ads

Selasa, 13 Mei 2014

04 di jasin - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

04 di jasin - Google Blog Search


SAJE SUKA-SUKA: Jom berkubang <b>di</b> kolam air panas, <b>Jasin</b>

Posted: 24 Apr 2014 12:55 AM PDT


Amboiiii ayat tak boleh belah punya. Kalau berkubang dalam kolam air panas huhu boleh jadi daging salai beb. hehehehe. Ok Ingat lagi tak N3 aku pasal musim bunga di Muar tempuh hari. Hah kalau nak tahu kiranya 1 hari tu penuh aktiviti sampai malam. hahahaha Kebetulankan dapat balik kampung. Gunakanlah dengan sepenuhnya masa yang ada bersama sanak saudara. Cewah nasihat baik punya. hehehehe. Yalah pada aku acara bersama adik beradik lah masa yang sangat kami suka dan hargai. Bukannya selalu dapat berkumpul adik beradik. Tul kan.

 Ok tak nak celoteh panjang, aku nak cerita pasal Air panas Jasin yang berada di pekan Bemban, Melaka. Ada sesiapa dah pernah masuk dalam kolam air panas? Angkat tangan. opsss tak nampaklah tangan hangpa semua. Kalau dah pernah tentu dapat rasai perbezaannya. Best tak? Sesekali dapat berendam kaki dan badan dalam kolam air panas ni.... emmmm camne nak cakap ek... tak reti nak ceritakan macamana tapi memang wa cakap best tau. hahahaha. Mula-mula tu memang le tak tahan panas  tapi dia ada peringkat-peringkat kepanasan air. Macam aku yang banyak angin ni emm memang bagus untuk kesihatan diri.
Kolam kat sini ada beberapa jenis tahap kepanasannya. Lagi ke dalam hah nun di hujung tu lagi panas beb. Kalau berendam tu bayang le ala-ala kat jepun gitu. Boleh dak? hahahaha perasan sungguh kat jepun. Celek2 mata laaaaa kat melaka rupanya.

Yang ini ala sipi-sipi je panas... buat yang tak penah tu boleh le mencuba mula-mula

Rendam 30 minit.... ikut kesesuaian masing-masing lah ya. Agak-agak nak lama hah rendam lelama.. Tapi memang berpeluh-peluh tu... bagus untuk buang toksik dalam badan melalui perpeluhan
   


  Tadi dah masuk dalam 38 sehingga 42 celciuskan. Hah lepas tu yang ni pula. Ala lupa nak ambil gambar kolamnya. Oleh kerana tempat sinsitif aka-aka seksa jiwa raga, takde le aku nak ambil pose baik punya tengah berendam hahahaha Tapi nasib baik masa ni tak ramai orang kalau tak jenuh berebut tempat nak berendam.... Mungkin sebab bukan cuti sekolah. Berebut dengan aso-aso dan orang lain beb. Tapi kali ni anak beranak Wak Dolah yang conquer kolam rendaman ala badak berendam hahahaha. Jadi takde le pose2 dalam kolam lah ye. Seksa nak tenguk. kekeke

Yang kat dalam ni ala.... tak panas pun. Kolam dia luas tau kalau pandai berenang leh berenang dalam ni

Jenis -jenis ikut kata Jepun.... hait emm maksud yu tu air kut hahahaha agak aku le. 


 Yang ni jenis kacang je... chewah berlagak. Ni mula-mula buat try test kepanasan je dahulu. Ni rendaman lama masih ok lagi ni.       Hah ni Red Zone.... wah danger zone... panas tahap gaban nun di hujung tu. Kolam air tu disediakan gayung untuk jirus kepala. Kalau tak biasa emmm boleh cenoneng juga le. Apa lagi kalau ada darah tinggi ke apa ke penyakit tertentu. Kena kenalpasti dulu keadaan badan samada sesuai atau tidak nak mandi air panas ni. Kalau tak biasa memang pening kepala lah.                                              Mak aiiiii sikit punya lama dohhhh
  Kawasan-kawasan yang terkenal dengan kolam air panas. Bawah dia ada kolam untuk berendam. Kita orang pakat ramai-ramai rendam kat sini. Aku apa lagi lah mula lah erk ark erk ark sampai satu masa huarkkkk angin sebongkang keluar ko. Fuyooooo banyak angin sungguh dalam badan. Apasal ek. Nak kata panas baran laa ni dah kurang sikit, dolu selalu tapi takde le angin memanjang. Yang aku tak paham tu orang lain yang berurut aku pulak yang kuar angin. Kalau tolong picitkan kawan pun macam tu juga erk ark erk ark sampai termuntah2 baru rasa lega. Kalau tak huh memang tak selesa. Aku suka je kalau nak picitkan kawan-kawan  tapi kawan yang tak selesa sebab tenguk aku yang terseksa.... hahahahaha  
    Kalau rendam kaki beberapa minit kaki jadi warna kemerahan, hah maksudnya kesihatan baik lah. Kalau tak, adalah penyakit-penyakit yang tersembunyi. Tapi kalau ada darah tinggi memang kena slow-slow. Ini pengalaman akak-akak aku yang tak pernah pergi berendam kaki dalam kolam air panas ni. Kena siapkan juga air mineral untuk membuang toksid2 dalam badan. Minit-minit yang pertama akak aku yang sulong, nampak alam sekeliling berpusing-pusing. Jadi kena rehat dulu. Ada satu aso ni sekejap rendam, sekejap keluar, sekejap rendam, sekejap keluar... entah berapa kali tah. Sebab masa kami sampai dia dah sampai awal. Lepas tu kami beramai-ramai masuk dalam kolam sampai air melimpah..... hahahahahahaha kenapa air melimpah huhuhuhu faham-faham sendiri lah ye. Sebelum ni kami pernah pergi ke Labis. Tapi sebab masa tu tak tahu pun kat Bemban ada kolam air panas ni. Dah lah jauh lepas tu bila balik selepas mandi si tukang driver boleh ngantuk tahap gaban tau. Hah bahaya tu. Jadi dapat pergi 2 kali je. Maksudnya selepas mandi tu kena rehat banyak. Tapi bagi aku lah bagus mandi air panas ni kalau boleh sebulan sekali. Sebab selepas mandi tu rasa badan sedap je. Sebab ia juga boleh melancarkan peredaran darah. Malahan pengeluaran toksid juga terdapat. Kena banyak minum air mineral semasa aktiviti berendam ni. Jadi apa kata sesekali kasi rendam itu kaki.... haiyak

 Ni memang panas tahap gaban. Yang kat sini tak boleh berendam kaki di suruh jirus kepala. Untuk apa tak tau pulak fadilatnya. Mungkin bagi peredaran darah dalam kepala kut.... tak biasa memang poning pusing 7 keliling. Jadi kena slow-slow tak leh laju-laju. erkkk ke aku salah bagi info. Sebab ada orang tu laju2 je jirus kepala dengan air dalam kolah ni. Sebab dia kata kalau lambat-lambat terasa kepanasannya. Kalau cepat-cepat tak terasa sangat.... lorrr ye ke cam tu. 

 Ni yang sebelah kolam yang suruh jirus je. Tenguk tu 65 darjah celsius ko... wah ni memang panas ni. Kita orang jenguk je tak berani nak cuba. Dulu ada sekali tapi sekejap je lepas tu pergi yang tempat kolam yang melimpah dek kerana anak dugong masuk berendam. kekekekekeke 
 Selepas siap semua hari pun dah petang. Sampai rumah sempat lah solat magrib yang dah penghujung. Tunggu solat isyak.... lepas tu eh eh dah terbongkang semua. hahahahaha penangan mandi air panas memang semua cepat nak tidur. Nyenyak sekali malam itu. Aduhaiiiii penangan air panas jasin. Kata akak aku yang kat melaka ada satu lagi tempat kat Gadek dekat Alor gajah. Sampai ke malam tempat tu di buka. Huhuhu jauh tu jadi takde lah nak ke sana. Jadilah yang kat Bemban tu je.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved