Isnin, 24 Disember 2012

04 di bukit katil - Google Blog Search

04 di bukit katil - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di bukit katil</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Nov 2012 11:41 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

projek melaka maju .....: Porjek Rumah Melaka <b>Di Bukit Katil</b> Telah <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 10:17 AM PDT


Gambar Rumah Melaka Di Bukit Katil.....
Berikutan permintaan produk kayu-kayan yang dihasilkan oleh pengusah-pengusaha dari seluruh Melaka, Kerajaan Negeri Melaka telah mengambil inisiatif untuk membina dan memajukan sektor kayu-kayan dengan membina sebuah pusat promosi perabot dan perkayuan atau lebih dikenali sebagai Rumah Melaka. Rumah Melaka akan menjadi pusat promosi dan pameran bagi produk-produk yang dihasilkan di Melaka. Terletak di Bukit Katil, Rumah Melaka dijangka mampu menjadi tumpuan pembeli-pembeli produk perkayuan dan perabot dari seluruh negara serta para pelancong domestik dan antarabangsa.
Kerajaan Negeri Melaka sememangnya bijak dalam mengekploitasikan sektor perkayuan yang mana dijangka mampu memberi keuntungan kepada pengusaha-pengusaha tempatan sekaligus mampu mengukuhkan sektor utama negeri iaitu pelancongan.
Dibina daripada pelbagai jenis kayu-kayan, Rumah Melaka terbina indah dengan pelbagai ukiran dan mengekalkan ciri-ciri tradisional seni bina rumah Melayu Melaka. Berikut merupakan artikel mengenai sektor perkayuan dan Rumah Melaka.
Gambar Semasa Merasmikan Rumah Melaka Di Bukit Katil Melaka...
MELAKA, 18 Mac (Bernama) -- Eksport industri kayu dijangka mencecah RM23 bilion tahun ini berbanding RM20.52 bilion pada tahun lepas, yang mencerminkan satu sumbangan kepada ekonomi negara yang masih signifikan.
Timbalan Menteri Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Datuk Hamzah Zainudin berkata Jepun yang dilanda gempa bumi baru-baru ini merupakan pasaran eksport terbesar negara, iaitu kira-kira 19 peratus.
Selain Jepun, negara utama pengimport industri kayu Malaysia berdasarkan statistik 2009 ialah Amerika Syarikat (12.2 peratus), India (6.85 peratus), Korea (5.85 peratus), United Kingdom ((4.65 peratus), Taiwan (4.30 peratus) dan Australia (4.11 peratus).
"Oleh kerana eksport kayu berkait rapat dengan ekonomi sesebuah negara itu, kita menjangkakan permintaan menurun dari negara matahari terbit itu dan juga pasaran dari negara-negara Timur Tengah," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Pusat Promosi Perabot dan Perkayuan Negeri Melaka (Rumah Melaka) di Bukit Katil di sini Jumaat.
Rumah Melaka yang dibina menggunakan pelbagai spesies kayu sebagai pusat promosi berharga RM5 juta di kawasan seluas dua hektar disempurnakan oleh Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam.
Menurut Hamzah, prestasi pasaran eksport boleh ditingkatkan dengan nilai tambah terutama industri perabot mengikut spesifikasi khas seperti yang dikehendaki pelanggan.
Pada masa yang sama, beliau berkata industri kayu dan perabot juga tidak seharusnya bergantung kepada pasaran eksport sebagai salah satu sumber pertumbuhan utamanya.
"Pasaran tempatan mempunyai potensi mewujudkan kesan berganda dan mampu mengimbangi cabaran ketidaktentuan pasaran antarabangsa," katanya.
Beliau berkata langkah mempromosi dan mempertingkatkan kayu kayan di pasaran tempatan termasuk pembinaan "Rumah Melaka" merupakan langkah yang tepat dan selaras dengan hasrat kerajaan menerusi Dasar Perindustrian Kayu Malaysia (NATIP) yang menyasarkan eksport kayu negara mencecah RM53 bilion menjelang 2020.
Pada masa ini, penggunaan kayu di pasaran tempatan dianggarkan bernilai RM24 bilion setahun di mana pengguna kayu terbesar di negara ini adalah di sektor pembinaan yang boleh diperluaskan lagi.
Rumah Melaka, katanya adalah sebuah projek kementerian yang berpotensi dijadikan hab atau pusat sehenti produk keluaran syarikat Bumiputera.
Furniture Industry Technology Centre (FITEC) sebuah anak syarikat milik penuh Majlis Amanah Rakyat (MARA), telah dilantik untuk menguruskan penjualan produk keluaran Bumiputera di pusat itu.
Dengan bimbingan Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) dan FITEC, katanya pengusaha perabot Bumiputera dijangka dapat memperluaskan jaringan pasaran mereka melalui penyertaan dalam aktiviti dan program yang akan dijalankan secara berkala di Rumah Melaka.
Prestasi eksport pengusaha kayu Bumiputera meningkat 5.5 peratus kepada RM32 juta tahun lepas berbanding RM30 juta pada 2009.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads