ads

Ahad, 23 Mac 2014

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


Keringat: Bird Watching <b>di Tanjung Tuan</b>

Posted: 09 Mar 2014 09:44 AM PDT

Sempena Raptors Watch 2014 ramai para pengunjung telah mendaki puncak Tanjung Tuan untuk aktiviti bird watch. Rombongan para pelajar sekolah dan IPTA juga tidak ketinggalan. Tour guide juga di sediakan oleh pihak penganjur untuk siri jungle tracking dan bird watch. Saya sekeluarga juga tidak ketinggalan, walaupun pendakian kami ke puncak rumah api Tanjung Tuan sudah kami terokai pada beberapa sesi percutian kami di Ilham Resort sebelum ini. 

Kami berpeluang melihat dua ekor helang puteh ber'spiral' di angkasa sambil mengeluarkan bunyi yang unik secara live pada kira2 pukul 2:35 tgh tadi. Pada briefing oleh salah seorang tour guide yang saya tumpang dengar, rupanya helang yang bersaiz besar dan berat ini menggunakan teknik berpusing secara spiral bagi menghasilkan tenaga haba untuk melonjak diri ke atas. Sebab itulah helang akan keluar di kala cuaca yang sangat panas bagi menjana haba yang optimum. Bila sudah mencapai ketinggian yang terbaik maka helang ini akan mula glide atau terapung bak layang2 sambil mata pemangsa helang yang tajam itu galak mencari rezki mengesan kalau2 ada mangsa yang boleh di korbankan. Menarik fakta ini. 

Mengikut seorang bird watcher, pada tahun ini migrasi burung tetap rancak namun agak berkurang sedikit kalau dibandingkan dengan tahun lalu. Mungkin kerana faktor cuaca yang berjerebu katanya. Suasana di sepanjang jalan ke puncak sangat meriah. Saya saksikan ramai juga pengunjung dari luar negara hadir. Di sekeliling rumah api kelihatan lebih dari 60 professional bird watcher dengan teropong dan kamera berlensa tinggi berkamping di sana. Sebahagian mereka bertugas mengira jumlah burung yang bermigrasi.


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved