Khamis, 28 Februari 2013

04 di tanjung tuan - Google Blog Search

04 di tanjung tuan - Google Blog Search


Snorkelling <b>di Tanjung Tuan</b>, Port Dickson 28/10/2007

Posted: 28 Oct 2007 08:17 PM PDT

Yeay........berjaya juga plan nak snorkelling kat PD....

Sabtu 27/10/2007

Bangun agak lambat sebab dah tahu hari ni cuti..hehehhe....Tapi tetap terjaga waktu biasa nak ke ofis....kul 10am, terus je bangun sebab dah tak larat nak paksa mata tidur..As usual enjoy my cartoon show....Kemas rumah lebih kurang sambil packing baju nak ke PD..Tetiba dapat msg from my sis, confirm nak ikut. So janji la kul 3.30pm, plan nak ambik dia kat rumah mak.

Kemas punya kemas, terlajak dari schedule pulak. 3.30pm baru turun dari rumah. Tengok kete, kotor semacam je...Basuh kete dulu...Pastu gi isi minyak kat Petronas, Ampang..Sesampai situ je dah tengok bersusun kete nak naik ke MRR2...Mak ai......dah agak, mesti MRR2 jammed giler **** punya...kul 4.00pm dari Ampang memakan masa 1 jam untuk sampai ke Selayang..Korang bayangkan betapa jammednya tu....isk...2-2 belah MRR2 jammed. Sabar le banyak2...Agaknya orang gi open house kut....Agakan aku ler....

Sampai rumah, tengok adik aku dah siap. Setelah salam parents aku, terus bergerak. Terpaksa ler masuk KL sebab MRR2 jammed. Terkejut aku bile KL clear!!!....aku decide ikut jalan lama..Saja nak bagi pengalaman kat adik aku....Cuma jammed sikit kat Semenyih sebab jalan baru. Sib baik gak tak ikut highway sebab kawan aku bagitau jalan jammed kat Nilai dan juga area Seremban....

Sampai PD kul 7.00pm...sempat gak layan sunset kat batu 4. Marbeles....Sungguh indah ciptaan Tuhan. Sempat gak layan view dulu. Aku notice tak ramai orang kat PD... . by 8.00pm, kitaorang berjalan-jalan ke pasar malam PD...duk cuci mata tengok makanan...Teringin nak makan lemang. tapi tak dapat...wuaaaaa....sedih tui. Tengah duk melilau2, abang nuar call tanya kitaorang kat mana. Dia datang jemput kitorang. Kul 9.00pm, kitaorang dah sampai kat campsite...Besarnyaaaaaaaaaa khemah kitaorang....hehhehe..Selesa gak ler...

Lepak kejap by 11.00pm, semua orang gerak pergi makan. Aku nak makan kerang, so semua bergerak kat kedai favourite aku kat PD tu...tapi tutuppppp.....Sedihnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....So, pilihan lain? Makan kat area campsite kitaorang gak...kat simpang 3 masuk PD tu....Layanzzzz......

Habis makan, aku n my sis mandi..Baru segar..........Sempat layan jejalan kat tepi pantai time air surut. Bulan lak cantik punya mengambang...Memang best la...Sambung lepak sampai kul 3.30am....Siap abg tom ajak my sis main permainan yang aku main masa kecik2 dulu...Betui-betui mengimbau kenangan....Kelakar sehhhhhhhhhh.....Mata takleh tidur....Paksa juga...Terlelap la kejap2....First tidur dalam hammock...tak selesa + nyamuk...Turun aku tidur bawah fly dengan sleeping bag..Baru boleh lelap....

Ahad 28/10/2007

Kul 7.00am, dah terjaga...Layan view pagi lak..My sis lagi awal bangun siap leh layan jeti dengan Akim n Abang Tom...Aku kena tinggalllllllllll......Sabar je la...Kemas-kemas tempat tidur. Sempat snap 2-3 gambar...Bila semua dah bangun, kitaorang gi breakfast lak...Makan roti canai + teh tarik.

Lepas tu, lepak lagi sementara nak tunggu time yang sesuai untuk snorkel. Dalam kul 1030am, semua bergerak menuju ke Tanjung Tuan. Rancangan pertama hiking ke rumah api Tanjung Tuan.Terus mencanak naik bukit....Puas meng'adjust' nafas.......tapi takde la jauh mana pun...enjoy dengan kehijauan hutan....Menarik gak rumah api ni...Kitaorang lepak layan view laut...Marbeles betui dengan angin yang bertiup. Tenang je kat sini.

Turun balik, terus menuju ke pantai Tanjung Tuan. Sempat makan laksa kat sini...hehehhe....Cuci mata baiikkkk punya kat sini. Makwe seksi seksa seyyy....huhuhu...

Tuan punya gadget sampai........Pe lagi...Memasing ambik mask + apatah nama batang tempat nafas tu...++ life jacket. Setelah diberi penerangan bagaimana penggunaan alat-alat tu, memasing bergerak menuju ke laut. Tak de naik bot sebab coralnya baru nak tumbuh..Location dekat dengan pantai je. Mula-mula laju je jalan .Lelama letih la plak nak jalan dalam air ni...Lenguh....Keadaan air tak berapa menarik sebab PD baru lepas ribut 2-3 hari sebelum kitaorang sampai...

Air berombak kuat juga...Agak sedih sebab aktiviti snorkel agak terhad. Tak lepas nak ke kawah coral sebab keadaan air yang tidak mengizinkan. So layan je mana yang ada. Banyak juga coral yang baru nak tumbuh ni...Cantik!...Sebelum ni aku pernah snorkel kat Tioman, so jauh sangat bezanya....Tapi boleh layan jugak la...Paling tidak dapat dilupakan...Kali ni, aku mabuk laut time snorkel..har...har...har...Kecoh laaaar.....Ingatkan aku sorang je, rupanya ada 2-3 orang lagi yang mabuk laut gak.... My sis  muntah!!!....Kesian kat dia. So lucky ada guide Angah yang jaga my sis sepanjang trip snorkel tu. Risau gak memandangkan dia first time snorkel. Takut jadi apa2...apa yang aku nak jawab dengan bapak aku???.....Mungkin sebab keadaan air yang berombak n condition life jacket yang tak selesa. Duk adjust pun aku takleh tahan mabuknya

So, aku antara orang terawal naik ke darat. Dituruti yang lelain. Selesai aktiviti, semua orang bersiap balik. Aku n my sis ingat nak singgah ke Teluk Kemang dulu. Nak layan banana bot. So, kami pun berpisah di Tanjung Tuan dengan harapan dapat mengulangi trip snorkel ke kawasan kawah coral yang cantik itu nanti.

Kul 4.00pm, sampai di Teluk Kemang. Tak ramai orang...heran gak aku....As usual aku agak orang still mood raya. Kurang yang nak beriadah di tepi laut. Takpe...Sesampai je kat sini aku carik member aku GG namanya. Beach boy kat PD. Setelah menyampaikan salam member aku yang sorang lagi, kitaorang layan makan dulu....Bersembang lebih kurang.....Ingatkan nak layan banana bot, tapi adik aku lak tak nak....Pastu terasa nak layan surfing board, terasa penat la plak...So kensel semuanya.

By 5.00pm, mandi. Sebelum keluar tol PD, sempat singgah kat Muzium Tentera Port Dickson. Snap a few picture by 6.00pm, kitaorang pun bergerak balik ke Kuala Lumpur. Aku dah penat giler sebab tak cukup tidur. So, my sis drive....

Aku terjaga kat Hentian Serdang sebab my sis kata dia mengantuk. So tukar driver. Sampai kat Tol Sg Besi, mak aiiiiiii....jammed punya la teruk. Aku ingat nak pakai Smart Tag tapi lorong smart tag lagi teruk line upnya....So aku turn masuk lorong Touch N Go... So kete bergerak very slow..Bumper to bumper...Sabar je la....Dah la penat, jammed lak tu...Waktu dah kul 730pm....

By 8.15pm, sempat gak singgah kat Tesco Ampang beli barang untuk pot luck ofis my sis. Selesai shopping, terus balik rumah dah dekat kul 10.00pm...Alahai...Penat betul...Terasa amat lelah bila dapat baring di katil kesayanganku...

Rehat 15 minit, 1030pm, memulakan tugas baru di dapur. Jadi supervisor untuk Chef Mardhiyyah....heheheh....Kelas belajar memasak....Resepi? Puding Batik Biskut Marie...senang dan ringkas!...By 11.00pm, kelas memasak selesai. Nampak kepuasan my sis memasak sendiri juadah untuk ofisnya...

Selesai memasak, memasing mandi dan berehat. Adik aku terus terlelap. Aku ingat nak layan DVD dulu tapi mata dah berat giler....Layan gambar dulu....Pastu terus tidur...ZZZZZZZZzzzzzzzzz....

Maka selesai la satu trip yang menarik dan akan dikenang sampai bila-bila. Kepuasan yang tidak dapat dibayangkan esp bagi aku yang tersangat sukakan laut.....

 

Note : Kawasan snorkel di PD agak baru. Tetapi agak kecewa disebabkan tiada penguatkuasaan kerana ramai yang merosakkan kecantikan coral dengan mengambilnya sesuka hati. Memerlukan masa yang agak lama untuk develop sebagai kawasan snorkel.  Keadaan air yang tak berapa cantik, berlumpur dan berombak kuat antara faktor tidak berjaya trip snorkel kali ini.

Gambar-gambar :-

http://syuhaidasafian.multiply.com/photos/album/26/Trip_Snorkel_Tanjung_Tuan_Port_Dickson_28102007

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads