dilarang mengkritik Yang di-Pertuan Agong dan Speaker.

Imuniti Parlimen dan lain-lain keistimewaan termaktub dalam Perkara 63 Perlembagaan Persekutuan "Semasa sesi Parlimen, ahli Parlimen tidak boleh menggunakan perkataan yang tidak boleh digunakan dalam Parlimen, buang tuduhan-tuduhan tidak berasas, bagaimana saya boleh membenarkan tayangan yang bertentangan dan dilarang dalam Islam.

"Jadi jika anda mahu mempolitikkan isu ini, lakukan di luar Parlimen, kami telah menetapkan garis panduan yang perlu dipatuhi. Gunakan kedudukan ahli Parlimen untuk pertahankan diri. Tapi selagi saya masih Speaker saya tidak akan benarkan Dewan Rakyat digunakan untuk agenda politik atau peribadi," kata Pandikar Amin.

Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek juga membidas cadangan Karpal sambil menegaskan pendedahan rakaman video seks itu bersifat jenayah dan ia harus diserahkan kepada pihak polis bukan Parlimen.

Beliau menambah, tayangan di Parlimen akan menyebabkan Dewan Rakyat tidak lagi dihormati.

Menurut Karpal, tayangan video seks itu perlu dipertontonkan kepada ahli-ahli Parlimen agar identiti lelaki dalam video itu dapat dikenal pasti.

Cadangan Karpal itu bagaimanapun disokong Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz semalam tetapi dengan syarat ia mendapat persetujuan Speaker Dewan Rakyat.

Beliau berkata hanya Speaker Dewan Rakyat yang mempunyai kuasa menentukan perkara tersebut.

Rakaman video seks itu kali pertama ditayangkan kepada media di Carcosa Seri Negara pada 21 Mac yang mana ia didakwa melibatkan seorang pemimpin kanan Pakatan Rakyat.

Anwar juga telah menafikan beliau adalah lelaki dalam rakaman video seks itu dan menuduh Barisan Nasional (BN) adalah dalang disebalik pendedahan tersebut.

Tiga individu iaitu bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim dilaporkan mengakui diri mereka sebagai "Datuk T".

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Wilayah

Posted: 05 Apr 2011 01:08 AM PDT

Berita Harian: Wilayah


Sentral: Lubuk ikan terancam

Posted: 04 Apr 2011 12:34 PM PDT

Wilayah

NELAYAN  dari Pantai Puteri, Pantai Kundur dan Pantai Rombang, Melaka membuat bantahan secara aman.

NELAYAN dari Pantai Puteri, Pantai Kundur dan Pantai Rombang, Melaka membuat bantahan secara aman.

Nelayan dakwa kerja binaan musnah terumbu karang

MELAKA: Lebih 100 nelayan membantah cadangan sebuah syarikat cari gali petroleum yang berhasrat memulakan proses pembinaan kemudahan syarikat itu di perairan berhampiran Lereh hingga Tanjung Bidara di sini, yang didakwa bakal memusnahkan rezeki mereka.

Nelayan dari Pantai Puteri, Pantai Kundur dan Pantai Rombang mendakwa menerima surat daripada syarikat berkenaan yang memaklumkan proses pembinaan itu juga bakal membabitkan beberapa ujian termasuk kerja letupan yang akan diadakan pada 5 April ini. Wakil nelayan bagi tiga pantai berkenaan, Mahat Jantan, 44, berkata sekiranya syarikat terbabit meneruskan juga langkah meletupkan kawasan yang turut menjadi pusat terumbu karang dan hidupan laut itu, ia bakal mengancam mata pencarian nelayan.

"Kawasan yang dinyatakan di dalam surat makluman itu adalah 'lombong emas' atau lubuk ikan bagi nelayan di sini. Jadi, kami bantah sekeras-kerasnya kerja meletup lokasi terbabit yang dikatakan antara ujian yang akan dijalankan sebelum pembinaan dilakukan," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Beliau berkata, pihaknya turut kecewa dengan cara syarikat terbabit mengendalikan perkara itu kerana ia tidak langsung mengambil kira kepentingan nelayan yang menjadikan perairan itu sebagai sumber rezeki.

"Kami bukan saja membantah kerja pengeboman terumbu karang di kawasan pusat tumpuan pelbagai jenis ikan dan hidupan laut, malah kecewa kerana syarikat itu hanya menyerahkan surat beberapa hari sebelum kerja dilaksanakan.
"Surat pula diberikan tanpa berjumpa kami untuk menerangkan projek yang ingin dilaksanakan di perairan yang selama ini menjadi punca rezeki kami. Tiada peluang langsung untuk kami berbincang atau menyuarakan pendapat," katanya.

Nelayan lain yang ditemui, Syukur Mohd Said, 44, berkata beliau khuatir sekiranya kerja letupan diteruskan, ia bakal menyebabkan mata pencarian mereka berkurangan kerana tangkapan ikan di kawasan itu mampu menjana pulangan pendapatan sehingga RM8,000 sebulan.

"Lokasi ujian letupan itu adalah tempat yang paling kami sayang kerana ia lubuk rezeki kami. Ia juga kawasan tradisi bagi kami melakukan aktiviti tangkapan ikan sejak sebelum syarikat itu beroperasi di sini.

"Syarikat ini tidak mengambil kira langsung kesan yang akan berlaku kepada kami dan hidupan laut di situ. Mereka seolah-olah hanya mementingkan keuntungan saja tanpa memikirkan tanggungjawab kepada masyarakat sekeliling dan alam sekitar," katanya.

Zaidi Tawil, 38, pula berkata kemusnahan terumbu karang di lokasi itu dijangka mengakibatkan hidupan laut seperti ikan sukar membiak untuk sekurang-kurangnya tiga tahun sebelum ia benar-benar pulih daripada kerosakan yang dilakukan.

"Biasanya, tangkapan di perairan itu meliputi ikan jenahak, kerapu dan kurau selain menjadi tempat tumpuan penyu. Justeru, lokasi terbabit sepatutnya dipelihara bagi mengekalkan ekosistemnya.

"Kami berharap pihak berwajib melakukan sesuatu bagi membela nasib kami dan hidupan laut ini.

"Kerja pembinaan itu juga kelak akan mengganggu aktiviti menangkap ikan berikutan kebanyakan pukat hanyut yang digunakan nelayan akan rosak kerana terkoyak akibat tersangkut pada boya dan kapal yang digunakan syarikat," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Johor: Sungai Sagil lupus bukti

Posted: 04 Apr 2011 12:31 PM PDT

Wilayah

 HARUN  memeriksa komponen motosikal yang dileraikan  kumpulan curi motosikal di sekitar  Ledang, di IPD Ledang.

HARUN memeriksa komponen motosikal yang dileraikan kumpulan curi motosikal di sekitar Ledang, di IPD Ledang.

Geng motosikal curi, buang rangka motosikal hapus perunjuk

LEDANG: Sungai Sagil di sini dikesan menjadi kuburan kerangka motosikal yang dibuang geng curi kenderaan itu sebagai cara mudah melupuskan bahan bukti selepas meleraikan komponennya.

Keadaan itu juga menyebabkan anggota polis menempuh bahaya dalam air apabila terpaksa meredah dan menyelam dalam sungai terbabit bagi mengesan bukti jenayah yang dilupuskan di situ. Perbuatan menjadikan Sungai Sagil sebagai tempat pelupusan kerangka motosikal curi dibongkar Polis Ledang, susulan kejayaan menumpaskan tiga geng curi motosikal dianggotai remaja bawah umur dan mekanik dalam tempoh tiga hari di sekitar Sagil, Bukit Gambir dan Tangkak.

Ketua Polis daerah, Superintendan Harun Idris, berkata kumpulan pertama disertai lima lelaki termasuk tiga pelajar Tingkatan Lima dan seorang Tingkatan Empat ditahan dalam serbuan di sekitar Sagil dan Bukit Gambir, kira-kira jam 11.30 malam, 22 Mac lalu.

Katanya, turut ditahan mekanik berusia 28 tahun yang dipercayai bertindak sebagai ketua kumpulan dan membantu meleraikan komponen motosikal curi, sebelum membuang rangka motosikal ke dalam Sungai Sagil.

"Setakat ini kumpulan itu termasuk tiga remaja berusia 17 tahun dan seorang berusia 16 tahun dipercayai terbabit dalam satu kes curi motosikal berikutan penemuan sebuah rangka motosikal yang dilaporkan dicuri awal bulan lalu," katanya.
Katanya, satu lagi geng curi motosikal berjaya ditumpaskan keesokannya apabila dua lelaki berusia 18 tahun dan 19 tahun yang sudah tidak belajar dan bekerja di kebun sawit berjaya ditahan di Bukit Gambir.

Beliau berkata, dalam operasi kira-kira jam 8 malam itu juga polis berjaya merampas sebuah motosikal dilaporkan dicuri pada 16 Mac lalu dan setakat ini siasatan awal menunjukkan kumpulan itu terbabit dalam sekurang-kurangnya satu kes curi motosikal yang dilaporkan di pekan Bukit Gambir.

Harun berkata, dalam operasi yang dijalankan di Bandar Baru Tangkak, kira-kira jam 9.30 malam, pada 24 Mac lalu, polis menahan seorang lagi remaja berusia 16 tahun yang sudah tidak bersekolah dan merampas sebuah motosikal yang dilaporkan hilang empat hari sebelumnya.

Katanya, tiga kes geng curi motosikal yang ditumpaskan dalam tempoh tiga hari itu menunjukkan pihaknya sentiasa serius bagi menangani kes motosikal curi yang dilaporkan di sekitar daerah Ledang.

Beliau berkata, setakat ini 34 motosikal dilaporkan hilang di daerah itu dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini dan jumlah itu mencatatkan penurunan berbanding 50 kes motosikal hilang yang dilaporkan dalam tempoh yang sama tahun lalu.

Sementara itu dalam kes lain, polis menahan tiga lelaki berusia 29 hingga 35 tahun kerana dipercayai terbabit dalam kegiatan mencuri kabel, komponen besi dan tembaga milik Tenaga Nasional Berhad (TNB) sekitar daerah itu.

Harun berkata, semua lelaki itu ditahan di sebuah restoran di Jalan Muar-Tangkak, kira-kira jam 8.45 malam, pada 27 Mac lalu.

Katanya, setakat ini ketiga-tiga lelaki itu dipercayai terbabit dalam sekurang-kurangnya sembilan kes curi kabel, komponen besi dan tembaga yang dilaporkan di daerah itu dengan kerugian dianggarkan lebih RM150,000.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 04 Apr 2011 11:59 PM PDT

Utusan Online - Politik


Tawaran terbaik BN - Muhyiddin

Posted:

Tawaran terbaik BN - Muhyiddin

Tawaran terbaik BN - Muhyiddin

KUALA LUMPUR 4 April - Gabungan antara calon berpengalaman, mempunyai kelayakan akademik, mesra rakyat, bersih, sedia teruji serta ditambah dengan penampilan 18 muka baru adalah merupakan tawaran terbaik Barisan Nasional (BN) untuk rakyat Sarawak.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, tawaran itu adalah bukti bahawa BN bersedia untuk menggalas tanggungjawab lebih besar bagi mengangkat Sarawak ke satu tahap pembangunan yang jauh lebih tinggi pada masa depan.

Katanya, semua calon yang dikemukakan itu, termasuk muka-muka baru adalah calon yang cukup berwibawa dan dipilih kerana mempunyai kriteria 'boleh menang', menerusi formula yang dipersetujui bersama antara parti komponen sejak sekian lama.

"Saya cukup yakin semua calon yang dikemukakan oleh BN boleh berkhidmat dan memberi sumbangan terbaik kepada rakyat," katanya selepas menyampaikan anugerah kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang cemerlang di Lembaga Peperiksaan, Jalan Duta, di sini hari ini.

Semalam BN mengumumkan senarai 18 muka baru dengan 10 daripadanya adalah calon Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), tujuh calon Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan satu calon Parti Rakyat Sarawak (PRS) bagi menggalas cabaran parti itu pada pilihan raya negeri 16 April ini.

Dalam pada itu, ditanya sama ada pertelagahan pembangkang dalam isu pembahagian kerusi di Sarawak bakal memberi kelebihan kepada BN, Muhyiddin berkata, pertelingkahan antara Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) patut dijadikan iktibar oleh rakyat Bumi Kenyalang.

Jelasnya, pertelagahan itu bukti bahawa pembangkang tidak mempunyai pandangan yang satu, sebaliknya, baik PKR mahupun Snap serta komponen lain, masing-masing melihat dari sudut kepentingan politik sahaja dan mereka tidak ikhlas untuk berkhidmat kepada rakyat.

"Nasihat saya kepada rakyat Sarawak, lupakan sahaja pembangkang ini. Mereka ini caca-marba dan tiada kata sepakat berbanding BN yang cukup serius untuk membangunkan Sarawak. Sebab itu kita tiada masalah dan calon kita pun sudah lama diputuskan," ujarnya.

Mengenai tuduhan liar Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya, Snap dibayar oleh BN bagi membolehkan parti tempatan Sarawak tersebut bertanding di kerusi yang turut ditandingi PKR, Muhyiddin berkata, BN tidak 'terhegeh-hegeh' seperti pembangkang.

Tegasnya, tindakan SNAP itu tiada sebarang kaitan dengan BN tetapi beliau percaya, ia berlaku disebabkan kredibiliti Anwar selaku ketua pembangkang yang bukan sahaja tidak dihormati, malah tidak diiktiraf oleh parti-parti tempatan Sarawak.

"Dia (Anwar) yang ada masalah sendiri kenapa hendak salahkan orang lain, seolah-olah kita ini (BN) hadap sangat (terhegeh-hegeh). Kita sudah ada ramai calon yang berwibawa untuk diketengahkan tanpa perlu terbabit dengan pembangkang," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penyiaran video di YouTube langkah awal ke arah kebenaran

Posted:

Penyiaran video di YouTube langkah awal ke arah kebenaran

Penyiaran video di YouTube langkah awal ke arah kebenaran

KUALA LUMPUR 4 April - Rakaman video aksi seks yang didakwa melibatkan pemimpin parti pembangkang yang dimuat naik ke laman YouTube hari ini disifatkan sebagai langkah awal dalam usaha mencari kebenaran berhubung kes itu.

Ketika mengulas pendedahan berkenaan, Pengerusi Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS), Hamidzun Khairuddin berkata, ia juga bakal menjawab banyak persoalan di sebalik isu video seks itu terutama identiti individu di dalam rakaman tersebut.

"Rakyat kini boleh menilai sendiri siapa individu yang terlibat dan sekiranya benar seperti apa yang disebut-sebut sebelum ini, maka ia merupakan satu malapetaka besar kepada politik negara, orang Melayu dan umat Islam," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada rakaman video selama 1 minit 47 saat yang dimuat naik ke YouTube hari ini yang dipercayai sebahagian daripada rakaman video aksi seks yang didedahkan kepada sekumpulan media 21 Februari lalu.

Rakaman itu memperlihatkan dengan jelas tiga individu iaitu dua lelaki dan seorang wanita dipercayai pelacur dari China dengan seorang daripada lelaki itu hanya memakai tuala.

Hamidzun menambah, pendedahan rakaman video di YouTube itu juga diharapkan dapat disusuli dengan tayangan penuh rakaman video aksi seks itu kepada seluruh wakil rakyat di Parlimen seperti yang diminta GAPS.

Ini kerana katanya, rakaman video di YouTube itu tidak memadai untuk membuktikan kebenaran, tambahan pula individu yang didakwa terbabit dalam rakaman video seks tersebut juga merupakan seorang ahli Parlimen.

"Kita tidak mahu rakaman video yang pendek ini semakin menimbulkan keraguan di kalangan orang ramai dan perlu dipertontonkan keseluruhannya supaya seluruh rakyat jelas mengenainya," kata beliau.

Dalam perkembangan sama kata Hamidzun, GAPS akan menghantar memorandum kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar melalui Ketua Polis Shah Alam, Selangor berhubung tiga perkara berkaitan video itu.

Selain menuntut supaya rakaman video aksi seks itu ditayangkan di Parlimen, memorandum itu juga mahukan supaya suruhanjaya diraja ditubuhkan bagi menyiasat kes berkenaan.

"Kita juga mahukan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang; Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang menganggotai suruhanjaya itu," kata beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 04 Apr 2011 11:41 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Kembara gastronomi Muar

Posted:

Kembara gastronomi Muar

Kembara gastronomi Muar

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my



TIDAK perlu ambil masa yang terlalu lama untuk mencintai atmosfera bandar Muar. Ekspresi penduduknya yang berbilang kaum dan keturunan melayan tetamu luar yang datang bertandang sungguh memukau.

Dengan rasa senang hati, individu yang anda hampiri akan memberi panduan destinasi yang wajib dikunjungi oleh seorang pengembara.

Melewati Jambatan Sultan Ismail menuju ke bandar Muar bersama jurufoto, Amin Farij Hasan, kami seolah-olah kembali ke zaman kolonial. Semua itu dapat dilihat daripada bangunan-bangunan klasik yang mendominasi bandar Muar.

Untuk mengisahkan tentang kehebatan Muar atau nama kunonya, Bentayan adalah sangat panjang. Namun, sesuatu yang sangat sinonim dengan daerah yang pernah menjadi sebahagian daripada empayar Majapahit itu ialah cerita tentang variasi makanannya.

Cerita daripada mulut ke mulut yang mengatakan hidangan sarapan pagi orang Muar berbeza daripada tempat lain bukan satu dongengan.

Sebagai contoh, sekiranya sate dan mi bandung di Kuala Lumpur atau di Melaka, dimakan pada waktu malam, keadaannya berbeza di Muar.

Pagi di Muar, kita akan disajikan dengan pemandangan lelaki separuh umur membakar sate di kaki lima kedai masing-masing. Senario itu boleh dilihat di warung atau kedai-kedai di Jalan Abdullah, Jalan Maharani hingga ke Jalan Petrie di Tanjung Emas.

Antara kedai yang boleh disinggah ialah kedai yang terletak berhampiran Hotel Paris di Jalan Abdullah atau di Terminal Satay Muar berdekatan dengan stesen bas Bentayan.

Bagaimanapun, kami memilih untuk bersarapan pagi di restoran Selera Bandung Muar di Jalan Abdullah seperti yang dicadangkan oleh wartawan Utusan, Kamil Maslih.


MUAR merupakan sebuah bandar yang masih mengekalkan ciri-ciri klasik terutama pada seni bina bangunannya.


Pemilik kedai itu, Abu Bakar Hanipah, 60, menyapa kami dengan penuh mesra. Dia bercerita tentang kelazatan mi bandung dan satenya yang telah menggamit ramai pengunjung termasuk dari Jepun, Arab Saudi dan Hong Kong.

Apakah rahsianya? "Saya mewarisi resipi mi bandung nenek moyang yang berasal dari India dan berhijrah ke Muar pada tahun 1930-an.

"Sate ayam dan daging pula tidak dihasilkan dengan sambil lewa. Sebaliknya menggunakan ramuan yang diwarisi daripada satu generasi ke generasi," katanya yang menyediakan di antara 800 hingga 1,000 cucuk sehari.

Mi bandung air tangan Abu Bakar yang padat dengan daging cincang, udang segar, sotong, telur dan sayur, ternyata membuka selera.

Jika anda tidak mampu menghadam makanan berat pada waktu pagi, apa kata anda bersarapan di dua buah warung yang terletak di Jalan Hashim.

Barangkali pengunjung akan rambang mata melihat lebih daripada 25 jenis kuih tradisional seperti kuih bakar dan koci, dibariskan di atas sebuah meja panjang. Sekeping kuih yang cuma berharga 30 sen dan sebungkus nasi lemak berharga 70 sen membuatkan anda tidak lokek membelanja rakan anda.

Jika ingin beralih ke lokasi sarapan yang lebih eksklusif, singgah minum kopi 434 di Jalan Maharani. Jangan lupa menikmati roti bakar dan telur separuh masak yang mengenyangkan.

Asam pedas

Dari Muar kami ke Parit Jawa yang mengambil masa 20 minit untuk mencuba asam pedas. Jika terlewat, anda mungkin terlepas menikmati asam pedas istimewa di gerai Asam Pedas Pak Yahya jika anda bercadang ke sana lewat tengah hari.

Memang benar, sekitar pukul 1.30 tengah hari, Yahya Sapar, 62, sudah berkemas mahu pulang.

Kunjungan pada hari seterusnya tidak mengecewakan. Yahya yang mengusahakan perniagaan itu sejak tahun 1989 berkata, antara faktor utama asam pedasnya laris kerana harga dan pakej makanan yang ditawarkan.


SATU kemestian. Kunjungan ke bandar Muar tidak akan lengkap sekiranya tidak menjamah mi bandung dan sate ketika bersarapan.


"Pukul 11 pagi, orang Muar dah makan tengah hari. Menu kami pula ialah asam pedas mengikut pilihan ikan seperti siakap, sembilang, ikan pari atau kembung, sayur kubis, sambal belacan dan telur masin.

"Biasanya hidangan untuk lima orang, saya hanya akan caj kurang daripada RM20 saja," kata Yahya yang hanya memasak ikan segar yang dibeli dari jeti Parit Jawa yang terletak berhampiran dengan kedainya.

Sebenarnya, bukan kedai Yahya saja menjadi tumpuan di Medan Asam Pedas Parit Jawa. Kedai Asam Pedas Mak Pon, Kedai Asam Pedas Kampung Nelayan dan Kedai Asam Pedas Parit Jawa tidak kurang hebatnya. Namun, jika anda enggan berjalan jauh, sila berkunjung ke warung asam pedas di Jalan Joned.

Selain sarapan pagi, menu makan tengah hari di Muar juga unik. Restoran Herba dan Rempah Ratus Nasuha yang terletak di Pagoh misalnya, menyediakan nasi beriani yang mengandungi ramuan tujuh herba.

Apam jepun

Di satu sudut terpencil di Jalan Abdullah, terdapat sebuah kereta tolak di Jalan Sisi milik Yusuf Daud, 45. Lelaki itu menjual sejenis kuih yang dinamakan apam jepun yang sesuai untuk hidangan minum petang.

Apam jepun yang diusahakan sejak tahun 1940 itu umpama apam balik dan dorayaki. Namun, ia berbentuk bulat dan intinya adalah campuran kacang tanah dan kacang merah.

Pada tahun 1960-an, harga sekeping apam jepun berharga 5 sen, namun hari ini, harganya mencecah 25 sen sekeping.

Cerita daripada mulut ke mulut tentang keenakan murtabak singapore turut mengheret kami ke restoran itu yang terletak di Jalan Kesang, Tanjung Agas.

Istimewanya tentang martabak itu ialah saiznya yang besar dan diadun bersama telur dan daging cincang.

Jika anda tidak kuat makan, memadailah memesan martabak berharga RM6. Kedai itu dibuka setiap hari dari pukul 11 pagi hingga 12 tengah malam.

Tidak lengkap hidangan makan malam anda jika tidak mencuba tauhu goreng Bentayan, kata salah seorang penduduk bandar ini kepada kami.

"Makanan ini hanya terdapat di Muar saja, saya wariskan daripada ibu mertua saya sejak 15 tahun lalu," kata pengusahanya, Adibah Shamsuri, 45.


SEPINGGAN tauhu goreng Bentayan cuma berharga RM2 saja.


Meskipun tauhu goreng itu dihidangkan bersama timun, taugeh dan dicicah dengan kicap cili padi, rasanya cukup enak. Kepedasannya mampu menitiskan air mata anda.

Air tangan Adibah pada rojak petisnya juga tidak kurang hebat. Berbeza daripada rojak biasa, rojak Muar dimakan bersama tempe.

Pada malam berikutnya, penulis ke Medan Ikan Bakar Sabok Awor. Barangkali, anda akan terkejut dengan harga makanan di Restoran Ikan Bakar Wak Jos.

Hidangan yang kami pilih termasuklah ikan siakap kukus, sotong goreng tepung, kupang berlada, udang sambal, ikan kembong goreng dan dua minuman jus hanya berharga RM40.

Justeru, tidak hairanlah, restoran milik Josri Alwee atau Wak Jos, 52, sentiasa sesak dengan pelanggan.

Minum cendol pada waktu tengah malam? Perkara itu tidak mustahil di Muar. Anda boleh mencuba cendol pulut atau kacang yang diusahakan oleh Abdul Nasir Meerasah, 54, di Uptown Muar, Jalan Sisi.

Di Uptown yang dibuka pada hari Sabtu dan Ahad di Jalan Sisi, anda berpeluang mencuba menu lain seperti tauhu bakar dan otak-otak Muar.

Selama empat hari berada di bandar Muar, terasa berat badan kami bertambah. Muar yang kaya dengan kepelbagaian makanan dan opera kehidupannya yang muhibah serta harmoni, ternyata memanggil penulis untuk ke sana sekali lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 04 Apr 2011 11:31 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


12 murid SK Mawai dicabul dua warga asing

Posted:

12 murid SK Mawai dicabul dua warga asing

12 murid SK Mawai dicabul dua warga asing

KOTA TINGGI 4 April - Seramai 12 murid perempuan di Sekolah Kebangsaan (SK) Mawai di Kampung Mawai Baru di sini dikatakan menjadi mangsa cabul dua warga asing yang mengendalikan sebuah kedai runcit bertentangan dengan sekolah itu.

Kejadian yang menimpa murid Tahun 5 dan 6 itu terbongkar apabila salah seorang mangsa mengadu kepada gurunya mengenai kejadian itu.

Timbalan Ketua Polis daerah, Deputi Supritendan Muhammad Shamsuddin (gambar) berkata, guru itu kemudian mengumpulkan semua murid perempuan Tahun 5 dan 6 di sekolah itu untuk mendapatkan maklumat mengenai mangsa-mangsa lain yang pernah dicabul.

"Siasatan awal mendapati, seramai 12 murid mendakwa pernah dicabul oleh dua pekedai itu sejak Oktober tahun lalu ketika mereka datang ke kedai itu untuk membeli makanan ringan selepas tamat sesi persekolahan dan kelas tambahan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Tinggi, di sini hari ini.

Menurutnya, polis telah merakamkan percakapan kesemua mangsa dan mendapati, kejadian terakhir berlaku pada 15 Mac lalu.

Susulan daripada itu, dua lelaki warga asing berusia 21 dan 27 tahun dari India dan Pakistan ditahan untuk membantu siasatan.

Katanya, kedai itu dipercayai milik penduduk tempatan namun ia telah disewakan kepada dua suspek sejak tahun 2007.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 04 Apr 2011 07:50 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Saksi dakwa diugut

Posted:

Saksi dakwa diugut

Saksi dakwa diugut

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 4 April - Bekas Timbalan Pengarah SPRM Selangor, Hishamuddin Hashim hari ini mendakwa diugut oleh seorang lelaki yang tidak dikenali ketika hadir memberi keterangan dalam prosiding Suruhanjaya Untuk Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock yang bersidang pada Sabtu lalu.

Menjawab soalan yang dikemukakan oleh Christopher Leong, peguam yang mewakili Majlis Peguam Malaysia, Hishamuddin memaklumkan beliau membuat laporan polis berhubung kejadian tersebut kerana merasa terancam dengan kata-kata lelaki itu.

''Pada 2 April lalu, ketika saya menghadiri suruhanjaya ini, sebelum masuk pintu bilik saksi, saya telah diugut oleh seorang lelaki bersama dua peguam yang hadir bagi pihak Majlis Peguam Malaysia.

''Mereka ketika itu berada di koridor sedang berbincang. Dia menjerit nama saya dan mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya diucapkan pada saya,'' jelas beliau.

Semasa ditemui di luar mahkamah, peguam Cheow Wee menjelaskan, beliau dan seorang lagi peguam, S. Sivaneinindran sedang berbincang di koridor apabila seorang lelaki yang tidak dikenali menghampiri mereka yang kemudiannya menjerit serta mengeluarkan kata-kata kesat apabila melihat Hishammudin.

Walaupun langsung tidak mengenali lelaki itu, kata Cheow Wee, beliau memohon maaf kerana kejadian itu tidak sepatutnya berlaku apabila ditegur oleh Hishamuddin yang menyangkakan dia dan lelaki tersebut saling mengenali.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi), Datuk Shukri Abdull berkata, pihaknya menghadapi masalah kekurangan pegawai terutama di Selangor yang sekali gus menyebabkan kerja selama 24 jam tanpa rehat sebagai amalan biasa.

Katanya, SPRM juga menghadapi masalah kekurangan pegawai berbangsa Cina yang amat diperlukan untuk operasi tertentu serta gagal menarik minat mereka walaupun gaji asas yang ditawarkan agak lumayan selain bekerjasama dengan sebuah persatuan Cina bagi memperkenalkan agensi itu.

''Sepatutnya pegawai penyiasat tidak boleh turun padang, dia hanya bagi arahan dan rancang siasatan. Begitu juga pegawai perakam. Tapi dalam kes ini (penyelewengan peruntukan wakil rakyat) semua terpaksa turun padang sebab tidak cukup pegawai,'' jelas beliau.

Berhubung aduan salah laku membabitkan pegawai SPRM, jelas beliau, kes-kes membabitkan kekasaran fizikal terhadap suspek akan diserahkan kepada polis manakala yang bukan melibatkan perbuatan jenayah akan disiasat oleh bahagian tatatertib yang dikenali sebagai Profesionalisme dan Kecemerlangan.

Berhubung tindakan pegawai yang didakwa menonton pornografi melalui komputer di pejabat pada 16 Julai 2009, kata Shukri, beliau telah memberi arahan agar tindakan diambil terhadap mereka yang terbabit.

Prosiding suruhanjaya bagi menyiasat kematian Beng Hock, 30, pada 16 Julai 2009, yang diadakan di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini bersambung esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pengawal keselamatan dihukum gantung

Posted:

Pengawal keselamatan dihukum gantung

Pengawal keselamatan dihukum gantung

SHAH ALAM 4 April - Seorang pengawal keselamatan dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah mengedar 9,482 gram kanabis, tiga tahun lalu.

Ahmad Shafila Mohamad Arshad, 40, kelihatan tenang namun ahli keluarganya dilihat menangis teresak-esak di galeri awam ketika mendengar keputusan.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Akhtar Tahir memutuskan demikian selepas mendapati pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap pertuduhan itu.

Menurut beliau, mahkamah sukar mempercayai keterangan tertuduh yang mendakwa, dia hanya menemani dua rakan ke stesen minyak Shell dan tidak tahu menahu tentang transaksi dadah yang dibuat di situ.

Beliau berkata, mahkamah menerima keterangan beberapa saksi pendakwaan yang melihat tertuduh berjalan keluar dari stesen minyak menuju ke kereta, membuka pintu kereta, memegang dadah dan seterusnya mengira jumlah dadah itu.

''Meskipun dua lagi suspek berjaya melarikan diri namun tidak bermakna tertuduh tiada peranan.

''Malah peranan tertuduh adalah penting memandangkan dia yang menyerahkan dadah kepada pembeli selepas wang diserahkan,'' katanya.

Tertuduh yang diwakili peguam Datuk Haniff Hashim itu didakwa melakukan perbuatan itu bersama dua yang masih bebas di kawasan stesen minyak Shell, Lot 5729 Batu 6 1/2, Ulu Gombak pada pukul 10.05 malam, 26 Februari 2008.

Dia didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) yang membawa hukuman mati mandatori.

Timbalan Pendakwa Raya, Yong Leou Shin mengemukakan 14 saksi pendakwaan sepanjang perbicaraan dan tertuduh membela diri tanpa mengemukakan saksi lain.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysiakini :: Berita

Posted: 04 Apr 2011 07:32 PM PDT

Malaysiakini :: Berita


Jangan tolak bina loji nuklear: Penyokong k'jaan

Posted: 04 Apr 2011 04:20 AM PDT

Seorang penyokong kerajaan memberitahu persidangan Dewan Rakyat hari ini bahawa cadangan untuk membina loji tenaga nuklear tidak boleh ditolak begitu sahaja tanpa menjalankan perbincangan dan penerangan yang betul mengenai kebaikan serta keburukan sumber tenaga itu.

Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) berkata, pengetahuan masyarakat umum di Malaysia mengenai penjanaan tenaga nuklear masih rendah dan kerajaan perlu memberikan maklumat yang jelas mengenai pentingnya tenaga itu sebagai tenaga alternatif.

"Pendirian kita ialah sebelum kita laksanakan satu dasar itu, kita perlu wujudkan satu suasana di mana semua pihak mempunyai pengetahuan yang mendalam. Kalau semua pihak sudah ada pengetahuan ke arah kebaikan dan keburukan, barulah kita akan sampai ke peringkat membuat keputusan," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Tenaga Boleh Baharu 2010 di Dewan Rakyat hari ini.

Idris berkata, walaupun Loji Nuklear Fukushima Daiichi di Jepun mengalami kebocoran akibat gempa bumi dan tsunami bulan lalu, kerajaan negara itu mempunyai langkah yang telah disediakan supaya tidak menjejaskan keamanan dunia.

Katanya, negara jiran seperti Indonesia, Thailand, Vietnam, Singapura dan Kemboja sudahpun menjalankan program kesedaran bagi memberi pengetahuan dan penerangan sedalam-dalamnya mengenai kebaikan penjanaan elektrik menerusi loji nuklear untuk kegunaan harian.

Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) menyokong cadangan Idris dan meminta supaya pihak yang terlibat dalam pelaksanaannya nanti memberi keutamaan kepada keselamatan rakyat.

"Agensi yang diberikan amanah memainkan peranan dalam menjaga keselamatan rakyat," katanya.

Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian) berkata, satu perbincangan secara intelektual perlu diadakan selain memberikan penerangan yang jelas supaya masyarakat di negara ini tidak terus dibelenggu perasaan takut terhadap tenaga nuklear.

"Jangan kita dibelenggu pemikiran seperti itu (takut). Sama ada kita hendak menolak atau menerimanya, perlulah dilakukan secara berilmu.

"Kita perlu ada segala pengetahuan berkaitan. Dan kalau habis bahan bakar fosil ini, apa alternatifnya nanti?" katanya.

Pada Disember 2010, kerajaan mengumumkan pelan untuk membina dua loji tenaga nuklear yang masing-masing mampu menjana 1,000 megawatt, dengan projek pertama sedia beroperasi pada 2021 dan loji kedua setahun kemudian, sebagai rancangan jangka panjang menyeluruh untuk bekalan tenaga yang seimbang.

Kerajaan berkata, tenaga nuklear adalah pilihan utama dalam mengimbangi sumber tenaga kerana kos penyelenggaraan dan tarif yang lebih rendah dalam jangka panjang.

Pada masa ini, gas menyumbang 64 peratus daripada tenaga di Malaysia manakala selebihnya daripada arang batu.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bantahan nelayan: Kerja letup terumbu ditangguh

Posted: 04 Apr 2011 04:05 AM PDT

Syarikat petroleum yang merancang untuk melakukan kerja-kerja meletupkan terumbu karang di kawasan perairan Tanjung Kling, Melaka secara dasarnya bersetuju menangguhkan sementara kerja-kerja letupan di atas tapak pembinaan jeti gas asli cecair (LNG).

Ia setelah campurtangan ADUN Pantai Kundur, Datuk Ab Rahaman Ab Karim, yang memaklumkan mengenai bantahan itu yang dibuat lebih 100 nelayan di Melaka petang semalam.

Semasa pertemuan hampir 15 minit itu, Pengerusi Penaja Jawatankuasa Bertindak, Mahat Jantan, telah menyuarakan bantahan serta kebimbangan para nelayan mata pencarian mereka mungkin terjejas berikutan tindakan syarikat berkenaan.

Pada masa yang sama, beliau turut menyerahkan satu memorandum yang setakat ini telah ditandatangani lebih 63 nelayan kepada Ab Rahaman.

Bercakap kepada media selepas itu, Ab Rahaman berkata, syarikat terbabit perlu menangguhkan sementara kerja-kerja yang hendak dijalankan bagi membolehkan satu jalan penyelesaian dicapai antara syarikat dan nelayan.

Menurutnya, satu sesi dialog akan diadakan petang esok (Selasa) membabit semua pihak yang terlibat bagi mereka sama-sama mencari penyelesaian.

"Sepatutnya, satu dialog diadakan dengan nelayan sebelum keputusan projek ini dibuat supaya nelayan tahu apa sebenarnya akan yang berlaku.

'Saya pun faham'

"Saya difahamkan mereka (nelayan) bukan membantah pembangunan, cuma mereka risau mengenai mata pencarian mereka kerana kawasan terbabit merupakan lubuk emas untuk nelayan ini.

"Saya pun faham kerana ini membabitkan kebajikan mereka, yang mana sepatutnya diberi perhatian," katanya.

Sementara itu, menurut Mahat, para nelayan mengharapkan isu berkenaan akan dapat diselesaikan dengan segera kerana mereka bimbang mata pencarian mereka akan terjejas sekiranya kerja-kerja letupan itu diteruskan.

Beliau mendakwa tiada sebarang dialog diadakan bersama nelayan terbabit, terutama bagi membincangkan mengenaikan sebarang pampasan.

"Kami berharap perkara ini dapat diselesaikan dengan baik. Kami jugak tidak menolak kemungkinan akan mengadakan bantahan di laut sekiranya ianya menemui jalan buntu," katanya.

Dalam insiden petang semalam, lebih 100 nelayan dari Pantai Puteri, Pantai Rombang, Pantai Kundur dan Balik Bukit berkumpul di sini bagi menyuarakan bantahan mereka terhadap kerja-kerja yang ingin dijalankan syarikat berkenaan.

Mereka mendakwa kerja meletupkan terumbu yang terletak kira-kira tiga batu nautika (kira-kira 5.5km) dari pantai akan menjejaskan kawasan mereka menangkap ikan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 04 Apr 2011 07:27 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Pendapatan 200 nelayan terjejas

Posted:

[unable to retrieve full-text content]PEKAN 4 April – Seramai 200 nelayan bubu di kawasan Kuala Pahang dan Pasir Panjang di sini menggesa Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) dan Jabatan Perikanan mengambil tindakan terhadap nelayan pukat tunda serta asing yang merosakkan bubu mereka di laut.

Jalan di Bera dibaiki

Posted:

[unable to retrieve full-text content]BERA 4 April - Jalan utama yang menghubungkan daerah ini dengan Temerloh, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor sepanjang 60 kilometer melalui Kemayan akan dinaik taraf tidak lama lagi.

APMM tingkatkan penguatkuasaan

Posted:

[unable to retrieve full-text content]PEKAN 4 April - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) akan meningkatkan kawalan perairan negeri ini bagi memastikan penguatkuasaan undang-undang maritim dapat dikuatkuasakan.

Utusan Online - Rencana

Posted: 04 Apr 2011 03:15 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Polemik tanah NCR

Posted:

Polemik tanah NCR

Polemik tanah NCR

Oleh ZULKIFLI JALIL dan SAIFUL HAIZAN HASAM
pengarang@utusan.com.my

DIPERCAYAI salah satu isu yang akan dimuatkan dalam Manifesto Barisan Nasional pada Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 ialah penjelasan dan komitmen parti pemerintah itu dalam menyelesaikan isu Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR).

Manifesto ringkas dan padat yang bakal dilancarkan sehari dua ini akan memberi input serba sedikit tentang inisiatif kerajaan negeri membabitkan tanah yang wujud berdasarkan adat pelbagai etnik itu. Selebihnya bergantung kepada bagaimana calon-calon BN mampu menjelaskannya kepada rakyat.

Tanah NCR diteroka masyarakat Bumiputera sejak kedatangan Rajah Brooke lagi. Ia diusahakan masyarakat Bumiputera untuk tujuan penempatan dan pertanian sejak penguasaan British di negeri itu.

Menurut Timbalan Pengarah Jabatan Tanah dan Survei Sarawak, Sajeli Kipli, masalah timbul apabila ada penduduk mendakwa tanah di kawasan lain yang hakikatnya tidak diterokai untuk tujuan penempatan dan pertanian serta tidak diselenggara adalah Tanah NCR milik mereka.

Tanah yang dikategorikan milik kerajaan negeri didakwa sebagai tanah NCR milik mereka dan menuduh kerajaan negeri merampasnya apabila dimajukan.

Ini meliputi sama ada untuk pembinaan perumahan atau diserahkan kepada syarikat swasta bagi pelbagai tujuan termasuk pembangunan.

Justeru, untuk mengelakkan pertelingkahan di antara suku kaum, setiap permohonan penduduk untuk mendapatkan status tanah NCR, maka Jabatan Tanah dan Survei negeri akan membuat kerja ukur atau menyukat.

"Kerajaan negeri sentiasa mengiktiraf tanah NCR tetapi ada orang kata kita tidak berbuat demikian. Namun, orang yang mahukan status itu harus membuktikan dia membuka kawasan pertanian atau penempatan dan menjaga penyelenggaraan kawasan itu," kata Sajeli.

Setakat ini kerajaan BN Sarawak mengeluarkan 195,986 geran tanah di bawah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri Sarawak dan 2,557 lot telah diwartakan sebagai tanah untuk kegunaan bersama bagi pelbagai tujuan di bawah Seksyen 6.

Hakikatnya, BN komited untuk melaksanakan pendaftaran 1.5 juta hektar tanah tersebut ke dalam sisten pendaftaran tanah. Dikatakan pengukuran keliling Tanah NCR akan terus dijalankan dalam membendung seterusnya mengatasi kekhuatiran pemilik tanah adat terhadap tanah masing-masing.

Di bawah konsep baru pembangunan Tanah NCR, hampir 500,000 hektar tanah di seluruh kawasan diluluskan setakat ini dengan pesertanya melangkaui 16,000 orang (pemilik tanah).

Sejumlah lebih 20,000 hektar tanah juga berjaya disukat meliputi seluas 28 kawasan manakala sejumlah 234,142 hektar lagi melibatkan 107 kawasan akan disukat tahun ini. Malah penyukatan lebih banyak tanah NCR akan dilakukan di bawah inisiatif baru nanti.

Kerana itu, Sajeli meminta rakyat Sarawak sentiasa berwaspada dengan dakyah yang cuba dilemparkan pihak tertentu bahawa kerajaan negeri kononnya telah merampas tanah. Ini lebih-lebih lagi apabila diuar-uarkan bahawa terdapat lebih 200 kes tanah adat yang sudah dikemukakan di mahkamah, namun masih tertangguh sehingga hari ini.

Apatah lagi isu Tanah NCR ini paling mudah 'digula-gulakan' di kawasan pedalaman Sarawak dengan banyak kerusi di kawasan tersebut mewakili masyarakat Dayak. Terdapat 29 daripada 71 kesemuanya.

Dalam hubungan ini, Sajeli menegaskan, kerajaan negeri tidak boleh mengambil Tanah NCR begitu sahaja. Tanah NCR terpaksa diambil hanya untuk melaksanakan projek kerajaan seperti hospital, sekolah, jambatan dan seumpamanya untuk kegunaaan masyarakat awam.

Jika disahkan itu tanah NCR, maka kerajaan wajib membayar ganti rugi yang berpatutan berdasarkan nilai semasa pasaran tanah. Perkara ini terkandung dalam Seksyen 13 Perlembagaan.

Dalam Kanun Tanah Negeri Sarawak, Tanah NCR yang diambil untuk tujuan itu dilakukan mengikut Seksyen 47. Bagaimanapun, daripada 569,004 hektar Tanah NCR yang ada geran, cuma 0.84 peratus yang diambil kerajaan negeri di bawah Seksyen 47. Ia tidak sampai satu peratus pun.

Bukan sahaja kerajaan negeri Sarawak komited untuk menyelesaikan isu Tanah NCR ini, malah Kerajaan Pusat diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut menyediakan peruntukan khusus untuk perkara ini mengikut Inisiatif Baru Tanah NCR.

Pada tahun lepas, sebanyak RM20 juta diberikan Kerajaan Pusat dan untuk tahun ini pula sebanyak RM30 juta lagi.

Ironinya dalam soal tanah, bukan sahaja Tanah NCR dijamin haknya oleh kerajaan negeri malah jika diamati tanah Sarawak yang berkeluasan 12.4 juta hektar masih dilitupi hutan dan 14 peratus lagi dilitupi hutan sekunder. Selebihnya pula digunakan untuk pertanian, penempatan dan sungai.

Itu tidak termasuk komitmen kerajaan negeri menawarkan kadar pembaharuan surat hak milik tanah kediaman dan premis perniagaan lebih rendah untuk tempoh 60 tahun.

Sedangkan di Selangor dan Pulau Pinang, pengiraan premium adalah berdasarkan kepada tanah yang mempunyai tempoh berbaki setahun.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pendidikan diiktiraf dunia

Posted:

Pendidikan diiktiraf dunia

Pendidikan diiktiraf dunia

Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my

BANYAK kejayaan telah dicatatkan dalam sistem pendidikan negara sejak 50 tahun lalu dengan kadar celik huruf di kalangan dewasa kini mencecah 92 peratus.

Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) juga melaporkan antara 2006 hingga 2008, Malaysia berada di tangga keenam dan telah mengatasi Amerika Syarikat dari segi peratusan kemasukan murid prasekolah.

Bagaimanapun, perbandingan dengan Hong Kong, Korea Selatan dan Singapura menunjukkan penurunan hasil pendidikan pelajar Malaysia. Sekitar 20 peratus daripada mereka gagal mencapai garis minimum Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) pada 2007 berbanding hanya lima peratus pada 2003.

Ini menunjukkan masih terdapat ruang untuk penambahbaikan terutama sekali bagi Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) hasil pendidikan yang melibatkan masa depan generasi muda dan pewaris negara.

Antara inisiatif yang diambil di bawah NKRA ini adalah menyediakan bantuan yuran berjumlah RM10.3 juta untuk 24,179 murid prasekolah dari keluarga berpendapatan rendah yang berdaftar dengan pangkalan data eKasih.

Bantuan itu untuk yuran di bawah RM150 sebulan di 611 prasekolah swasta sementara kelas prasekolah Kementerian Pelajaran, Kemas (Jabatan Kebajikan Masyarakat) dan Jabatan Perpaduan Negara & Integrasi Nasional (JPNIN) disediakan secara percuma.

Saringan Celik Huruf dan Nombor (LINUS) tiga peringkat turut dijalankan ke atas 450,000 murid darjah satu seluruh negara sementara 15,500 guru LINUS turut dilatih untuk kelas pemulihan kanak-kanak yang ketingglan.

Aplikasi LINUS yang bermula pada 2010 ini disasarkan untuk melonjakkan kadar celik huruf dan nombor murid darjah satu kepada 100 peratus menjelang 2012.

Pemilihan Sekolah Berprestasi Tinggi (HPS) turut dilaksanakan dengan 20 sekolah dipilih untuk 2010 dengan sasaran 100 HPS menjelang 2012 (30 sekolah 2011 dan 50 sekolah 2012).

Inisiatif anugerah Tawaran Baru juga digerakkan untuk dua peratus Pengetua dan Guru Besar sekolah terbaik dengan insentif tunai RM7,500 sementara lima peratus guru terbaik sekolah sama menerima RM1,800 dan bakinya RM900 setiap seorang.

Selain itu, Program Kemajuan Sekolah (SIP) dilaksanakan untuk menjadikan setiap sekolah dalam sistem pendidikan negara sebagai institusi pendidikan cemerlang dengan mencabar, mendorong dan menyokong antara satu sama lain terutamanya untuk sekolah di luar bandar.

Akhir sekali, inisiatif Sekolah Amanah di bawah Yayasan Amir iaitu sebuah badan bukan berasaskan keuntungan di bawah Khazanah Nasional Berhad dilancarkan melalui gabungan usahasama sektor swasta dan awam.

Sekolah Amanah mengekalkan status awamnya dan menerima peruntukan dari kerajaan tetapi pengurusan sekolah akan diletakkan di bawah rakan swasta yang memenuhi kriteria yang telah ditetapkan kementerian.

Maklum balas Jawatankuasa Antarabangsa Penilaian Prestasi (IPR) di dalam Laporan Tahunan Program Transformasi Kerajaan (GTP) 2010 untuk NKRA ini mengingatkan pihak kementerian agar tidak terikat kepada 'pendidikan mengikut peperiksaan'.

Peringatan itu demi mengelakkan pendidikan di sekolah bertumpu kepada menghafal semata-mata dan mungkin akan menggagalkan sasaran memupuk bakat pelajar berkualiti tinggi yang kreatif dan analitis.

Tokoh pendidikan negara, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim turut menyokong peringatan itu kerana bimbang tumpuan masih kepada peperiksaan dan perangkaan untuk mengukur prestasi dan potensi pelajar.

"Kita tidak mahu pelajar hanya mempunyai keputusan peperiksaan cemerlang tetapi akhirnya gagal menyesuaikan diri dan menyumbang kepada kerjaya, masyarakat dan negara.

"Masalah pekerja kerap melompat tempat kerja kerana mahu kerja senang juga bermula di sekolah. Oleh itu, sistem pendidikan sedia ada belum cukup memuaskan selagi tidak membantu murid menjadi manusia sempurna selepas dewasa kelak," katanya.

Beliau turut mencadangkan beberapa ciri positif sistem pendidikan lama sekitar 1960-an wajar dinilai semula untuk diserap kembali ke dalam sistem pendidikan terkini.

Selain itu, NKRA ini turut menerima pujian ahli jawatankuasa tersebut yang juga pengasas Transparency International, Michael Hershman yang percaya usaha dan inisiatif yang diambil wajar menerima pengiktirafan antarabangsa.

Beliau turut mencadangkan pertubuhan pendidikan antarabangsa dijemput ke negara ini untuk menilai dan membuat ulasan perkembangan semasa NKRA ini.

"Walaupun banyak amalan terbaik yang boleh saya kongsikan, saya lebih suka melihat Malaysia meneruskan pendekatan di luar kelaziman ini. Jika berjaya, maka pihak lain pasti akan mengikut jejak anda," jelasya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 04 Apr 2011 01:43 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Sokong video seks ditayang di Parlimen

Posted:

Sokong video seks ditayang di Parlimen

Sokong video seks ditayang di Parlimen


PENGERUSI DAP, Karpal Singh (berkerusi roda) mencadangkan klip video seks yang pelakunya mirip pemimpin parti pembangkang ditayangkan di Parlimen. Di kanan sekali ialah Anwar Ibrahim.


LANGKAWI – Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (gambar) semalam menyokong cadangan supaya rakaman video aksi seks yang dikaitkan dengan seorang pemimpin parti pembangkang ditayangkan di Parlimen.

"Tapi kita bimbang kalau benda ini ditayang, adakah ia akan melanggar undang-undang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Tahunan Kali Ke-5 Jabatan Peguam Negara Malaysia, Brunei Darussalam dan Singapura di sini.

Beliau mengulas kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang mencadangkan supaya rakaman video berkenaan ditayangkan di Parlimen.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kematian Saiful: Ustaz akui gagal kawal emosi

Posted:

Kematian Saiful: Ustaz akui gagal kawal emosi

Kematian Saiful: Ustaz akui gagal kawal emosi

Oleh FAIZAL NAZARUDDIN
faizal.nazaruddin@kosmo.com.my

KANGAR – Seorang ustaz yang disyaki terbabit memukul Saiful Syazani Saiful Sopfidee, 7, murid sebuah Sekolah Agama Rakyat (SAR) di Jejawi, Arau dekat sini sehingga meninggal dunia kelmarin sempat meminta maaf di atas perbuatannya baru-baru ini.

Menurut bapa angkat murid tersebut, Mohd. Zamri Shafie, 40, ustaz berkenaan datang menemuinya di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah Jumaat lalu bagi menyatakan kekesalan dan meminta maaf kerana memukul Saiful.

Katanya, ustaz berusia 27 tahun itu mengakui gagal mengawal emosi sehingga hilang pertimbangan ketika menyoal siasat Saiful Syazani Saiful yang juga seorang anak yatim berhubung satu kes kecurian di sekolah tersebut.

"Dia (ustaz berkenaan) tidak sedar ketika memukul Saiful sehingga menyebabkan anak angkat saya cedera parah dan lebih malang meninggal dunia.

"Sedih dan terkilan apa yang terjadi, namun saya menerima permohonan maaf ustaz itu kerana menyifatkan dia seorang yang baik," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pegawai kanan Kastam dilepas

Posted:

Pegawai kanan Kastam dilepas

Pegawai kanan Kastam dilepas

Oleh SHAHRULANOOR ISHAK
shahrulanoor.ishak@kosmo.com.my


PEGAWAI kanan Kastam (kanan) menutup mukanya daripada dirakam jurugambar setelah dilepaskan oleh Mahkamah Majistret Kuantan semalam.


KUANTAN - Mahkamah Majistret di sini semalam memerintahkan supaya pegawai kanan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) yang direman selama lapan hari sejak minggu lalu berhubung siasatan kes rasuah dilepas tanpa syarat.

Majistret Nordiana Abdul Aziz semasa mengeluarkan perintah tersebut memberitahu, pegawai kanan bergelar Datuk yang berumur dalam lingkungan 50-an itu juga dilepas tanpa perlu jaminan.

Peguam yang mewakili pegawai kanan tersebut, Mohamad Sazali Abdul Aziz ketika ditemui di pekarangan mahkamah berkata, siasatan yang dilakukan pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga telah selesai.

Kosmo! pada 30 Mac lalu melaporkan dua pegawai kanan KDRM yang merupakan pasangan suami isteri ditahan SPRM dalam satu operasi besar-besaran di kawasan Pantai Timur, Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur dan Johor.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 04 Apr 2011 11:15 AM PDT

Utusan Online - Kota


Rumah pangsa dicat semula

Posted:

Rumah pangsa dicat semula

Rumah pangsa dicat semula

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusangroup.com.my


Ahmad Phesal Talib (dua dari kiri) diiringi Adnan Md. Ikhsan (kiri) menyerahkan surat setuju terima kepada salah seorang kontraktor bagi projek mengecat semula rumah pangsa Taman Sri Sentosa dan Taman Sri Pinang di Lembah Pantai, Kuala Lumpur, kelmarin.


KUALA LUMPUR 3 April - Seramai 45 kontraktor kelas F mendapat surat setuju terima bagi melaksanakan projek mengecat semula rumah pangsa di Taman Seri Sentosa Ria AC4 dan Taman Sri Pinang di Lembah Pantai di sini.

Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Ahmad Phesal Talib berkata, projek itu akan disiapkan dalam masa lapan minggu bermula dari 12 April hingga 21 Jun.

Menurutnya, ia adalah sebahagian daripada usaha mengindahkan ibu negara dan juga bagi memberikan keselesaan kepada penduduk.

Katanya, selain mengecat bangunan yang sudah 18 tahun tidak dicat semula itu, turut dilaksanakan ialah kerja-kerja membaiki talang dan bumbung serta rawatan anai-anai.

"Untuk memastikan penduduk berpuas hati dengan usaha mengecat semula itu, mereka diberi kuasa untuk memilih warna yang diingini," katanya selepas menyampaikan surat setuju terima kepada kontraktor-kontraktor terbabit di Taman Seri Sentosa, di sini semalam.

Turut hadir Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan dan Kesejahteraan) Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Adnan Md. Ikhsan.

Ahmad Phesal menegaskan, semua cat yang akan digunakan dijamin berkualiti tinggi dan tahan lama dengan setiap kontraktor diwajibkan mengikut standard yang ditetapkan oleh pengeluar cat.

Sementara itu, seorang kontraktor, Mohd. Hisham Subahar berkata, peluang yang diberikan oleh kerajaan kepada kontraktor kelas F itu adalah satu perkembangan yang positif.

Menurutnya, selalunya projek sebesar itu diberikan kepada kontraktor kelas A sahaja tetapi dalam projek ini, kerajaan memecahkannya mengikut blok dan satu kontraktor kelas F diberikan satu blok untuk dicat semula.

"Saya sudah meletakkan sasaran untuk menyiapkan proses mengecat semula bangunan itu lebih awal iaitu dalam masa enam ke tujuh minggu bergantung pada keadaan cuaca," ujarnya penuh bersemangat.

Dalam pada itu, Halimatu's Sa'diah Abdul Ghaffar berkata, sistem pecahan kepada beberapa kontraktor kelas F itu dapat membantu ramai kontraktor mendapat peluang kerja.

"Kerajaan nampaknya semakin prihatin dengan nasib kontraktor seperti kami yang kebanyakannya adalah bumiputera," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nenek mati dikelar selepas disamun

Posted:

Nenek mati dikelar selepas disamun

Nenek mati dikelar selepas disamun

KUALA LUMPUR 3 April - Penduduk di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sri Perak, Sentul di sini gempar apabila menjumpai mayat seorang perempuan warga emas dipercayai dibunuh berhampiran lif PPR tersebut hari ini.

Ketika kejadian, mangsa Veeramah, 79, ditemui orang awam pukul 6.45 petang dalam keadaan lengkap berpakaian di tingkat lapan blok 41.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, siasatan awal mendapati leher mangsa dikelar menggunakan senjata tajam.

"Ketika ditemui kedua-dua subang telinga mangsa didapati hilang dan ini menunjukkan mangsa juga turut disamun," katanya ketika ditemui pemberita.

Tambahnya, mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk dibedah siasat.

Katanya, pihaknya masih menjalankan siasatan bagi mengenal pasti suspek kejadian dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, seorang lelaki ditemui mati dalam keadaan separuh bogel di tangga rumah kedai tiga tingkat berhampiran Stesen Bas Klang Sentral, Meru, Klang, petang ini.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Supritendan Mohamad Shukor Sulong ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut dan menyatakan bahawa mangsa adalah seorang warga asing berumur dalam lingkungan 30-an.

Kata beliau, berdasarkan siasatan awal, pihaknya mendapati terdapat kesan lebam pada bahagian muka mangsa namun punca kematian masih disiasat termasuk motif kejadian tersebut.

''Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan mayat lelaki itu dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), di sini untuk bedah siasat,'' katanya.

Sementara itu, seorang saksi, S. Prabu, 26, yang merupakan seorang pengawal keselamatan memberitahu, dia menemui mayat lelaki itu kira-kira pukul 3 petang ini ketika sedang meronda bersama rakan sekerjanya.

"Saya terkejut apabila menemui lelaki ini terbaring dengan hanya memakai seluar dalam berwarna putih dalam keadaan mengiring dan kepala tersandar pada dinding.

"Saya juga melihat kesan lebam pada pipi kiri dan beberapa kesan percikan darah di muka dan dinding tangga tersebut," katanya.

Prabu berkata, pada mulanya, dia tidak mengesyaki mangsa telah meninggal dunia sebaliknya menyangka lelaki itu hanya pengsan.

"Namun, selepas saya memercikkan air ke mukanya, lelaki itu masih tidak sedar dan apabila saya pegang lehernya terasa sejuk, ketika itulah baru saya tahu dia sudah meninggal dunia," katanya yang kemudian membuat laporan di Balai Polis Bukit Raja, Klang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

M3P Setiawangsa diperkasa tingkat pendidikan

Posted:

M3P Setiawangsa diperkasa tingkat pendidikan

M3P Setiawangsa diperkasa tingkat pendidikan


ZULHASNAN Rafique (duduk barisan kedua, tiga dari kiri) dan Siti Nooriah Ana Razak bersama penerima Anugerah Cemerlang UPSR, PMR dan SPM selepas menyampaikan anugerah itu di Setiawangsa, kelmarin.


KUALA LUMPUR 3 April - Peranan Majlis Permuafakatan Pembangunan Pendidikan (M3P) Parlimen Setiawangsa akan diperkasakan lagi bagi membantu meningkatkan tahap pendidikan pelajar di kawasan itu.

Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique berkata, badan yang ditubuhkan pada 2004 itu disasarkan menjadi perintis utama ke arah melahirkan lebih ramai pelajar yang cemerlang.

"Parlimen Setiawangsa bertuah kerana Sekolah Kebangsaan Setiawangsa dipilih sebagai salah sebuah sekolah berprestasi tinggi di negara ini.

"Saya yakin kesemua sekolah di Parlimen Setiawangsa berupaya mencapai status itu menerusi usaha memantapkan lagi pengurusan dan pembelajaran untuk mencapai tahap optimum," katanya .

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Anugerah Cemerlang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi Parlimen itu, di sini semalam.

Turut hadir isteri beliau, Datin Seri Siti Nooriah Ana Razak yang juga Pengerusi Yayasan Amal Wangsa dan Pengerusi M3P Setiawangsa, Ruslan Madon.

Seramai 263 pelajar cemerlang UPSR, 163 (PMR), 48 (SPM) dan empat pelajar (aktiviti kokurikulum) menerima anugerah dalam bentuk sijil dan wang tunai.

Majlis itu adalah salah satu daripada acara tahunan M3P bagi menjayakan visi dan usaha mengejar kecemerlangan yang telah disusun dan dilaksanakan sejak 2004.

Zulhasnan yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) Parlimen Setiawangsa berkata, M3P sedia bekerjasama dengan semua sekolah di kawasan itu untuk membentuk pelan kejayaan dalam bidang akademik.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 04 Apr 2011 09:36 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


17 muka baru

Posted: 03 Apr 2011 11:48 AM PDT

MukaDepan

 KETUA Penerangan BN Sarawak, Tan  Sri Adenan Satem bersama (dari kiri) Naib Presiden Kanan 1 Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Datuk Amar Awang  Tengah Ali Hassan; Timbalan Presiden PBB,  Tan Sri Alfred Jabu; Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Dr George Chan; Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS),  Datuk Seri James Jemut Masing; Timbalan Presiden PBB,  Datuk Amar Abang Johari Openg dan Menteri Muda Kesihatan Awam dan Kemudahan Awam, Dr  Stephen Rundi Utom selepas pengumuman calon BN bagi  Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 di Ibu Pejabat di  PBB Bako, semalam.

KETUA Penerangan BN Sarawak, Tan Sri Adenan Satem bersama (dari kiri) Naib Presiden Kanan 1 Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan; Timbalan Presiden PBB, Tan Sri Alfred Jabu; Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Dr George Chan; Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS), Datuk Seri James Jemut Masing; Timbalan Presiden PBB, Datuk Amar Abang Johari Openg dan Menteri Muda Kesihatan Awam dan Kemudahan Awam, Dr Stephen Rundi Utom selepas pengumuman calon BN bagi Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 di Ibu Pejabat di PBB Bako, semalam.

Gabungan calon pelbagai latar belakang barisan terbaik hadapi cabaran pembangkang

KUCHING: Barisan Nasional (BN) semalam mengumumkan 17 muka baru daripada 70 senarai calonnya yang bakal memikul cabaran parti itu untuk dipilih oleh 979,796 pengundi pada pilihan raya negeri (PRN) ke-10, pada 16 April ini.

Barisan yang menggabungkan calon pelbagai latar belakang itu dianggap sebagai barisan terbaik untuk menggalas cabaran menghadapi parti pembangkang yang dijangka memberi tentangan agresif untuk merampas tampuk pemerintahan negeri atau sekurang-kurangnya menafikan majoriti dua pertiga BN. Bagaimanapun, BN tidak mengumumkan nama calon kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Ba' Kelalan yang akan diumumkan kemudian. Bagaimanapun, calon kerusi itu juga difahamkan muka baru bagi menjadikan jumlah muka baru kepada 18 calon.

BN juga mengekalkan kuota 35 kerusi untuk Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), 19 untuk Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), sembilan bagi Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan lapan untuk Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP).

Senarai diumumkan Ketua Penerangan BN Sarawak, Tan Sri Adenan Satem, selepas mesyuarat BN yang dipengerusikan Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, petang semalam.

Bagaimanapun, yang mengejutkan ialah pengguguran Speaker DUN, Datuk Mohd Asfia Awang Nassar daripada mempertahankan kerusi DUN Semop, manakala Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri, Larry Sng, tidak mempertahankan kerusi DUN Pelagus. Seorang lagi Menteri Muda, Datuk Dr Rauf Abang Zen, sebelum ini sudah mengumumkan tidak mempertahankan kerusi DUN Demak.
PBB memperkenalkan 10 muka baru terdiri daripada doktor perubatan, Dr Hazland Hipni, 45, (Demak Laut); pemegang Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan, Maclaine Ben @ Martin Ben anak Michael Ben, 48, (Kedup); seorang jurutera, Aidil Lariwoo, 39, (Sadong Jaya); bekas Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Razali Gapor, 53, (Beting Maro); Sarjana Pentadbiran (Pendidikan) Ricky @ Mohammad Razi Sitam, 38, (Saribas).

Bekas Timbalan Setiausaha Kementerian Perancangan dan Pengurusan Sumber, Datuk Len Talif Salleh, 58, (Belawai); lulusan undang-undang Abdullah Saidol, 45, (Semop); doktor perubatan Dr Annuar Rapiee, 47, (Nangka); Setiausaha Politik Ketua Menteri, Ripin Lamat, 41, (Lambir) dan bekas Pengurus Besar Dynasty Hotel, Miri, Dennis Ngau, 43, (Telang Usan).

Kejutan turut berlaku apabila penyandang kerusi DUN Lingga, Simoi Peri, yang mengumumkan berundur 30 Mac lalu, dicalonkan semula untuk bertanding. Sebelum ini seorang muka baru, Kol (B) Awangku Jamuddin Pengiran Kon, dikatakan bakal menggantikan Simoi.

SUPP menampilkan enam muka baru, termasuk Sim Kian Shiok di DUN Padungan; Dr Sim Kui Hian (Pending); Sih Hua Tong (Batu Lintang); Ling Kie King (Meradong); Datuk Tiong Thai King (Dudong) dan Henry Ling Kuong Meng (Kidurong). Datuk Alfred Yap Chin Loi yang pernah bertanding dan memegang jawatan Menteri Muda sebelum ini, dicalonkan semula untuk bertanding di DUN Kota Sentosa.

PRS pula menampilkan seorang muka baru, Stanley Nyitar @ Unja Malang di DUN Pelagus, manakala SPDP mencalonkan semula tujuh daripada lapan penyandang dengan kerusi DUN Ba'Kelalan masih menjadi misteri.

Bagi kerusi Ba'Kelalan, Adenan berkata, calonnya masih misteri dan hanya akan diumumkan sebelum hari penamaan calon Rabu ini.

"Kami mahu anda terus meneka (siapa calon Ba'Kelalan). Ramai yang berminat menjadi calon di situ, tetapi kita perlu memilih calon paling sesuai, calon yang mana pengundi akan memilih beliau 16 April ini," katanya.

Ditanya sama ada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak maklum mengenai calon di Ba'Kelalan masih misteri, Adenan mengesahkan Pengerusi BN itu mengetahui mengenainya.

Mengenai ketidakhadiran Abdul Taib pada sidang media itu, Adenan berkata, Ketua Menteri perlu bergegas kerana mempunyai urusan rasmi lain. Sidang media bagi mengumumkan calon BN Sarawak semalam mendapat perhatian dan liputan meluas media apabila lebih 200 pengamal media membuat liputan di Ibu Pejabat PBB, tempat berlangsungnya pengumuman berkenaan.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

gah

Harap2 yg menang tu ...jaga lah kawasan masing masing. Jangan ingat crony saja dapat hasilnya. Bantulah masyrakat yg meskin dan saya percaya banyak rakyat sarawak masih memerlukan bantuan

bujang

Bertugas lah utk rakyat dan jagalah agama dan negeri dgn sebaiknya

dady ellysha dady ellysha

di harapkan bn dun saribas encik ricky@mohammad razi sitam.bawalah kamjuan kat kami .. jalan raya tak berturap eletrik tak ada cma tiang dan tali.... susah bg kami jika hujan nak hantar anak2 ke sekolah dan ke pasar... kami sokong anda bn.. jangan tutup sebelah mata bila menang nanti...rakyat perlukan anda... mbawa perubahn..


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads