ads

Sabtu, 8 Februari 2014

04 di sungai rambai - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

04 di sungai rambai - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2014 09:20 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2014 09:57 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Oct 2013 09:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Oct 2013 09:27 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2013 09:07 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Aug 2013 09:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2013 09:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 27 May 2013 09:17 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Apr 2013 10:02 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2013 09:13 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Mar 2013 09:51 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sepetang <b>di Sungai Rambai</b> - Gerbang Selatan Melaka - Cuti-cuti <b>...</b>

Posted: 08 Mar 2013 01:20 AM PST

Assallammualaikum wbt,

Salam hari Jumaat, esok cuti! Yeayyyyyyyyyy! hehe

Anda semua pernah dengar Sungai Rambai? Kalau tak pernah, meh nak cerita sikit.. Sumber dari Utusan Malaysia & Wikipedia – Sungai Rambai ni terletak di sempadan Melaka – Muar, dalam daerah Jasin.  Ia dipisahkan dari Muar oleh Sungai Kesang.  Kalau anda berdiri kat atas Jambatan tu, kiranya anda selangkah dari Melaka-Muar.

Dipercayai kampung ini mula didiami sejak awal 1800-an dan penduduk asalnya dari Kampung Tedong, Kampung Serkam dan Kampung Kesang, Muar, Johor.

Kampung Sungai Rambai mendapat nama daripada sebatang pokok rambai yang besar tumbuh di antara Kuala Parit Penghulu dan Parit Sidang Seman dan orang yang bertanggungjawab menamakan Kampung Sungai Rambai ialah Penghulu Dualim pada 1880.

Kini, landskap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Rambai sudah banyak berubah.

Pekan lama Sungai Rambai pula bakal berubah wajah tidak lama lagi apabila ia dinaik taraf menggantikan premis-premis bangunan papan digantikan dengan baru selain menyediakan pelbagai kemudahan awam.

Projek naik taraf itu akan dibangunkan oleh Yayasan Melaka menerusi peruntukan sebanyak RM7 juta dan ia sekali gus menjadikan Pekan Sungai Rambai berwajah baru.

Sungai Rambai mempunyai segala kemudahan asas seperti sekolah, balai raya, klinik kesihatan, balai polis dan sebagainya dinikmati oleh lebih 17,730 orang penduduknya yang terdiri daripada orang Melayu, Cina dan India.

DUN tersebut terbahagi kepada empat mukim iaitu Mukim Sungai Rambai, Sebatu, Semujok dan Merlimau dan ditadbir oleh lapan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

DUN Sungai Rambai mempunyai keluasan tanah seluas 9,214 hektar yang mana 7.218 hektar adalah kawasan pertanian seperti dusun buah-buahan, getah, kelapa sawit, sawah padi, kelapa, pisang dan ternakan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rambai, Datuk Hasan Rahman banyak memainkan peranan penting untuk membangunkan daerah itu
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0224&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_01.htm#ixzz2Mw4tXbuf
© Utusan Melayu (M) Bhd

Haaaaaaaa, siapa sangka pekan kecil ni dah berkembang menjadi sebuah perkampungan pelancongan? Saya sendiri terkejut melihat pembaharuan yang dibuat di muara Sungai Rambai.. Dulu cuma ada meda selera, kami sekeluarga selalu pergi makan kupang rebus kat sini.. Sekarang, dah ada jambatan gantung, Laman Belia 1 Malaysia, taman permainan, medan selera & Sungai Rambai River Cruise! Masya-Allah, nampak sangat lama betul saya tak menjenguk muara ni, cuma lalu di situ aje kalau ke Muar :)   Rasanya kali terakhir saya ke muara tu dalam 10-12 tahun yang lepas.. Masa balik kampung bulan Januari lepas, suami ajak saya ke muara tu.. Mula2 cam malas jer, ye la kan, terbayang keadaan tempat tu 10 tahun yang lepas, bukan ada apa2 pun.. huhu.. Tapi sebab suami beria nak pergi, saya pun ikut la dia, bawak adik2 dengan anak saya sekali..  Perjalanan mengambil masa 5 minit aje dari rumah mak saya..

Sungai Rambai Gerbang Selatan Negeri Melaka

Masa sampai kat situ, i cant believe my eyes (ayat skema & poyo) hahah.. Serius la, sangat2 berlainan! Kalau anda pernah ke Sungai Rambai dulu kala, anda pasti tahu perasaan saya kali pertama melihat pembangunan di muara tersebut.. First thing yang saya nampak ialah Jambatan Gantung ni.. hehe.. feeling2 ala2 di Jambatan di Tamparuli kat Sabah(rasa nak tampar saya tak buat statement cam ni.. hak2)

Jambatan Gantung di Sungai Rambai Gerbang Selatan Melaka

Jambatan Gantung di Sungai Rambai Gerbang Selatan Melaka

Sungai Rambai Gerbang Selatan Negeri Melaka 5

Posing kat depan Jambatan Gantung..

Posing kat depan Jambatan Gantung..

Walaupun jambatan gantung ni tak sepanjang mana pun, tapi sebagai warganegara Sungai Rambai yang poyo dan dah lama tak balik kampung, melihat kelainan ini membuat hati teruja sangat! Dan, walaupun saya nampak gagah, saya sangatlah kuman bila naik atas jambatan ni.. bila jambatan bergoyang2, terus rasa gayat, jadi saya naik jambatan tu separuh jalan aje la.. haha..

Sungai Rambai River Cruise
Err.. cam tak yakin jer nak naik bot ni.. haha

Taman Permainan

Taman Permainan

Medan Selera

Medan Selera

Laman Belia Sungai Rambai Gerbang Selatan Negeri Melaka

Laman Belia & Sungai Rambai Gerbang Selatan Negeri Melaka

Daripada muara ini, anda boleh nampak Tengkolok Gergasi ni..

Tengkolok Melayu Gergasi - Sungai Rambai Gerbang Selatan Negeri Melaka

Tengkolok Gergasi Sungai Rambai – Tengkolok terbesar Di Dunia!!

Tengkolok Gergasi 2 Sungai Rambai Gerbang Selatan Negeri Melaka

Signboard Selamat jalan jumpa lagi MDJ

Amacam? memang lain betul kan Sungai Rambai sekarang ni..  jadi kalau anda nak ke Muar, apa kata berhenti seketika di sini, menikmati angin petang yang mendamaikan.. :)

RnR berdekatan dengan Gerbang Selatan itu.

RnR berdekatan dengan Gerbang Selatan itu.

Saya tak sempat lagi cuba makan di sini, Insya-Allah kalau balik kampung lagi, saya akan cuba la makanan kat sini..

Saya bangga jadi penduduk Sungai Rambai! (poyos.. hiks2)

Pelawat menemui web ini melalui carian:

tengkolok sungai rambai,tengkolok sungai rambai melaka,sungai rambai rivet cruise,tv 1 di sungai rambai,perasmian tengkolok melaka,sungai rambai river cruise,tengkolok terbesar,permainan chess sekolah sungai rambai,perasmian tengkolok terbesar di sungai rambai,perasmian tengkolok sungai rambai,padi sungai rambai melaka,padi sungai rambai,jambatan gantung di melaka,gerbang selatan melaka

Tags: , , ,

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 09:38 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Barisan Nasional yakin pertahan kerusi DUN <b>Sungai Rambai</b>

Posted: 03 Feb 2013 10:33 AM PST

JASIN 3 Feb. - Barisan Nasional (BN) dijangka dapat mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Rambai dengan menyasarkan untuk memperoleh majoriti besar pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rambai, Datuk Hasan Rahman berkata, keyakinan itu dibuat berdasarkan sokongan pengundi di DUN berkenaan yang rata-ratanya lebih yakin terhadap kepimpinan BN berbanding pembangkang.

Menurutnya, pengundi di DUN Sungai Rambai tampak yakin atas usaha BN membangunkan daerah itu dengan membina pelbagai infrastruktur seperti sekolah, balai raya, sistem jalan raya yang sempurna, sistem perparitan, gelanggang futsal, lampu jalan, elektrik, air dan sebagainya.

"Saya yakin pengundi di DUN Sungai Rambai akan terus menyokong BN kerana mereka tahu hanya BN yang dapat memberi khidmat bakti lebih hebat kepada rakyat berbanding pembangkang.

"Selain itu, rakyat tampak semakin yakin terhadap lonjakan transformasi serta pelbagai bentuk bantuan yang digarap oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Rakyat di DUN Sungai Rambai juga percaya jika kerajaan BN yang sedia ada dan wujud sejak merdeka ditukar, sudah pasti padah yang bakal menanti iaitu ketidaktentuan dalam pelbagai aspek hingga boleh menjejaskan kehidupan rakyat," katanya.

Beliau berucap pada majlis lawatan kerja Ketua Biro Publisiti dan Penerangan BN, Datuk Ahmad Maslan di Bilik Gerakan Pusat Daerah Mengundi (PDM), DUN Sungai Rambai di sini kelmarin.

Pada Pilihan Raya Umum 2008 yang menyaksikan berlakunya tsunami politik, BN tewas di empat buah negeri, tetapi DUN Sungai Rambai menang ke atas calon Pas dengan majoriti 2,266 undi.

Hasan berkata, bagi tujuan tersebut jentera sudah digerakkan menerusi kerjasama parti komponen dalam usaha untuk memastikan sasaran BN meraih mandat yang lebih kukuh dalam PRU-13.

Justeru katanya, rakyat akan terus diyakinkan bahawa BN mampu melakukan pelbagai perubahan untuk memberi kehidupan lebih selesa secara berterusan.

Barisan Nasional yakin pertahan kerusi DUN <b>Sungai Rambai</b>

Posted: 03 Feb 2013 10:33 AM PST

JASIN 3 Feb. - Barisan Nasional (BN) dijangka dapat mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Rambai dengan menyasarkan untuk memperoleh majoriti besar pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rambai, Datuk Hasan Rahman berkata, keyakinan itu dibuat berdasarkan sokongan pengundi di DUN berkenaan yang rata-ratanya lebih yakin terhadap kepimpinan BN berbanding pembangkang.

Menurutnya, pengundi di DUN Sungai Rambai tampak yakin atas usaha BN membangunkan daerah itu dengan membina pelbagai infrastruktur seperti sekolah, balai raya, sistem jalan raya yang sempurna, sistem perparitan, gelanggang futsal, lampu jalan, elektrik, air dan sebagainya.

"Saya yakin pengundi di DUN Sungai Rambai akan terus menyokong BN kerana mereka tahu hanya BN yang dapat memberi khidmat bakti lebih hebat kepada rakyat berbanding pembangkang.

"Selain itu, rakyat tampak semakin yakin terhadap lonjakan transformasi serta pelbagai bentuk bantuan yang digarap oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Rakyat di DUN Sungai Rambai juga percaya jika kerajaan BN yang sedia ada dan wujud sejak merdeka ditukar, sudah pasti padah yang bakal menanti iaitu ketidaktentuan dalam pelbagai aspek hingga boleh menjejaskan kehidupan rakyat," katanya.

Beliau berucap pada majlis lawatan kerja Ketua Biro Publisiti dan Penerangan BN, Datuk Ahmad Maslan di Bilik Gerakan Pusat Daerah Mengundi (PDM), DUN Sungai Rambai di sini kelmarin.

Pada Pilihan Raya Umum 2008 yang menyaksikan berlakunya tsunami politik, BN tewas di empat buah negeri, tetapi DUN Sungai Rambai menang ke atas calon Pas dengan majoriti 2,266 undi.

Hasan berkata, bagi tujuan tersebut jentera sudah digerakkan menerusi kerjasama parti komponen dalam usaha untuk memastikan sasaran BN meraih mandat yang lebih kukuh dalam PRU-13.

Justeru katanya, rakyat akan terus diyakinkan bahawa BN mampu melakukan pelbagai perubahan untuk memberi kehidupan lebih selesa secara berterusan.

BLOG MELAKA: 04 <b>di sungai rambai</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jan 2014 09:55 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

kenangan Desa <b>Sungai Rambai</b>.. ~ PUTRA IBTISAM

Posted: 03 Dec 2013 04:13 AM PST

Assalamualaikum semua,


tepat 12 November 2013 kami warga KKN telah tamat ujian kuliah kerja nyata yang dibuat di Kabupaten Tebo..ana bersama dengan kawan2 pergi dengan linangan air mata yang boleh membuatkan semua tersentuh pabila melihat peristiwa 2..bayangkan selama 2 bulan kami di kampung masing2 yang telah ditempatkan oleh Bapak Kepala KKN itu sendri..kepda kawan2 ana yg lain..mereka semua masih bagus kawasannya kerna masih di luar kawasan ataupon di Tebo Hilir dan tebo tengah..tp ana bersama dengan 3 orang pelajar malaysia telah ditempatkan di Kabupaten Tebo Ulu..betol2 jalan nk ke Padang,dan kampungnya mmg kene tempuh hutan atau denai yang luas..kami banyak hadapi kesukaran suka duka selama kami di dalam KKN..tidak dinafikan semua penduduk dlm kawasan ana semuanya baik2..antum pernah tanya x kawasan atau geografi sesuatu tempat banyank memainkan peranan penting dalam membentuk jiwa seseorang..di tempat ana banyak yg bekerja nelayan,bekebun, dan menoreh getah..jd orang2 disitu tegas tp lemah lembut dalam bab adab sesama masyarakat..tp bila bergadoh huhuhu..ana pon naik seram tau..perempuan berani pukul laki tau..ha yg paling hebat nenek umur 60 tahun selamba je angkat pelepah nipah yg berat 2 tau..klu anak dara kita mgkin x larat agaknya hehehe..

ok la..adakalanya kita dapat nk betah dalam hidup seperti mereka. kita x dapat untuk bertahan hatta dalam masa 2bulan..tp dalam masa 2 bulan 2 la ana banyak menggunakan segala peralatan tradisional dalam memasak,bertukang dan berkebun..klu di malaysia mmg x dpt la mcmni..ana percaya hantar la ank2 muda yg duduk bandar duk dalam hutan tmpat kampung ana 2..mmg daripada zero pasti akn jd hero walaupon xde la nk hero sgt kn hahaha..ana ditugaskan menjadi ketua di bahagian agama..tugas ana ngajar anak kecil di madrasah,ajar ngaji, pegi masjid,bg ceramah di masjid,jd khatib n bawa yasinan dan tahlilan..tp ade lagi seorang mahasiswa yg bersama ana tuk melakukan tugas daie ni..yg len xde basic agama..bukan ana nk menunujukkan diri ana bagus tp ni la hakikatnya..di Indonesia,ade 2 jenis orang yang pertama, anak kecil yg di hantar ke pasentren smpai umur 18 tahun dan keluar masuk IAIN trus jadi hebat serba serbi dan yg kedua..anak kecil yg x dihantar dan bile besar bnyak mengelak untuk urusan agama..tp ana mmg tabik dgn ketua ana sbb die mmg hebat dalam bab2 agama n doa die mmg hebat..tahap doa para wali..hehe mksud ana doa2 die semuanya die amik dripada para kiyai yang da dapat tingkat makrifat..

ana pon ade jgk ikut die pegi ke  tempat die blajar ilmu mcm de pengajian di masjid tmpat die duduk skg..opss terbabas plak..ok la..setiap tempat telah diberikan Posko masing2 dan para mahasiswa ni akan duduk selama 2 bulan dan akan melakukan kerja nyata yaitu membantu n meningkatkan keyakinan masyarakat terhadap pelajaran dgn bertemakan memastikan masyarakat hidup mandiri, inovatif dan qurani..ha lebih kurang mcm 2 la bunyinya hehehe..ana da lupa la..ana ni bnyka blik sbb x than mandi air kotor..tp ana belasah aje,ana selalu pulang sbb bnyak nk uruskan urusan pelajar baru..huhu antum jgn la jd Exco HEM..teruk antum t hahaha..tp makan mmg bes..bayangkan ana 6 kali sehari makan..bukan makin kurus tp makin berisi tau..sbbnya tuan umah kami ni rajin masak..die ada ank 3 org..tp semua da besar tinggal la dgn yg bongsu yg baru 11 tahun..perempuan plak 2..ha die la yg selalu ikut ana kalu pegi kemana2 la..sbb die ni mmg suke tgk cite upin ipin hahaha..jd die suke blaja bahasa Malsysia dripada ana..alhamdulillah bile ana da abis ni..die nangis aje..paling x tahan die nk ikut ana blik jambi..pas2 minggu pertama mmg la die rajin telpon smpai ana nk buat keje pon terganggu jgk la..tp lama2 da ok la die 2 hahaha..yela budak2 la katakan..mcm 2 la..sebelum kami pulang esoknya..malam 2 kami semua berkumpul tuk meminta maaf kepada semua penduduk kampung di masjid..da abis solat isyak ana jd ketua untuk selawat beramai2 sebagai tanda ingatan kami kepada penduduk Sungai Rambai..sesudah 2 kami berkumpul di rumah tuan rumah kami la..kami meinta maf smpai nangis2 jgk la heehe..yela da semua nangis pasti ana akn nges jgk walaupon da than tp tetap keluar jgk bile disuruh luahkan segala perasaan..tuan umah 2 suka ana sbb die ana ni suka nyanyi dalam blik air..jd tuan umah ni plak suke dgor lagu Malaysia..haha sediah die kata xdpt lagi dengar cikmi (bahasa diri ana di kampung) nyanyi lagu lg..huhu sedih je ana dgor

sok nya kawan2 ana pulang dgn bas mini..ana dgn ketua Posko naik moto la..sbb mmg kami aje yg bawak moto..lg cepat smpai..hehehe..

pape pon pengalaman duk di dalam hutan banyak ajr ana erti perit dalam kehidupan yg jauh dripada bandar,tiada elektrik..elektrik x smpai la..elektrik x kuat la hahaa..insyallah x lama lg akn maju la Desa Sungai Rambai dengan Kepala Desa yg baru ni..

Akhirul kalam..syukran kerana sudi membaca hehe..Wassalam

gambar yg terakhir dapat diambil 2 hari mau pulang ke Jambi

bapak dan mak angkat kami
nila kepala desa kami..yg baju kuning 2 budakposko kami..
gambar diambil sebelum pulang jambi

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved