ads

Selasa, 7 Mei 2013

04 di lubok china - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

04 di lubok china - Google Blog Search


BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Apr 2013 01:54 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Mar 2013 02:38 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Rozmal bin Malakan: Projek Amal Tandas Surau <b>di Lubok China</b> <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2013 01:42 AM PST


Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan akan mengadakan Program Khidmat Kesihatan Percuma untuk penduduk di Kg Baru Semin, Lubok China, Rembau pada Ahad 24 Februari 2013.
Dalam pada masa yang sama juga Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan sedang mengumpul dana untuk membina tandas 4 pintu untuk Surau Kg Baru Semin. Bangunan surau telah pun digunakan namun tandas masih belum dibina.
Kepada mereka yang ingin memberikan sumbangan untuk pembinaan tandas Surau Kg Baru Semin ini bolehlah disalurkan melalui akaun berikut :
Nama Akaun : Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan
No Akaun : 05012010047905
atau boleh hubungi Sdr Rozmal bin Malakan, Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan di talian 012-2267406 , e-mel rozmal@yahoo.com
Sumbangan juga boleh disalurkan ke akauan Maybank , No Akaun 155126945930

Warung Pak Mat Goreng Pisang <b>di Lubok China</b>, Melaka - Satu <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2012 04:26 AM PDT

Semasa Perjalanan pulang dari Melaka ke Putrajaya
aku telah memilih jalan Pantai Klebang-Sg Udang-Masjid Tanah-Lubok China-Seremban-Rantau-Nilai-Sg Merab-Putrajaya.
Tiba di Lubok China, Melaka jumpa satu warung tepi jalan
bertentangan dengan Klinik Kesihatan Lubok China, Melaka dan sebelah Pos Malaysia Lubok China, Melaka...

alamcyber 2020: KAMI WARIS BUAYA PUTIH

Posted: 27 Feb 2013 07:30 AM PST

Mereka mendakwa mereka adalah keturunan keenam buaya putih yang terkenal di Lubok China, Negeri Sembilan.

TATKALA bercerita mengenai buaya putih, ramai yang akan mengaitkan sejarah lisan turun-temurun berkenaan dengan alam mistik.

Buaya putih didakwa mempunyai kuasa sakti yang boleh memberi petunjuk mengenai sesuatu perkara yang akan berlaku malah ia juga dikatakan boleh berhubung dengan manusia.

Walaupun belum dapat dibuktikan dengan nyata kewujudan reptilia jenis ini di perairan negara, namun terdapat banyak cerita yang menyokong sisi hebat buaya putih.

Antaranya ialah kisah ulama terkenal, Tok Selehor di Tumpat, Kelantan, yang boleh berkomunikasi dengan buaya putih di sungai kampungnya.

Menurut cerita yang disampaikan, guru agama yang terkenal dalam bidang tasawuf itu dikurniakan kelebihan oleh Allah apabila dia boleh berinteraksi dengan buaya putih yang terdapat di Sungai Selehor sehingga masyarakat di sekitar kampung tersebut dapat menggunakan sungai tersebut tanpa sebarang gangguan mahupun rasa takut.

Dikhabarkan juga, buaya putih itu ditugaskan untuk menjaga keamanan di sungai tersebut yang mana sebelum itu sering berlaku ancaman dari buaya-buaya lain sehingga menyukarkan penduduk setempat keluar menjala, memancing dan mandi di sepanjang Sungai Selehor.

Buaya putih itu dikatakan masih ada di situ hingga ke hari ini.

Riwayat buaya putih tidak hanya disebut di Kelantan. Ia turut menjadi sebahagian daripada sejarah asal beberapa lokasi lain di negara ini seperti di Kuala Kubu Bharu di Selangor, Tasik Dayang Bunting di Pulau Langkawi dan Lubok China yang terletak di sempadan Negeri Sembilan-Melaka.

Baru-baru ini, penulis berpeluang bertemu dengan sebuah keluarga yang mendakwa mereka adalah waris kepada buaya putih di Lubok China, Negeri Sembilan.

Sarung buaya

Bukan sekadar mewarisi darah pemilik tubuh buaya putih, mereka juga boleh berkomunikasi dengan buaya putih yang menjelma dalam rupa nenek tua. Perantara utamanya hanya mahu dikenali Siti, 40.

"Alhamdulillah, ini anugerah Allah yang tidak ternilai. Saya dan kakak, biar saya namakannya sebagai D, dapat mendengar suara dari alam ghaib dan berinteraksi dengan mereka," kata Siti ketika ditemui di kediamannya di Lubok China.

Menurut bapanya, Mohd. Zin, 72, dia mula menyedari tentang salasilah buaya putih yang diwarisinya apabila arwah ibunya, pernah ditumpang tubuhnya oleh Nenek Putih pada tahun 1983.

"Nenek Putih asalnya manusia biasa. Kira-kira 500 tahun yang lalu, Putih jatuh ke dalam Sungai Linggi tetapi mayat wanita itu tidak ditemui.

"Sebelum itu, Putih sedang mengacau dodol sambil menyusukan anaknya di tebing sungai namun entah bagaimana dadanya terkena percikan dodol.

"Oleh kerana kepanasan, Putih meletakkan anaknya di tanah dan terus terjun ke sungai.

"Selepas menyedari kehilangan isterinya, suami Putih puas mencari namun jasad ibu muda itu tidak juga ditemui.

"Setelah berhari-hari hilang di sungai, pada satu malam, Putih muncul dalam mimpi suaminya.

"Dia meminta agar jangan mencarinya lagi kerana dia sudah bertukar menjadi buaya putih dan kini tinggal di alam ghaib," ujar Mohd. Zin.

Ibu kepada Mohd. Zin ialah cicit kepada Nenek Putih dan 28 tahun lalu, Nenek Putih pernah memasuki tubuh ibunya.

"Ketika itu, ibu saya merangkak-rangkak seperti buaya.

"Ibu saudara saya yang ketika itu tahu serba sedikit cerita bertindak menjadi orang tengah dan berdialog dengan Nenek Putih.

"Saya masih ingat lagi perbualan itu. Selepas memberi salam, ibu saudara saya mula bertanya, kenapa nenek datang?

"Jawabnya, nenek datang ni nak tengok anak cucu dalam kesusahan.

"Nenek datang dengan siapa?

"Nenek datang seorang.

"Datang naik apa nek? Nenek dari mana?

"Datang naik perahu. Nenek datang dari Sungai Linggi.

"Kenapa pula nenek menggigil-gigil ni?

"Nenek sojuk.

"Macam mana nenek nak balik ni?

"Cuba ekau tengok dalam kopai den (beg yang dianyam daripada rotan) yang tergantung kek tiang tu. Ado bondo dalam tu.

"Bila saya tengok dalam kopai, ada sebotol minyak merah dan apabila minyak itu dilalukan di hidung emak saya, emak saya beransur pulih," cerita Mohd. Zin yang menceritakan detik awal keluarganya mengetahui tentang kewujudan Nenek Putih dalam susur galur keluarga mereka.

Jelasnya lagi, itulah sejarah sebenar buaya putih Sungai Linggi.

"Sejarah ini diceritakan sendiri oleh Nenek Putih melalui sarungnya, iaitu tubuh Siti," kata Mohd. Zin.

Menjadi sarung bermakna badan wanita ini dipinjam oleh roh berkenaan dan digunakan sebagai perantara untuk berkomunikasi dengan alam nyata.

"Pada hari pertama Nenek Putih memasuki tubuh saya, kepala dan badan saya tidak berhenti bergoyang seperti buaya.

"Suara saya turut berubah dan badan saya membongkok seperti wanita yang sangat tua.

"Bukan setakat keluarga, saya juga takut dengan keadaan saya ketika itu.

"Apa tidaknya, bila nak bercakap, suara orang lain yang keluar, bila saya membaca al-Quran pun, suara Nenek Putih yang membacanya, bukan saya.

"Dalam keadaan bergoyang-goyang itulah Nenek Putih mengarahkan saya ke Sungai Linggi dan membaca surah Yasin di sana. Nenek Putih berjanji untuk menunjukkan dirinya selepas itu," kata Siti.

Mengaji

Enggan menunggu lama, dia dan beberapa ahli keluarganya bergegas ke Sungai Linggi.

"Di awal pembacaan, air sungai seakan bergelombang.

"Adik lelaki saya yang membaca Yasin suaranya tiba-tiba berubah menjadi sangat merdu. Lagu taranum yang dibawakan tidak pernah kami dengar sebelum ini. Suaranya sangat merdu," cerita D, yang sering bertindak menjadi penterjemah apabila penghuni alam ghaib memasuki tubuh adiknya.

"Menurut Nenek Putih, itu ialah suara pasangannya, seekor buaya jantan di alam ghaib," jelasnya. 

Bagai dikata, sebaik sahaja mereka selesai membaca surah Yasin, timbul buaya putih di tebing di seberang sungai.
"Warnanya putih keemasan, saiznya juga besar daripada buaya yang lain," tambahnya.

Selain Nenek Putih, Siti memberitahu, pendamping setia yang sentiasa berada bersamanya ialah Nenek Dayang.

Nenek Dayang merupakan ketua dayang istana ketika Zaman Kesultanan Melayu Melaka pada tahun 1511.

Dalam pertemuan pada petang itu juga, penulis dan jurufoto sempat berbual-bual dengan penghuni alam ghaib yang menjadi teman Siti selama ini.

"Siapa sebenarnya nenek ini?

"Nama nenek Siti Fatimah. Nenek dulu kerja di istana sebagai ketua dayang semasa Zaman Kesultanan Melayu Melaka.

"Nenek meninggal dunia tidak lama selepas itu dan roh nenek diangkat ke alam ghaib.

"Nenek Putih yang ghaib menjadi buaya itu adalah anak saudara nenek," ujar Nenek Dayang yang muncul dalam tubuh Siti selepas diberi salam dan selawat sebanyak tiga kali.

Ketika Nenek Dayang memasuki tubuh sarungnya, memang boleh dilihat perbezaan antara dua karakter tersebut.
Tutur kata dan intonasi Nenek Dayang lebih lembut. Riak wajahnya tidak sebujur wajah asal Siti dan pandangan matanya pula lebih redup.

"Kenapa nenek pilih Siti sebagai sarung nenek?

"Di alam ghaib, nenek boleh tengok semuanya. Kita tahu mana waris kita yang lurus jalan hidupnya.

"Nenek memang sudah lama tunggu Siti. Nenek juga sudah tahu, bapa sarung nenek ini akan berkahwin dengan ibunya dan melahirkan Siti," jelasnya.

Ditanya tentang kehidupan di alam ghaib, Nenek Dayang menjawab, hidup di alam sana sangat indah.

"Setiap masa diisi dengan zikir memuji Allah. Kalau manusia biasa boleh melihat keindahan dunia ghaib, mereka akan merasakan kemanisan ibadah.

"Mereka akan rasa lebih dekat kepada Allah dan tidak akan berhenti menyediakan bekalan untuk menuju akhirat yang kekal abadi," katanya penuh hemah.

Siti dan D pernah berjumpa dengan beberapa orang guru agama untuk bertanyakan perkara aneh ini namun sehingga hari ini mereka masih belum dapat jawapannya.

Link



Rozmal bin Malakan: Projek Amal Tandas Surau <b>di Lubok China</b> <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2013 01:42 AM PST


Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan akan mengadakan Program Khidmat Kesihatan Percuma untuk penduduk di Kg Baru Semin, Lubok China, Rembau pada Ahad 24 Februari 2013.
Dalam pada masa yang sama juga Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan sedang mengumpul dana untuk membina tandas 4 pintu untuk Surau Kg Baru Semin. Bangunan surau telah pun digunakan namun tandas masih belum dibina.
Kepada mereka yang ingin memberikan sumbangan untuk pembinaan tandas Surau Kg Baru Semin ini bolehlah disalurkan melalui akaun berikut :
Nama Akaun : Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan
No Akaun : 05012010047905
atau boleh hubungi Sdr Rozmal bin Malakan, Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan di talian 012-2267406 , e-mel rozmal@yahoo.com
Sumbangan juga boleh disalurkan ke akauan Maybank , No Akaun 155126945930

Rozmal bin Malakan: Projek Amal Tandas Surau <b>di Lubok China</b> <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2013 01:42 AM PST


Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan akan mengadakan Program Khidmat Kesihatan Percuma untuk penduduk di Kg Baru Semin, Lubok China, Rembau pada Ahad 24 Februari 2013.
Dalam pada masa yang sama juga Yayasan Amal Malaysia Cawangan N.Sembilan sedang mengumpul dana untuk membina tandas 4 pintu untuk Surau Kg Baru Semin. Bangunan surau telah pun digunakan namun tandas masih belum dibina.
Kepada mereka yang ingin memberikan sumbangan untuk pembinaan tandas Surau Kg Baru Semin ini bolehlah disalurkan melalui akaun berikut :
Nama Akaun : Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan
No Akaun : 05012010047905
atau boleh hubungi Sdr Rozmal bin Malakan, Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan di talian 012-2267406 , e-mel rozmal@yahoo.com
Sumbangan juga boleh disalurkan ke akauan Maybank , No Akaun 155126945930

BLOG MELAKA: 04 <b>di lubok china</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2013 01:26 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Apeng Si Kidal : :: Beraya <b>Di Lubok China</b> ::

Posted: 26 Aug 2011 08:51 PM PDT

Akhirnya, pulang juga sy ke kampung ayah sy. 3 tahun dah tak jejak kampung itu. Apa lah rupanye bila sampai kampung nanti.

Untuk apa? Untuk mengingatkan mereka tentang Ibu sy.

Muka persis Ibu, itu lah sy.

Selamat hari raya semua bloggers! Semoga segala perancangan berhari raya berjalan lancar ye. Hati-hati di jalan raya, makan lemang ingat-ingatlah perut yang semakin membuncit ye. Jaga kesihatan!

Senyummmmmm!

Kelab Sahabat Siti Khadijah: MISI DAKWAH <b>DI LUBOK CHINA</b> <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2009 11:06 PM PST

Alhamdulillah pada 15 hb Februari 2009 yang lalu bertempat di rumah Bonda salah seorang stokis Sahabat Siti Khadijah telah berjaya diadakan satu pertemuan khusus untuk melaksanakan misi dakwah didalam mempromosikan produk halal tanggungjawab bersama. Majlis yang bermula pada jam 3.00 pm telah dimulakan dengan penerangan tentang syarikat , produk-produk hpa dan ujipakai produk yang disediakan oleh kami. Kehadiran kelompok kecil pada hari itu tidak menjejaskan semangat mana-mana pihak namun misi ini dapat berjalan dalam suasana santai dan ceria. Walaupun tidak dapat mengikat komitmen mereka yang hadir sebagai ahli namun pintu hati mereka telah mula terbuka untuk menerima dan menggunakan produk-produk hpa dalam

kehidupan harian. Kesedaran telah mula berputik tapi keadaan ekonomi tidak begitu mengizinkan waktu ini. Namun begitu beberapa produk telah dpilih sebagai bekalan untuk dibawa pulang kerumah untuk dicuba. Tahniah ...

Pelapis dimasa depan sedang dilatih ....


Ehh ... buat apa tu ? Ada pertandingan cabut uban di kaki ke ..

Sebenarnya ...masing-masing sedang ujipakai Krim But-But , ada kakak tu sebaik sahaja sapu krim but-but saja terus sendawa berkali-kali ....kuasa Allah ye ...krim but-but pun boleh tolak angin dalam badan rupanya.

Dah puas mendengar penerangan dan macam faham je semuanya maka macam biasa le ... penutupnya ada sedikit jamuan yang disediakan oleh tuanrumah. Alhamdulillah ....terima kasih tuanrumah muga diberkati dan dimurahi rezeki.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG MELAKA

Copyright 2010 All Rights Reserved