Rabu, 4 Disember 2013

04 di klebang - Google Blog Search

04 di klebang - Google Blog Search


Henti tambak laut <b>di Klebang</b> - Utusan Online

Posted: 16 Sep 2013 11:21 AM PDT

Oleh AMRAN MULUP
utusanmelaka@utusan.com.my

MELAKA 16 Sept. - Hampir 200 nelayan di empat kawasan telah lama menderita apabila hasil tangkapan laut berkurangan berikutan kerja menambak laut kawasan pantai di Klebang hingga ke Kampung Hailam masih dilaksanakan.

Empat kawasan yang teruk terjejas berikutan projek tambakan laut ialah Lereh, Kampung Hailam, Balik Bukit dan Klebang.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Pembangunan Usahawan negeri, Datuk Hasan Rahman berkata, sepatutnya kerja penambakan laut sudah dihentikan berikutan keputusan kerajaan negeri untuk menghentikan sementara waktu kelulusan tersebut untuk diselaraskan.

Bagaimanapun menurutnya, arahan tersebut tidak diendahkan oleh pengusaha projek berkenaan kerana masih ada antara mereka yang berdegil dan melaksanakan kerja penambakan laut di kawasan terbabit.

''Pengusaha tidak endahkan arahan kerajaan negeri dan mereka teruskan aktiviti penambakan laut di samping mereka meletakkan kapal pengorek di laluan nelayan keluar masuk.

''Keadaan ini menyukarkan nelayan keluar untuk menangkap ikan di samping beberapa lokasi pusat habitat ikan sudah terjejas berikutan kerja yang dilaksanakan," katanya di sini hari ini.

Hasan berkata, kerja penambakan laut juga secara tidak langsung telah menjejaskan pusat habitat ikan yang sering kali menjadi lokasi nelayan menangkap ikan.

Menurutnya, beliau telah menemui kesemua nelayan terbabit dan mendengar rintihan mereka kerana sumber pendapatan hasil tangkapan ikan semakin berkurangan.

Justeru, katanya, Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) perlu memantau aktiviti penambakan laut yang sepatutnya dihentikan tetapi sebaliknya tidak diendahkan oleh pengusaha terbabit.

''Saya akan memaklumkan kepada pihak bertanggungjawab termasuk UPEN agar tindakan segera perlu diambil bagi membantu nelayan di empat kawasan yang terjejas teruk pendapatan mereka," katanya.

Beliau berkata, semua nelayan di empat kawasan berkenaan mengharapkan kerajaan negeri dapat menghentikan kerja penambakan tersebut sekali gus membolehkan nelayan kembali mencari rezeki di situ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads