Rabu, 31 Ogos 2011

04 di lubok china - Google Blog Search

04 di lubok china - Google Blog Search


Che Syaedah: Utusan Online - Selatan

Posted: 28 Aug 2011 04:07 AM PDT

URL Sumber Asal :-

25 'laluan panas' dikenal pasti

Posted:

25 'laluan panas' dikenal pasti

25 'laluan panas' dikenal pasti

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my


ISMAIL Lasim (tengah) bersama Mohd. Rusdi Ismail (kanan) menyampaikan hamper kepada orang ramai di Tol Senawang, kelmarin. - MINGGUAN/ABD. RAZAK AID


RASAH 27 Ogos - Sebanyak 25 'laluan panas' iaitu lokasi berlakunya kemalangan maut di negeri ini telah dikenal pasti oleh Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) negeri.

Pengerusinya, Datuk Ismail Lasim memberitahu, laluan itu meliputi tujuh buah daerah termasuk daerah ini selain Jelebu, Jempol, Kuala Pilah, Port Dickson, Rembau dan Tampin.

Jelasnya, antara lokasi yang berisiko di sekitar daerah itu dan Rembau meliputi Jalan Tampin-Seremban, Bandar Baru Nilai-Bulatan Salak Tinggi, Jalan Seremban-Labu-Nilai, Jalan Batang Benar-Taman Semarak, Kilometer (KM) 20-21 Jalan Seremban Tampin, KM 32-34 Jalan Seremban-Tampin, KM 39-42 Jalan Seremban-Tampin, KM 6-7 Jalan Pedas-Linggi, Jalan Lubok Cina-Linggi dan Jalan Lubuk China-Astana Raja.

Di Tampin pula ia melibatkan KM 1-3 Jalan Tampin-Seremban, KM 1-8 Jalan Tampin-Gemas, KM 14-18 Jalan Tampin-Gemas, KM 25-35 Jalan Tampin-Gemas, Jalan Pekan Gemencheh-Batang Melaka, Pekan Gemas-Sempadan Rompin, KM 2-16 Jalan Pantai Port Dickson, KM 2-13 Jalan Port Dickson-Seremban, KM 8-20 Jalan Port Dickson-Sepang.

Sementara di daerah Kuala Pilah, Jempol dan Jelebu pula, lokasi yang dikenal pasti ialah KM 0.5 Jalan Melang-Kuala Pilah, KM 4 Jalan Kuala Pilah-Tampin, KM 12-38 Jalan Bahau-Keratong, KM 14-22 Jalan Kuala Pilah-Simpang Pertang, KM 22.2 Jalan Seremban-Kuala Klawang dan KM 1-33 Jalan Kuala Klawang-Genting Press.

''Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan berhati-hati apabila melalui laluan berisiko itu selain lebih peka tentang aspek keselamatan berikutan peningkatan bilangan kenderaan di jalan raya pada musim perayaan ini,'' katanya.

Ismail yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Infrastruktur Air, Tenaga dan Telekomunikasi negeri berkata demikian pada Kempen Keselamatan Jalan Raya Sempena Ops Sikap ke-24 Hari Raya Aidilfitri di laluan keluar Tol Senawang dekat sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah Jabatan Keselamatan dan Jalan Raya, Mohd. Rusdi Ismail; Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Ketua Trafik negeri, Superintendan Junaidi Bujang dan Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan negeri, Saiful Azzri Hamzah.

Ismail berharap orang ramai terus mematuhi undang-undang yang telah ditetapkan dan pada masa yang sama pasukan keselamatan akan ditempatkan di beberapa lokasi strategik bagi memantau keadaan lalu lintas sepanjang musim perayaan ini.

Suasana 'sepi' di Terminal Melaka Sentral

Posted:

Suasana 'sepi' di Terminal Melaka Sentral

Suasana 'sepi' di Terminal Melaka Sentral

MELAKA 27 Ogos - Jika Perhentian Pudu Raya di Kuala Lumpur penuh sesak dengan orang ramai yang ingin pulang ke kampung menyambut Hari Raya Aidilfitri, tetapi keadaan itu tidak berlaku di Terminal Bas Melaka Sentral di sini.

Tinggal hanya tiga hari sebelum umat Islam menyambut Aidilfitri, suasana di Melaka Sentral nyata sepi daripada suara hiruk-pikuk orang ramai yang ingin pulang ke kampung.

Tinjauan Mingguan Malaysia di terminal itu mendapati, tidak ada pemandangan orang ramai beratur bersesak-sesak untuk mendapatkan tiket-tiket bas ekspres.

Perkara itu diakui oleh kakitangan kaunter tiket bas, Khairul Afandi Mokhtar, 23, yang menyatakan pada tahun ini, keadaan lebih baik berbanding tahun lalu di mana kaunter jualan tiket sesak apabila diserbu oleh penumpang yang membeli tiket pada saat-saat akhir.

''Tahun ini, nampaknya keadaan lebih baik, keadaan kaunter tiket tidak sesak kerana orang ramai semakin sedar dan sudah awal-awal membuat tempahan tiket bas.

''Ini kerana, semua tiket bas kini sudah habis dijual kerana penumpang sudah membuat tempahan tiket bas sejak bulan lalu," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Selain itu, menurut petugas kaunter tiket Maraliner, Awang Sulung Yahya, 31, pihaknya membuka kaunter jualan tiket tambahan bermula semalam hingga Isnin bagi memudahkan penumpang pulang berhari raya di kampung mereka.

''Pada masa ini, keadaan terminal tidak sesak lagi, mungkin bermula malam ini, penumpang akan mula membanjiri kawasan terminal kerana kebanyakan laluan tambahan dibuka tengah malam," katanya.

Sementara itu, bagi Norsyuhada Abu Samah, 19, yang menuntut di Kolej Risda Alor Gajah di sini, dia terpaksa menggunakan perkhidmatan bas untuk pulang ke kampung halaman di Temerloh, Pahang kerana ia menjimatkan wang terutama kepada golongan pelajar sepertinya.

''Sudah tiga tahun saya pulang berhari raya di kampung dengan menggunakan kemudahan bas ekspres, setakat ini tiada apa masalah," katanya.

Rakannya, Rozita Mohmud, 22, memilih untuk menggunakan bas bagi pulang ke kampung halaman di Kuching kerana perkhidmatan itu sangat mudah.

Menurutnya, bas ekspres masih mampu menjadi pengangkutan awam yang efektif untuk pulang berhari raya di kampung.

APMM buat 301 tangkapan sehingga Ogos

Posted:

APMM buat 301 tangkapan sehingga Ogos

APMM buat 301 tangkapan sehingga Ogos

KOTA KINABALU 27 Ogos - Sebanyak 301 tangkapan dibuat oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Wilayah Sabah dan Labuan yang melibatkan pelbagai kesalahan mulai Januari hingga Ogos tahun ini.

Penguat Kuasa Maritim Wilayah Sabah dan Labuan, Laksamana Pertama Mohd. Taha Ibrahim berkata, daripada jumlah itu, tangkapan paling banyak dilakukan adalah kesalahan di bawah Akta Imigresen 1959/63 iaitu sebanyak 127 tangkapan.

"Selain itu, tangkapan kedua terbanyak adalah kesalahan melibatkan Ordinan Perkapalan Saudagar 1952 (MSO) iaitu sebanyak 71 tangkapan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis penyerahan kuih raya kepada anggota Maritim Malaysia di Pejabat agensi itu Kelombong dekat sini, baru-baru ini.

Katanya, lain-lain tangkapan melibatkan kesalahan di bawah Akta Kawalan Bekalan (48), Akta Perikanan 1985 (30), Akta Kastam 1967 (15), Akta Dadah Berbahaya 1952 (3), Akta Senjata Api dan Bahan Letupan 1960 (3), Akta Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (2), Kanun Tanah Negara 1965 (1) dan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 (1).

Menurutnya, semua tangkapan itu dibuat selepas Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Maritim Malaysia membuat pemeriksaan melibatkan 2,840 kes di beberapa daerah termasuk Kudat, Tawau, Sandakan, Lahad Datu dan Kota Kinabalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads