Ahad, 2 Februari 2014

04 di tanjung tuan - Google Blog Search

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


<b>Tanjung Tuan</b> akan terus dikekal sebagai Taman Laut - Mohamad <b>...</b>

Posted: 13 Dec 2013 10:11 AM PST

SEREMBAN 13 Dis. - Kawasan di Tanjung Tuan dekat Port Dickson akan terus dikekalkan sebagai Taman Laut dan terletak di bawah Peraturan-peraturan Perikanan (Kawasan Larangan)(Pindaan) (1994), yang mana mengutip dan memungut cangkerang, batu karang dan ikan adalah dilarang kecuali dengan kebenaran bertulis.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kawasan ini perlu dipelihara supaya kehidupan lautnya tidak terjejas, apatah lagi wujudnya batu karang dan ikan berkualiti tinggi di situ.

''Kerajaan negeri bersama Jabatan Taman Laut Malaysia memang bersetuju supaya Tanjung Tuan sebelah Port Dickson diwartakan sebagai Taman Laut dalam usaha melindungi, memulihara dan mengurus secara berterusan ekosistem marin terutamanya terumbu karang serta kehidupan dasar laut," katanya dalam Persidangan Ketiga (Belanjawan) Penggal Pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Mohamad yang menjawab soalan tambahan Chai Tong Chai (PKR-Chuah) berkata, tidak semua pantai di Port Dickson mempunyai khazanah batu karang dan menjadi satu ancaman apabila wujud segelintir pihak yang merosakkan kehidupan akuakultur ini.

''Bila ada batu karang, maka banyak ikan. Apabila banyak ikan bermutu, ada pula pihak yang menjaring dan memukat ikan ini. Akibatnya, bukan sahaja ikan bermutu itu ditangkap, malah batu karang yang hidup di dalam dasar laut juga rosak dan musnah," tegasnya.

Bagaimanapun kata Mohamad, Jabatan Taman Laut Malaysia akan hanya mengeluar lesen berkala dan pada waktu tertentu bagi membolehkan penangkapan ikan dibuat di kawasan larangan ini.

Terdahulu, Tong Chai mengemukakan soalan lisan yang berkaitan dasar akuakultur negeri ini dan kesannya terhadap hasil pendapatan dan peluang ekonomi.

Kata Mohamad lagi, kerajaan negeri juga sentiasa memastikan pendapatan nelayan dipertingkatkan melalui pelepasan tukun tiruan di kawasan strategik bagi mengembangkan hasil akuakultur.

''Ini telah pun dilaksanakan sejak sekian lama dan nelayan terutamanya di Port Dickson sudah menikmati hasil daripada tukun tiruan ini," katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads