Khamis, 5 September 2013

04 di bukit katil - Google Blog Search

04 di bukit katil - Google Blog Search


AR RISALAH الــرســالـة: PAS kekal Dun Bukit Baru, PKR <b>di Bukit Katil</b>

Posted: 05 Sep 2013 04:57 AM PDT


Dr Khalid dan Shamsul bersama para peguam dan penyokong.

MELAKA: Mahkamah Pilihan Raya di sini mengekalkan kemenangan PAS bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Bukit Baru dan PKR di Parlimen Bukit Katil selepas menerima bantahan awal PAS dan PKR terhadap petisyen yang difailkan BN.

Dengan itu Adun Bukit Baru, Dr Md Khalid Kassim dan Ahli Parlimen Bukit Katil, Shamsul Iskandar Mohd Akin kekal sebagai wakil rakyat bagi kedua-dua kerusi tersebut.

Bantahan awal itu dipohon responden iaitu Anggota Parlimen Bukit Katil Shamsul Iskandar Mohd Akin daripada PKR, Adun Bukit Baru, Dr Md Khalid Kassim daripada PAS, Pegawai Pengurus Pilihan Raya Rusnani Latif dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terhadap petisyen difailkan bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Karim Yaacob daripada Barisan Nasional (BN) pada 11 Jun lepas untuk memohon pengisytiharan keputusan PRU13 bagi kerusi itu sebagai tidak sah dan batal.

Hakim Datuk Hue Siew Kheng juga memutuskan pempetisyen membayar sebanyak RM30,000 kepada setiap responden iaitu Shamsul, Dr Khalid dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Pada prosiding itu, Shamsul Iskandar dan Dr Md Khalid yang diwakili peguam Yusof Rahmat dan Zulkhairi Ab Aziz manakala Mohd Ali dan Karim diwakili Rosfinah Rahmat dan Mohd Adli Ithnin.

Dr Khalid dalam maklum balas ringkasnya menyatakan kesyukuran di atas keputusan mahkamah tersebut.

"Keputusan itu memang dinanti-nantikan oleh semua pihak menyatakan kesyukuran mereka di atas keputusan mahkamah ini.

" Saya terus berkhidmat kepada rakyat dengan lebih komited dan istiqamah," ujar beliau.

Pada PRU13, Mohd Ali tewas kepada Shamsul Iskandar dengan majoriti 5,447 undi manakala Karim yang juga Ketua Pemuda Umno Melaka kalah tipis dengan majoriti 48 undi kepada Khalid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads