ads

Selasa, 22 Mei 2012

di negeri melaka - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

di negeri melaka - Google Blog Search


BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 17 May 2012 03:09 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 03:38 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 03:29 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Negeri Melaka</b> Negeriku Maju, Tiang Lampu <b>di</b> Tengah Jalan <b>...</b>

Posted: 16 Mar 2012 08:32 AM PDT

Gambar ini diambil di Bukit Baru berhampiran dengan medan selera Bukit Baru. Mungkin satu-satunya tarikan perlancongan yang menarik bagi negeri Melaka ini yang tidak terdapat di negeri lain.

Tiang lampu terletak di tengah-tengah jalan ini sangat "unik" dan mampu dijadikan tarikan pelancongan baru ke kawasan Bukit Baru ini.

Agak sukar untuk melihat produk pelancongan unik seperti ini di Negeri Melaka ini.

Munginkah ianya dikekalkan sebegitu rupa supaya keunikan dan kepelikan dapat dihayati oleh penduduk kampung dan pelancong-pelancong yang datang ke Melaka kerana kawasannya sangat strategik.

Integrated Jabatan Kesihatan <b>Negeri Melaka</b> (iJKNM) « Blog ICT <b>...</b>

Posted: 16 Nov 2011 05:52 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Selain daripada itu, sistem ini juga boleh digunakan oleh semua kakitangan di Jabatan Kesihatan Negeri Melaka untuk mendapatkan maklumat latihan dan kursus yang dihadiri oleh mereka. Spesifikasi Teknikal bagi sistem ini adalah seperti ...

1 MALAYSIA: PM MERAKYATKAN <b>DI NEGERI MELAKA</b>

Posted: 24 Feb 2012 05:22 AM PST

PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Razak, menyerahkan borang kepada seorang daripada penerima pangsapuri pada Majlis Penyerahan Surat Tawaran Pangsapuri Rakyat, Sungai Putat, Batu Berendam, Melaka hari ini. Seramai 336 diberi surat tawaran untuk membeli unit kediaman berkenaan pada harga RM35,000. Turut hadir, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam (kiri) dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung.

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 03:16 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Jawatan Kosong <b>di</b> Pejabat Pembangunan <b>Negeri Melaka</b> (ICU) |

Posted: 05 Mar 2012 04:42 AM PST

Sebagai sebuah agensi utama di Negeri, PPNM berperanan dalam memantau, menyelaras dan menilai projek pembangunan termasuk projek khas dan penyelarasan program-program pembasmian kemiskinan. Dalam masa yang sama, PPNM berpegang teguh kepada dasar-dasar dan polisi kerajaan serta mendukung Gagasan 1Malaysia "Rakyat …

Read more »

Artikel / berita lain berkaitan:

Jawatan Kosong <b>di</b> Pejabat Pembangunan <b>Negeri Melaka</b> (ICU <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2012 04:42 AM PST

[KLIK] KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA DI FACEBOOK

Sebagai sebuah agensi utama di Negeri, PPNM berperanan dalam memantau, menyelaras dan menilai projek pembangunan termasuk projek khas dan penyelarasan program-program pembasmian kemiskinan. Dalam masa yang sama, PPNM berpegang teguh kepada dasar-dasar dan polisi kerajaan serta mendukung Gagasan 1Malaysia "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

ICU Melaka kini mempelawa individu yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan berikut:

1. Pembantu Jurutera

KLIK SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Tarikh Tutup Permohonan: 9 Mac 2012

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2012 03:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

waadat: Karnival Pendidikan <b>Negeri Melaka</b>

Posted: 02 Apr 2012 12:00 AM PDT

Wasiat Raja-Raja Melayu ini disampaikan sebelum Merdeka kepada rakyat-rakyat Melayu yang merupakan rakyat asal dan subjek Raja-Raja Melayu dan adalah berikut:

"Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami tujuh perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera.

Pertama - Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama MALAYSIA )

Kedua - Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYUsehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain,

Ketiga - Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hakmilik kamu, kami telah tubuhkanREJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membenteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara,

Keempat - Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini,

Kelima - Kami isytiharkan ISLAM ialah Agama Persekutuan,

Keenam - Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU, dan

Ketujuh - Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN.(Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Apr 2012 03:41 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2012 03:32 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2012 03:26 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2012 03:16 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Apr 2012 03:45 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2012 03:27 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Melaka</b> Maju Negeriku Sayang, <b>Negeri</b> Bandar Teknologi Hijau

Posted: 05 Apr 2012 09:00 PM PDT

Salam Alaik...

Maka ingin aku ingatkan kepada sekalian pembaca blogku bahawa sesungguhnya kini aku tidak lagi berada di Ketamadunan Indus, tetapi aku kini sedang belajar di Melaka Maju Negeriku Sayang, Negeri Bandar Teknologi Hijau (Ps: Ini motto negeri Melaka. Sesungguhnya Melaka bukan negeri aku)..

Melalui fasa klinikal di Hospital Besar Melaka memang suatu perkara yang aku tunggu. Berkhidmat secara terus dalam pembelajaran dengan rakyat negara sendiri, dengan bahasa sendiri serta di tanah tumpah darah sendiri memang terasa amat bagus. Sungguhpun tiada lagi main-main dan rehat, tetapi kehidupan pembelajaran di Melaka harus dilalui dengan sabar dan tabah serta penuh syukur.

Mendengar cerita rakan-rakan seperjuangan yang mudah dihalau serta kepala dijadikan tempat hukuman, sudah cukup menggambarkan betapa seriusnya situasi di Melaka ini. Tetapi hukuman itu tidakleh lebih teruk jika dibandingkan dengan nyawa yang mungkin melayang jika kesalahan tidak dapat dikenal pasti ketika menjadi seorang pelajar ini.

Lama sungguh tidak aku menulis (cerpen sebelum ni sebenarnya tak siap lagi. Aku letak dalam 'scheduled post' sebab ingat boleh siapkan dalam masa sebulan). Jadi kiranya jika menulis kali ini, terasa berbeza gaya bahasa dan lenggok katanya. Tidaklah tercapai dek akalku apakah yang seharusnya menjadi tema penulisan aku hari ini.

Biasanya topik yang dibawa olehku agak berat dan dipenuhi dengan informasi, tetapi sayangnya, kekangan masa dan ruangan yang telah banyak terisi di dalam kotak minda ini tidak mengizinkanku melainkan hanya kata-kata cerita tentang perihal diri sendiri yang kekadang pada mata sesetengah orang - membosankan. Pada aku, memanglah hal perihal sendiri ini jika dihebahkan dalam ruangan blog itu suatu hal yang membosankan, dan boleh membawa kepada menyampah. Tapi apakan daya.

Minggu ini, dan dua minggu yang akan datang insya Allah saya akan menjalani latihan klinikal di wad perbidanan dan sakit puan. Sungguhpun saya ini seorang Melayu, yang hebat Bahasa Melayu, serta bergaul dalam kalangan masyarakat yang hebat berbahasa Melayu, tetapi saya tidaklah hebat dalam berbicara bahasa Melayu jika kena pada hal-ehwal perubatan kepada orang awam. Itulah masalah saya pada minggu ini. Mana mungkin orang banyak tahu akan makna 'tetanus toxoid'? Mereka mungkin hanya tahu 'kancing gigi' dsb.

Jadi, sepanjang beberapa minggu saya di sini kelak, akan saya cuba untuk memantapkan cara berbahasa saya terhadap orang banyak. Supaya dikurangkan keluarnya bahasa teknikal yang sukar difahami, dan dilebihkan bahasa orang banyak, agar mudah untuk saya berkomunikasi.

Dalam diam, jauh sudah saya bercerita. Sambung di lain kali pula. InsyaAllah jika tidak ada aral melintang, saya akan cuba untuk kembali aktif dalam menulis di sini. SUngguh, kehidupan sebagai pelajar perubatan di Malaysia itu sememangnya sibuk, tetapi akan saya cuba mencari masa senggang untuk berbicara hal semasa, politik dsb.

Oleh itu, mohon berundur, dan sehingga berjumpa lagi.

waadat: Karnival Pendidikan <b>Negeri Melaka</b>

Posted: 02 Apr 2012 12:00 AM PDT

Wasiat Raja-Raja Melayu ini disampaikan sebelum Merdeka kepada rakyat-rakyat Melayu yang merupakan rakyat asal dan subjek Raja-Raja Melayu dan adalah berikut:

"Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami tujuh perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera.

Pertama - Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama MALAYSIA )

Kedua - Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYUsehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain,

Ketiga - Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hakmilik kamu, kami telah tubuhkanREJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membenteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara,

Keempat - Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini,

Kelima - Kami isytiharkan ISLAM ialah Agama Persekutuan,

Keenam - Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU, dan

Ketujuh - Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN.(Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

Cerita Dalam <b>Melaka</b> (<b>Melaka&#39;s</b> Stories): Kenapa <b>Melaka Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 08 Apr 2012 06:56 PM PDT

Setelah berbulan aku hibernasi, kini aku kembali. 
Bagi yang melancong Melaka pasti terlihat slogan "Melaka Negeriku Sayang, Negeri Bandar Teknologi Hijau" di banner atau billboard yang terpapar sepanjang jalan raya di Melaka. Aku rasa bab "Melaka Negeriku Sayang" ramai yang faham."Teknologi Hijaupun" senang nak faham.. tapi bab "Negeri Bandar" tu? Kenapa Melaka Negeri Bandar? Apa yang menyebabkan ia menjadi Negeri Bandar?
Negeri Bandar atau City State adalah Negeri yang secara keseluruhannya adalah bandar. Lebih kurang macam Singapura la kot. (aku belasah je.. kalau salah betulkan sendiri) Tok Ali cakap senang je... Semua daerah kat Melaka ni bandar maka itulah Negeri Bandar. 
Untuk merealisasikan hasrat ini, maka Tok Ali mengarahkan semua Pihak Berkuasa Tempatan di Melaka ini perlu mencapai sekurang-kurangnya Majlis Perbandaran. Tiada lagi Majlis Daerah.
Pihak berkuasa Tempatan (PBT) di negara ini dibahagikan kepada tiga kategori seperti berikut:

  1. Majlis/Dewan Bandar Raya
  2. Majlis Perbandaran
  3. Majlis Daerah
Majlis/Dewan Bandar Raya ialah Majlis Perbandaran yang dinaikkan taraf bandar raya setelah memenuhi kriteria tertentu. 
- Kriteria bagi Majlis/Dewan Bandar Raya ialah jumlah penduduk yang melebihi 1,000,000 orang 
- Hasil  tahunan melebihi RM20 juta. 

Majlis Perbandaran lebih tertumpu kepada bandar (urban) jika dibandingkan dengan Majlis Daerah dan mempunyai penduduk dan hasil yang melebihi Majlis Daerah. 
- Kriteria bagi Majlis Perbandaran ialah jumlah penduduk yang melebihi 100,000 orang 

- Hasil tahunan melebihi RM5 juta.
 
Majlis Daerah lebih tertumpu kepada luar bandar (rural-based). 
 - Kriteria bagi Majlis Daerah ialah jumlah penduduk kurang daripada 100,000 orang
 - Hasil tahunan kurang daripada RM5 juta.
Maksud tersiratnya.. lagi tinggi taraf Majlis tu lagi maju, lagi ramai lagi tinggi la pendapatan. Bila pendapatan tinggi.. macam-macam boleh buat termasuk penyelenggaraan.
Atas komitmen semua pihak termasuk rakyat tanpa mengira parti politik, akhirnya hasrat ini terlakar.
1) Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah
2) Majlis Perbandaran Alor Gajah
3) Majlis Perbandaran Jasin
4) Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya
Kenapa Melaka banyak sangat Majlis sedangkan negeri kecik dan kalau satukan mungkin boleh buat dua Majlis Bandaraya. Jawapannya ialah.. Negeri Kecik tapi otak pemimpin besau beb. Kalau banyak Majlis maka tumpuan kawasan lebih kecil, pekerja lebih ramai. Oleh itu kerja-kerja penyelenggaraan dapat dilakukan di setiap inci. Itu sebablah tak hairan Melaka merupakan antara negeri terbersih. 

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: <b>di negeri melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

MTQSS Peringkat <b>Negeri Melaka</b> 2012

Posted: 17 Apr 2012 09:22 PM PDT


Adik Muhammad Hazwan bin Hamdan (SMK Dato' Dol Said) telah dinobatkan
sebagai Johan Tilawah al-Quran (Lelaki) kategori Sekolah Menengah.

18 April 2012 - Hari ini merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh semua johan pertandingan MTQSS peringkat kawasan yang telah dijalankan sepanjang bulan Mac yang lalu. Para peserta terhebat di setiap kawasan masing-masing satu ketika dahulu akan bertarung untuk menjadi pemenang di peringkat negeri pula.

Pertandingan ini menyaksikan SMA Assaiyidah, Merlimau dan SK Serkam Darat telah bergabung idea, tenaga dan kerjasama sebagai pengelola pertandingan. Lokasi pertandingan juga telah dibahagikan kepada dua kategori iaitu sekolah menengah (SM) yang akan dijalankan sepenuhnya di SMA Assaiyidah Khadijah manakala semua acara untuk sekolah rendah (SR) pula  dilaksanakan di SK Serkam Darat termasuklah acara majlis perasmian penutup dan penyampaian hadiah iaitu di Dewan Hajah Maimunah Khamis pada jam 5.00 petang.

Antara acara yang dipertandingkan adalah tilawah al-quran (SM & SR), Hafazan al-Quran (SM & SR), Bercerita Kisah-kisah dari al-Quran (SR sahaja) dan Syarahan (SM sahaja). Pemenang di peringkat negeri akan mewakili negeri Melaka ke peringkat kebangsaan di Kuantan, Pahang Darul Makmur pada 25 - 28 Mei 2012 nanti.

Majlis perasmian penutup telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Datuk Hj. Mohamad Yusoff bin Osman, Pengarah Pelajaran Melaka. Turut hadir, Tn. Hj. Ismail bin Mohmd, KS SPI, JPN Melaka dan juga En. Abu Bakar bin Alim, Pegawai Pelajaran Daerah Jasin.

Tahniah diucapkan kepada semua peserta yang telah berjaya!

[ KEPUTUSAN PERTANDINGAN (SEKOLAH RENDAH) ]
[ KEPUTUSAN PERTANDINGAN (SEKOLAH MENENGAH) ]

ALBUM SEKITAR MAJLIS: [ALBUM 1] || [ALBUM 2] || [ALBUM 3] || [ALBUM 4]

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved