Selasa, 21 Jun 2011

04 di sungai rambai - Google Blog Search

04 di sungai rambai - Google Blog Search


Jengka 19: Utusan Online - Selatan

Posted: 14 Jun 2011 03:40 AM PDT

Nostalgia kereta klasik Mini

Nostalgia kereta klasik Mini

Oleh AINOL AMRIZ ISMAIL
utusanN9@utusan.com.my


Antara peserta yang mengambil bahagian pada himpunan kereta klasik Mini di Nilai 3, baru-baru ini.


SEREMBAN 13 Jun – Pernah dengar nama Mk Cooper S Mk1 (1964-1967), Cooper S Mk11 (1967-1970), Mini Mk III, Mini Wagon, Mini Pick-up, Mini Traveller dan Mini Mock?

Jika anda pernah 'memiliki' nama tersebut, tentunya ia meninggalkan kesan mendalam di sanubari apatah lagi ketika itu membawanya bersiar-siar di ibu kota, Kuala Lumpur.

Ia juga merupakan kenderaan kecil Buatan British yang paling popular

Inilah nostalgia kereta klasik Mini yang pada hari ini menjadi buruan penggemar kereta klasik untuk menyimpannya sebagai barang berharga.

Sebab itulah di Nilai 3, dekat sini baru-baru ini, diadakan himpunan kereta klasik Mini ini untuk mengembalikan kisah lampau selain membuktikan betapa berharganya kereta berkenaan ketika ia berada dalam abad ke-21 ini.

Pengerusi Perhubungan Kelab Cawangan negeri bagi Kelab Peminat Kereta Mini Malaysia (KPKMM), Mohd. Hatta Said, 49, program di Nilai 3 itu sebenarnya bertujuan memberi impak baru kepada penggemar kereta Mini ini supaya ia terus hidup dan segar.

''Hari ini kereta klasik Mini yang dipamerkan di Nilai 3 itu ada yang berharga sekitar RM60,000.

''Pada himpunan di Nilai 3 lalu, lebih 300 kereta Mini pelbagai model telah mengambil bahagian dalam pelbagai acara. Sambutannya amat baik sekali," katanya di Nilai, baru-baru ini.

Katanya, dia juga merancang selaku tuan rumah pada himpunan besar ini, satu perhimpunan raksasa kereta Mini dengan jumlah melebihi 1,000 dapat dijayakan di Port Dickson atau Nilai.

''Kita berharap ia dapat dimasukkan dalam Buku Rekod Malaysia sebagai himpunan terbesar kereta Mini di negeri ini.

''Apa yang kita harapkan ialah sokongan dari Kerajaan Negeri dan agensi pelancongan agar sama-sama menjayakan program yang dilihat mampu menjana kehadiran pelancong ke sini," jelasnya.

Mohd. Hatta juga memberitahu, selain untuk promosi pelancongan dan keseronokan, himpunan ini juga dijadikan landasan untuk mendapatkan apa juga maklumat penjagaan kereta Mini, bantuan teknikal, serta pengubahsuaian dalaman.

''Untuk makluman, ahli kelab terdiri daripada golongan profesional termasuklah doktor, juruterbang, jurutera, akauntan, ahli perniagaan dan sebagainya.

''Jika semua bersetuju kelak, KPKMM peringkat kebangsaan akan mewujudkan koperasi. Di sinilah, kita akan perluaskan peranan kelab untuk membantu ahli," ujarnya.

Dalam program di Nilai 3 itu, selain pameran dan pertandingan mencari harta karun, turut diadakan acara ujian pecut untuk kereta Mini.

''Apa yang lebih klasik, terdapat beberapa kereta Mini jenis Innocenti yang mana ia dihasilkan untuk kegunaan di Itali dan diimport khas ke negara ini," jelasnya.

Tambahnya, ahli kelab ketika ini terdiri daripada mereka yang berusia 18 hingga 70 tahun dan sejak ia ditubuhkan tahun lalu, pelbagai program dilangsungkan termasuklah konvoi dan gotong-royong di rumah kebajikan.

''Tahun lalu kita berkonvoi sehingga ke Ko Samui, Thailand dan kita merancang untuk ke Singapura dan Laos tidak lama lagi," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads