Rabu, 10 April 2013

04 di alor gajah - Google Blog Search

04 di alor gajah - Google Blog Search


IPD <b>Alor Gajah</b> jalin kerjasama dengan pemilik CCTV

Posted: 02 Apr 2013 11:57 AM PDT

ALOR GAJAH 2 April - Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Alor Gajah bergerak proaktif dalam mencegah kejadian jenayah di daerah ini melalui jalinan kerjasama dengan 15 pemilik kamera litar tertutup (CCTV) yang akan memberikan akses penuh kepada polis untuk memantau CCTV berkenaan sekiranya berlaku jenayah.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin berkata, 15 pemilik CCTV itu terdiri daripada pelbagai kategori termasuk institusi perbankan, pasar raya, kedai serbaneka 24 jam, stesen minyak dan juga premis persendirian.

Menurutnya, melalui kerjasama itu, usaha pencegahan dan tindakan awal apabila berlakunya jenayah dapat dilakukan dengan berkesan kerana polis dapat melihat kembali CCTV di lokasi berkenaan bagi mendapatkan maklumat penjenayah yang sekali gus mempercepatkan proses siasatan.

"Usaha mencegah jenayah tidak boleh bergantung sepenuhnya kepada pasukan polis, ia mestilah dilakukan secara bersepadu dengan penglibatan masyarakat dan pelbagai pihak supaya kejadian jenayah dapat dibendung dengan berkesan.

"Melalui kerjasama ini, pemilik CCTV akan menyimpan salinan rakaman selama 30 hari dan sekiranya dalam tempoh itu berlakunya jenayah di kawasan sekitar premis berkenaan, polis dapat melihat kembali rakaman CCTV untuk mendapatkan maklumat," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bersama Majikan sempena Program Perkongsian Kamera Keselamatan PDRM peringkat IPD Alor Gajah di sini hari ini.

Kata Umar Ali Saifuddin, penyertaan lebih ramai majikan atau pemilik CCTV di daerah ini dalam program berkenaan adalah dialu-alukan supaya kawasan liputan visual dapat diperluaskan.

Tambah beliau, melalui fasa kedua program itu yang akan dilaksanakan tidak lama lagi, kesemua CCTV terlibat akan dihubungkan terus kepada bilik gerakan polis di peringkat daerah dan kontinjen.

"Pada masa hadapan, talian CCTV ini akan dihubungkan terus kepada bilik gerakan polis supaya pemantauan kawasan terlibat dalam dilakukan dengan lebih berkesan lagi seperti yang telah dilaksanakan di Wilayah Iskandar, Johor yang semua CCTV kawasan itu dihubungkan terus kepada bilik gerakan kontinjen," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads